Sofie Maria Skrevet 19. februar 2023 #1 Skrevet 19. februar 2023 Behøver litt assistanse. Jeg behøver endringer i kostholdet mitt. Er nå i ventekø for ernæringsfysiolog, intil den tid er min plan å få begrenset min godis avhengighet. Hvordan skal jeg gå frem best for å unngå «abstinenser» ? 🙂 Ser for meg følgende alternativer : * kald slutt? altså ingen godis, men dette er ikke bærekraftig over tid 🤷♀️? * helge godis, men når er egentlig helg?? Bør fredag være godisdag også eller kun lørdag + søndag? * Kanskje en nedtrappings plan? eks først ingen godis mandag- torsdag også senere tar jeg bort fredag sånn at jeg står igjen med lørdag + søndag ? 🤷♀️ Eller bør kun EN dag i uka være godisdag? 😂 At jeg bare velger en dag- kan jo like gjerne være en dag midt i uka, kroppen merker jo ikke forskjell ! * så til slutt - noen gode erstatninger ? Da mener jg selvsagt noe sunt, ikke chips eller kake😅.. takk for hjelp. ps. forstår at dette er et i lands problem altså, men har mine grunner på hvorfor jeg trenger å få dette under kontroll 🙂🙂.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #2 Skrevet 19. februar 2023 Eneste som funket for meg var nr.1: Kutte det ut helt. Tro meg, jeg har vært gjennom utallige runder med alt det andre du nevner. Og hjernene våre er dessv. sånn skapt at "litt" er lov nå og da, i praktisk betyr at vi kommer opp med en rekke unnskyldinger for å spise dette lille litt for ofte, eller alt for mye når vi har "lov". Cold turkey er det eneste som fungerer. I hvert fall i starten. Jeg bestemte meg etter å ha kjempet mot sukkeravhengighet i 20 år. å kutte helt ut i 2 mnd. Det var lenge nok til utgjøre en effekt på avhengigheten, men kort nok til at det ikke virket uoverkommelig i hodet mitt. Etter disse ukene, så hadde jeg ikke lyst på. Helt sant. Jeg glemte det helt av. Hodet var fylt av andre ting. Nå har det gått nesten ett år, og jeg kjøper aldri inn godteri til meg selv. Spiser det av og til når jeg får det servert, men det er "meh", cravings er borte. Det er SÅ utrolig befriende. Får lyst å skrike budskapet ut for alle som sliter med det samme - tål å ha det tøft i noen få uker, og du blir fri.. Anonymkode: 4e210...d61 2
Sofie Maria Skrevet 19. februar 2023 Forfatter #3 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Eneste som funket for meg var nr.1: Kutte det ut helt. Tro meg, jeg har vært gjennom utallige runder med alt det andre du nevner. Og hjernene våre er dessv. sånn skapt at "litt" er lov nå og da, i praktisk betyr at vi kommer opp med en rekke unnskyldinger for å spise dette lille litt for ofte, eller alt for mye når vi har "lov". Cold turkey er det eneste som fungerer. I hvert fall i starten. Jeg bestemte meg etter å ha kjempet mot sukkeravhengighet i 20 år. å kutte helt ut i 2 mnd. Det var lenge nok til utgjøre en effekt på avhengigheten, men kort nok til at det ikke virket uoverkommelig i hodet mitt. Etter disse ukene, så hadde jeg ikke lyst på. Helt sant. Jeg glemte det helt av. Hodet var fylt av andre ting. Nå har det gått nesten ett år, og jeg kjøper aldri inn godteri til meg selv. Spiser det av og til når jeg får det servert, men det er "meh", cravings er borte. Det er SÅ utrolig befriende. Får lyst å skrike budskapet ut for alle som sliter med det samme - tål å ha det tøft i noen få uker, og du blir fri.. Anonymkode: 4e210...d61 wow, så interresant😊😊 takk for at du deler !
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #4 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Eneste som funket for meg var nr.1: Kutte det ut helt. Tro meg, jeg har vært gjennom utallige runder med alt det andre du nevner. Og hjernene våre er dessv. sånn skapt at "litt" er lov nå og da, i praktisk betyr at vi kommer opp med en rekke unnskyldinger for å spise dette lille litt for ofte, eller alt for mye når vi har "lov". Cold turkey er det eneste som fungerer. I hvert fall i starten. Jeg bestemte meg etter å ha kjempet mot sukkeravhengighet i 20 år. å kutte helt ut i 2 mnd. Det var lenge nok til utgjøre en effekt på avhengigheten, men kort nok til at det ikke virket uoverkommelig i hodet mitt. Etter disse ukene, så hadde jeg ikke lyst på. Helt sant. Jeg glemte det helt av. Hodet var fylt av andre ting. Nå har det gått nesten ett år, og jeg kjøper aldri inn godteri til meg selv. Spiser det av og til når jeg får det servert, men det er "meh", cravings er borte. Det er SÅ utrolig befriende. Får lyst å skrike budskapet ut for alle som sliter med det samme - tål å ha det tøft i noen få uker, og du blir fri.. Anonymkode: 4e210...d61 Så bra å høre!!! Dette er noe jeg vil vurdere. Anonymkode: 86d63...d33
Hmmmmmm Skrevet 19. februar 2023 #5 Skrevet 19. februar 2023 Jeg har det også slik. Helt for jævlig. Problemet mitt er at jeg kan slutte med all tilsatt sukker i to-tre uker, men så får jeg en ut av verden trang, holder meg i tre dager, men så gir jeg opp. Jeg tror det er overgangsalderen som ødelegger for meg. Skulle ønske det fantes en pille for dette problemet😰
bettsa Skrevet 19. februar 2023 #6 Skrevet 19. februar 2023 Jeg prøvde å kutte ut helt men sprakk. Det funker ikke for meg Jeg unner meg godis kun lørdag.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #7 Skrevet 19. februar 2023 Mellomting fungerte best for meg. I stedet for å kjøpe søtsaker kjøpte jeg heller frukt og spiste det når jeg ville ha noe søtt. Anonymkode: 93165...e19
Sommerdama Skrevet 19. februar 2023 #8 Skrevet 19. februar 2023 Kan du finne andre alternativer å spise, altså litt sunnere snacks? Så slipper du den tankegangen "nå kan jeg ikke spise...", men heller glede deg til det du kan spise. Hørte iallefall på en podcast om "cravings" der det ble nevnt forskning på at restriktiv tenkning ("ikke det og ikke det") er assosiert med større vansker med å legge om.
Sofie Maria Skrevet 20. februar 2023 Forfatter #9 Skrevet 20. februar 2023 Sommerdama skrev (18 timer siden): Kan du finne andre alternativer å spise, altså litt sunnere snacks? Så slipper du den tankegangen "nå kan jeg ikke spise...", men heller glede deg til det du kan spise. Hørte iallefall på en podcast om "cravings" der det ble nevnt forskning på at restriktiv tenkning ("ikke det og ikke det") er assosiert med større vansker med å legge om. tenker det samme angående restriktiv mat/diett..veit ikke helt hva slags sunn snacks jg kan benytte? en gulrot liksom.. en fruktbolle kunne kanskje vært noe ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå