AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #1 Skrevet 18. februar 2023 Har en 12 åring som siden mandag har hatt sporadisk vondt i magen. Fra mandag-onsdag var han helt hard i magen og det løsnet endelig på onsdag etter å ikke ha vært på do siden søndag kveld. På torsdag var han helt fin på dagen og var på skolen, men gråt av magesmerter på kvelden. Fra torsdag til i dag, lørdag har han vært både løs og hard i magen. I kveld gråter han av smerter i magen igjen. Han har spist lite hele uka men drukket mye. Bra allmenntilstand ellers, litt blek. What to do? Han gråter sjeldent, så tydelig at han har veldig vondt. Hadde tenkt til å kjøpe noe lakserende mot hard mage, men nå er ikke det problemet lengre. Legen har ikke tid før uti mars. I kveld har han vært stille og grått og hatt mye vondt, kan man ringe legevakt..? Har har ikke slitt med vondt i mage siden han var baby. Anonymkode: fa7ed...0ab
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #2 Skrevet 18. februar 2023 Hvorfor tar dere ikke gutten til legen når han sliter med magen over flere dager og gråter og har vondt ????? Barna er det viktigste vi har p Anonymkode: 1be7f...3a8 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #3 Skrevet 18. februar 2023 Selvfølgelig kan du ringe legevakten! Det er derfor de er der. Anonymkode: 56372...7c7 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #4 Skrevet 18. februar 2023 Jeg snakket med helsesekretær på legekontoret når jeg ringte for å få time, og hun antydet at dette var luft i magen og at det gikk mye magevirus i den aldersgruppen. Slo meg til ro med det, før det begynte igjen nå i kveld.. Anonymkode: fa7ed...0ab
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #5 Skrevet 18. februar 2023 Ring og forhør deg med legevakt. Hadde ikke akseptert at mitt barn fikk time flere uker senere ved vedvarende akutt og uavklart sykdom. Anonymkode: ff5b5...ff4 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #6 Skrevet 18. februar 2023 Ring legevakt. Kan være blindtarmen Anonymkode: 6f803...6f5 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #7 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg snakket med helsesekretær på legekontoret når jeg ringte for å få time, og hun antydet at dette var luft i magen og at det gikk mye magevirus i den aldersgruppen. Slo meg til ro med det, før det begynte igjen nå i kveld.. Anonymkode: fa7ed...0ab Sekretæren er ingen lege !! Lytt til magefølelsen din og tenk på barnet ditt . Gi blaffen i den sekretæren som tror hun er reservelege. Ingen av de på mitt legekontor oppfører seg sånn. Ring legevakten og be om en skikkelig undersøkelse. Anonymkode: 1be7f...3a8 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #8 Skrevet 18. februar 2023 Man kan fint ringe og konferere med legevakten, så avgjør de om dere bør komme inn eller om de heller vil gi råd over telefonen. Anonymkode: 4d8ca...be9 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #9 Skrevet 18. februar 2023 Legevakt! Vårt barn har hatt svært vondt i magen flere ganger. Kaldsvettet og kastet opp av smertene. Var heldigvis forstoppelse, men så vondt kan det altså bli. En hang etter en sykdomsperiode ble han innlagt for det de trodde var blindtarmbetennelse. Heldigvis var det «bare». Hovne lymfeknuter i magen. De på legevakten sa uansett at magefølelsen (no pun intended) skal man følge. Vi ville reist dit med barnet vårt igjen med noe slikt du beskriver. Anonymkode: 834d1...957 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #10 Skrevet 18. februar 2023 Du kan prøve å trykke ham på mcburneys punkt og så slippe fort. Får han vondt da er det typisk symptom på blindtarmbetennelse. Anonymkode: dad54...754 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #11 Skrevet 18. februar 2023 Handler dette om en forelder som er redd for å ta feil og at det er en bagatell ? Anonymkode: 1be7f...3a8
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #12 Skrevet 18. februar 2023 Takk for svar! Ringte legevakten nå. Han ba oss avvente til i morgen fordi det ikke er feber, klam hud eller særlig redusert allmenntilstand annet enn mer slapp enn vanlig.. Sa at han gråter, noe han ikke pleier å gjøre, og fikk til svar at forstoppelse kan være svært smertefullt. Forklarte at han nå har løs mage, men virket ikke som det hadde noe å si. Han ba meg ringe tilbake dersom han fikk feber. Hmm.. Anonymkode: fa7ed...0ab 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #13 Skrevet 18. februar 2023 Meg som svarte over. Med barnet som kaldsvettet og kastet opp av smertene. Løs mage kan virke som om forstoppelsen er over, men hos oss var den ikke det. Bare det flytende som kom forbi proppen, om du skjønner. Smertene satt langt nede i magen og mot venstre, men det er ikke alltid så lett for et barn å forklare. Barnet vårt kunne ikke røre seg, ikke gå eller bøye seg. Dra til legevakten i morgen tidlig. (Eller før om du fortsatt er like bekymret). Om dere blir hjemme, se til ham et par ganger gjennom natten. Lykke til og klem til dere❤️ Anonymkode: 834d1...957 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #14 Skrevet 18. februar 2023 Ikke reist til legevakt. Ring heller og forklar alle symptomene, så kan de komme med råd. Går veldig mye smittsomme virus for tiden. Anonymkode: 7ebce...912
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #15 Skrevet 18. februar 2023 Magesmerter kan være ganske vonde, uten at det er noe alvorlig. Godt du ringte legevakt ts. Også ringer du legen på mandag og ber om hastetime. Anonymkode: 333fe...763 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #16 Skrevet 18. februar 2023 Tror jeg hadde lyvd på feber der altså. Når ungen gråter av smerte når de nesten er tenåring er det veldig vondt. Høres ut som en slags blokkering i tarmen. Anonymkode: b4c47...a54 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #17 Skrevet 18. februar 2023 Han har sovnet nå, vi la han inn hos oss også bytter vi på å sjekke gjennom natten. Ser an i morgen. Takk for svar ❤️ ts Anonymkode: fa7ed...0ab 1
jabx Skrevet 19. februar 2023 #18 Skrevet 19. februar 2023 Høres ut som noe dere burde snakket med legevakt om ganske raskt ja.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #19 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Legevakt! Vårt barn har hatt svært vondt i magen flere ganger. Kaldsvettet og kastet opp av smertene. Var heldigvis forstoppelse, men så vondt kan det altså bli. En hang etter en sykdomsperiode ble han innlagt for det de trodde var blindtarmbetennelse. Heldigvis var det «bare». Hovne lymfeknuter i magen. De på legevakten sa uansett at magefølelsen (no pun intended) skal man følge. Vi ville reist dit med barnet vårt igjen med noe slikt du beskriver. Anonymkode: 834d1...957 Kastet de opp? Jeg tror min gutt er plaget med forstoppelse. Han sier at han har vært på do, men vet ikke om det er sant. Noen ganger får han vondt i magen. Etter noen timer kaster han opp og da er smertene borte Anonymkode: e39dd...941
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #20 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har en 12 åring som siden mandag har hatt sporadisk vondt i magen. Fra mandag-onsdag var han helt hard i magen og det løsnet endelig på onsdag etter å ikke ha vært på do siden søndag kveld. På torsdag var han helt fin på dagen og var på skolen, men gråt av magesmerter på kvelden. Fra torsdag til i dag, lørdag har han vært både løs og hard i magen. I kveld gråter han av smerter i magen igjen. Han har spist lite hele uka men drukket mye. Bra allmenntilstand ellers, litt blek. What to do? Han gråter sjeldent, så tydelig at han har veldig vondt. Hadde tenkt til å kjøpe noe lakserende mot hard mage, men nå er ikke det problemet lengre. Legen har ikke tid før uti mars. I kveld har han vært stille og grått og hatt mye vondt, kan man ringe legevakt..? Har har ikke slitt med vondt i mage siden han var baby. Anonymkode: fa7ed...0ab Det finnes også noe som heter forstoppelses diare. Hvordan ser bæsjen ut, farge og konsistens osv? Greit å ta med bilde til legen kanskje?? Hvordan er ungens toalett rutiner (hyppighet og type avføring) til vanlig? Hvordan er ungens vekt versus høyde? Reagerer ungen på stress med å gå på do til vanlig? Det kan også være IBS. Hvor ofte pleier han bæsje? Anonymkode: b36b8...4b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå