Gå til innhold

Hard hud under føttene

org

Anbefalte innlegg

Hei, som mange andre har jeg hard hud under føttene. Sprukken, hard hud som er så tørr at jeg skjærer meg på den, om jeg drar en fot mot den andre.
Jeg trenger gode råd som bekjemper dette, sånn at jeg kan gå våren i møte med pene bein.
Hva er ditt beste råd i så måte? Jeg har egentlig ikke lyst å bruke masse penger på fotterapeut, men gjerne hjemmebehandlinger som ikke koster skjorta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mykgjør føttene med ett fotbad, fil bort hard hud og smør inn med 10% urea krem, smør inn hver kveld

Anonymkode: a55f6...dba

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mykgjør føttene med ett fotbad, fil bort hard hud og smør inn med 10% urea krem, smør inn hver kveld

Anonymkode: a55f6...dba

Urea krem - hvor kjøpes denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotkrem som inneholder salisylsyre eller AHA (også en syre). Trikset er å gjøre dette jevnlig, smør føttene etter hver dusj - gå gjerne over med fotfil i dusjen et par ganger i uka. 

Anonymkode: c7316...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg aldri hatt. Er like myk under føttene som jeg er inni hånda. Synes selv det er veldig rart. Det er ikke godt å gå barbent ute for å si det sånn. 

Anonymkode: 526bd...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta fotbad minst en gang i uken, etter fotbad bruk en fotfil og smør inn føttene. Hver dag må du smøre føttene, ellers kan du glemmer det. Har babyføtter, etter jeg begynte med denne prosedyren.

Anonymkode: cb4b3...221

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baby Foot sokker. Helt genialt. Plastsokker med en gele inni som man sitter med en stund og etter etter noen dager begynner rett og slett den tørre harde huden å flasse av. Du tror det ikke før du har prøvd det. Kjøp den originale Baby Foot. Det finnes andre som også virker, men også andre som ikke virker.

Anonymkode: 282c2...95d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

org skrev (På 18.2.2023 den 23.31):
Hei, som mange andre har jeg hard hud under føttene. Sprukken, hard hud som er så tørr at jeg skjærer meg på den, om jeg drar en fot mot den andre.
Jeg trenger gode råd som bekjemper dette, sånn at jeg kan gå våren i møte med pene bein.
Hva er ditt beste råd i så måte? Jeg har egentlig ikke lyst å bruke masse penger på fotterapeut, men gjerne hjemmebehandlinger som ikke koster skjorta

Kan jeg spørre hva du gjør i hverdagen? Går du mye? Løper, trener? Det er noe som heter althletes foot ens. Hvis du blir svett på føttene og dette er isolert i sokkene og skoene dine kan det nok oppstå problemer. 
Er skoene dine gode og tette eller blir de fuktige? 
Hva slags sokker bruker du?

Jeg har kuttet ut vanlige bomullsokker og bruker nå bambus. De puster, og de får ikke denne lukten som vanlig bomull får. 
Bruker du fotkrem? 

Det finnes en krem fra Scholl som skal ta vekk sånn hard hud. Jeg har brukt den, men det dumme er at så fort du slutter å bruke kremen så kommer hard hud tilbake. 
Du kan kanskje også prøve fotfil. 

Men jeg tror at huden på føttene våre skal være litt hard. Det er tross alt den delen av kroppen som får mest trykk. 

Du kan også klippe vekk den harde huden med en sånn neglesaks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyfoot gjør jobben. Fungerer som bare søren, må bare være tålmodig.

Anonymkode: 67415...151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Avstand said:

Kan jeg spørre hva du gjør i hverdagen? Går du mye? Løper, trener? Det er noe som heter althletes foot ens. Hvis du blir svett på føttene og dette er isolert i sokkene og skoene dine kan det nok oppstå problemer. 
Er skoene dine gode og tette eller blir de fuktige? 
Hva slags sokker bruker du?

Jeg har kuttet ut vanlige bomullsokker og bruker nå bambus. De puster, og de får ikke denne lukten som vanlig bomull får. 
Bruker du fotkrem? 

Det finnes en krem fra Scholl som skal ta vekk sånn hard hud. Jeg har brukt den, men det dumme er at så fort du slutter å bruke kremen så kommer hard hud tilbake. 
Du kan kanskje også prøve fotfil. 

Men jeg tror at huden på føttene våre skal være litt hard. Det er tross alt den delen av kroppen som får mest trykk. 

Du kan også klippe vekk den harde huden med en sånn neglesaks. 

Besserwisser-tendenser fra min side: Athlete's foot er fotsopp. 

Jeg har psoriasis bl.a. under fotbladene, så slår et slag for Baby Foot-sokkene. Jeg pleier å ta de på etter at jeg dusjet/badet og huden på føttene allerede myket opp. Innbiller meg at da fungerer syrene i produktet bedre. Trenger da egentlig bare lett vedlikehold med pimpstein og enten en fotkrem med minst 15% urea/karbamid (urea hjelper til med å sluse inn fuktighet gjennom hudbarrieren) rett etter Baby Foot-behandling eller vaselin med salisylsyre (enten 5 eller 10% - fås på apoteket. Test først ut den med lavest styrke) for å løsne opp den harde huden som kommer etterhvert. 

Baby Foot er suverent når man vil raskt ha resultater, men det er den daglige pleien (smøre føttene) som gir uttelling i det lange løp. (Og selvsagt godt skotøy som ikke forårsaker gnagsår og vannblemmer).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fothøvel. Altså en høvel ment for å høvle av tykke flak med hard hud F.eks en slin type .https://fotbutikken.no/fotpleie/fotfiler/fothovel

Fotfil er ikke nok, det tar jo bare littegrann på toppen.

Babyfoot tar jo heller ikle mer enn det helt ytterste hudlaget , stykkene med tykk hud blir jo ikke noe særlig bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir også sånn hard under føttene, selv om hendene mine er babymyke. Jeg bruker Scholl elektrisk fotfil og en håndkrem (😅) fra Aco på etterpå. Det tar litt tid før føttene blir helt myke, men det gikk mye lettere enn jeg trodde. Jeg er over 30 og har hatt hard hud under føttene så lenge jeg kan huske.

Anonymkode: 522fb...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotbad med en blanding av grovsalt og grønnsåpe. Bruk fotskrapefotfil og avslutt med en god krem. Nevnte krem er perfekt å smøre på om kvelden. Bruker tynne ullsokker over. 

Anonymkode: aa3a0...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

org skrev (På 18.2.2023 den 23.37):

Urea krem - hvor kjøpes denne?

Urea er urin. I krem er dette i syntetisk form. Den løser opp hard hud. Du kan like gjerne sitte med bena i ditt eget tiss.

Anonymkode: 48dae...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker Baby foot innimellom, og hver dag smører jeg inn føttene med Feel my heel fra Löwengrip. Synes også fotkremen til Soap&Glory (selges i hvert fall på Boots apotek) fungerer godt 😊

Anonymkode: 25e11...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

org skrev (På 18.2.2023 den 23.31):

Slet med det samme som deg, men fikk et godt råd av en person en gang om å skarpe av hard hud etter en dusj/bad, da er det lettest å bruke fotfil. Og så smøre med økologisk olivenolje etter noen minutter. Ble så bra. Vet ikke hvorfor det var økologisk..

Anonymkode: b5777...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør du for å behandle føttene dine nå? Hvor ofte smører du dem, og med hvilken krem? Og hvilke sko går du med, både på fritiden og på jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...