AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #1 Skrevet 18. februar 2023 Er meget stresset, og vet ikke hva som vil være det beste. Legene ønsker jo selvfølgelig vaginal, men når man hører om alle komplikasjonene rundt igangsetting som keisersnitt, tang, vakuum, dobbelt med smerter, lang fødsel, vanskelig fødsel o.l - hva vil være best? Jeg har fått velge grunnet stor fødselangst, som egentlig er blitt bedre men kom tilbake da jeg ble syk med dette. Anonymkode: 8f2d4...61d 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #2 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er meget stresset, og vet ikke hva som vil være det beste. Legene ønsker jo selvfølgelig vaginal, men når man hører om alle komplikasjonene rundt igangsetting som keisersnitt, tang, vakuum, dobbelt med smerter, lang fødsel, vanskelig fødsel o.l - hva vil være best? Jeg har fått velge grunnet stor fødselangst, som egentlig er blitt bedre men kom tilbake da jeg ble syk med dette. Anonymkode: 8f2d4...61d Jeg ble satt i gang og det var helvete. Samtidig er det et stort inngrep du kan ikke løfte annet enn babyen og sånn etter keisersnitt. Så jeg vet ikke hva jeg hadde valgt på nytt. For meg endte igangsettelse med sugekopp og rier som sluttet før babyen var ute. Anonymkode: b9cc4...caa 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #3 Skrevet 18. februar 2023 Om alt fortsatt var trygt og fint, ville jeg valgt igangsetting. Hvorfor; keisersnitt er et inngrep. De skjærer inn i kroppen, gjennom 7 lag mener jeg å huske. Det å utføre et slik inngrep har alltid risiko med seg. Og de fleste sier at det å komme seg etter er mye verre enn etter en vaginal fødsel. (Det er selvsagt individuelt, men fra de fleste hører jeg at de ville valgt vaginal fremfor keisersnitt om de har opplevd begge). Såklart om situasjonen er at keisersnitt blir vurdert medisinsk som det beste, da er det ikke noe spørsmål. Baby og mor sin sikkerhet er alltid det som kommer først. Men om det er mulig å velge vaginal fødsel så er det alltid det jeg ville valgt. Selv om det også kan medføre alt du skriver. Anonymkode: 873e7...2bb
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #4 Skrevet 18. februar 2023 Jeg har tatt keisersnitt (hastekeisersnitt). Det gikk veldig fint med meg etter keisersnittet, men jeg var veldig glad for at de andre barna var store og forståelsesfulle (8 og 11 år). Med små barn som vil løftes og bæres ser jeg for meg at det er vanskelig. Anonymkode: 4c11e...a7e
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #5 Skrevet 18. februar 2023 Åh, hadde lett valgt keisersnitt. Vil ikke settes i gang igjen, endte med vakuum, klipp og rifter her i alle fall. Anonymkode: 51f7c...e86 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #6 Skrevet 18. februar 2023 Tja. Om du har fødselsangst og må igangsettes en god stund før termin hadde jeg nok kanskje valgt keisersnitt? Jeg har hatt igangsatt med vakuum og ineffektive rier selv - MEN de kunne gå rett på å ta vannet hos meg. Og jeg var maks over termin. Anonymkode: 633a3...b95 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #7 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Åh, hadde lett valgt keisersnitt. Vil ikke settes i gang igjen, endte med vakuum, klipp og rifter her i alle fall. Anonymkode: 51f7c...e86 Jepp, jeg tisser fremdeles på meg over ett år etter fødsel. Ødelagt framme og bak. Anonymkode: b9cc4...caa 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #8 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg ble satt i gang og det var helvete. Samtidig er det et stort inngrep du kan ikke løfte annet enn babyen og sånn etter keisersnitt. Så jeg vet ikke hva jeg hadde valgt på nytt. For meg endte igangsettelse med sugekopp og rier som sluttet før babyen var ute. Anonymkode: b9cc4...caa Samme med meg. Ganske dramatist opplevelse. Men når det var over så var jeg jo kvikk etter 3 dager☺️ Hører om de med keisersnitt som ikke kan løfte barnet sitt engang… tror helt ærlig ikke keisersnitt er noe bedre. Anonymkode: fbace...200 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #9 Skrevet 18. februar 2023 Ville valgt KS, ved svangerskapsforgiftning er det aller beste å få barnet ut raskt Anonymkode: d6659...243 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #10 Skrevet 18. februar 2023 Ks har bare godt å si om det, positiv opplevelse både under og etter med tvillinger. Fikk vite at det ble ks dagen før så var litt overrasket, uke 35. Alt gikk veldig bra. Lykke til uansett hva det blir ❤️ Anonymkode: f4777...0c0
