AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #1 Skrevet 18. februar 2023 Vår 10 åring vil ikke sove noe sted uten at far eller jeg er med. Han har noen ganger sovet hos besteforeldre, som han kjenner veldig godt. Men da gruer han seg i lang tid. Han liker godt å være der, bare han vet han kan sove hjemme. Han har prøvd å sove hos naboen, som han også kjenner veldig godt, men da har han kommet hjem hver gang. Vi trenger forsåvidt ikke at han må sove borte, men vi ønsker at han skal mestre det. Det kommer situasjoner som krever at han kan sove uten oss. Leirskolen er bare et år unna, så vi må begynne å øve. Men han vill ikke, og gruer seg allerede til leirskole. Han har sovet mange forskjellige steder, men da har jo vi vært med. På leirer, cuper og ferier. Han er vandt til å sove andre steder enn hjemme, men igjen, bare sammen med oss. Noen som har erfaringer med dette? Han må begynne å øve, men ønsker jo ikke å skremme han heller. Anonymkode: 931fb...330 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #2 Skrevet 19. februar 2023 Var det samme med min gutt. Ville ikke overnatte hos noen. Han prøvde av og til, men ville alltid bli hentet når leggetid kom. Han klarte det først da han ble 13. Han gruet seg veldig til leirskole, men det slapp han uansett pga pandemien. Jeg stresset ikke med det, og lot det være helt opp til ham. Så mitt råd er vel å bare la ham finne ut av det selv🙂 Anonymkode: a6794...ef6
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #3 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vår 10 åring vil ikke sove noe sted uten at far eller jeg er med. Han har noen ganger sovet hos besteforeldre, som han kjenner veldig godt. Men da gruer han seg i lang tid. Han liker godt å være der, bare han vet han kan sove hjemme. Han har prøvd å sove hos naboen, som han også kjenner veldig godt, men da har han kommet hjem hver gang. Vi trenger forsåvidt ikke at han må sove borte, men vi ønsker at han skal mestre det. Det kommer situasjoner som krever at han kan sove uten oss. Leirskolen er bare et år unna, så vi må begynne å øve. Men han vill ikke, og gruer seg allerede til leirskole. Han har sovet mange forskjellige steder, men da har jo vi vært med. På leirer, cuper og ferier. Han er vandt til å sove andre steder enn hjemme, men igjen, bare sammen med oss. Noen som har erfaringer med dette? Han må begynne å øve, men ønsker jo ikke å skremme han heller. Anonymkode: 931fb...330 Noen trenger tryggheten og er ikke klar for det før de er større. Og presse og stresse han kan gjøre det verre! De som er vant til å sove overalt fra de er liten klarer det bedre. Men de som har få barna kan sove hos kan slite mer med det. Vi har ingen barnepass så alltid sovet hjemme. En klarer å sove andre steder og den andre ikke. Har prøvd hos venner feks. Det kommer når han er klar for det! Anonymkode: c4ad2...da3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #4 Skrevet 19. februar 2023 Vi har slitt (og sliter) med lignende problemer. I forhold til leirskole er det mulig det kan hjelpe litt å ta turen til selve leirskolestedet (hvis mulig) bare for å se det, muligens også snakke med dem som jobber der. Det kan virke litt drastisk, men det kan gjøre at det er færre ukjente faktorer å forhold seg for barnet. Det hjalp for oss, og jeg vet også om andre det har hjulpet for. Bare et tips! Anonymkode: 47690...2ec
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #5 Skrevet 19. februar 2023 Med tanke på hvor mye overgrep som skjer på overnatting, så bør dere bare være glade for det. Anonymkode: 4b985...e17 4
Andro Skrevet 19. februar 2023 #6 Skrevet 19. februar 2023 Syntes det var stor stas å overnatte borte hos onkler og tanter i 3-7-årsalder. Deretter var det en periode fram til 10-12-årsalder hvor det var totalt uaktuelt, og det var greit. Opplevde ingen vansker med overnattingsopplegg i skoleregi. Grudde seg ikke, og var glad når h*n kom hjem. Stol på at det ordner seg.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #7 Skrevet 19. februar 2023 Jeg er voksen nå, men jeg tør fortsatt ikke å overnatte hos folk. Jeg ble utsatt for overgrep i barndommen som ikke foreldrene mine visste om. Men jeg ble tvungent på overnatting som barn og det var forferdelig å ligge i mørke i frykt for nye overgrep. Jeg sier ikke at deres 10-åring har blitt utsatt for noe slikt men ikke stress med det. Hvis jeg skal sove borte. Gjerne hotell, så kjører jeg en tur dit hvis mulig og undersøker hotellet. Nødutgang, rom osv… hvis ikke det er mulig så sjekker jeg anmeldelser på hotellet, bilder og slik som beroliger meg. Anonymkode: 6119c...20d 4 2
Friluftsmann70 Skrevet 19. februar 2023 #8 Skrevet 19. februar 2023 Helt enig med dere, at det er viktig at barn lærer seg å sove borte, uten foreldre. Det kommer tider hvor det kan være påkrevd, da er det greit å ha forsøkt og testet ut litt. Tenker det er viktig at det føles trygt, at han kan hentes, dersom han ønsker. Det har dere gjort, da tenker jeg det er veldig fint å skryte av at han i hvert fall har vært der og forsøkt. Dersom han opplever at det er helt greit å bli hentet, føles ikke det så vanskelig lang tid i forveien. Viktig å føle mestring, og dersom han istedet for føler frykt for hva som kommer, kan han tenke at ved å forsøke, blir det uansett skryt. Hva om dere får besteforeldre til å komme hjem til dere og overnatte? Vil det fungere, sove hjemme, men uten dere som foreldre?
Loke37 Skrevet 19. februar 2023 #9 Skrevet 19. februar 2023 En gutt i vår klasse får det enda ikke til, går i niende klasse, tror de bare aksepterer at det er sånn og prøver bli med eller så blir han bare hjemme.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #10 Skrevet 19. februar 2023 Problemet med dagens barn er foreldrene. De gir ingen barn utfordringer og velger heller å overbeskytte dem. Anonymkode: d4aa8...071 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #11 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Problemet med dagens barn er foreldrene. De gir ingen barn utfordringer og velger heller å overbeskytte dem. Anonymkode: d4aa8...071 Vell, det er hvertfall ikke tilfelle her. Han er en gutt som er ganske så selvstendig. Han har vært hjemme alene morgen og etter skolen siden slutten av 2. trinn. Han går gjerne i butikken alene, kan tusle rundt alene på kjøpesenter. ( mens jeg ser i andre butikker) Han er glad i å sykle, og kan sykle seg lengre turer. Han har søsken som elsker å sove borte. De har kranglet om hvem sin tur det er til å overnatte hos besteforeldre. Det er bare dette med overnatting som er veldig vanskelig. Vi får fortsette å oppmuntre, og håpe det løsner etterhvert. Anonymkode: 931fb...330 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #12 Skrevet 19. februar 2023 Jeg har en selvstendig og flott gutt på alle måter! Nå er han 14 år, men det var først for et par år siden han synes det var greit å overnatte hos andre. Fremdeles trives han best hjemme. Og det er jo ikke det dummeste stedet å trives ❤️ Gi barnet tid. Dette går seg til. Anonymkode: 8d235...518 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #13 Skrevet 19. februar 2023 Jeg har samme problem her. Men når det er cuper etc har jeg begynt å bo på en campingplass i nærheten, så sover barnet med de andre barna på turen. Det har fungert. Anonymkode: c8004...25d
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #14 Skrevet 19. februar 2023 Når han sover på cuper og leirer, kan dere prøve å alliere dere med noen andre voksne som er med? At en av de andre voksne tar ansvar for deres barn om kvelden? Det kan være en fin måte å øve litt gradvis på å sove uten foreldrene. Jeg har gjort det med stort hell på korpstur, at jeg sitter og passer på andres barn som ikke får sove uten foreldrene, mens foreldrene deres passer på noen andres barn igjen. Så sitter jeg der hvor de skal sove og er en trygg voksen som er i nærheten og tilgjengelig. Og beskjeden til ungene er at jeg henter foreldrene hvis de virkelig ber om det. Jeg har ennå ikke måttet hente noen foreldre, ungene småprater og tuller litt som unger skal på overnatting og så sovner de og neste morgen føler de en veldig mestring over at de har klart å sove alene. Her er det da barn som er 9-11 år gamle og er på en av sine første turer. Anonymkode: d50c5...009
Gjest Tigerlilje86 Skrevet 5. mars 2023 #15 Skrevet 5. mars 2023 (endret) . Endret 3. mai 2023 av Tigerlilje86
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #16 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 19.2.2023 den 10.25): Vi har slitt (og sliter) med lignende problemer. I forhold til leirskole er det mulig det kan hjelpe litt å ta turen til selve leirskolestedet (hvis mulig) bare for å se det, muligens også snakke med dem som jobber der. Det kan virke litt drastisk, men det kan gjøre at det er færre ukjente faktorer å forhold seg for barnet. Det hjalp for oss, og jeg vet også om andre det har hjulpet for. Bare et tips! Anonymkode: 47690...2ec Dette gjorde vi også. Han klarte å gjennomføre leirskole, selv om det kosta han masse. Han grudde seg uttalt i måneder i forkant. Både han og vi var temmelig slått ut etterpå. Gutten din høres ut som vår, ts ❤️ Jeg er enig med deg, man trenger jo ikke å skulle overnatte vekke før man eventuelt har lyst selv, men den leirskolen er en solid utfordring. Anonymkode: 44205...bc9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå