AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #1 Skrevet 19. februar 2023 Jammen kan man finne mye rart på nett; ifølge denne siden bruker man ikke engang Gb-dur lenger: https://www.musikkordboken.no/m-skalaer03.html Quote Legg merke til skalatonene med doble kryss, D# dur, G# dur, A# dur. Disse samt C# dur, Gb dur, H# dur og Cb dur brukes ikke i praksis. Nå er jeg enig i at H#-dur ikke er det mest valgte alternativet da vesle Kari som spiller Bæ bæ, lille lam har lært at dette heter C, men C#-dur og Cb-dur er der av en grunn - på instrumenter der tonenes verdi ikke er like fastspikret som på et piano, hører man forskjell på om tonene heves eller senkes, og dette påvirker stemningen i sangen. Og om artikkelforfatterne mener at man i stedet for å lære enharmoniske toners dobbelbetydning kun burde fokusere på ett alternativ, lurer jeg på hvordan de mener at en nybegynner automatisk skal kunne se forskjell på Ab og G#. Men slik er det i en tid der man i stedet for å pugge ting foretrekker den enkleste løsningen, og moderne musikk lages ved å trykke på noen knapper på en syntetisk dings produsert i Kina, ikke ved å ta frem et instrument og prøve seg frem på den analoge måten, slik folk gjorde den gang tidløse klassikere dukket opp på rekke og rad. En gang trodde man at verden gikk fremover, og det var ikke måte på spådommene om hvor lysende fremtiden ville se ut; i Hvem Hva Hvor 1967 kan man lese om at sult skulle utryddes før år 2000, og det ville bli fred på jorden. I tillegg til flygende biler og kolonier på Mars, naturligvis. Virkeligheten er at teknologien man hadde for å sende menneskene til månen, har forsvunnet sammen med menneskene som skapte den, og musikken har tapt seg. Til de grader. Når man hører på det som lages i dag og sammenligner dette med kvaliteten på det som ble laget for noen tiår siden, er det ikke vanskelig å innse at teknologisk utvikling ikke nødvendigvis fører noe godt med seg - fortsetter utviklingen med å bli dummere og dummere (det er bare å ta en titt på forsiden i Dagbladet, der man sjeldent finner en overskrift med mer enn tre ord - akkurat nå kan man lese om "Trist syn", "Aldri skjedd før" og "Ikke rart"), kan menneskeheten like gjerne flytte til hulene som steinaldermenneskene forlot; dette er sannelig en trist utvikling. Her er ABBAs perle i nettopp Gb-dur; etter min mening en av de beste sangene de har laget: - Brian Anonymkode: efdba...f65
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #2 Skrevet 19. februar 2023 Jeg trodde utifra overskriften at dette skulle være et innlegg om klimakrise, krig, utrydding av dyrearter mm, ikke om en Gb-dur. Men hvem som helst kan vel uansett bruke den duren de vil? Jeg tror ikke den forsvinner ut av musikken. Anonymkode: 4679c...fdd 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #3 Skrevet 19. februar 2023 20 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg trodde utifra overskriften at dette skulle være et innlegg om klimakrise, krig, utrydding av dyrearter mm, ikke om en Gb-dur. Men hvem som helst kan vel uansett bruke den duren de vil? Jeg tror ikke den forsvinner ut av musikken. Anonymkode: 4679c...fdd Man skriver side opp og side ned om hvor uhyre viktig klimakrisen er, men man kan spørre seg om ikke den indre krisen i samfunnet er vel så viktig, noe som ble fint oppsummert i en kommentar i diskusjonen om Sophie Elise og NRK: Quote Dypt fascinerende at det gode, gamle, trauste og troverdige kulturflaggskipet NRK ender med å dra seg selv ned i søla sammen med Norges største kommersielle influencer. Det trodde jeg ærlig talt vi aldri skulle få oppleve. Er krig og utrydding av dyrearter viktig? Utvilsomt. Men når man ser rundt seg på gaten og ser alle disse menneskene som står på bussholdeplassen og stirrer på hver sin mobil, ser man en annen krise: Evnen til å kommunisere og samhandle med andre mennesker, som er kjernen til at sivilisasjonen vår har utviklet seg, holder på å bli erstattet av tre ords-meldinger på Snapchat. Nå er unge til og med redde for å snakke i telefonen: https://www.nrk.no/rogaland/fleire-unge-unngar-a-snakke-i-mobilen.-pa-sals--og-servicelinja-vil-dei-heller-bruke-snapchat-1.16284094 Hvilke konsekvenser denne utviklingen der de 318 virtuelle vennene man har er å finne på Facebook får på det mentale planet, kan man bare tenke seg, men det er ikke overraskende at i land som er langt fremme teknologisk sett, som Sør-Korea, er selvmordsraten skyhøy. Incel-kulturen der man lever i en kunstig tilværelse foran skjermen er et annet resultat av dette. Så ja - mens man snakker om klimakrise, er det utvilsomt viktigere kriser i bakgrunnen. Men tilbake til musikken - i en artikkel som dessverre nå er lukket bak innloggingsprosedyre ble dette tatt grundig opp, og analyserer man sangene som lages i dag og sanger laget av musikere som hadde dette i blodet etter å ha øvd time etter time, dag etter dag, er det snakk om tilnærmet to forskjellige univers i forhold til kompleksitet i akkordprogresjonene og harmoniene; musikken var beviselig bedre før i tiden da man ikke nøyde seg med C-Am-F-G. Uten å gå inn på Autotune og virkningene dette har for musikken, som blir en parodi på seg selv; like perfekt, tam og livløs som de tomme ansiktene til diverse "influencere". Når det gjelder Gb-dur, skrev jeg innlegget som et spontant hjertesukk, men også på dette feltet kommer en god del av dagens musikk til kort, som gjerne holder seg til velkjente tonearter som F, C, G, eller D og tilsvarende moll, uten å eksperimentere med mulighetene resten av kvintsirkelen har å by på; det jeg personlig føler gir "The Winner Takes It All" prikken over i'en, er nettopp den magiske tonearten der kryss og b-er møter hverandre; hadde sangen vært spilt inn i C eller F, hadde den neppe vært like uttrykksfull, på samme vis som det er en grunn til at Beethovens 5. symfoni er i tunge C-moll, ikke i en lysere toneart. Med ønske om en fortsatt fin dag. - Brian Anonymkode: efdba...f65
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #4 Skrevet 19. februar 2023 Det er jo bare lese seg opp på pengene i musikkbransjen. Det er ikke som om det ikke eksisterer talentfulle artister, de er bare ikke ønskelig å sponse dem (med enkelte unntak). Det er mye lettere bli sponset, få popularitet og penger når musikken er, jau, det vi ser idag. Det er ikke umulig at en viss grad av fordumming i befolkningen er ønsket. I USA betaler militæret penger til filmindustrien for å putte inn propganda for militæret og etterretningstjenestene deres for eks. De betaler for å påvirke folks oppfatning via film. Anonymkode: 2f2ee...0fc 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #5 Skrevet 19. februar 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: I USA betaler militæret penger til filmindustrien for å putte inn propganda for militæret og etterretningstjenestene deres for eks. De betaler for å påvirke folks oppfatning via film. Anonymkode: 2f2ee...0fc Det skulle ikke forundre meg, men akkurat her er det flere land som ikke har sitt på det tørre; tror neppe man kommer så langt med en film om en russisk gutt og en ukrainsk jente som finner kjærligheten sammen i dagens Russland, og ser man på produksjoner fra det tidligere DDR, som faktisk er ganske interessante å se på når man kjenner bakgrunnen for det østtyske samfunnet, ble dette nøye overvåket og forhåndssensurert av Stasi. Den norske juletradisjonen "Tre nøtter til Askepott" ble for øvrig også spilt inn der selv om produksjonen er tjekkoslovakisk, og innholdet i filmen er ikke helt tilfeldig; hadde man tråkket myndighetene på tærne, hadde filmen aldri sett dagens lys. - Brian Anonymkode: efdba...f65
_popcorn_ Skrevet 20. februar 2023 #6 Skrevet 20. februar 2023 Hei trådstarter. Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer: * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel. _popcorn_, adm
Anbefalte innlegg