AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #1 Skrevet 19. februar 2023 Jeg avsluttet et langvarig giftig forhold med en mann med tydelige narsissistiske trekk for et par år siden. Han var voldelig på alle måter. Nå har jeg oppdaget (?) at de menneskene jeg får som venner/nye bekjente i stor grad har samme personlighetstrekk som ham. Det jeg lurer på da er: Ser jeg fanden på høylys dag? Altså ser jeg ting som ikke er der, fordi jeg har disse erfaringene? Tiltrekker jeg rett og slett slike mennesker? Hva kan jeg eventuelt gjøre for å stoppe dette? Må jeg være alene resten av livet? Eksempel: Jeg fikk en venninne etter samlivsbruddet. Jeg har oppdaget at hun forteller alt jeg sier videre (alle mine såreste vonde øyeblikk). Hun baksnakker meg om jeg gjør noe hun ikke liker. Hun blir rasende for småting og blir da veldig voldsom. For eksempel truet hun meg med å slå meg ned den ene gangen og den andre smelte hun så hardt med døren at bilder falt ned. Etterpå nekter hun for at det skjedde og sier at hun bare lukket døra «litt bestemt». Hun sier også at alle kvinner baksnakker og sladrer og derfor vil hun ikke være sammen med dem (ingen andre jeg vet om sladrer eller baksnakker mer enn henne). Hun foretrekker derfor menn, og de behandler hun også helt annerledes. Hun virker generelt å ha veldig lite empati, hun liker å «hjelpe» folk som er svake og syke, men utleverer dem etterpå. For eksempel har hun en tante som etter en ulykke trenger hjelp med det meste, og da forteller hun videre til alle hvordan hun hjelper denne tanten med å gå på do, hvordan hun stadig har uhell og gråter og er så takknemlig når «venninnen» min hjelper henne. Andre folk virker som prøver å unngå meg. Så da er det henne eller alene da… Siste spørsmål: Kanskje det er noe galt med meg, siden relasjonene mine blir sånn? Hva kan jeg i så fall gjøre med det? Anonymkode: 6beb1...77a 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #2 Skrevet 19. februar 2023 Må tilføye at hun lyver mye, men det virker ikke som hun skjønner selv at hun lyver. Hun lyver om hva andre og hun selv har sagt eller gjort og ender selv alltid opp som offer/martyr. Anonymkode: 6beb1...77a 1
Gjest Made4u Skrevet 19. februar 2023 #3 Skrevet 19. februar 2023 Dere er rare mennesker dere som etter eget forgodtbefinnende diagnoserer mennesker, tviler i grunn på at samtlige du møter er narsissister men det vet jeg om deg, at du er slepphendt med å dele ut diagnoser og det forteller mest om deg i grunn.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #4 Skrevet 19. februar 2023 Når folk tar mer energi enn de gir er det greit å kutte vedkommende ut, og jobbe med grensenesetting . Du har kanskje dårlige grenser og da kan det fort bli sånn. Anonymkode: 3cb80...920
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #5 Skrevet 19. februar 2023 Les boken Attached. Du har mest sannsynlig en anxious attachment style. Jobb med deg selv og din egen selvfølelse og kjærlighet for deg selv, så vil du begynne å tiltrekke deg sunne relasjoner i stedet. Det er ingen vei utenom den jobben, for du kommer til å sette deg selv i relasjoner med mennesker som ikke respekterer deg helt fram til du selv finner nok respekt og kjærlighet for deg selv. Anonymkode: 67472...f44 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #6 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Les boken Attached. Du har mest sannsynlig en anxious attachment style. Jobb med deg selv og din egen selvfølelse og kjærlighet for deg selv, så vil du begynne å tiltrekke deg sunne relasjoner i stedet. Det er ingen vei utenom den jobben, for du kommer til å sette deg selv i relasjoner med mennesker som ikke respekterer deg helt fram til du selv finner nok respekt og kjærlighet for deg selv. Anonymkode: 67472...f44 Denne? https://www.norli.no/boker/dokumentar-og-fakta/familie-og-helse/attached?gclid=Cj0KCQiAi8KfBhCuARIsADp-A57hM2uoUNpUulaT9REw1vwGEbA45Ac7GFKz6KwVRR6SOq2T8iwLFE4aAlQnEALw_wcB Anonymkode: 6beb1...77a
lillevill Skrevet 19. februar 2023 #7 Skrevet 19. februar 2023 Feilen er jo her at du velger å knytte deg til ekle mennesker. Det normale er jo å se at hun ikke er vennemateriale, og ikke bruke tid på dem. Og ja det finnes så klart fæle folk og fine folk. Det er jo du som ignorerer røde flagg og er grenseløs. 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #8 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Når folk tar mer energi enn de gir er det greit å kutte vedkommende ut, og jobbe med grensenesetting . Du har kanskje dårlige grenser og da kan det fort bli sånn. Anonymkode: 3cb80...920 Ja, problemet er jo at jeg er redd for å ende opp helt alene OG at jeg tenker at det kanskje er noe feil med meg, ikke de andre. Anonymkode: 6beb1...77a
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #9 Skrevet 19. februar 2023 lillevill skrev (Akkurat nå): Feilen er jo her at du velger å knytte deg til ekle mennesker. Det normale er jo å se at hun ikke er vennemateriale, og ikke bruke tid på dem. Og ja det finnes så klart fæle folk og fine folk. Det er jo du som ignorerer røde flagg og er grenseløs. Vet ikke helt hva jeg kan gjøre med det, i så fall. Hvordan finner man de fine folka? Jeg tenker at siden jeg er «ødelagt» så unngår de bra folka meg, kanskje. Ingen vil vel være med noen som er verdiløs. Anonymkode: 6beb1...77a
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #10 Skrevet 19. februar 2023 Made4u skrev (16 minutter siden): Dere er rare mennesker dere som etter eget forgodtbefinnende diagnoserer mennesker, tviler i grunn på at samtlige du møter er narsissister men det vet jeg om deg, at du er slepphendt med å dele ut diagnoser og det forteller mest om deg i grunn. Jeg regner med at du skriver til meg selv om du skriver «dere». Men det virker ikke som du har lest det jeg har skrevet. Anonymkode: 6beb1...77a
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #11 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Når folk tar mer energi enn de gir er det greit å kutte vedkommende ut, og jobbe med grensenesetting . Du har kanskje dårlige grenser og da kan det fort bli sånn. Anonymkode: 3cb80...920 Jeg er iallfall ganske dårlig på konflikter og sinte folk. Og jeg er veldig dårlig til å si nei til noen. Anonymkode: 6beb1...77a
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #12 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja, problemet er jo at jeg er redd for å ende opp helt alene OG at jeg tenker at det kanskje er noe feil med meg, ikke de andre. Anonymkode: 6beb1...77a Jeg var også slik og endte opp med alt mulig drit i livet. Så forstod jeg at ingenting var verre enn å bli behandlet sånn hele tiden, og ble alene, det var deilig å vite at jeg kunne sette grenser og verden raste ikke sammen. Og først da kunne jeg få gode trygge mennesker i livet mitt, som var der av de rette grunnene, og ikke bare at jeg var redd for å være alene Anonymkode: 9d4fa...109 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #13 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): først da kunne jeg få gode trygge mennesker i livet mitt, som var der av de rette grunnene, og ikke bare at jeg var redd for å være alene Hvordan klarte du det? Har du noen tips? Anonymkode: 6beb1...77a
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #14 Skrevet 19. februar 2023 Trenger ikke være noe gærnt med deg, men antakelig er det mye rart du kan komme borti hvis du leter etter nye, tette vennskap på et tidspunkt du er nedbrutt og trenger støtte. Det finnes sikkert unntak og dette er på spissen og kynisk, men det er litt som å prøve å kjøpe forsikring etter at huset er brent ned. Anonymkode: 985f8...307 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #15 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvordan klarte du det? Har du noen tips? Anonymkode: 6beb1...77a Jeg måtte komme dit at jeg følte at hvis ikke mine relasjoner er bedre enn dette, så vil jeg heller være alene. Du vil ikke ha ei venninne som baksnakker, uansett hva hun sier om at alle baksnakker, det er ikke sant. Du trenger ikke henne, du trenger ei som ikke baksnakker, men først må du la den venninna du har gå og tenke at du fortjener bedre. Alle mine dårlige relasjoner skjedde fordi jeg ikke følte at jeg fortjente bedre Anonymkode: 9d4fa...109
Gjest Made4u Skrevet 19. februar 2023 #16 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg regner med at du skriver til meg selv om du skriver «dere». Men det virker ikke som du har lest det jeg har skrevet. Anonymkode: 6beb1...77a Leste det du har skrevet og konkluderte med at her er det du som er problemet, for det første kan du legge fra deg fordømmelsen av andre og du kan også komme deg ut av de åpenbart dårlige kretsene du selv er en del av nå (ikke forvente å finne noen normalt oppegående mennesker før du er ute av kretsen din).
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #17 Skrevet 19. februar 2023 Jeg tror du deler litt for mye av deg selv for tidlig i relasjonen. Hvis nye vennskap handler om vanskelige følelser vil det være de mer dramatiske personene du tiltrekker deg. prøv å fokusere på en felles hobby i stedet og vær sparsommelig med å betro deg til nye mennesker. Anonymkode: 1b7f6...288
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #18 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Alle mine dårlige relasjoner skjedde fordi jeg ikke følte at jeg fortjente bedre Det er interessant. Jeg tenker kanskje det samme, men mer formulert som at ingen ønsker å være sammen med meg (fordi jeg er -sett inn negativ ting-) og derfor må jeg være med de som ønsker det. Det var nok en av grunnene til at jeg endte opp med min voldelige eks også. Anonymkode: 6beb1...77a
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #19 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tror du deler litt for mye av deg selv for tidlig i relasjonen. Hvis nye vennskap handler om vanskelige følelser vil det være de mer dramatiske personene du tiltrekker deg. prøv å fokusere på en felles hobby i stedet og vær sparsommelig med å betro deg til nye mennesker. Anonymkode: 1b7f6...288 Det tror jeg kan stemme, spesielt da jeg gikk ut av forholdet, da var jeg veldig traumatisert. Anonymkode: 6beb1...77a
lillevill Skrevet 19. februar 2023 #20 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, problemet er jo at jeg er redd for å ende opp helt alene OG at jeg tenker at det kanskje er noe feil med meg, ikke de andre. Anonymkode: 6beb1...77a Kansje du har en ikke-sikker tilknytning da. Du kan sjekke deg her; https://www.attachmentproject.com
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå