Gå til innhold

P-piller i overgangsalderen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i 40-årene, og etter en uke med «sukkerpiller» fornyet jeg ikke resepten min straks, for det var så mye elendighet i livet at jeg ikke prioriterte egen helse. Etter litt over en uke fikk jeg voldsomme «feberbølger» gjennom overkroppen et par ganger i timen. Nattesøvnen var ødelagt. Jeg trodde først jeg hadde fått covid eller noe, før tanken om overgangsalderen slo meg. Jeg startet på p-pillene igjen, og vips så var jeg bra etter et par dager.

Jeg snakket med legen min, og han vil at jeg fortsatt skal bruke p-pillene. Er det flere i samme situasjon som meg?

P-pillene jeg bruker er Yasmin 28. Det er interaksjon mellom dem og en medisin jeg bruker mot en kronisk sykdom. Slutter jeg med p-pillene må jeg ta mindre medisin, men det blir vanskelig å finne ut hva riktig dose er.

Nå er jeg i «sukkerpilleuke» igjen, jeg føler jeg brenner opp og svetter som en gris.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da snakker du med legen igjen og forteller om dette.

Ingen på KG kan fikse resepten din.

Anonymkode: 4f011...112

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Da snakker du med legen igjen og forteller om dette.

Ingen på KG kan fikse resepten din.

Anonymkode: 4f011...112

Hva mener du med å «fikse resepten»? Jeg sa jo jeg begynte på p-piller igjen.

Jeg ville vite om andre i overgangsalderen også får beskjed om å bruke p-piller for å dempe symptomer. Jeg har nemlig aldri hørt om det før.

Endret av MyMichelle
Skrevet

Er det ikke andre medisiner du kan få for overgangen? En kollega fikk en medisin som hjelper henne godt, det er ikke p-piller.

Anonymkode: f5bda...355

• Liker 1
Skrevet

Dette er en sak du må uansett ta opp med legen din, ikke noe vi på KG kan mene noe om.  Symptomene du beskriver harmoner med overgangsalder, men ingen her kan ha noen kvalifisert mening om kombo p-piller og den andre medisinen du tar mot en eller annen kronisk sykdom. For å mene noe om det, må man både vite hvilken medisin og kronisk sykdom. KG er ikke riktig sted for å få medisinske råd. Her er det for mange synsere uten riktig faglig bakgrunn.

Anonymkode: 95b27...00f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det ikke andre medisiner du kan få for overgangen? En kollega fikk en medisin som hjelper henne godt, det er ikke p-piller.

Jeg vet noen får østrogen, mens andre har leger som ikke vil pasientene skal bruke det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er en sak du må uansett ta opp med legen din, ikke noe vi på KG kan mene noe om.  Symptomene du beskriver harmoner med overgangsalder, men ingen her kan ha noen kvalifisert mening om kombo p-piller og den andre medisinen du tar mot en eller annen kronisk sykdom. For å mene noe om det, må man både vite hvilken medisin og kronisk sykdom. KG er ikke riktig sted for å få medisinske råd. Her er det for mange synsere uten riktig faglig bakgrunn.

Anonymkode: 95b27...00f

Jeg mener ikke noe råd om komboen. Spør bare om andres erfaring med å bruke p-piller i overgangsalderen.

Skrevet

Jeg bruker cerazette og har nattesvette som kommer i lange bølger. Jeg tåler ikke østrogen så den type ppiller er uaktuelt for meg. Jeg har bestilt time hos gynekolog. I utgangspunktet er ikke nattesvette i seg selv ett stort problem men det trigger en hudsykdom jeg har så jeg svetter og klør pga svetten og da går natta.

Anonymkode: fb257...bf3

• Hjerte 1
Skrevet
MyMichelle skrev (6 minutter siden):

Jeg vet noen får østrogen, mens andre har leger som ikke vil pasientene skal bruke det.

Det er ikke rent østrogen, men snakk med legen din om alternativer.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...