AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #1 Skrevet 19. februar 2023 For en del år siden så opererte mannen min galleblæra. Han fikk beskjed om at han må se an hva han tåler av mat og hva han ikke tåler. Det har som regel gått bra, men han har hatt en del diaré episoder gjennom årene, pga noe mat. I det siste så har han han litt sånn smerte episoder i endetarmen. De kan være intense (stikksmerte) og vare i alt fra kun ett minutt til et par minutter. Han har vært hos lege og levert avføringsprøve, fikk beskjed at de var fine og ingen tegn til blod. Til uken skal han på koloskopi. Jeg er kjempe bekymret og redd. Jeg tenker bare på han og hva blir utfallet. Han skal starte med tømmingen 2 dager før. Jeg gruer meg mer på hans vegne. Jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg og jeg klarer ikke å tenke positivt 😞 Er det noen som har vært på koloskopi med noe lignende og det har vist seg å ikke være noe farlig? Jeg gjør så godt jeg kan å ikke vise mine bekymringer og heller stille opp for han så godt jeg kan, mens jeg innvendig er redd for å miste ham🙁🙁 Anonymkode: 57c14...e98
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #2 Skrevet 19. februar 2023 Ja, både jeg og venninna mi ☺️ Anonymkode: c8dc3...4eb
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #3 Skrevet 19. februar 2023 Jeg skjønner at det er lett å bli bekymret, men her er det gode grunner til å ikke ta sorgene på forskudd. For det første så er koloskopi en helt ok undersøkelse, tanken på det er verre enn gjennomføring er min erfaring. Prøv å bestemme deg for at du skal ta stilling til veien videre først når du vet hva svaret er. Inntil det motsatte er bevist, er han jo faktisk helt frisk. Livet er så usikkert uansett (man vet virkelig aldri hva morgendagen bringer), så nyt hver dag på best mulig måte, og ta fatt på de vanskelige dagene når du faktisk vet hva du har å forholde deg til. Mitt beste triks er å faktisk snakke litt strengt til meg selv: "Dette skal jeg håndtere når vi har fått svaret på undersøkelsen. Jeg skal ikke ta sorgene på forskudd, det forandrer ingenting." Anonymkode: 001d1...7e6 2 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #4 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 19.2.2023 den 9.08): Jeg skjønner at det er lett å bli bekymret, men her er det gode grunner til å ikke ta sorgene på forskudd. For det første så er koloskopi en helt ok undersøkelse, tanken på det er verre enn gjennomføring er min erfaring. Prøv å bestemme deg for at du skal ta stilling til veien videre først når du vet hva svaret er. Inntil det motsatte er bevist, er han jo faktisk helt frisk. Livet er så usikkert uansett (man vet virkelig aldri hva morgendagen bringer), så nyt hver dag på best mulig måte, og ta fatt på de vanskelige dagene når du faktisk vet hva du har å forholde deg til. Mitt beste triks er å faktisk snakke litt strengt til meg selv: "Dette skal jeg håndtere når vi har fått svaret på undersøkelsen. Jeg skal ikke ta sorgene på forskudd, det forandrer ingenting." Anonymkode: 001d1...7e6 Tusen takk for så fine råd ❤️ Jeg skal prøve å slappe mer av og ikke tenke så negativt. 🥴 Ts Anonymkode: 57c14...e98
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #5 Skrevet 20. februar 2023 Jeg bare skjønner ikke hvorfor du er redd for en undersøkelse? Det er jo en helt rutinemessig sak som gjøres hele tiden. Anonymkode: 8a120...490 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #6 Skrevet 20. februar 2023 Jeg kjenner veldig mange som har tatt koloskopi, også i nære relasjoner; en ekspartner, en mor, en søster.. og i alle tilfellene til de jeg kjenner har alt vært bra. Det går som oftest helst fint😊 Undersøkelsen er fin for å utelukke flere ulike tilstander, og det er heller ikke sånn at det trenger å være noe alvorlig dersom de skulle finne noe. Så pust med magen, dette går bra😊 Anonymkode: 40133...9d6 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #7 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg bare skjønner ikke hvorfor du er redd for en undersøkelse? Det er jo en helt rutinemessig sak som gjøres hele tiden. Anonymkode: 8a120...490 Ikke undersøkelse men jeg er redd for om de finner noe Anonymkode: 57c14...e98
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #8 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg kjenner veldig mange som har tatt koloskopi, også i nære relasjoner; en ekspartner, en mor, en søster.. og i alle tilfellene til de jeg kjenner har alt vært bra. Det går som oftest helst fint😊 Undersøkelsen er fin for å utelukke flere ulike tilstander, og det er heller ikke sånn at det trenger å være noe alvorlig dersom de skulle finne noe. Så pust med magen, dette går bra😊 Anonymkode: 40133...9d6 Tusen takk, dette hjalp å lese. ❤️ Ts Anonymkode: 57c14...e98
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #9 Skrevet 20. februar 2023 Dette går bra...men en avføringsprøve er ikke noe svar for kreftsvulster automatisk. Derfor er CT eller koloskopi greit. Husk at du kan ha SYKE tarmsmerter uten at det er noe galt, selv opplevd det. Trodde jeg skulle dø, kom til det punktet. Så stoppet det sekundet etterpå. Kosthold er kjempeviktig, noe folk må lære seg å fokusere mere på. Spise bare råvarer, mat du lager selv. Ikke ultraprosessert dritt/ferdigmat/posemat. Unngå røyk, alkohol og koffein. Anonymkode: 7dc3e...c5e 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #10 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 19.2.2023 den 8.59): For en del år siden så opererte mannen min galleblæra. Han fikk beskjed om at han må se an hva han tåler av mat og hva han ikke tåler. Det har som regel gått bra, men han har hatt en del diaré episoder gjennom årene, pga noe mat. I det siste så har han han litt sånn smerte episoder i endetarmen. De kan være intense (stikksmerte) og vare i alt fra kun ett minutt til et par minutter. Han har vært hos lege og levert avføringsprøve, fikk beskjed at de var fine og ingen tegn til blod. Til uken skal han på koloskopi. Jeg er kjempe bekymret og redd. Jeg tenker bare på han og hva blir utfallet. Han skal starte med tømmingen 2 dager før. Jeg gruer meg mer på hans vegne. Jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg og jeg klarer ikke å tenke positivt 😞 Er det noen som har vært på koloskopi med noe lignende og det har vist seg å ikke være noe farlig? Jeg gjør så godt jeg kan å ikke vise mine bekymringer og heller stille opp for han så godt jeg kan, mens jeg innvendig er redd for å miste ham🙁🙁 Anonymkode: 57c14...e98 Jeg har fjernet galleblære, pga galleblærebetennelse. Og har tålt det meste av mat etterpå Men har slitt med mye smerter i mage, og forstoppelse. Plager i endetarm. Og mye mageplager. Jeg har tatt koloskopi. Og undersøkelsen og forberedelsene er ingenting å grue seg for. Koloskopi er en undersøkelse som foretas massevis av ganger, hver dag. Jeg fikk diagnosen irritabel tarm etter undersøkelsen. Anonymkode: 0a289...57d
PITTY Skrevet 20. februar 2023 #11 Skrevet 20. februar 2023 Blir litt rørt over at du har en slik empatisk innlevelse overfor mannen din. Undersøkelsen? Det du/dere er bekymret for? Har tatt den selv. . Ja, det var litt vondt og ubehagelig syntes jeg, men det tar jo ikke allverdens med tid. Ubehaget varierer veldig fra person til person. Broren min kjente svært lite til det.. Det er heller ikke en spesielt avansert undersøkelse. Man får også noe medikamentelt å slappe av på før de begynner. Man får heller stålsette seg, og så kan du jo gi han et hyggelig café-besøk etterpå..? 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #12 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke undersøkelse men jeg er redd for om de finner noe Anonymkode: 57c14...e98 Er det noe å tenke på da? Det er jo bare en undersøkelse som alle andre. Koloskopi er helt vanlig å ta. Hvis de finner polypper så fjerner de dem. Hvis de mot formodning skulle finne en kreftsvulst vil han få pakkeløp for kreft og operasjon planlegges svært snart. Men hvis det eneste symptomet er stikkende smerter i endetarmen pluss diaré innimellom så er det jo ingen grunn til å tro det. Men om det skulle være kreft så er ikke det nødvendigvis så dramatisk.70 % overlever tarmkreft. Jeg har hatt kreft, blitt operert og er helt frisk nå. Hadde forøvrig ingen symptomer, det ble oppdaget ved en tilfeldighet. Anonymkode: 8a120...490 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #13 Skrevet 20. februar 2023 Jeg kjenner flere som har tatt koloskopi, og ingen hadde kreft. Hos noen fant de ingenting, hos andre fant de noe, som ikke var alvorlig. Anonymkode: b5047...ed0
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #14 Skrevet 20. februar 2023 Jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor du er så stresset av en helt vanlig undersøkelse. I USA tar alle rutinemessig koloskopi etter 50 år, og det har vært snakk om at det skal innføres i Norge også. Altså helt udramatisk. Anonymkode: 8a120...490
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå