Gå til innhold

Kjenner du noen som blir sittende alene i julen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt godt etter, men kjenner ikke noen som blir sittende alene, tror jeg. Synes noe av det tristeste med denne årstiden er alle dem som ikke har noen, og som dermed blir sittende alene.

Hva jeg ville gjort kommer an på hvem det var. Om det var en totalt ukjent nabo ville jeg kanskje ringt Frelsesarmeen eller lignende for å spørre om råd, kanskje de hadde et opplegg man kunne tipse vedkommende om.

Hva med deg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er bedt bort julaften, men tok meg den friheten å ta med meg par venner som ellers ville kun ville vært to på julaften.

Selvsagt spurte jeg først og det var helt i orden. Nå viser det seg at også andre har tenkt i samme baner, så vi blir en brokete forsamling, men alle skal hjelpe til og bidra med sitt.

Jeg kjenner ingen som sitter helt alene på julaften, så jeg vet ikke hva jeg ville gjort. Mange av de jeg kjenner, bryr seg ikke så mye om jula og tar seg gjerne en grandiosa og noen øl osv, sammen med andre med samme holdning.

Andre styrer så jeg blir helt svett.

Selv er jeg midt på treet. Men jeg er sliten og ute av form, så jeg skulle ønske jula kom i januar...

Gjest Spacegirl
Skrevet

Jeg har en nabo som er helt alene. Har invitert ham til å feire sammen med oss, men jeg vet ikke om han kommer.

Gjest marthepia
Skrevet

Jeg kjenner 1 som kommer til å være nesten helt alene...

Bestefaren min. Jeg bedte han til oss, men han takket nei. Han ville være alene på julaften. Han sa han skulle be en venninne som skulle spise middag sammen med han. Pappa og Bestefar har ikke særlig kontakt!

Men jeg prøvde å be han da.. :)

Skrevet (endret)

Ja, jeg kjenner noen som blir sittende alene, nemlig jeg!

Det er naturligvis ingen drømmejul. Helst ville jeg feiret sammen med noen som betydde noe for meg, men av forskjellige grunner blir det ikke slik så da må jeg feire alene. Og det er greit. Det er ikke rasende festlig, men det er greit. Jeg har en koselig leilighet og pynter til jul som alle andre. På julaften lager jeg meg middag slik jeg er vant til, slapper av og åpner pakker. Utpå kvelden kommer jeg ganske sikkert til å få noen telefoner fra familien. Så alt i alt blir det greit nok.

Første og annen juledag blir det noe av det samme, -minus pakkeåpning naturligvis. Blir været bra så spaserer jeg kanskje en tur, og hvis ikke så har jeg hamstret bøker så det skal holde. 3. juledag er det jobb igjen.

Som sagt: ingen optimal jul, men absolutt til å leve med. Og nå kommer poenget...hvis jeg hadde følt at noen inviterte meg "bare for at jeg ikke skulle være nødt til å sitte alene" så tror jeg at jeg hadde følt det fryktelig kunstig. Jeg ville rett og slett ikke orket det. Det er bedre å være hjemme hos seg selv enn å være "påheng" i noen andre sin julefeiring. Det mener jeg oppriktig. Hadde jeg bodd i en større by, så kunne jeg kanskje vært med på et sånt "fellesjularrangement" - særlig hvis jeg kunne hjulpet til, men her jeg bor er det litt for små forhold til at jeg har lyst til det. (Vet ikke engang om det arrangeres noe sånt.)

God jul til både alenefeirere og familiefeirere. ;)

Endret av Cata
Skrevet

Cata - god jul til deg og jeg håper virkelig at du klarer å kose deg selv om du er alene! :klem:

Skrevet

Jeg synes et blir misforstått snillhet når folk ber med de som er alene / bare en hjem til seg julaften, fordi alle vet at det bare gjelder julaften og ikke ellers i året.

Hadde folk vært like flinke til å holde kontakten / ringe / besøke ellers i året er det hyggelig men ikke når de ringer den ene dagen i året eller inviterer den ene dagen i året.

Da blir det lett bare kunstig..

Selv har jeg alltid feiret jul med min familie men i fjor var jeg tilfeldigvis alene (familien reiste bort til utlandet den julen) og da strømmet invitasjonene på fra folk jeg knapt kjenner..De mente det nok bare godt, men det er svært anstrengende å være gjest hos andre man knapt kjenner på en så spesiell dag som denne. Man skal jo slappe av og kose seg da! derfor har mange det alle best i eget selskap - og så på denne dagen :)

I år er jeg glad for at jeg feirer med familien igjen: for jeg må ærlig talt si jeg ikke hadde orket alle de "velvillige" menneskene som synes synd på meg hvis jeg hadde feiret alene...jeg hadde vært storfornøyd, men omgivelsene mener altså at man bør føle seg stakkarslig og alene på en slik dag.

Skrevet

Til gjesten over her: En invitasjon betyr at du er velkommen til å komme, men at du ikke er pliktig på noen måte. Altså måtte du ikke tatt turen dit om du ikke følte for det selv.

Jeg skjønner at det kan bli ukomfortabelt å feire jul med folk man knapt kjenner, men det kan kanskje også føre til at man får nye venner som man setter pris på i mange år fremover.

Og om man heller føler for å sitte hjemme, gjør man selvsagt det.

Skrevet

Kjæresten min trodde først han skulle bli alene på julaften og da inviterte jeg han selvfølgelig, men han klarte å samle sammen det han har av familie i siste liten. Bortsett fra det så kjenner jeg ingen som skal feire julen alene.

Gjest Bellatrix
Skrevet

For noen år siden ble jeg invitert til familien til en kompis. Det var veldig koselig og det føltes ikke kunstig, bare flott.

Skrevet

I fjor ble jeg invitert av 4 stk ulike personer hjem til dem i julen.

Jeg takket nei, for jeg trivdes best alene julaften, for så å ta "visittrunden" til familie og venne ri romjulen og feiret med venner nyttårsaften.

Synes det var kult å feire julaften alene for en gangs skyld også, med fisk, ris, rødvin, julebrus og masse hyggelig jule-TV - og knitrende peis ;)

Men jeg kan tenke meg det er litt trist kanskje, for de som alltid er alene, ufrivillig. Synd på de som verken har familie eller venner da..

Skrevet

Jeg kjenner ingen i år. Men mor og far har alltid invitert folk som enten er alene eller bare to og sånn, så vi har hatt mang en folksom julaften :) Er hyggelig med mye folk :)

Skrevet

Jeg kjenner en som nesten alltid er alene, vi pleier å invitere ham med når vi kan. Noen ganger takker han ja og noen ganger takker han nei. I år passer det ikke så vi besøker ham på formiddagen istedet. Dette er en vi kjenner godt (familie). Hva vi ville gjort ellers vet jeg ikke, men da jeg var liten hendte det at mamma og pappa inviterte noen som var alene.

Skrevet

Ja det gjør vi.. En kamerat av pappa som skal være helt alene i leiligheten sin. Han har familie bare noen få mil herfra, men han orker ikke reise dit (av vranghet, ikke sykdom f eks). vi inviterte han vil å være sammen med oss, siden vi bare er 5, men han ville ikke.. Er trist at han skal sitte alene, men nå har han tatt valget selv..

Skrevet

Ja, og vedkommende er invitert hit. Det er en som ofte er her på middag ellers også og h*n kjenner dessuten foreldrene mine som også kommer. Har fremdeles ikke fått noe endelig svar, men det er uansett ikke noe problem. Gave har h*n uansett fått.

Skrevet

Bestemoren min skal være alene i år som vanlig, selv om hun har fått tilbud (som vanlig) å være med oss og andre i familien. Vi skulle veldig gjerne sett at hun ville feire med oss, men det vil hun ikke. I år ville hun ikke engang pynte til jul og planen er å spise Grandiosa som julemiddag. Jeg synes det er litt trist, men hun ser frem til grandiosaen og tvkveld med dyrene sine. :)

Ellers så ble hun veldig glad for at jeg ringte henne 05:30 i morges. hehe :ler: Så nå skal jeg bort å spise frokost hos henne, så da blir julaften litt bedre :)

Skrevet

Ellers så ble hun veldig glad for at jeg ringte henne 05:30 i morges. hehe  :ler:  Så nå skal jeg bort å spise frokost hos henne, så da blir julaften litt bedre :)

Jeg håper dere har en koselig julaftenfrokost!

Jeg kjenner ingen som skal være alene og jeg ville ikke invitert noen av veldedighet.

Jeg har venner som er "bare to" som noen skrev over og de kunne ikke tenke seg å feire jul på noen annen måte enn med hverandre. Skulle jeg da nedvurdere verdien av det bare for å føle meg mer edel? Tror ikke det.

Skrevet
Ja det gjør vi.. En kamerat av pappa som skal være helt alene i leiligheten sin. Han har familie bare noen få mil herfra, men han orker ikke reise dit (av vranghet, ikke sykdom f eks). vi inviterte han vil å være sammen med oss, siden vi bare er 5, men han ville ikke.. Er trist at han skal sitte alene, men nå har han tatt valget selv..

Hvorfor er det trist at han skal være alene?

Trist for ham eller for deg?

Jeg tror nok at denne mannen kan ta sine valg selv, kan han ikke? Han vet nok hva han vil trives med denne dagen og ikke. :)

Mange trives best alene, også i høytider. Noen trives best sammen med andre, men klarer fint å være alene hvis de "må". Andre igjen klarer ikke å trives i eget selskap og synes det er trist hver gang noen må være alene.

Jeg vil gjerne snu det litt også, og si: det er litt trist, og litt synd på dem, som alltid må være i selskap med andre, de som ikke klarer å ha roen med seg slev og trives i eget selskap - også i julen.

Skrevet
Bestemoren min skal være alene i år som vanlig, selv om hun har fått tilbud (som vanlig) å være med oss og andre i familien. Vi skulle veldig gjerne sett at hun ville feire med oss, men det vil hun ikke. I år ville hun ikke engang pynte til jul og planen er å spise Grandiosa som julemiddag. Jeg synes det er litt trist, men hun ser frem til grandiosaen og tvkveld med dyrene sine. :)

Ellers så ble hun veldig glad for at jeg ringte henne 05:30 i morges. hehe  :ler:  Så nå skal jeg bort å spise frokost hos henne, så da blir julaften litt bedre :)

Hvis din bestemor har tatt valget om grandiosa og TV på julaften er jo det kjempeflott! :)

Enhver må respekteres for sine valg. Selvvalgt ensomhet er for de som klarer å være i eget selskap. Mange synes det blir slitsomt å være hos andre, forda får de liksom ikke slappet helt av.

Skrevet
Hvis din bestemor har tatt valget om grandiosa og TV på julaften er jo det kjempeflott!  :)

Enhver må respekteres for sine valg. Selvvalgt ensomhet er for de som klarer å være i eget selskap. Mange synes det blir slitsomt å være hos andre, forda får de liksom ikke slappet helt av.

Selvvalgt ensomhet... Det er få som velger å være ensomme, men mange som velger å være alene. Det er en utbredt misforståelse at disse to begrepene innebærer det samme...

Jeg vil helle være alene med meg selv enn ensom blant mange, også i høytider!

God jul!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...