AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #1 Skrevet 19. februar 2023 Jeg så nettopp en dokumentar på netflix om hvor skadelig kjøtt, egg og melk er for helsa . Til og med fisk og kylling! Nå vil jeg legge om hele kostholdet men hvor begynner jeg? Til og med erter og bønner på boks er prosserert mat og skadelig så jeg vil spise mest mulig ren plantekost men HVA? Kan ikke bare knaske salat heller og trenger tips til hva jeg kan spise som metter og hva jeg kan krydre f eks salat med så det ikke bare smaker salat Anonymkode: a0815...5d9
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #2 Skrevet 19. februar 2023 Bli i det minste vegetarianer, da får du i hvert fall i deg noe næring fra egg og melk. Anonymkode: 3ad1a...dd0
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #3 Skrevet 19. februar 2023 Her er masse helveganske oppskrifter med rene ingredienser: https://www.medicalmedium.com/medical-medium-categories/recipes Her er også oppskrifter: https://www.masteringdiabetes.org/recipe/ Og her: https://www.vegetarbloggen.no/ Husk å spise mer og oftere som veganer, og husk å spise frukt! Å begynne dagen med frukt er noe av det beste du kan gjøre for deg selv, og husk at alt som er animalsk, alt som har fett, og alt som er mer "fortettet", som korn og bønner, har mer kalorier, så erstatter man frokosten med frukt så må man spise mye mer, og man blir sulten igjen tidligere. Fully Raw Kristina har en del fruktmåltider som gir en ide om hvor mye man faktisk kan ha i seg av frukt: https://www.youtube.com/@FullyRawKristina/videos Anonymkode: 673a9...1aa 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #4 Skrevet 19. februar 2023 Hvilken dokumentar er dette? hvis du går over til økologisk kjøtt, vilt. Fisk som er villfanget osv så er ikke det dårlig for helsen. Da vet man at dyret har det bra og spiser det den skal. Hvis du går over til vegansk kosthold bør du ihvertfall ikke spise disse erstatningsproduktene med milelange ingrediensliste hvis tanken bak er å være sunn. Anonymkode: bda93...53a 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #5 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvilken dokumentar er dette? hvis du går over til økologisk kjøtt, vilt. Fisk som er villfanget osv så er ikke det dårlig for helsen. Da vet man at dyret har det bra og spiser det den skal. Hvis du går over til vegansk kosthold bør du ihvertfall ikke spise disse erstatningsproduktene med milelange ingrediensliste hvis tanken bak er å være sunn. Anonymkode: bda93...53a Vet ikke om du så at ts vil unngå prosessert mat? Anonymkode: 673a9...1aa
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #6 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg så nettopp en dokumentar på netflix om hvor skadelig kjøtt, egg og melk er for helsa . Til og med fisk og kylling! Nå vil jeg legge om hele kostholdet men hvor begynner jeg? Til og med erter og bønner på boks er prosserert mat og skadelig så jeg vil spise mest mulig ren plantekost men HVA? Kan ikke bare knaske salat heller og trenger tips til hva jeg kan spise som metter og hva jeg kan krydre f eks salat med så det ikke bare smaker salat Anonymkode: a0815...5d9 Du begynner med å finne dokumentarer hvor skadelig det er for miljøet, klimaet og for kroppen å kun spise vegetarmat.. Deretter setter du disse to problemstillingene opp mot hverandre, hvem av de er det som virkelig gjør størst fotavtrykk/skade i resten av ditt liv? Sist men ikke minst, du bør også sette deg inn i klesindustrien, regner med at du har skapet fullt av klær og sko. Hvor bra er det for mijøet? Disse nyfrelste vegetarianerne er en gruppe for sg selv.. Anonymkode: 9487b...cde 4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #7 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg så nettopp en dokumentar på netflix om hvor skadelig kjøtt, egg og melk er for helsa . Til og med fisk og kylling! Nå vil jeg legge om hele kostholdet men hvor begynner jeg? Til og med erter og bønner på boks er prosserert mat og skadelig så jeg vil spise mest mulig ren plantekost men HVA? Kan ikke bare knaske salat heller og trenger tips til hva jeg kan spise som metter og hva jeg kan krydre f eks salat med så det ikke bare smaker salat Anonymkode: a0815...5d9 Facebook: Vegansk mat-spørsmål og svar Veganske produkter Veganere i Norge Anonymkode: 58f69...547
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #8 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Bli i det minste vegetarianer, da får du i hvert fall i deg noe næring fra egg og melk. Anonymkode: 3ad1a...dd0 Vil ikke spise egg og melk. De sa at egg var like skadelig for helsa som røyking AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvilken dokumentar er dette? hvis du går over til økologisk kjøtt, vilt. Fisk som er villfanget osv så er ikke det dårlig for helsen. Da vet man at dyret har det bra og spiser det den skal. Hvis du går over til vegansk kosthold bør du ihvertfall ikke spise disse erstatningsproduktene med milelange ingrediensliste hvis tanken bak er å være sunn. Anonymkode: bda93...53a What the health heter den, er på netflix. Den ble mer og mer sjokkerende for til slutt sitter man igjen med følelsen av at alt man spiser dreper en, til og med det man spiser for å være sunn (som egg). Men de viste til forskning og til veldig sjokkerende samarbeid mellom diabetes forening og kreftforening og hvordan de fikk penger av selskaper som selger usunn mat osv og når de foreningene med konfrontert med det så avsluttet de intervjuet. Jeg er i sjokk!! Anonymkode: a0815...5d9
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #9 Skrevet 19. februar 2023 Kjøtt, egg, melk og fisk er ikke skadelig for helsen din. Å droppe disse matgruppene er derimot skadelig der det er helt essensielt å gå på kosttilskudd for å overleve/unngå varige helseskader. Anonymkode: 9a55d...7c6 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #10 Skrevet 19. februar 2023 Veganere får mangler pga kostholdet ikke har ting som kroppen trenger. Da vil du få mangelsykdommer over tid. Og du trenger tilskudd hvis dette er valget. Vegetarianer er bedre. Anonymkode: cf847...5dc 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #11 Skrevet 19. februar 2023 Start med å lære om vitaminer og mineraler. Anonymkode: cf847...5dc 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #12 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): De sa at egg var like skadelig for helsa som røyking Egg er noe av det beste du kan gi kroppen. Komplett næringsparken, mangler kun c-vitamin. Anonymkode: 3ad1a...dd0 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #13 Skrevet 19. februar 2023 Slutt å spise. Så er du trygg Anonymkode: 4cf8f...64f 1
Andro Skrevet 19. februar 2023 #14 Skrevet 19. februar 2023 Jeg syns du kan begynne med å følge vegetar- og vegangrupper på fb. Veganpreik, veggispreik mm. Veganerlegen Tanja Kalchenko kan du opgså følge https://www.facebook.com/tanja.kalchenko Sett deg inn i hvordan du får tilskudd på best mulig måte av jod, D-vitaminer og B12. Selv tar jeg en multivitamintablett hver dag, og det går fint.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #15 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Kjøtt, egg, melk og fisk er ikke skadelig for helsen din. Å droppe disse matgruppene er derimot skadelig der det er helt essensielt å gå på kosttilskudd for å overleve/unngå varige helseskader. Anonymkode: 9a55d...7c6 Se dokumentaren på netflix. What the health De sier at all gift og hormoner og kvikksølv i fisk er kreftfremkallende for oss, samme med alt som tilsettes dyr og foret til dyr som ku og kylling og at kylling har 88%avføringsbakterier på seg når vi spiser den. De følger noen alvorlig syke personer som legger om til plantebasert kost og som blir et annet menneske og friske Anonymkode: a0815...5d9
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #16 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Vil ikke spise egg og melk. De sa at egg var like skadelig for helsa som røyking What the health heter den, er på netflix. Den ble mer og mer sjokkerende for til slutt sitter man igjen med følelsen av at alt man spiser dreper en, til og med det man spiser for å være sunn (som egg). Men de viste til forskning og til veldig sjokkerende samarbeid mellom diabetes forening og kreftforening og hvordan de fikk penger av selskaper som selger usunn mat osv og når de foreningene med konfrontert med det så avsluttet de intervjuet. Jeg er i sjokk!! Anonymkode: a0815...5d9 Ikke alt man spiser, men veldig mye som er "opplest og vedtatt" og som de fleste spiser ja. Verden er helt snudd på hodet på den måten. Jeg er kronisk syk med utmattelse og diverse, og spiste veldig rent før jeg fant Anthony William's protokoller, noe som holdt meg oppegående en tid, likevel fikk jeg stadig flere symptomer som ballet på seg. Da jeg fant protokollene hans tok jeg bort blant annet egg, og reverserte svimmelhet, håravfall, vondt i et kne, stivhet i kroppen, "press" på skjoldbruskkjertelen, depresjon, problemer med å puste m.m. Så jeg kan vel si at jeg har erfart at What the Health også må ha mye rett etter hva du beskriver. Allerede før jeg fant Anthony William hadde jeg jo tatt bort alt av tilsetningsstoffer, oppdrettsfisk, konvensjonelle egg osv. Så jeg spiste ikke slik som andre, og jeg så ikke på en Toro-pose som mat lenger. Nå har jeg gått enda lenger, og spiser bare frukt og grønnsaker hele dagen. Jeg handler kun i fruktdisken (og frysedisken for bær og div frossen frukt). Jeg spiser frukt, frukt- og bærsmoothier, og diverse bladgrønt som grønnkål, salat, spinat, på dagen, og et varmt måltid med diverse grønnsaker på kvelden, som oftest inneholdende poteter. Og jeg kan si at det har en effekt. Jeg har hatt mye utfordringer med bosituasjon (mugg), økonimiske bekymringer, flytting, håndleddsbrudd osv. så jeg har ikke blitt så bra som jeg skulle ønske på den tiden jeg har holdt på, men hadde det ikke vært for det jeg har funnet angående helse og mat vet jeg ikke om jeg hadde vært fungerende i dag. Det finnes også en side som heter Mastering Diabetes, med Robby Barbaro og Cyrus Chambatta (det finnes to sider med samme navn, så se etter de to navnene). De har begge diabetes 1 og spiser store mengder frukt og grønnsaker, og det funker helt fantastisk. Sannheten om diabetes er at det er alt fettet vi spiser som skaper problemer, ikke den naturlige glukosen i frukt og grønt. Disse to bruker fortsatt noe insulin, da diabetes 1 er annerledes. Men diabetes 2 er det mange som har reversert med et slikt kosthold. Anonymkode: 673a9...1aa 1
Tradegy Skrevet 19. februar 2023 #17 Skrevet 19. februar 2023 Ville tenkt på hva som gjør at du beholder motivasjonen over tid. Kanskje ikke kutte absolutt alt med en gang 🙂
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #18 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke alt man spiser, men veldig mye som er "opplest og vedtatt" og som de fleste spiser ja. Verden er helt snudd på hodet på den måten. Jeg er kronisk syk med utmattelse og diverse, og spiste veldig rent før jeg fant Anthony William's protokoller, noe som holdt meg oppegående en tid, likevel fikk jeg stadig flere symptomer som ballet på seg. Da jeg fant protokollene hans tok jeg bort blant annet egg, og reverserte svimmelhet, håravfall, vondt i et kne, stivhet i kroppen, "press" på skjoldbruskkjertelen, depresjon, problemer med å puste m.m. Så jeg kan vel si at jeg har erfart at What the Health også må ha mye rett etter hva du beskriver. Allerede før jeg fant Anthony William hadde jeg jo tatt bort alt av tilsetningsstoffer, oppdrettsfisk, konvensjonelle egg osv. Så jeg spiste ikke slik som andre, og jeg så ikke på en Toro-pose som mat lenger. Nå har jeg gått enda lenger, og spiser bare frukt og grønnsaker hele dagen. Jeg handler kun i fruktdisken (og frysedisken for bær og div frossen frukt). Jeg spiser frukt, frukt- og bærsmoothier, og diverse bladgrønt som grønnkål, salat, spinat, på dagen, og et varmt måltid med diverse grønnsaker på kvelden, som oftest inneholdende poteter. Og jeg kan si at det har en effekt. Jeg har hatt mye utfordringer med bosituasjon (mugg), økonimiske bekymringer, flytting, håndleddsbrudd osv. så jeg har ikke blitt så bra som jeg skulle ønske på den tiden jeg har holdt på, men hadde det ikke vært for det jeg har funnet angående helse og mat vet jeg ikke om jeg hadde vært fungerende i dag. Det finnes også en side som heter Mastering Diabetes, med Robby Barbaro og Cyrus Chambatta (det finnes to sider med samme navn, så se etter de to navnene). De har begge diabetes 1 og spiser store mengder frukt og grønnsaker, og det funker helt fantastisk. Sannheten om diabetes er at det er alt fettet vi spiser som skaper problemer, ikke den naturlige glukosen i frukt og grønt. Disse to bruker fortsatt noe insulin, da diabetes 1 er annerledes. Men diabetes 2 er det mange som har reversert med et slikt kosthold. Anonymkode: 673a9...1aa Altså, for å klargjøre: Jeg spiste ganske rent, men fortsatt egg og melkeprodukter før jeg fant Anthony William. Det hjalp noe, men jeg fikk fortsatt flere symptomer. Etter jeg fant hans protokoller og tok bort melk og egg, reverserte jeg flere symptomer. Anonymkode: 673a9...1aa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå