AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #1 Skrevet 19. februar 2023 Hallo🙂 hva gjør dere med barna i helgene? Og hva med dere som har barn med litt aldersforskjell?  Ungene »»kjeder seg»», og vil finne på noe, jeg vil gjerne lære dem til å ikke måtte finne på noe hele tiden, men også lære å slappe av hjemme. Føler ukedagene har et voldsomt jag med vennebesøk, treninger, lekser, skole etc, og tenker at barna har godt av å slappe av uten å MÅTTE dra på kino/svømmehall/lekepark/bort på besøk. Anonymkode: bd8fc...b7d
Gjest Lykkedykker Skrevet 19. februar 2023 #2 Skrevet 19. februar 2023 Helgene er jo da vi foreldre som regel har ekstra tid til Ã¥ være med barna. SÃ¥, gjør noe med dem da.Â
Friluftsmann70 Skrevet 19. februar 2023 #3 Skrevet 19. februar 2023 Tur i skog og mark, eller fjøra. Det er så befriende for tanker, bare utforske. Ta med noe godt å spise, lage mat på bål. Det er opplevelser en tar med seg, og mye lærdom. 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #4 Skrevet 19. februar 2023 Lykkedykker skrev (2 minutter siden): Helgene er jo da vi foreldre som regel har ekstra tid til å være med barna. Så, gjør noe med dem da. Ja, det er det jeg spør etter? Det er akkurat det som er poenget, jeg spør HVA kan jeg gjøre med barna i helgen, da den ene vil den ene tingen og den andre vil noe annet, de er forskjellig i alder. Jeg vil finne på noe med dem begge to, fordi det er i helgene jeg har tid. Men innimellom trenger man litt tips til hva! Det eldste barnet på 10 år syns for eksempel ikke Lego er noe gøy. Minste barnet på 6 syns ikke det er så gøy å tegne. Så har du noen forslag? Som du ser har jeg hatt barn i 10 år, og har selvfølgelig gjort mye med dem opp i gjennom årene, tenkte å få litt inspirasjon så vi ikke gjør det samme hver bidige ledige dag. Herregud. Anonymkode: bd8fc...b7d 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #5 Skrevet 19. februar 2023 Friluftsmann70 skrev (4 minutter siden): Tur i skog og mark, eller fjøra. Det er så befriende for tanker, bare utforske. Ta med noe godt å spise, lage mat på bål. Det er opplevelser en tar med seg, og mye lærdom. Dette liker minste barnet godt, men eldste barnet vil ikke være med på tur.. kunne ha bare tatt med minste, og det gjør jeg ofte, men skulle gjerne ønske at jeg kunne gjort noe som begge syns var gøy 😃 ellers takk for et fint tips, det er veldig fint å gå tur! Anonymkode: bd8fc...b7d
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #6 Skrevet 19. februar 2023 3 år mellom våre barn, de er 3 og 6 år nå. Vi er mye ute. På tur i skogen, lekeplassen, fjellturer (yngste i bæremeis i fjor, så får vi se denne våren om hun kan gå mer selv). Helgene blir best om vi er mye ute. Ved veldig dårlig vær og mye innetid blir det baking, lek, play doh, perling og litt skjerm. Prøver å «lære» barna å leke en del selv og det går fint, men vi er mye med også. Anonymkode: d51fe...d61
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #7 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, det er det jeg spør etter? Det er akkurat det som er poenget, jeg spør HVA kan jeg gjøre med barna i helgen, da den ene vil den ene tingen og den andre vil noe annet, de er forskjellig i alder. Jeg vil finne på noe med dem begge to, fordi det er i helgene jeg har tid. Men innimellom trenger man litt tips til hva! Det eldste barnet på 10 år syns for eksempel ikke Lego er noe gøy. Minste barnet på 6 syns ikke det er så gøy å tegne. Så har du noen forslag? Som du ser har jeg hatt barn i 10 år, og har selvfølgelig gjort mye med dem opp i gjennom årene, tenkte å få litt inspirasjon så vi ikke gjør det samme hver bidige ledige dag. Herregud. Anonymkode: bd8fc...b7d Dere må jo ut. Kan ikke bare sitte inne. Pilke, gå på ski, gå på truger, sparke en tur, skøyter, gå vanlig tur…, masse muligheter Anonymkode: 4212a...cd5
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #8 Skrevet 19. februar 2023 Meg med 3 og 6 åring som svarte over. Ser dine er litt eldre og litt mer spredt i alder. Hva med å ha begge på kjøkkenet, eldste får lage mat/bake og yngste får veksle på å være med og å gjøre andre aktiviteter ved bordet (pusle, perle etc). Gå på kino? Noen filmer som er «tillatt for alle» som også 10 åringen kan like. Svømmehallen? 10 åringen vil ikke på tur sier du, kanskje han/hun bare må være med noen ganger. Ikke hver helg, men at dere planlegger en litt spennende tur noen ganger. Ellers fisketur, hyttetur, båttur, dagsutflukt til nærmeste by. Anonymkode: d51fe...d61
Gjest Lykkedykker Skrevet 19. februar 2023 #9 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja, det er det jeg spør etter? Det er akkurat det som er poenget, jeg spør HVA kan jeg gjøre med barna i helgen, da den ene vil den ene tingen og den andre vil noe annet, de er forskjellig i alder. Jeg vil finne pÃ¥ noe med dem begge to, fordi det er i helgene jeg har tid. Men innimellom trenger man litt tips til hva! Det eldste barnet pÃ¥ 10 Ã¥r syns for eksempel ikke Lego er noe gøy. Minste barnet pÃ¥ 6 syns ikke det er sÃ¥ gøy Ã¥ tegne. SÃ¥ har du noen forslag? Som du ser har jeg hatt barn i 10 Ã¥r, og har selvfølgelig gjort mye med dem opp i gjennom Ã¥rene, tenkte Ã¥ fÃ¥ litt inspirasjon sÃ¥ vi ikke gjør det samme hver bidige ledige dag. Herregud. Anonymkode: bd8fc...b7d Du skriver jo "jeg vil gjerne lære dem til Ã¥ ikke mÃ¥tte finne pÃ¥ noe hele tiden, men ogsÃ¥ lære å slappe av hjemme" og "og tenker at barna har godt av Ã¥ slappe av uten Ã¥ MÃ…TTE dra pÃ¥kino/svømmehall/lekepark/bort pÃ¥ besøk" Utifra det antok jeg at du ikke ønsket noen tips, men heller var interessert i hva andre folk gjør, for det er jo det du faktisk spør om. …herregud Â
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #10 Skrevet 19. februar 2023 Lykkedykker skrev (1 minutt siden): Du skriver jo "jeg vil gjerne lære dem til å ikke måtte finne på noe hele tiden, men også lære å slappe av hjemme" og "og tenker at barna har godt av å slappe av uten å MÅTTE dra påkino/svømmehall/lekepark/bort på besøk" Utifra det antok jeg at du ikke ønsket noen tips, men heller var interessert i hva andre folk gjør, for det er jo det du faktisk spør om. …herregud  Ja, mine spørsmål er: hva finner dere på med deres barn i helgene? Du har ikke svart på det. Det som sto under var mer tilleggsopplysninger om hvordan mitt liv er, og irrelevant for spørsmålet. Jeg vil gjerne lære barna å ikke måtte dra på noe (altså, svømmehall, kino, ting som krever mer planlegging og penger), men at man kan finne på noe hjemmefra, da i form av; ut og gå tur, bake, perle, tegne, gå på ski/skøyter. Hva du gjør med dine barn i helgene vet jeg ikke, jeg ønsket meg kun inspirasjon til hva jeg kunne ha funnet på utover ting som koster penger og som krever at man må planlegge og reise et sted. Jeg ønsker at mine barn skal ha helgene som mulighet for å slappe av, men det betyr ikke at de skal sitte i sofaen og se på tv akkurat. Det er et veldig diffust svar; gjør noe med dem, da det er det jeg gjør, skal og vil. Spørsmålet var hva. Anonymkode: bd8fc...b7d
Gjest Lykkedykker Skrevet 19. februar 2023 #11 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Ja, mine spørsmÃ¥l er: hva finner dere pÃ¥ med deres barn i helgene? Du har ikke svart pÃ¥ det. Det som sto under var mer tilleggsopplysninger om hvordan mitt liv er, og irrelevant for spørsmÃ¥let. Jeg vil gjerne lære barna Ã¥ ikke mÃ¥tte dra pÃ¥ noe (altsÃ¥, svømmehall, kino, ting som krever mer planlegging og penger), men at man kan finne pÃ¥ noe hjemmefra, da i form av; ut og gÃ¥ tur, bake, perle, tegne, gÃ¥ pÃ¥ ski/skøyter. Hva du gjør med dine barn i helgene vet jeg ikke, jeg ønsket meg kun inspirasjon til hva jeg kunne ha funnet pÃ¥ utover ting som koster penger og som krever at man mÃ¥ planlegge og reise et sted. Jeg ønsker at mine barn skal ha helgene som mulighet for Ã¥ slappe av, men det betyr ikke at de skal sitte i sofaen og se pÃ¥ tv akkurat. Det er et veldig diffust svar; gjør noe med dem, da det er det jeg gjør, skal og vil. SpørsmÃ¥let var hva. Anonymkode: bd8fc...b7d Kan jo lage noen morsomme eksperimenter. Bare Ã¥ google eksperimenter for barn. Sist helg lagde vi slik ikke-newtonsk væske, trengte bare maisennamel og vann. Det var morsomt. MÃ¥ kanskje handle inn litt smÃ¥ting da, sÃ¥ litt planlegging trengs.Â
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #12 Skrevet 19. februar 2023 Bake, lage mat. Hobbyting feks sånne sett fra Panduro eller lære dem å strikke eller hekle. Perler. Tegning. Play doh. Trolldeig. Maling. Tegning. Fargelegging og lydbok Magisk sand. Telttur i hagen. Stolpejakt. Tur i skogen som blir mer spennende ved at dere skal grille eller noe. Eller ha med kikkert eller lite bærbart mikroskop. Vasse i fjæra og se etter skjell. Tur på ski, skøyter, sykkel, rulleskøyter. Aking. Kajakktur. Låne utstyr på sånne gratis steder. Piknik. Leke med nabobarn eller på lekeplasser i nabolaget. Gå på jakt etter lekeplasser i nærheten. Lage kino i stuen. Spille brettspill sammen. Lage sånn kunst med små diamanterperler. Yoga. Let's dance på Nintendo. Adjektivlek. Spille kort. Pokemon go. Så frø i melkekartonger og plante ut i hagen seinere. Lage hytte i stuen og lese bok. Dra på biblioteket. Grille i hagen selv om det er vinter. Henge opp hengekøye. Hoppe tau eller strikk eller leke med ball i hagen. Krokket. Bowle med ball og tomme flasker. Anonymkode: 73a59...faa 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #13 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det er det jeg spør etter? Det er akkurat det som er poenget, jeg spør HVA kan jeg gjøre med barna i helgen, da den ene vil den ene tingen og den andre vil noe annet, de er forskjellig i alder. Jeg vil finne på noe med dem begge to, fordi det er i helgene jeg har tid. Men innimellom trenger man litt tips til hva! Det eldste barnet på 10 år syns for eksempel ikke Lego er noe gøy. Minste barnet på 6 syns ikke det er så gøy å tegne. Så har du noen forslag? Som du ser har jeg hatt barn i 10 år, og har selvfølgelig gjort mye med dem opp i gjennom årene, tenkte å få litt inspirasjon så vi ikke gjør det samme hver bidige ledige dag. Herregud. Anonymkode: bd8fc...b7d Hvorfor så aggressiv? Anonymkode: 1dcc0...609 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #14 Skrevet 19. februar 2023 Kanskje dere kan sette på musikk eller lydbok og sitte på kjøkkenbordet sammen mens den ene tegner og den andre bygger lego e.l ? Så er dere sammen selv om dere gjør ulike ting? 😊 Anonymkode: 73a59...faa
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #15 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hallo🙂 hva gjør dere med barna i helgene? Og hva med dere som har barn med litt aldersforskjell?  Ungene »»kjeder seg»», og vil finne på noe, jeg vil gjerne lære dem til å ikke måtte finne på noe hele tiden, men også lære å slappe av hjemme. Føler ukedagene har et voldsomt jag med vennebesøk, treninger, lekser, skole etc, og tenker at barna har godt av å slappe av uten å MÅTTE dra på kino/svømmehall/lekepark/bort på besøk. Anonymkode: bd8fc...b7d Museum gokart lekeland trampolinepark badeland tur ut og ake med bål stå på ski biblioteket kino teater lekeplass et annet sted enn vanlig   Anonymkode: 8cc61...9be
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #16 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Museum gokart lekeland trampolinepark badeland tur ut og ake med bål stå på ski biblioteket kino teater lekeplass et annet sted enn vanlig   Anonymkode: 8cc61...9be Ser dere er ute etter noe å gjøre inne? Er man ikke nok inne i hverdagene?  men ok bake tegne og male på ordentlig lerret lage drops Bygge hytte   Anonymkode: 8cc61...9be 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #17 Skrevet 19. februar 2023 Tror problemet ditt først og fremst er at du har en mini-tenåring i hus, og det har du ikke hatt før. Vil-ikke-alder, og alt er barnslig og teit, om det ikke er action som koster penger. 10-åringer trenger å bli dyttet med på familietur og aktiviteter, selv om de ikke er superentusiastiske i utgangspunktet ender de stort sett opp med å kose seg de også  Om ikke annet har de noe å ‘negativ skryte’ om på skolen - mamma/pappa tvang meg med på xyz, sååå teit..! (Selv om det egentlig er barndomsminner de vil huske som fine senere i livet) Vi har spilt pokemon go med hell, stolpejakt, og geocaching er gøy - å finne en skatt andre har lagt ut, eller lage en egen skatt og se om noen finner den. Vi har vært med på fugletelling i fjæra, men det er bare en dag i året og har alt vært i år. Da vi spilte pokemon kjørte vi til andre bydeler for å slå ut alle gymmene der, og ta over. Eller vi pønsket ut de mest avsidesliggende steder vi kunne dra til for å ta en gym ingen ville finne på ei stund. Vi bor nært naturområder, så tar gjerne med akebrett og pølser og kjører 15 min så er vi på fjellet. Aker litt rett ved veien og har bål og koser oss. Eller isfisker om været er litt ok. Hjemme denne helgen baker vi fastelavensboller selvfølgelig, og inviterer besteforeldre på kaffe senere idag.   Anonymkode: c7114...2e7 4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #18 Skrevet 19. februar 2023 Problemet med å ha barn i forskjellig alder er at noe som kan være morsomt for den aller yngste, kan fort bli gørr kjedelig for den eldste - eller motsatt.  For eksempel hvis hele familien skal gå på tur, men den yngste ikke klarer å gå særlig fort. Da går kanskje den eldste langt i forveien, og ute av syne. Eller hvis man skal gå i det eldste barnet sitt tempo, så kan den yngste kjapt bli alt for sliten - og igjen begynner å henge etter.  Anonymkode: b2352...4bd
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #19 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette liker minste barnet godt, men eldste barnet vil ikke være med på tur.. kunne ha bare tatt med minste, og det gjør jeg ofte, men skulle gjerne ønske at jeg kunne gjort noe som begge syns var gøy 😃 ellers takk for et fint tips, det er veldig fint å gå tur! Anonymkode: bd8fc...b7d Men eldste får da pokker meg bare være med? Anonymkode: ec33c...c27 1
Januar2 Skrevet 19. februar 2023 #20 Skrevet 19. februar 2023 (endret) Mine er veldig glad i fri lek/pusle med sitt både ute og inne, mine jenter er 12 og 8 år, leker/driver i sammen men og hver for seg. de er mye ute, hvor de alt ettersom vær, aker, står på ski, sykler osv, leser. noen helger tar vi en utflukt, ex by tur, vi bor på landet så for dem er det gøy med tog og kafé, museer. ellers bruker vi skogen mye, turer igjennom hele året, bading om sommeren, bærplukking, kantarell jakt. leser mye bøker, bygget Lego, tegner, oppgavearker, teater, baker, lager Trolldeig, spiller spill ellers besøker de venner eller venner kommer på besøk, alltid åpen dør hos oss   Endret 19. februar 2023 av Januar2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå