Gå til innhold

Er siste løsning barnevernet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lang historie kort.

Jeg er stemor til ei jente på 10 år, jeg har vært i livet til denne jenta i 8 år. 
Etter som min mann var i en alvorlig bilulykke som resulterte i flere operasjoner, inn og ut av sykehus og konstante smerter har vi ikke kunne hatt samvær med jenta mer en 3 dager i uken, men for 1 år siden har min mann blitt så mye bedre og det første vi ville var å ha jenta 50% for å kunne bidra.  Vi har alltid hatt en stor bekymring for jenta, hun har sky høyt fravær fra skolen, gjør ikke leksene sine, er våken så lenge hun vil, dusjer når hun vil, lyver , stjeler - ingen rutiner rett og slett og heller ingen konsekvenser. 
Det virker som mor ikke bryr seg.  Vi har nå hatt henne 50% i snart 1 år, hun har gått på skolen hver eneste dag her i vår uke, gjort alt hun får beskjed om, alt har bare vært så bra! Men sekundet hun kommer hjem til mor er hun borte fra skolen hele uken, ingen lekser osv. Både skole og BUP er sterkt bekymret for jenta, dem har gitt både oss og mor råd og tips. Vi tar imot råd men mor gjør ikke, hun er ikke samarbeidsvillig i det hele tatt og føles ut som alt skal gå etter hva hun vil og føler. 
BUP har anbefalt foreldreveiledning men mor vil absolutt ikke dette. 

Nå har det seg slik at vi ikke har sett jenta på 4 uker for mor har sendt melding at jenta ikke vil, noe vi ikke forstår hvor kommer fra. 
Jenta har sagt hun elsker å være her, hun føler seg mye tryggere her og får som hun sa selv "kjærlighet". Min mann snakket med jenta på telefon for 1 uke siden og hun sa hun savnet oss så mye...Men nå skal vi tydeligvis bare få se henne 2 ganger i uken i noen timer for det var det "jenta ville" sa mor. (Jenta har vært borte fra skolen disse 4 ukene).

Vi er SÅ bekymret!!!  Er barnevernet neste steg? Jeg kan forstå enkelte har harde meninger mot barnevernet, men hva hadde dere gjort i en slik situasjon? Vi kjemper med nebb og klør for at denne jenta skal få det bra og ha det trygt og godt, men når far ikke har foreldreansvar blir alt så vanskelig... Har dere noen råd og tips?

Anonymkode: c9896...e99

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Megling på familievernkontoret og rettsak. Gå for mer samvær hos dere. Når jenta er så stor har hun mye innflytelse på hvor hun skal bo. 

Anonymkode: 17177...044

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er mest overrasket over at skole allerede ikke sendt bekymringsmelding. Har inntrykk av terskelen er veldig lav på enkelte skoler for å sende det.

Men ja her må dere kreve mer samvær mor kan vel ikke bare bestemme at far bare all se henne to ganger i uken? Er der for å karre til seg barnebidrag eller??

Familievern kontor og rettsak om nødvendig.

Anonymkode: 6b044...e08

• Liker 4
Skrevet

Vi lærere er pliktig til å sende bekymringsmelding ved så mye fravær. 

Er dere bekymret sender dere også bekymringsmelding.

Anonymkode: e2afa...a8f

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Gå for 100%. Er det slik som du beskriver vil det ikke være en eneste domstol i Norge eller rettsinstans som vil dømme i favør moren. Barn trenger en slik stabilitet som du og mannen gir. Dette handler om jentas beste, ikke noe annet.

• Liker 4
Skrevet

Er jo alltid to sider i en sak, men ville nok kontaktet familievernkontoret i første omgang. Dersom det viser seg at jenta vil vær hos dere 50% men mor «nekter» eller sier jenta ikke vil, så er ikke dette ok. Mor kan ikke nekte samvær om dere har en avtale på 50%. Rart skolen ikke har sendt bekymringsmelding da de er veldig kjappe med å gjør dette.. men kontakt familievernkontoret og snakk med dem

Anonymkode: 36e42...bec

• Nyttig 1
Skrevet

Du kan ringe barnevernsvakta anonymt og få veiledning. De vet hvilke instanser dere kan kontakte.

