Gå til innhold

"Vent på kontroll" i kassa på matbutikk- er lei..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om det er hos Coop så er det ikke helt tilfeldig. Dersom systemet eller vi som jobber der synes du har et rart handlemønster så vil hyppighet av kontroll økes. Hvis du blir tatt ut i kontroll og kasserer merker at her er det noe som ikke stemmer, så kan vi legge inn hyppigere kontroll. 

De færreste blir uansett grundig kontrollert. Vi går heller inn på kamera i etterkant og sjekker om du gjorde noe mistenkelig på handlerunden eller når du slo inn varene, enn å gå gjennom alle varene dine.

Anonymkode: a7e8c...a4a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

10 pakker kondomer og 4 flasker Spenol.

Anonymkode: d12cf...293

Glemte du agurken? AB da. 

Anonymkode: 55029...80f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er det sant?! Det er jo helt håpløst. Vi hadde sikkert 50 varer sist (masse småting)... Hadde jeg måttet scanne alt igjen hadde jeg bare dratt tror jeg. Det virker jo som de satser ganske stort på selvbetjent nå. Er ikke mange av de betjente kassene igjen... 

Anonymkode: 0741d...c42

Jeg vurderte å gå, men som den idioten jeg er stod jeg der og scannet alt på nytt. Det er vel bare 1-2 betjente kasser igjen dessverre.

Anonymkode: 147ba...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teardrop skrev (1 time siden):

Helt tilfeldig. Kommer kontroll hver X-antall kunder. Ingenting noen kan gjøre for å trigge eller unngå de kontrollene.

Stemmer ikke, det er noe man kan gjøre for å trigge dem. 
Hvis du handler veldig lite midt i rushtiden, så blir det manuell kontroll. Det er ikke alltid småsummer må godkjennes manuelt, har bare opplevd det i rushtiden flere ganger. 
Hvis du slår inn mange varer og summen blir veldig lav ved betaling, ved bruk av gavekort eller pantelapper, så kan det også trigge kontroll hvis de er usikker på hva som skjer. Da er det de som står der som utløser kontrollen, de følger med i speil og ikke alltid de ser pantelappene eller gavekortene. Sist det skjedde så sa hun det rett ut, at det var rart jeg hadde så mange varer men skulle bare betale 12 kr. Jeg hadde pantelappen på baksiden av medlemskortet, så hun så nok ikke at jeg slo inn pantelappen på et sekund.  

Det er tre typer kontroller;
Manuell kontroll som trigges av de ansatte eller adferd/handlemønster
Alderskontroll, sier seg selv
Stikkontroll som er helt tilfeldig 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har noen blitt tatt for å lure/unnlate å scanne vare e.l i slik kontroll??

Hva skjer da? 

Anonymkode: b1e22...b8b

Jeg har bare blitt "tatt" en gang. Var ikke min skyld. Det lå en kundeavis i vognen fra før og under den lå det en ansiktsmaske noen hadde glemt. Ble stoppet i kontroll og den ble oppdaget og skannet. Jeg sa rett ut at jeg er ikke dum som stjeler fra en butikk jeg er innom minst 3 ganger i uken, og ba hun om å sjekke overvåkingskameraet om hun ikke trodde på meg. Vet ikke om det var flaks eller om hun kjente meg igjen, for jeg er der ofte, men jeg ble trodd. 

Anonymkode: 98da6...00e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan får du trynefaktor inn i dette? 😂 

Ingen andre en det selvbetjente kassa systemet som utløser kotroll etter x antall handler. Er jo ikke akkurat sånn at den som sitter i fysisk kasse har noe kontroll på det.

Anonymkode: 03604...13b

Nei, ikke den i som sitter i kassen, men det sitter en person gjemt inni selvbetjeningskassen og trykker på en kontrollknapp når han eller hun ser kunder de ikke liker trynet på😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gå i den vanlige kassa da, drit i disse selvbetjeningskassene som tar jobbene fra folk. Selvsagt visste de som har pushet dette selvbetjeningssystemet frem på butikkene at det ville bli tyveri, og dermed mer kontroll, slik som storebror ønsker.

Anonymkode: 17223...729

Nei, jeg liker å gjøre ting selv, og jeg liker å gå i min egen verden og ikke måtte skru av det jeg har på øret for å høre hva andre sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skjedde meg i dag. Jeg hadde kjøpt én muffins, så ikke mye å kontrollere der altså. 

Anonymkode: 1e5ac...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt stoppet 1 gang i stikkontroøø,.De bare scannet kortet og alt var ok. Ellers.kun når jeg kjøper energidrikk, da.må.de visst kontrollere alder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gå i den vanlige kassa da, drit i disse selvbetjeningskassene som tar jobbene fra folk. Selvsagt visste de som har pushet dette selvbetjeningssystemet frem på butikkene at det ville bli tyveri, og dermed mer kontroll, slik som storebror ønsker.

Min lokale Obs har hatt selvbetjening i mange år nå. Jeg ser stort sett like mange ansatte i kasseområdet nå som før de innførte selvbetjeningen. Det som har blitt borte er køene. 

Anonymkode: 6f90a...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler en del i selvbetjente kasser, men har foreløpig aldri blitt tatt ut i kontroll. Har heller aldri sett noen andre blitt kontrollert. På Ikea (Forus) står det forøvrig alltid flere ansatte og ser på alle som scanner, så der føler jeg meg overvåket hver eneste gang jeg handler. Liker fremdeles best betjente kasser og handler derfor mest på kiwi. Men bruker de selvbetjente kassene dersom det er kø i betjent kasse og jeg ikke handler røyk eller alkohol. 

Anonymkode: 9df7d...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler utelukkende på selvbetjening om butikken har det, og har aldri blitt tatt ut. Handler ofte for over tusenlappen

Har også lurt på om disse kontrollene ikke er så tilfeldige likevel. At de forstår at det ikke er så mye vits å bruke tid på en som har stått der og knotet med å skrive shitakesopp en stund. 

Anonymkode: 31f0f...55f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De tar ikke jobber fra folk, men de gjør jobben vår enklere veldig ofte.

-Butikkansatte

Anonymkode: e58ca...dc0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri opplevd. Går stort sett på Kiwi, der er det ikke selvbetjening. På Extra her jeg bor, går jeg 98% av gangene i betjent kasse. Synes det er mer koselig og handle da. Kjenner og han ene som jobber der og slår alltid av en drøs, med mindre det er folk bak meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sant?! Det er jo helt håpløst. Vi hadde sikkert 50 varer sist (masse småting)... Hadde jeg måttet scanne alt igjen hadde jeg bare dratt tror jeg. Det virker jo som de satser ganske stort på selvbetjent nå. Er ikke mange av de betjente kassene igjen... 

Anonymkode: 0741d...c42

Er ikke selvscanningen på IKEA  for max 10 varer da? Eller er det kommet noe nytt? (Lenge siden jeg har vært på IKEA.)

Anonymkode: 1bd35...d5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt tatt ut i kontroll 3 av de 4 siste gangene jeg har handlet i selvbetjente kasser i matbutikken. Hva skjer? Har de økt kontrollene? Eller synes de jeg har unaturlig handlemønster?

Er irriterende å vente på at betjeningen kommer bort.

Anonymkode: ef604...074

Du har vært uheldig bare.. jg gjør dette ofte og kun blitt utvalgt 1. gang 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg handler nesten bare i selvbetjente kasser, og har vel bare blitt kontrollert 2-3 ganger. Minst ett år siden sist  Jeg synes det er en behagelig måte å handle på, og synes betjeningen er raske til å komme hvis jeg har alkohol som må sjekkes.  (Har prøvd å legge inn fingeravtrykk som bekreftelse på at jeg har lov til å kjøpe alkohol, men den virker aldri).

Anonymkode: c11fc...00a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De tar ikke jobber fra folk, men de gjør jobben vår enklere veldig ofte.

-Butikkansatte

Anonymkode: e58ca...dc0

Blir jo mer og følge med på? Hvorfor bare ikke ha flere kasser, og flere ansatte på samme vakt i rushtid? 

Kjøpe varer som må leg til, blir bare krøll. Hver eneste gang, må jeg vente på en ansatt. Er noe med at om de godtar og jeg scanner leg, så blir da den snusen min sletta. Om jeg ikke scanner leg, må jeg vente på en ansatt. Scanner jeg leg, blir det bare tøys og tull. 

Går bastant i betjent kasse og potensielt får bidratt til den bak kassa, får en god dag. Eller en bedre dag. Folk har ikke vondt av andre folk. Altså prate, si hei/takk/hadet og smile litt. Ingen har vondt av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akryl skrev (5 timer siden):

Tror neppe der er helt tilfeldig. Mye går på handlemønster og trynefaktor

Trynefaktor? Fra en maskin? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jul i fjor handlet jeg 3 dager på rad. Ble kontrollert den ene gangen og da handlet jeg for ca 70 kroner. De 2 andre gangene var det mye mat og drikke til jul, samt noen julegaver. Jeg tenker dette er helt tilfeldig siden det ble stikkontroll på det laveste beløpet. Det ville vel vært smartere å sjekke posene de dagene jeg handlet mye om dette ble styrt av de i butikken.

Jeg har også blitt tatt i stikkontroll når jeg har handlet mye,  3-4 fulle poser. Da ser de såvidt ned i posene og godkjenner. De kan umulig få med seg om kassalappen og innholdet i posene stemmer.

Det var flere kontroller når disse selvbetjentkassene kom. Da måtte jeg ta alt ut av posene og de scannet alt på nytt når det ble kontroll. Dette har ikke skjedd meg på flere år nå, så mulig de ikke gjør sånt lenger.

Jeg bruker mest selvbetjentkassene og er mest på Obs.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...