Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Kan man virkelig se om babyen har downs syndrom på UL? Motorrypa hevder dette i et annet innlegg, men jeg har aldri hørt om noen som har visst at de venter et downs syndrom-barn. Er det noen som vet med sikkerhet om man kan se eller ikke se dette på ultralyd? Har jordmor plikt til å opplyse om de avvik hun finner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

så vidt jeg ved så kan man ikke se det på ultralyd men på fostervands prøve som alle kvinder over 38 sagde lægen til mig kan få for da er risikoen større, en jordmor og en læge er selvfølgelig forpliktet til at fortælle en hvis der er noget galt. min knotte vil ikke vokse ordentligt og det sås på ultralyden så derfor går jeg oftere til kontrol og på ultralyd hver 14 dag, og det var min gynegeolog som fandt ud af det, jeg har jo ikke nogen ide jeg ligger der og kigger da ser alt fint ud for mig, men aviket er også kun 2 mm men det er altså nok til at man følger ekstra godt med så det skal du ikke være nervøs for :)

Skrevet

Jeg tror det er sånn at man kan få mistanke om downs syndrom ved ultralyd. Har noe med lengden på nakken å gjøre, tror jeg. Og understreker at dette er noe jeg tror...

Dersom det foreligger mistanke etter en UL kan man sikkert få videre prøver. Men etter det jeg vet, er det ikke ofte downs oppdages ved UL.

Det beste er vel å ikke bekymre seg for ting som dette mens man går gravid. Skulle svangerskapet utvikle seg dithen at det er grunn til mistanke er det noe annet, men man må huske på at de aller aller fleste føder friske, velskapte babyer.

Nyt graviditeten!

Klem,

Nala :)

Gjest Anonymous
Skrevet

For å konstatere at et barn har downs må man ta fostervannsprøve.

Min svigerinne har downs og vi må alle si at hun er den største velsignelsen noen kunne fått.

Klem fra Mortitia

8+3

Gjest Marthe77
Skrevet

Hei!

Jeg har også lest at man kan få en mistanke på UL angående Downs syndrom - at man kan se det på væske-ansamlingens størrelse i nakken. Men - det må nok konstateres ved en fostervannsprøve.

Mvh Marthe

Gjest motorrypa
Skrevet

jeg mener at hun som tok ultralyden på meg fortalte meg at de kan se om ungen har downs syndrom på grunn av noen virvler i ryggraden på ungen.

kan selvfølgelig være feil. men som sagt så mener jeg at hun sa det til meg så jeg antar at det er riktig

Skrevet

Man KAN se downs ved ul på ordinær kontroll!!!!!

Downs babyer har en nakkefold som avviker fra normalen. Om denne er større enn så og så mye mm, kan det være mistanke om downs og forstevannsprøve blir tilbudt.

Det skal riktignok være et trenet øye for å oppdage dette og det er ikke downs i alle tilfeller av forstørret nakkefold.

Skrevet

Jeg har hørt det samme som Løvemamma. Men i skrivet jeg fikk fra Ullevål da jeg skulle på ultralyd, der står det uthevet at " Ultralydundersøkelsen fanger ikke opp alle avvik og gir ingen garanti for problemfritt svangerskap, fødsel eller friskt barn"...

Skrevet

Det er helt riktig det sessa.

Alt avvik blir ikke oppdaget. Selv noe så "enkelt" som en hjertefeil blir ikke oppdaget pluss en hel mye annet.

Men mye kan sees og avvik oppdages, også downs. Men det er mange diagnoser jeg heller ville hatt en at babyen min hadde downs, siden jeg er av den oppfatning at downs barn har like mye rett til livet som alle andre.

Gjest Anonymous
Skrevet

Applaus til deg Løvemamma:

De som velger bort et barn med downs bør virkelig sjekke hva dette syndromet er og hvordan disse menneskene er. Som sagt så har min svigerinne downs og jeg har en onkel som er tilbakestående. Jeg er så glad for at jeg kjenner min svigerinne og jeg ville aldri ha valgt bort et barn. De har så absolutt like mye retten til livet som andre. Javisst er det nok mer arbeid og mer oppfølging.

Uansett fostervannsprøve skal være det mest sikre for å avgjøre om et barn har downs.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tviler ikke på at man blir like glad i et barn med downs når det først har kommet til verden, men jeg synes ikke man skal fordømme folk som velger å fjerne et foster med denne diagnosen. Det krever mye mer av foreldrene å få et barn med enten hjerneskade eller fysiske handikapp enn å få et friskt, velskapt barn. Det er ikke alle som har ressurser til dette, f eks har man ofte flere barn som også krever sitt. Jeg tror de som velger å ta bort et foster med f eks downs har tenkt nøye gjennom hva de gjør.

Jeg tror du, Mortitia, også bør se litt nærmere på hva downs egentlig er; det er nemlig ikke en sykdom med en kromosomfeil som medfører hjerneskade.

Skrevet

hei må se mig helt enig med gæsten, det er helt op til hver enkel at finde ud af om man har tid og overskud til at håndtere en med et handikap...

jeg selv ville beholde et barn med down, men nu har jeg også overkud til at kunne klare det, men for 8 år siden ville der ikke være tvivl om at jeg ville ha fjrenet det da havede jeg 3 små at se til.....

man må også huske på at down er ikke bare et handicap, men at folk som er rammet af down ofte ikke bliver så frygtelig gammel, for at tage et eks så der er meget at tænker over før man siger ok jeg får barnet...

jeg er i dag selv i 28 uge med en lille filur som ikke vil vokse som han skal, og der flyver mange tanker igennem hovede på en, men jeg og kæresten er ved højt humør og tror det kommer til at gå fint og at der ikke er noget galt med knotte, men familien løber rundt og er bange hvis nu dit hvis nu dat, som jeg fortælle dem så længe jeg ikke har fået konkret besked om noget og jeg ikke er indlangt så er alt ok......

vi tar det som det kommer....

Gjest Anonymous
Skrevet

kjære Gjest: Hva mener du at jeg må se litt mer på hva downs er. Jeg har masse innsyn her da mitt familiemedlem har downs. Så du bør nok utdype hva jeg bør lære meg. Jeg bare nevnte at min svigerinne har downs og sa ikke noe om hjerneskade her i det hele tatt. Det jeg sa var at jeg har en onkel som også er tilbakestående.

Men før man velger bort et barn bør man gjøre grundige undersøkelser også. Det er et valg for livet man tar uansett.

mvh.

Mortitia

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja da, du har sikkert masse innsikt. Poenget er at mange andre også har det og nettopp derfor velger å ta abort. Jeg mener bare at man ikke skal fordømme andre som velger å ta abort, selv om man ikke kunne tenke seg å gjøre det selv. Tror du det bare er "dumme" og uopplyste folk som velger abort?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...