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #11 Skrevet 18. februar 2023 Ble satt igang på grunn av begynnende svangerskapsforgiftning, lite fostervann og liten vekst hos baby. Tok 36 timer, men 15 timer av de var bare småmurringer frem til kroppen klarte å ta over. Pressing på 30 min, litt(!) hjelp av sugekopp men det var fordi hun fikk dårlige målinger hver gang jeg presset, alt var helt fint å jeg slapp unna med et lite klipp. Var øm i stingene i et par uker, å thats it. Hadde mye heller gjort det igjen fremfor å bli skjært i. Har nyll problemer i ettertid. Ingen problemer med at jeg lekker når jeg nyser eller noe. Alt i alt en veldig fin opplevelse Anonymkode: a4930...e15
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #12 Skrevet 18. februar 2023 Kommer litt an på hvor nærme du er termin. Jeg ble satt i gang i uke 39, og fikk en drømmefødsel. Men jeg er andregangs, og var moden, så det var lettere å få kroppen med på notene. Første fødsel endte med hks, selv om jeg hadde 10 cm åpning pga at barnet var veldig stresset. Mtp formen etterpå, ville jeg valgt fødsel om og om igjen. Jeg fikk en nydelig epidural som ble satt før jeg fikk riestimulerende drypp, og den epiduralen gjorde at fødselen var smertefri fra den ble aktivert ved 7 cm til ungen var ute! Jeg hadde samtale med overlege før igangsetting, og vi ble enige om en plan, pluss at jeg kunne be om keisersnitt når jeg ville underveis. Kanskje det kan være en løsning for deg også? Anonymkode: 5ede7...095 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #13 Skrevet 18. februar 2023 Jeg var i lignende situasjon, ville valgt keisersnitt. Anonymkode: 4acfe...d89
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #14 Skrevet 18. februar 2023 Keisersnitt, min igangsetting var et helvete. Anonymkode: 4a8dc...0a7
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #15 Skrevet 18. februar 2023 Takk for gode svar og råd. Til dere som skriver igangsettelsen var helt forferdelig: fikk dere tilbud om epidural og brukte dere dette? Anonymkode: 8f2d4...61d
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #16 Skrevet 18. februar 2023 Var i lik situasjon, valgte KS, ikke angret på dette. Kom meg raskt etter keisersnittet, uten komplikasjoner. Selve opplevelsen var fin også, rolige omgivelser med trygge folk rundt! Fikk baby på brystet med en gang og var med baby hele veien mens jeg lå å ventet på bedøvelsen skulle gå ut på oppvåkningen ❤️ Anonymkode: 1a81a...428
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #17 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for gode svar og råd. Til dere som skriver igangsettelsen var helt forferdelig: fikk dere tilbud om epidural og brukte dere dette? Anonymkode: 8f2d4...61d Ja. Epidural hjalp veldig helt til de måtte skru den av på slutten. Anonymkode: b9cc4...caa
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #18 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for gode svar og råd. Til dere som skriver igangsettelsen var helt forferdelig: fikk dere tilbud om epidural og brukte dere dette? Anonymkode: 8f2d4...61d epiduralen ble satt på meg veldig tidlig (uten at de skrudde den på). Det var veldig godt å ha etter hvert ja. Kroppen min responderte veldig godt på epiduralen. Anonymkode: a4930...e15
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #19 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jepp, jeg tisser fremdeles på meg over ett år etter fødsel. Ødelagt framme og bak. Anonymkode: b9cc4...caa Samme her! Skulle ønske jeg hadde keisersnitt ved fødsel nummer én også så hadde jeg sluppet alle disse plagene. Keisersnitt var en fest sammenlignet med vaginal fødsel. Anonymkode: 635b5...6b1
Skyblue7 Skrevet 18. februar 2023 #20 Skrevet 18. februar 2023 Jeg hadde igangsetting med førstemann, og KS med nr 2, og foretrakk definitivt det siste. Kom meg veldig fort igjen etter Keisersnittet, men ble mye komplikasjoner etter igangsetting… Men kommer jo mest an på hva psyken og helsa di vil nå ☺️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå