Gå til innhold

Hvordan er ansettelsesprosessen i offentlige stillinger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har søkt en offentlig jobb, men har hverken fått innkalling til intervju eller avslag 6 uker etter søknadsfristen. Er dette vanlig tidsbruk i offentlige ansettelsesprosesser? 

Anonymkode: 21ab5...e4f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har søkt en offentlig jobb, men har hverken fått innkalling til intervju eller avslag 6 uker etter søknadsfristen. Er dette vanlig tidsbruk i offentlige ansettelsesprosesser? 

Tror nok 6 uker etter søknadsfristen er litt vel lenge. De gangene jeg har blitt innkalt til intervju når jeg har søkt på stillinger i offentlig sektor har jeg hørt noe i løpet av en uke etter søknadsfristen. 

Anonymkode: 8939f...161

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Tror nok 6 uker etter søknadsfristen er litt vel lenge. De gangene jeg har blitt innkalt til intervju når jeg har søkt på stillinger i offentlig sektor har jeg hørt noe i løpet av en uke etter søknadsfristen. 

Anonymkode: 8939f...161

Ja synes også at det var lenge. Men burde jeg ikke få avslag dersom jeg ikke er aktuell? Jeg er kvalifisert til stillingen, men mulig de har en intern kandidat de ønsker inn i stillingen og derfor har en skinnprosess pga regelverket?

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja synes også at det var lenge. Men burde jeg ikke få avslag dersom jeg ikke er aktuell? Jeg er kvalifisert til stillingen, men mulig de har en intern kandidat de ønsker inn i stillingen og derfor har en skinnprosess pga regelverket?

Det kan ta lang tid før avslaget kommer. 

Anonymkode: 10f8a...1fe

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Avslaget kommer når en kandidat har blitt innstilt og instillingsrådet har godkjent.  Det vil ta evigheter å få avslag.

Så hvis du ikke har hørt noe, så vil du ikke bli innkalt.

Skrevet

Jeg har jobbet i tre ulike statlige virksomheter over de siste 10 årene. Det er nok sånn at interne kandidater som er godt likt og gjør en god jobb stiller sterkt, men jeg har egentlig ikke inntrykk av at det er så mange skinnprosesser. 6 uker er lenge. Vil nok tro de hadde så mange gode kandidater at du ikke nådde helt opp. Eller så kan f.eks sjefen være syk slik at prosessen drøyer.

Anonymkode: b9af1...50f

Skrevet

Og ja, avslaget kommer ikke før den som har fått tilbud har signert og prosessen er avsluttet.

Anonymkode: b9af1...50f

Skrevet

Det varierer veldig. Har opplevd å bli innkalt til intervju etter et par dager, men også etter mange uker. Jobben jeg har nå søkte jeg på i januar/februar, og intervjuet var jeg på først i april. :PGenerelt vil jeg si at seks uker er lenge, men et par-tre uker er ikke unormalt.

Anonymkode: add83...154

Skrevet

Kommer helt an på hvilken stilljng der er snakk om. Jeg søkte på en stilling med søknadsfrist i begynnelsen av oktober, intervju og ansettelser ble gjort i januar.

Anonymkode: 2445b...e2b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...