Gå til innhold

Hva gjør man med bufferkonto?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Rucula skrev (11 timer siden):

Vet du hvor mye inflasjonen kommer til å spise av disse pengene årlig?? 

Det bryr meg midt på ryggen.

Anonymkode: 0ef53...39b

Skrevet
Rucula skrev (11 timer siden):

Vet du hvor mye inflasjonen kommer til å spise av disse pengene årlig?? 

Jeg kan betale for oppussing (vi har stadig noen prosjekter), dyre ferier og ny bil, rett fra konto.

Alternativet er å ta opp dyre lån, eller bake det inn i huslån, noe som også er styrete.

Eller måtte ta ut av fondsparingen. Det ville jo vært krise nå når vi for eksempel trenger ny bil i 2023, og fondene har stupt det siste året. 

Anonymkode: a5823...d3f

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det bryr meg midt på ryggen.

Det trodde jeg og helt til jeg prøvde meg på en inflasjonskalkulator. Du bør teste det ut. 

skriv inn 7 % inflasjon på 500 000 og se hvor mye av pengene dine som er borte på 3 år.....

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kan betale for oppussing (vi har stadig noen prosjekter), dyre ferier og ny bil, rett fra konto.

Alternativet er å ta opp dyre lån, eller bake det inn i huslån, noe som også er styrete.

Eller måtte ta ut av fondsparingen. Det ville jo vært krise nå når vi for eksempel trenger ny bil i 2023, og fondene har stupt det siste året. 

Jada, vi har også penger stående på konto til å pusse opp badet og bytte ut den ene bilen til våren.

Men man bør ikke ha store summer stående i maaange år. Det er jo tilfelle med den uføre dama som skulle ha en haøv mill stående på bok i all fremtid

Skrevet
Rucula skrev (3 minutter siden):

Jada, vi har også penger stående på konto til å pusse opp badet og bytte ut den ene bilen til våren.

Men man bør ikke ha store summer stående i maaange år. Det er jo tilfelle med den uføre dama som skulle ha en haøv mill stående på bok i all fremtid

Leste du egentlig innlegget? Jeg er ufør, minstesats i tillegg, det vil ta år før jeg kommer opp til 500 000 kr. Det har tatt meg 3 år å spare opp til 100 000 kr. 
Inflasjonen bryr meg midt på ryggen. Jeg ser på det som at jeg sparer og tjener penger ved å ha en bufferkonto, jeg taper ikke penger. Jeg trenger stålkontroll på pengene, fordi jeg har ikke så mye penger. Det å spare i fond i er risikabelt. Jeg har ikke råd til å ta opp forbrukslån eller å ta opp nytt lån i banken for å pusse opp bolig eller kjøpe bil. En dag så kanskje jeg ikke er alene økonomisk og da vil jeg ikke ha så mye i bufferkontoen. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Leste du egentlig innlegget? Jeg er ufør, minstesats i tillegg, det vil ta år før jeg kommer opp til 500 000 kr. Det har tatt meg 3 år å spare opp til 100 000 kr. 
Inflasjonen bryr meg midt på ryggen. Jeg ser på det som at jeg sparer og tjener penger ved å ha en bufferkonto, jeg taper ikke penger. Jeg trenger stålkontroll på pengene, fordi jeg har ikke så mye penger. Det å spare i fond i er risikabelt. Jeg har ikke råd til å ta opp forbrukslån eller å ta opp nytt lån i banken for å pusse opp bolig eller kjøpe bil. En dag så kanskje jeg ikke er alene økonomisk og da vil jeg ikke ha så mye i bufferkontoen. 

Det finnes kontoer og løsninger uten risiko som ihvertfall vil gi deg mye bedre avkastning enn en vanlig bankkonto. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og jeg har nominell på 3,84, og effektiv på 3,95. 

Det er bra. Hvilken bank har du og hvor mye prosentvis lån iht verdien på huset? Jeg har 1.4 mill i lån. Huset verd 6.5, så under 50% belåningsgrad. Jeg har Sbanken, hvilken bank har du? Jeg vil jo prøve den 👍

Anonymkode: 40d00...fc4

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er bra. Hvilken bank har du og hvor mye prosentvis lån iht verdien på huset? Jeg har 1.4 mill i lån. Huset verd 6.5, så under 50% belåningsgrad. Jeg har Sbanken, hvilken bank har du? Jeg vil jo prøve den 👍

Danske bank, gjennom fagforening/Akademikerne. De har lik og garantert rente for alle, ingen individuelle forhandlinger.

Hus verdt ca 11mill. 3mill i lån.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Danske bank, gjennom fagforening/Akademikerne. De har lik og garantert rente for alle, ingen individuelle forhandlinger.

Hus verdt ca 11mill. 3mill i lån.

Ok, har hatt Danske Bank før, men gikk fra de. Du har Flexilån/Rammelån?

Skrevet

Personlig har jeg én sparekonto, så jeg har på en måte ikke en egen bufferkonto, så uforutsette utgifter eller hvis jeg trenger litt ekstra for å bestille ferie tar jeg fra den. F.eks forrige måned bestilte jeg flybilletter for 9000 kr, og da tok jeg 4000 fra sparekontoen og resten fra lønnskonto, men så kommer jeg til å sette inn 7000 igjen på den nå, så det går litt sånn frem og tilbake ganske ofte egentlig. 

Anonymkode: 13179...558

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ok, har hatt Danske Bank før, men gikk fra de. Du har Flexilån/Rammelån?

Nei. Det krever de mer for. Er mer lønnsomt for meg å sjonglere mellom høyrente og fond. 

Skrevet

Det er ingen vits å ha en bufferkonto på 500 tusen. Da investererer man pengene i aksjer,fond, leilighet etc.

Skrevet
Rucula skrev (3 timer siden):

Det finnes kontoer og løsninger uten risiko som ihvertfall vil gi deg mye bedre avkastning enn en vanlig bankkonto. 

Har pengene på høyrentekonto og det er bra nok for meg

Skrevet
Diry72 skrev (16 minutter siden):

Det er ingen vits å ha en bufferkonto på 500 tusen. Da investererer man pengene i aksjer,fond, leilighet etc.

Vi kaller det og "kortsiktig sparing". 

Vil ikke ta av fondsparing for ny bil, nytt kjøkken, en USA tur, og slikt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...