Gå til innhold

Hvorfor kan man ikke begynne med jogging når man er gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trener en del styrke, og har i perioder tidligere også løpt en del. Det er en god del år siden jeg løp fast flere ganger i uka. De siste par årene har jeg forsøkt å ta opp jogging 3 ganger, men første gangen jeg ga opp var pga corona som gjorde meg utmattet i flere måneder etterpå, og så har det vært noen småskader som har kastet meg av planen. 

Nå har jeg enda en gang lyst til å ta opp joggingen, men har akkurat blitt gravid (kun 4 uker på vei).

Overalt hvor jeg leser står det at man ikke skal starte med eller gjenoppta jogging når man er gravid, men at man fint kan fortsette å jogge under graviditeten hvis man gjorde dette helt fram til man ble gravid. Men ingen av stedene står det noe om hvorfor. Er det noen som vet grunnen til dette? Veldig nysgjerrig, og har selvsagt ikke tenkt til å begynne med det når «alle» fraråder det, men jeg skulle veldig gjerne likt å vite hvorfor rett og slett.

Anonymkode: 0ed1e...376

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor står dette?

Det handler vel mest sannsynlig om å påføre en ny belastning på en kropp som allerede jobber med en ny belastning samtidig som at blodvolum osv øker. Om det gjelder så tidlig som fra 4 uker eller ikke aner jeg ikke, men jeg kan heller ikke si at jeg noen gang har testet positivt og tenkt at nå må jeg begynne å jogge så det er ikke noe jeg har satt meg videre inn i.

Ser liksom ikke helt hvorfor du tenker at dette er det tidspunktet du skal begynne med jogging om du leser at det ikke er anbefalt 🤷🏼‍♀️ Du har jo ikke gjort det hittil og har resten av livet på deg etter fødsel 😊 Men altså, går du til en lege og spør så tviler jeg veldig på at du får noen pekefinger så lenge du følger kroppens egne signaler uansett. Ser ikke hvordan fysisk aktivitet skal være noen krise, det er jo begrenset hva du får til om kroppen ikke tåler det uansett. 

Anonymkode: fe1f0...a63

Skrevet

Jeg tror det handler om at du ikke skal overanstrenge deg. Det anbefales vel ikke å ha for høy puls, noe en med null løpe/joggeerfaring lett kan få. Ta det gradvis så går det nok helt fint. Anbefaler å lese på helsenorge, der står det endel om b.l.a. dette 😊

Anonymkode: dc31a...54e

Skrevet

I tillegg til det som nevnes over, så gjør graviditetshormoner leddene løsere og mer ustabile. Løping er en stor belastning på leddene, så om man ikke allerede er vant til det og har sterk støttemuskulatur så øker sjansene for skader eller f.eks bekkenproblemer. Så vær obs på det, om du vil teste å begynne igjen i graviditeten. 

Anonymkode: c0b5d...5b6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Løping er noe av det mest belastende du kan utsette bekkenbunnen for. Den skal gjennom en enorm påkjenning i månedene som kommer, så ikke lurt å legge til mye mer belastning. 

Anonymkode: 82810...6e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...