Anonymkode: eb550...263

• Liker 1
Skrevet

Veldig rart at ingen har meldt til barnevernet enda. Dette er jo en jente på vei helt utenfor kanten....

Anonymkode: b297b...027

• Liker 4
Skrevet

Kontakt Barnevernet ! 
Jenta har det ikke bra, og det er på tide at noen griper inn og får skilt moren  fra barnet så lenge hun ikke følger opp datteren sin 

Anonymkode: 03cc1...82e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det stemmer ikke at fravær alene gir grunnlag til melding. Dere må mene at det kommer av omsorgssvikt. Det er ikke alltid tilfelle.

I dette tilfellet er det grunn til å tro at mor manipulerer barnet, og nærmest tvinger henne til å være der, istedet for hos far. Jeg tenker at dette minner stygt om psykisk mishandling fra mors side. 
Dere kan melde til barnevernet, men dere kan også skaffe advokat og be om full omsorg. Kanskje det er det jenta trenger.

• Liker 7
Skrevet

Hvorfor nevner ikke du, TS løsningen med å få fullstendig omsorg for dette barnet? Løsningen ligger jo rett foran øynene på dere. 

Anonymkode: c2ab5...716

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei, lærere bryter taushetsplikten og gjør noe ulovlig om de kontakter barnevernet ved høyt skolefravær. 

• Liker 1
Skrevet
ESFP skrev (6 minutter siden):

Nei, lærere bryter taushetsplikten og gjør noe ulovlig om de kontakter barnevernet ved høyt skolefravær. 

??

Anonymkode: eeabf...70c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Lang historie kort.

Jeg er stemor til ei jente på 10 år, jeg har vært i livet til denne jenta i 8 år. 
Etter som min mann var i en alvorlig bilulykke som resulterte i flere operasjoner, inn og ut av sykehus og konstante smerter har vi ikke kunne hatt samvær med jenta mer en 3 dager i uken, men for 1 år siden har min mann blitt så mye bedre og det første vi ville var å ha jenta 50% for å kunne bidra.  Vi har alltid hatt en stor bekymring for jenta, hun har sky høyt fravær fra skolen, gjør ikke leksene sine, er våken så lenge hun vil, dusjer når hun vil, lyver , stjeler - ingen rutiner rett og slett og heller ingen konsekvenser. 
Det virker som mor ikke bryr seg.  Vi har nå hatt henne 50% i snart 1 år, hun har gått på skolen hver eneste dag her i vår uke, gjort alt hun får beskjed om, alt har bare vært så bra! Men sekundet hun kommer hjem til mor er hun borte fra skolen hele uken, ingen lekser osv. Både skole og BUP er sterkt bekymret for jenta, dem har gitt både oss og mor råd og tips. Vi tar imot råd men mor gjør ikke, hun er ikke samarbeidsvillig i det hele tatt og føles ut som alt skal gå etter hva hun vil og føler. 
BUP har anbefalt foreldreveiledning men mor vil absolutt ikke dette. 

Nå har det seg slik at vi ikke har sett jenta på 4 uker for mor har sendt melding at jenta ikke vil, noe vi ikke forstår hvor kommer fra. 
Jenta har sagt hun elsker å være her, hun føler seg mye tryggere her og får som hun sa selv "kjærlighet". Min mann snakket med jenta på telefon for 1 uke siden og hun sa hun savnet oss så mye...Men nå skal vi tydeligvis bare få se henne 2 ganger i uken i noen timer for det var det "jenta ville" sa mor. (Jenta har vært borte fra skolen disse 4 ukene).

Vi er SÅ bekymret!!!  Er barnevernet neste steg? Jeg kan forstå enkelte har harde meninger mot barnevernet, men hva hadde dere gjort i en slik situasjon? Vi kjemper med nebb og klør for at denne jenta skal få det bra og ha det trygt og godt, men når far ikke har foreldreansvar blir alt så vanskelig... Har dere noen råd og tips?

Hvis mor sender slike meldinger så skal ikke dere føye dere, far skal da kjøre bort til dem og snakke med jenta. Eventuelt hente henne selv. Mor kan ikke stoles på og driver med sabotasje. 

Her burde far melde mor til barnevernet, og han burde ha all korrespondanse med mor dokumentert (sms, Mail o.l) - samt innhente dokumentasjon på at mor motsetter seg all hjelp. Her må far kjøre på for 100% samvær og omsorgsrett. 

Anonymkode: 3b8f4...c1a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er jo alltid to sider i en sak, men ville nok kontaktet familievernkontoret i første omgang. Dersom det viser seg at jenta vil vær hos dere 50% men mor «nekter» eller sier jenta ikke vil, så er ikke dette ok. Mor kan ikke nekte samvær om dere har en avtale på 50%. Rart skolen ikke har sendt bekymringsmelding da de er veldig kjappe med å gjør dette.. men kontakt familievernkontoret og snakk med dem

Anonymkode: 36e42...bec

skoler er veldig kjappe med å melde inn irrelevante ting de ikke klarer å håndtere, når det blir satt krav til skolen. 

når det derimot gjelder alvorlige tilfeller og tilfeller hvor det faktisk er grunnlag, da kan du se skolene og andre mennesker kvier seg for å melde. 🙄

Anonymkode: 3b8f4...c1a

• Nyttig 1
Skrevet

Det du beskriver er vel mer grunnlag for å gå til sak for foreldreansvar og hovedomsorg. Barnevernet er til omsorgssvikt, men her har jo far mulighet til å hindre dette.

Anonymkode: aaf38...323

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

??

Anonymkode: eeabf...70c

Skolene har taushetsplikt ang barn og foreldte ovenfor barnevernet. Det betyr at de ikke ukritisk skal diskutere foreldre eller barn med barnevernet. Samtidig har skolene opplysningsplikt til barnevernet. Opplysningsplikten går foran taushetsplikten dersom det er grunn til å tro at et barn blir mishandlet eller utsatt for alvorlig omsorgssvikt. 

Høyt skolefravær er i seg selv ikke nok for å melde til barnevernet. Skolen må kartlegge og dokumentere årsaker til skolefraværet før de vet om dette handler om alvorlig omsorgssvikt. Det er ikke barnevernet sitt ansvar å avdekke bakenforliggende årsaker til skolefravær. 

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor nevner ikke du, TS løsningen med å få fullstendig omsorg for dette barnet? Løsningen ligger jo rett foran øynene på dere. 

Anonymkode: c2ab5...716

Skal mor miste omsorgen da eller..? :/ jeg er ikke ts, men ts virker ordentlig og fornuftig og selvom det er en god løsning som ts sikkert også synes, så kan det være sårt..

Anonymkode: a9cbb...671

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Megling på familievernkontoret og rettsak. Gå for mer samvær hos dere. Når jenta er så stor har hun mye innflytelse på hvor hun skal bo. 

Anonymkode: 17177...044

Jeg er TS. Jeg glemte å skrive dette men dem har allerede vært i meklingsmøte og der kom dem ingen vei. Mor var ikke samarbeidsvillig og så dette som bare tull.  Far har satt opp med et møte med advokat for å høre hva advokaten mener.

Skrevet

En risikerer at barnet blir satt bort til fremmede eller instutisjon når man kobler inn barnevernet. En reell risiko. Er det virkelig dette dere/du ønsker for henne?

Anonymkode: b6cb6...f86

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...