AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #1 Skrevet 18. februar 2023 Vi har en gutt på litt over ett år som er veldig avhengig av meg. Om kvelden må han ha pupp for å kunne sovne, og det tar lang tid. Jeg ønsker å kunne amme foran TVen i en god stilling der jeg kan slappe av, siden dette er hver eneste kveld. Men samboeren min har lest seg opp, og mener det er skadelig, så nå må jeg ligge i senga og amme. Det tar opp mot 45 minutter. Jeg ønsker å amme i stua og så legge ungen, for da venner han seg kanskje av med å sovne ved brøstet. Det hører og med til fortellingen at jeg ønsker å begynne å trene igjen, men treningene er på kvelden i leggetid en gang i uka, og samboeren min kan ikke være lenge alene med ungen eller legge han. Han blir så stressa og ringer og kommanderer meg hjem. Hva skal jeg gjøre? Jeg har vært hjemme lenge nok føler jeg. Anonymkode: b9938...5ee 4
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 Populært innlegg #2 Skrevet 18. februar 2023 Du setter ned foten din. Det er på tide det nå. Anonymkode: 70438...d71 57 22
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 Populært innlegg #3 Skrevet 18. februar 2023 Lar deg? Det bestemmer ikke han. Han tar også feil, det skader ikke barnet at DU ser tv mens han ammer i halvsøvne. Han kan heller ikke kommandere deg hjem. Han behandler deg veldig kontrollerende og dårlig. Kanskje en tur til familievernkontoret? Anonymkode: 01243...28f 64 16
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #4 Skrevet 18. februar 2023 Så han bestemmer at du skal bruke 45 minutter på barnerommet? Da blir det null skjerm på mannen i samme tidsintervall. Du må gjøre ammearbeid, og han bestemmer hvordan. Da kan han helt uten skjerm/annen underholdning gjøre dagens husarbeid i dette tidsrommet. Anonymkode: 0c93c...224 26 5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #5 Skrevet 18. februar 2023 Hadde min samboer nektet meg å amme barnet mens jeg så på tv, hadde jeg svart "da får DU amme da!", og sett videre på tv. Altså, barnet er 1 år og far klarer ikke å være alene med hen sånn at du kan trene?? Barnet spiser vel fast føde også? Syns det er merkelig at ikke far er mer på banen, her må du overlate ansvar til han! Anonymkode: 2bad6...5af 39 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #6 Skrevet 18. februar 2023 For en kontrollerende drittsekk. Hadde muligens bedt han dra en viss plass. Anonymkode: dd0fe...e97 16
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #7 Skrevet 18. februar 2023 Du ammer, du bestemmer. Anonymkode: 3f467...a09 11
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #8 Skrevet 18. februar 2023 For øvrig, når du bruker 45 min på å amme barnet deres, håper jeg virkelig han rydder og gjør husarbeid i samme tidsrom. Amming er jobb, ikke avslapning Anonymkode: 2bad6...5af 18 9
Friluftsmann70 Skrevet 18. februar 2023 #9 Skrevet 18. februar 2023 Skjønner ikke hva som skal være galt med å amme foran TV'en, er det at barn ikke skal se på TV, det har vært diskutret endel. Men her er det jo ikke det det handler om. Her har du gått gravid i 9 måneder, vært med guttungen nesten kontinuerlig i 12 måneder, da må mannen begynne å forstå sien oppgaver. Han må klare å ta vare på gutten på egenhånd. Hva er det som kan være så vanskelig? Å ha et gråtende barn er ikke farlig, det viktige er å ha lav puls selv, ta det med ro. Stresser far når han blir alene, vil dette påvirke barnet med en gang. Eksempel på hvordan stress smitter over på barnet er fra vårt første barn, begynte på babysvømming, Han skrek og var hysterisk. Mor tives veldig dårlig i vannet, og etter andre turen i svømmehallen, ville hun at vi skulle gi oss. Jeg ba henne ta turen opp av vannet og la meg få holde på. Fra den tid har guttungen kost seg i vannet. Hennes stress blir oppfattet av barnet. Samme tenker jeg når han er alene med barnet, dersom han blir stresset, vil barnet merke dette. Du kan ikke være låst til barnet hele tiden. Når barnet er et halvt er det moroa begynner for far. Da kan man leke, og ta vare på barnet. Dette er både gøy og ikke minst en plikt. Foreslår dere setter dere ned og prater. Mener han virkelig at du skal være tilgjengelig for barnet 24/7, og i tillegg bli sendt på soverommet for å roe han før natten? Dette går ikke lenger. Lykker til. 12 1 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #10 Skrevet 18. februar 2023 Man skal ikke glo på en skjerm når barnet er tilstede. Man skal ha fokus på barnet. Støtter far, men mener at han da bør gjøre husarbeid imens, eller lage noe god mat til de voksne.. til etterpå. Anonymkode: 65e2d...31c 8
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #11 Skrevet 18. februar 2023 Man skal ikke amme og glo på skjerm samtidig. Anonymkode: 65e2d...31c 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #12 Skrevet 18. februar 2023 Hvordan klarte han seg under permisjonen? Anonymkode: d4a7e...30b 8 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #13 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): her må du overlate ansvar til han! Det har hun da vitterlig gjort, hun overlater ansvaret til far og reiser bort. Ikke skyv skylden over på mor, når skylden ligger hos far. Anonymkode: 01243...28f 5
Sheherasade Skrevet 18. februar 2023 #14 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Man skal ikke glo på en skjerm når barnet er tilstede. Man skal ha fokus på barnet. Støtter far, men mener at han da bør gjøre husarbeid imens, eller lage noe god mat til de voksne.. til etterpå. Anonymkode: 65e2d...31c AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Man skal ikke amme og glo på skjerm samtidig. Anonymkode: 65e2d...31c Hei du, som legger inn to innlegg med akkurat samme budskap etter hverandre... (det blir ikke bedre argument av den grunn), har du ammet selv? Jeg bare lurer. 32
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #15 Skrevet 18. februar 2023 Han har misforstått, det er under våken amming når barna søker blikkontakt at en ikke bør se telefon eller tv, ikke langt på kveld mens ungen sikler på puppen i halvsøvne. Anonymkode: 97456...05c 16 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #16 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Man skal ikke glo på en skjerm når barnet er tilstede. Man skal ha fokus på barnet. Støtter far, men mener at han da bør gjøre husarbeid imens, eller lage noe god mat til de voksne.. til etterpå. Anonymkode: 65e2d...31c Så vi som ammer barn som sover og spiser samtidig skal sitte å stirre på et sovende barn i opptil flere timer? 🤣🤣 Og ved nattammimg skal vi skru på lyset og følge med på ungen? Ellers takk. Jeg sover heller og ammer samtidig jeg. Anonymkode: fa979...78d 16 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #17 Skrevet 18. februar 2023 Hjelpes.. Am som du vil😂 reis på trening som du vil😂 morsmelk står i kjøleskapet om det er krise mens du er opptatt. Anonymkode: 50b25...cc0 7
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #18 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Man skal ikke glo på en skjerm når barnet er tilstede. Man skal ha fokus på barnet. Støtter far, men mener at han da bør gjøre husarbeid imens, eller lage noe god mat til de voksne.. til etterpå. Anonymkode: 65e2d...31c AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Man skal ikke amme og glo på skjerm samtidig. Anonymkode: 65e2d...31c Det gjelder våkent barn pga samspill. Ikke barn som ammer seg ned i søvn for natten. Anonymkode: 01243...28f 11
Vera Vinge Skrevet 19. februar 2023 #19 Skrevet 19. februar 2023 Dette bestemmer ikke han, og du kan fortsette å se på tv med god samvittighet. Det er en fin tanke å sitte og beundre barnet sitt mens man ammer… men for de av oss som brukte mange timer av døgnet på amming må man faktisk få gjøre noe annet også for å ikke bli sprø og få litt opplevelse av avkobling oppi det hele. Barnet ser jo ikke TV-en, så da ser jeg ikke problemet. Så lenge man generelt er oppmerksom og til stede for barnet. 7
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #20 Skrevet 19. februar 2023 Du kan be samboer hoppe og drite. Sett deg foran TVen mens du ammer. Anonymkode: f52a6...56d 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå