AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #1 Skrevet 18. februar 2023 Min sønn skal begynne i barnehage nå snart, 9 måneder gammel. Ulønna perm strakk ikke til pga uforutsette hendelser i livet, så da måtte det desverre bli sånn. Og det ødelegger meg, jeg synes så enormt synd på han. Eldste begynte ikke før nærmere to år, og det var jo planen for yngste også. Dette er med andre ord ikke noe jeg tar lett på i det hele tatt.. Så jeg lurer på, er det noen som har erfaring med tidlig barnehagestart? Har det gått bra? Noen tips til å gjøre det best mulig for gutten? Jeg har ammefri og vil derfor få til korte dager på han i noen måneder til. Jobber også turnus, så han skal ikke i barnehagen hver dag. Men sånn ellers, noen tips for å få dette til å gå best mulig? Anonymkode: 36e97...eb3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #2 Skrevet 18. februar 2023 Husk at de små ofte sover lange dupper, han må kanskje ha to dupper også? Så våkentiden er i sum ikke så lang. Hvis du i tillegg kan gi korte dager så er det ikke snakk om mange timene dere er fra hverandre. Jeg synes det hjalp å tenke på. Anonymkode: 999fb...f95 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #3 Skrevet 18. februar 2023 Mitt mellomste barn startet i barnehagen da hun var 9 mnd. Og det gikk kjempebra. Da vi leverte henne ca 0830 skulle hun ta dupp nr 1 og hun sov ofte i en times tid. Opp halv ti, lekte litt og rakk mat med de andre. Hun hadde babygrøt stående i barnehagen som de rørte sammen de dagene de ikke hadde babyvennlig mat. (Hun spiste ikke brødskiver på det tidspunktet) hun var våken en stund mens de andre barna skulle legge seg slik så hun egentlig fikk 1-1 bemanning under de andre barnas sovetid. Hun sov dupp nr 2 ca 13 og sov halvannen time ca. Jeg hentet henne kl 1500. Så hennes våkne tid i barnehagen var ca 4 timer, 2 av de var mer eller mindre 1-1. Hun var ikke overstimulert, sliten eller grinete når jeg kom. Jeg opplevde de ansatte som veldig flinke til å lese hennes signaler og ta hensyn til dem. Hun startet i en liten barnehage med to avdelinger og bare 9 barn på småbarnsavdelingen. Det kan godt hende at det hadde noe å si. Anonymkode: 72e46...47c 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #4 Skrevet 18. februar 2023 Ulønnet permisjon er nå én ting, men foreldrepermisjonen er på 59 uker dersom du velger 80 % dekning? Så jeg forstår ikke hvorfor barnet må begynne i barnehage når han er 9 måneder? Anonymkode: 6291c...af4 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #5 Skrevet 18. februar 2023 Barnehagelærer her. Det går stort sett veldig fint i tilvenningen når de er så små, noen får en forsinket reaksjon etter noen mnd. Det er vel helst i ett lengre perspektiv man tenker at tidlig barnehagestart ikke er bra. I forhold til tilknyting og andre behov som ikke er mulig for barnehagen å dekke på grunn av bemanning (man vet jo gjerne selv at en på 9 mnd gjerne krever mye en-til-en omsorg), blikkontakt, kroppskontakt og tilstedeværelse. Det får de jo så langt det lar seg gjør i barnehagen, men det er desverre ikke nok ansatte til å møte så små barns behov så mye som de trenger med dagens bemanningsnorm. Du spør om tips til hvordan gjøre det best mulig for gutten og nevner at du har ammefri en periode og mulighet for kortere dager. Jeg ville så langt det lar seg gjøre prøvd å få flest av de timene i kjærnetiden. Det varrierer fra barnehage til barnehage, men stort sett er de 3 ansatte på 9 småbarn mellom klokken 09.30-14.00. Før og etter dette er bemanningen svært lav, dermed er det bedre for han at han er der fra 08.30-15.00 enn fra 07.00-13.30 eller fra 09.30-16.00 feks. Spørst jo hvordan du får lagt opp tidene med ammefri, men prøv å få mesteparten av tiden i kjærnetiden. Og dersom du har andre i din omgangskrets/familie som kan hjelpe til med tidlig henting etc så er det bra. Jeg ville heller hatt mitt barn (under 12 mnd) sammen med én trygg kjent voksen (bestemor, tante, venninne) hvor de kun kan fokusere på akkurat hans behov. Anonymkode: 24c8c...b04 5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #6 Skrevet 18. februar 2023 Kunne dere hatt dagmamma? Anonymkode: 17e10...985
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #7 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Barnehagelærer her. Det går stort sett veldig fint i tilvenningen når de er så små, noen får en forsinket reaksjon etter noen mnd. Det er vel helst i ett lengre perspektiv man tenker at tidlig barnehagestart ikke er bra. I forhold til tilknyting og andre behov som ikke er mulig for barnehagen å dekke på grunn av bemanning (man vet jo gjerne selv at en på 9 mnd gjerne krever mye en-til-en omsorg), blikkontakt, kroppskontakt og tilstedeværelse. Det får de jo så langt det lar seg gjør i barnehagen, men det er desverre ikke nok ansatte til å møte så små barns behov så mye som de trenger med dagens bemanningsnorm. Du spør om tips til hvordan gjøre det best mulig for gutten og nevner at du har ammefri en periode og mulighet for kortere dager. Jeg ville så langt det lar seg gjøre prøvd å få flest av de timene i kjærnetiden. Det varrierer fra barnehage til barnehage, men stort sett er de 3 ansatte på 9 småbarn mellom klokken 09.30-14.00. Før og etter dette er bemanningen svært lav, dermed er det bedre for han at han er der fra 08.30-15.00 enn fra 07.00-13.30 eller fra 09.30-16.00 feks. Spørst jo hvordan du får lagt opp tidene med ammefri, men prøv å få mesteparten av tiden i kjærnetiden. Og dersom du har andre i din omgangskrets/familie som kan hjelpe til med tidlig henting etc så er det bra. Jeg ville heller hatt mitt barn (under 12 mnd) sammen med én trygg kjent voksen (bestemor, tante, venninne) hvor de kun kan fokusere på akkurat hans behov. Anonymkode: 24c8c...b04 *kjernetiden, med E Anonymkode: 6291c...af4 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #8 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ulønnet permisjon er nå én ting, men foreldrepermisjonen er på 59 uker dersom du velger 80 % dekning? Så jeg forstår ikke hvorfor barnet må begynne i barnehage når han er 9 måneder? Anonymkode: 6291c...af4 Vi valgte 100% fordi vi hadde råd til det resterende ulønnet for 9 måneder siden. Så skjedde det mye som har gått utover økonomien drastisk, og vi har ikke lengre råd til å ikke jobbe minst 100% begge to.. Anonymkode: 36e97...eb3 1 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #9 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kunne dere hatt dagmamma? Anonymkode: 17e10...985 Det finnes ingen her 😕 Anonymkode: 36e97...eb3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #10 Skrevet 18. februar 2023 En av våre startet i barnehage ved 9 mnd. Gikk kjempefint. En rolig, trygg og fin gutt på 6 år nå Anonymkode: 711a1...af1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #11 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vi valgte 100% fordi vi hadde råd til det resterende ulønnet for 9 måneder siden. Så skjedde det mye som har gått utover økonomien drastisk, og vi har ikke lengre råd til å ikke jobbe minst 100% begge to.. Anonymkode: 36e97...eb3 Da forstår jeg. Men 100 % dekningsgrad er fortsatt 49 uker permisjon, så det er nesten et helt år. Hvis du legger på betalt ferie (for dere begge) så synes jeg fortsatt 9 mnd. hørtes veldig tidlig ut? 49 uker - 3 uker før fødsel + det dere får lov til å ta ut av ferie = mye mer enn 9 måneder. Anonymkode: 6291c...af4 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #12 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da forstår jeg. Men 100 % dekningsgrad er fortsatt 49 uker permisjon, så det er nesten et helt år. Hvis du legger på betalt ferie (for dere begge) så synes jeg fortsatt 9 mnd. hørtes veldig tidlig ut? 49 uker - 3 uker før fødsel + det dere får lov til å ta ut av ferie = mye mer enn 9 måneder. Anonymkode: 6291c...af4 Vi har ikke råd til at barnets far skal ta sin del av permisjonen. Vi har heller ikke råd til å ta ferie. Jeg føler ikke for å utbrodere mer, dette var ikke en «hjelp meg med økonomien» tråd uansett, så det har ikke noe for seg. Anonymkode: 36e97...eb3 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #13 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Vi har ikke råd til at barnets far skal ta sin del av permisjonen. Vi har heller ikke råd til å ta ferie. Jeg føler ikke for å utbrodere mer, dette var ikke en «hjelp meg med økonomien» tråd uansett, så det har ikke noe for seg. Anonymkode: 36e97...eb3 Hmm. Anonymkode: 3e217...553 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #14 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Vi har ikke råd til at barnets far skal ta sin del av permisjonen. Vi har heller ikke råd til å ta ferie. Jeg føler ikke for å utbrodere mer, dette var ikke en «hjelp meg med økonomien» tråd uansett, så det har ikke noe for seg. Anonymkode: 36e97...eb3 Sykt, stakkars barn. Anonymkode: 64a8b...a7c 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #15 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har ikke råd til at barnets far skal ta sin del av permisjonen. Vi har heller ikke råd til å ta ferie. Jeg føler ikke for å utbrodere mer, dette var ikke en «hjelp meg med økonomien» tråd uansett, så det har ikke noe for seg. Anonymkode: 36e97...eb3 Dere har ikke råd til at far tar pappapermisjon? Det er det rareste jeg har hørt. Anonymkode: 0bd19...f3f 5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #16 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Hmm. Anonymkode: 3e217...553 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dere har ikke råd til at far tar pappapermisjon? Det er det rareste jeg har hørt. Anonymkode: 0bd19...f3f Har dere ikke fått med dere at tvungen pappaperm er hovedårsaken til tidlig barnehagestart, nettopp av de grunnene TS nevner? Det er jo et av hovedargumentene mot tvungen tredeling av permisjon. Sammen med dårligere likestilling pga. den massive økningen av kvinner som tar ulønnet permisjon. Anonymkode: 99fe4...b6b 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #17 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Dere har ikke råd til at far tar pappapermisjon? Det er det rareste jeg har hørt. Anonymkode: 0bd19...f3f Kanskje far driver eget foretak og noe uforutsett har skjedd, som har påvirka firmaet og inntekt..? Ikke alle har en «vanlig» jobb de bare kan ta permisjon fra. Tenk litt på mulige scenarioer før du kommenterer! Anonymkode: 014ae...4c2 6 1
Trollkatt Skrevet 18. februar 2023 #18 Skrevet 18. februar 2023 Barnehageansatt her og. Dette varierer fra barnehage til barnehage og fra kull. Men på småbarnsavdelingen der jeg jobber, er det svært rolig på morgenen og god anledning til å få en-til-en-tid og en fin og trygg start på dagen. Jeg anbefaler våre småbarnsforeldre som har anledning til og vil gi barna sine kortere dager til å levere så tidlig som mulig (de våkner gjerne ræltidlig uansett) og hente tidlig. Det er på ettermiddagen at det blir for mye for de yngste, etter min erfaring. Da er de slitne, fulle av inntrykk, og trenger ro. Et viktig tips å ha god tid hjemme på morgenen. Rolig stemning, kos, sitte sammen og spise frokost og ha tett voksenkontakt. Rutiner og forutsigbarhet er viktig for de aller minste. Når dere kommer i barnehagen, så sørg for å ha en hyggelig tone med de ansatte og gjør leveringen nogenlunde lik hver morgen (etter at tilvenningen er over). Kos og klem og si hadet i gangen, for eksempel. Vinke i vinduet, etc. Sørg for at det er du som gir fra deg/løfter over barnet til den ansatte, ikke at den ansatte tar barnet ut av armene dine. Ta med en fruktboks eller litt frokost nummer 2 (om det passer for din barnehage) så barnet kan sitte på en tripptrappstol i selskap med og i høyde med en voksen i barnehagen. Og ta gjerne tilvenningen over flere dager enn de vanlige 3. I vår barnehage har vi 8 dager, hvor foreldrene gradvis er mer i bakgrunnen og etterhvert går til og fra. Det har vi svært god erfaring med. 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #19 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har dere ikke fått med dere at tvungen pappaperm er hovedårsaken til tidlig barnehagestart, nettopp av de grunnene TS nevner? Det er jo et av hovedargumentene mot tvungen tredeling av permisjon. Sammen med dårligere likestilling pga. den massive økningen av kvinner som tar ulønnet permisjon. Anonymkode: 99fe4...b6b Hovedårsaken må vel da være st arbeidsgiver ikke dekker over 6g? Det får bli lovpålagt det da Anonymkode: 77b22...b36
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #20 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Sykt, stakkars barn. Anonymkode: 64a8b...a7c Nei, det er ikke stakkars barn. Dette går fint. Noen ganger skjer livet uten at man planlegger slik. Og man er ikke dårlig forelder av det. Anonymkode: 711a1...af1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå