AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #1 Skrevet 18. februar 2023 Halloen. Jeg har veldig lenge vært veldig opptatt av at kroppen min ikke egentlig ser så fin ut. Jeg er 1.70, veier 85-87kg(bmi på 29,4), og la på meg 30 av disse kiloene Ila ett år grunnet lavt stoffskifte. Jeg så ikke vektøkningen selv, og det var heller ingen som fortalte det til meg… i etterkant av denne vektøkningen har jeg gjennomgått to svangerskap, men har heldigvis ikke lagt på meg noe mer pga det. mye av vekten er rundt lår og rumpe, men også en del på magen. I realiteten så er jeg kraftig, men jeg føler meg seriøst som en hval. Jeg har mista litt realiteten i hvordan jeg egentlig SER ut, og FØLER meg egentlig bare dritfeit. Dette er nok noe som har brent seg fast i mitt sinn for hvordan JEG ser ut. Når jeg tenker på meg selv så tenker jeg at jeg har 3 valker på hvert lår, og at magen nesten henger under kneskålene… og det er jo ikke sant, men jeg klarer liksom ikke endre på de tankene.. Jeg blåser jo i hvordan alle andre ser ut, så synes det er rart at jeg selv skal føle så mye på det. Foreldrene mine og ene søsteren min har hatt slankeoperasjon, og jeg vil virkelig gjøre mitt for å slippe det. Ikke fordi det er noe å skamme seg over, men det er jo ikke noe å satse på at skal skje.. men ergo så har jeg solide gener for overvekt… jeg har nå blitt veldig motivert til å gå ned i vekt, gjerne helt ned til 65.. Jeg vil spesielt få vekk det magefettet jeg har. Og søker kanskje litt råd, samtidig som at jeg vil lette litt på følelser og tanker som jeg ikke føler jeg kan snakke med noen om. problemet mitt bunner nok i overspising. Jeg spiser meg helt stappa under middager, og jeg er fæl på småspising mellom måltider.! Denne selvfølelsen begynner å tære litt på, og jeg må virkelig ta noen grep. Jeg er bare helt i starten av 20’årene, jeg er lei av å bli nesten litt andpusten fordi jeg har mista noe på gulvet… eller gå opp trappa… hva er dine beste øvelser for å forbedre selvbildet? hva er dine beste øvelser for å få vekk magefett(ellers og men resten kommer jo med)? hva er dine beste råd innenfor kosthold? (tenker da på absolutt alt innen for kost. Har hørt at man gjerne kan bytte ut brød med knekkebrød, men HVILKET knekkebrød? Hva slags matvarer kan man bytte ut? Vi har ellers et veldig variert og fin kost, så er vel mer de vare-byttene som kanskje er vesentlige for meg) Anonymkode: 07151...db0
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #2 Skrevet 18. februar 2023 Utgangspunktet ditt bør alltid være: jeg er glad i meg selv, jeg vil det beste for kroppen min, jeg vil være sunn og frisk for barna mine, og være aktiv med dem uten å bli andpusten av å reise meg. Hvordan du går frem: - Lag en plan. - Ikke spis noe mellom måltidene. - Spis én porsjon middag. Ikke spis deg "stappa", men behagelig mett. - Legg inn så mye aktivitet som du klarer. Begynn å trene dersom du har tid til det. - Kutt i mengdene du spiser der det koster minst. Du har alderen på din side. Begynn nå. Ikke la det skli enda mer ut, for om noen år kan det virke umulig å få til, og da føler du kanskje at slankeoperasjon er den eneste løsningen. Anonymkode: 962c5...f9f 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #3 Skrevet 19. februar 2023 Har du fått kontroll på stoffskiftet nå? Anbefaler å finne en treningsform/aktivitet du liker. Noe som gir deg glede og du ønsker å holde på med uten at motivasjonen er vekttap. Før gikk jeg mye på fjellturer, men motivasjonen min der var alltid kalorier ut, men etter jeg begynte med CrossFit går jeg på trening fordi det er gøy og jeg ikke vil gå glipp av dagens program. For meg passer det best med periodisk faste. Jeg liker å kunne spise meg mett til måltider og spise store porsjoner. Har aldri vært glad i frokost, så den hopper jeg lett over, spiser en stor lunsj fks: 3-4 brødskiver med kyllingskinke, 1 eple og en neve cherrytomater. Så spiser jeg en god porsjon med middag. Drikker bare vann. Jeg er fleksibel på tidene, men har bare 2 måltider om dagen og ingen småspising mellom. Ofte funker det best med en ganske tidlig middag for meg, er ofte sulten mellom lunsj og middag, så der jeg kan velge å ta en tidlig middag sånn i 14 tiden gjør jeg det, vanligvis blir det middag 16-17 tiden, men uansett når jeg spiser middag så blir jeg ikke sulten senere. Som du ser er lunsjen min like stor som det noen som spiser til frokost og lunsj, så kalorimessig er det ikke noe å hente på det, men for min del så blir jeg MER sulten av å spise frokost - noe som både er ubehagelig, blir skrubbsulten før lunsj og ender med flere kalorier til sammen siden jeg da ender med å spiser mer til lunsj. Anonymkode: 1dbe4...8ec
sicario Skrevet 19. februar 2023 #4 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg vil spesielt få vekk det magefettet jeg har. hva er dine beste øvelser for å få vekk magefett(ellers og men resten kommer jo med)? Anonymkode: 07151...db0 Eneste måten å få vekk magefettet er ved å ligge i et kaloriunderskudd over tid, eller operasjon. Det finnes ingen øvelser som er bedre på å få bort magefett en noe annet fett. Såkalt «punktslanking» går ikke an uten operasjon. Øvelser jeg vil anbefale er de store base/flerleddsøvelsene. Markløft, knebøy, pullups, militærpress, stående roing feks. Dette er øvelser som stimulerer de store musklene og mange muskler samtidig. Stort vekstpotensiale (på musklene) som er et viktig verktøy for å øke hvileforbrenning, i tillegg til at man bruker en del energi under selve treningen. Men merk at poenget med tung styrketrening er ikke selve kaloriforbruket akkurat der og da. I tillegg anbefaler jeg moderat kardio vaskulær trening. Gå tur i feks 45 min-1 time i et tempo som gjør at du blir skikkelig varm og klam på ryggen. Gjerne gå litt motbakker. Og kanskje viktigst av alt, øk hverdagsaktiviteten din. Men. Økt hverdagsaktivitet+trening er bare en liten del av å få av kroppsfett. Det soleklart viktigste er kostholdet. Min oppskrift som fikk meg fra sykelig overvekt til normal/trent var jevnlig styrketrening, litt moderat gåing i motbakker og viktigst av alt, omlegging av kosthold.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #5 Skrevet 11. mars 2023 For det første tenker jeg ikke at det er så rart at du er misfornøyd med kroppen. Du gikk opp ekstremt mye på bare ett år, det må jo være et sjokk for hjernen å se i speilet. Og du har jo fedme, så det sunneste er absolutt å gjøre noe med det. Du har jo egentlig svart på det du lurer på: Du må spise kun en posjon middag, også slutte å spise noe mellom måltidene. Du trenger IKKE å fokusere på HVILKET knekkebrød i denne fasen, da føler jeg du bare gjør det mer komplisert og det er helt unødvendig. Anonymkode: 8d1bc...707 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #6 Skrevet 12. mars 2023 Mistet mye vekt for en del år siden, gått opp litt nå pga medisiner da, men på vei ned igjen. Mitt råd er å sette deg et hovedmål og flere delmål. Jeg fikk noe jeg hadde lyst på for hvert 5kg jeg gikk ned. Massasje, kino, fallskjermhopp, whatever. Det kan ikke være mat. Ikke ha for lavt kaloriinntak, lett å sprekke. Personlig fungerte det godt å veksle mellom lavere og litt høyere anna hver dag, som oftest dagene jeg trente. De fleste er vel kjent med bmr i dag, finner kalkulator på nett. Finn en aktivitet du synes er grei å holde på med. Det er ikke så populært å foreslå, men er du veldig stor er svømming supert. Sykling og gåing er gode alternativer. Husk gode sko!! Bestem deg bare for to faste dager, ikke når du er motivert eller har lyst. Gjør dette så lettvint som mulig for deg selv å gjennomføre. Lettvint var virkelig nøkkelen for meg. Ha en plan for hva du skal gjøre om du holder på å sprekke/har sprukket. Lag gjerne også en liste over hvorfor du vil gjøre dette, og hvilke mål du har. Vær konkret, ikke vag som å "komme i bedre form," heller; "gå opp trappen hjemme uten å bli anpusten." Så når du klarer dem kan du krysse ut, legge til nye. Det er tilfredsstillende:) Tenk gjerne også gjennom hvorfor du overspiser, for meg var det veldig emosjonelt betinget og det har hjulpet å lege en del emosjonelle sår. Du kan også prøve mealprepping, om så bare delvis. Jeg gjør dette med frokost og lunsj på jobb. Slipper jeg å telle kalorier underveis. Anonymkode: a111d...62e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå