Gå til innhold

Hva gjør man med bufferkonto?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

c_buk skrev (4 timer siden):

For meg er det likviditet og trygghet.

Har aldri rørt bufferkontoen min, men den har jo gitt en økonomisk trygghet til å tåle mer risiko i spareprofilen. 

I min økonomi hadde jeg aldri rørt bufferen for en ny vaskemaskin. Det tar jeg fra kontoen/kredittkort som jeg betaler lenge før renter påløper. Det må større summer eller større kriser til. 

Må også si meg veldig enig i denne. 

Jeg har ikke behov for å bruke opp alt på brukskonto hver måned bare fordi jeg sparer. Ting som en ny vaskemaskin tas fra lønnskonto. 

Anonymkode: a5823...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sett opp ett viss beløp du vil skal stå der. Eks 30.000 som skal stå til uforutsette. Alt over kan du bare spare, og bruke på ting som møbler, spise ute, reise osv. men at du passer på å ikke gå under 30.000 dette var bare et tall, folk har ulike str på buffer

Anonymkode: 34d19...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk glemmer den viktigste grunnen til å ha en buffer:

Penger til å kunne dekke dine leveutgifter i 2-3-4 måneder.

Nok folk som havner i økonomisk uføre fordi NAV roter med saken deres eller bestrider en sykemelding når de har blitt syke. 

Har du høyere leveutgifter enn hva sosialstønad (gitt som nødlån) dekker, så vil du få et problem ganske raskt om sykepenger ikke utbetales i tide.

Om en er i jobb og bruker nesten hele inntekten på leveutgifter, er det også ekstra god grunn til å bygge seg opp en solid buffer - selv om det er ekstra vanskelig med lav inntekt eller høye utgifter.

Men blir en arbeidsledig, så vil det hvert fall ikke gå rundt når en mister ca 40 % av inntekten sin.

Anonymkode: 5686b...109

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bufferkonto; Der er det nok til planlagte, større innkjøp. Skal vi kjøpe ny bil, eller pusse opp, så spares det ekstra her. I tillegg er det alltid nok til uforutsette utgifter, og de kan være store når man har hus. Samt selvfølgelig veterinærregninger og slikt. 

Fondsparing; Fast trekk månedlig. Dette er langsiktig sparing. Pensjonsutbetalingen for oss som er midt i livet nå vil jo bli tragisk lav, og man må også stå i det til 70+ om man ikke har egne midler. Om det skjer noe veldig uforutsett så kan vi ta midler herfra. 

Når vi har tatt av buffer, eller vet det kommer store utgifter som ny bil, så struper vi fondsparingen en stund. 

Helt enig. 

Et eksempel til dere som er usikker på hvor mye som må på bufferen.  

Min mann gikk fra sykemelding til arbeidsledighet, og søkte om dagpenger. Første beskjed var at det var 6 ukers behandlingstid, men dette ble utsatt et par ganger. Før han fikk en krone fra NAV gikk det nesten 11 uker.  Og man må leve i den perioden også.  I tillegg ble utbetalingene 40% lavere etter innvilgelse av dagpenger.  Jeg er glad vi hadde en større buffer i den perioden. 

Anonymkode: 02fb7...b2c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buffer har du når vaskemaskina di gitt til hælvete+bremser til bilen og nye sommerdekk.

Anonymkode: d3554...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg er en bufferkonto en sikkerhet i tilfelle redusert eller uteblitt inntekt, eller uventede utgifter.

For eksempel ble en person permittert i slutten av november, fikk 15 dagers lønn fra arbeidsgiver i begynnelsen av desember, og i skrivende stund har personen ennå ikke fått dagpenger fra NAV.
Nå er bufferkontoen halvert, og bufferkontoen må fylles opp igjen når inntekten er normalisert igjen.

Selv har jeg opplevd at sykelønnen har uteblitt i nesten 3 mnd, da måtte jeg også ta av bufferkontoen, og sparing til buffer ble prioritert når inntekten ble som normal igjen.

Anonymkode: 15c9c...c1c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buffer og sparekonto= Flexilån.

Jeg har Flexilån på 3 mill, der jeg har brukt 1.4 mill på boliglån og har da 1.6 mill jeg kan ta ut i det øyeblikket jeg trenger det.

Jeg betaler alt jeg kan inn på flexilånet når jeg får lønn og feriepenger, så det er også min sparekonto.

Er jeg i en situasjon der lønningen min ikke strekker til, har jeg da 1.6 mill i "buffer" og kan ta ut det jeg trenger. Er 50 år og har i løpet av tiden brukt spare/buffer/flexilånet til ting som; bolig, bil, kjøleskap som bare stoppet, elektriker, rørlegger, ny tann, maler til å male utvendig osv.

Ved å kombinere alt i et Flexilån, har jeg rask tilgang på pengene, samtidig sparer jeg lånerenter siden jeg bruker innbetaling på lån som sparekonto.

Anonymkode: 40d00...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har Flexilån på 3 mill, der jeg har brukt 1.4 mill på boliglån og har da 1.6 mill jeg kan ta ut i det øyeblikket jeg trenger det.

Jeg betaler alt jeg kan inn på flexilånet når jeg får lønn og feriepenger, så det er også min sparekonto.

Er jeg i en situasjon der lønningen min ikke strekker til, har jeg da 1.6 mill i "buffer" og kan ta ut det jeg trenger. Er 50 år og har i løpet av tiden brukt spare/buffer/flexilånet til ting som; bolig, bil, kjøleskap som bare stoppet, elektriker, rørlegger, ny tann, maler til å male utvendig osv.

Ved å kombinere alt i et Flexilån, har jeg rask tilgang på pengene, samtidig sparer jeg lånerenter siden jeg bruker innbetaling på lån som sparekonto.

Banken vår krever høyere rente for fleksilån enn fast lån. Det gidder jeg ikke betale for. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og jeg synes ikke det er fornuftig å ta opp lån/øke lån for å betale lån og andre daglige utgifter som strøm og mat, så der er vi ulike.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere bufferkontoer:

En for bilen

To for hytta (kort- og langsiktig)

En for bikkja

En felleskonto sammen med samboer. Hvis oppvaskmaskinen e.l. ryker tar vi det derifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker min til ferier, uforutsette utgifter og veterinærutgifter

Anonymkode: 3a486...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Banken vår krever høyere rente for fleksilån enn fast lån. Det gidder jeg ikke betale for. 

Jeg har 3.98 i nominell rente og 4.05 i effektiv. Det gir en veldig flexibilitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trenger nytt kjøleskap nå for det jeg har er det noe feil ved, og har derfor bestilt et nytt. Det tar jeg av bufferkontoen til å betale for.

For fire år siden ble badet mitt totalrenovert i regi av borettslaget. Der kunne man velge diverse personlige valg, som fliser, type baderomsinnredning osv. Mine tilvalg kom på 16 000 og det tok jeg fra bufferkontoen. Jeg visste at tilvalgskostnadene ville komme i god tid i forveien, så jeg hadde spart litt ekstra mye i noen måneder og lagt på bufferkontoen, så slapp saldoen  på den å synke så mye.

Eksempler på hva bufferkontoen min brukes til. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Og jeg synes ikke det er fornuftig å ta opp lån/øke lån for å betale lån og andre daglige utgifter som strøm og mat, så der er vi ulike.

Du forstår ikke innlegget du svarer på. Man bruker jo fleksilånet som bufferkonto og sparer der. Så kan man ta ut pengene ved krise.

Anonymkode: bfbdc...f26

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg betaler ikke mat og strøm med lån. Når jeg får lønn så beholder jeg nok penger på lønnskontoen til mat, strøm, drivstoff, klær, strømmetjenester osv. Alle løpende utgifter. Der har jeg også bankkort. Det jeg normalt ville satt av på sparekonto setter jeg nå inn på flexilånet i tillegg til boliglånet. Da sparer jeg renter frem til jeg trenger det ved en krise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en sparekonto som jeg bruker hvis det er noe jeg har lyst på men ikke egentlig trenger. Har også en bufferkonto som er ment for kriser som uforutsette regninger eller at kjøleskapet ryker.

Er lavlønnet (360 000) i året og da er det ekstra viktig med slike kontoer. Prioriterer å ha 100 000 på hver av kontoene. Hadde blitt stresset hvis de hadde gått under det. Sparer fortløpende uavhengig av bruk 

Anonymkode: bf87a...b4c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg betaler ikke mat og strøm med lån. Når jeg får lønn så beholder jeg nok penger på lønnskontoen til mat, strøm, drivstoff, klær, strømmetjenester osv. Alle løpende utgifter. Der har jeg også bankkort. Det jeg normalt ville satt av på sparekonto setter jeg nå inn på flexilånet i tillegg til boliglånet. Da sparer jeg renter frem til jeg trenger det ved en krise.

Men hva hvis den dagen kommer da lønnen ikke kommer på konto som vanlig, eller den blir sterkt redusert?

Hvis du da bruker flexilån som buffer må du da øke lånet for å betale lån, regninger, mat strøm osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men hva hvis den dagen kommer da lønnen ikke kommer på konto som vanlig, eller den blir sterkt redusert?

Hvis du da bruker flexilån som buffer må du da øke lånet for å betale lån, regninger, mat strøm osv.

Ja, men hvis hun hadde satt pengene på en sparekonto i stedet for på flexikontoen hadde jo gjelda der allerede vært høyere. I perioder hun ikke trenger bruke av flexikontoen så sparer hun jo rente fordi summen der er lavere.

Anonymkode: ede16...bd7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har 3.98 i nominell rente og 4.05 i effektiv. Det gir en veldig flexibilitet.

Og jeg har nominell på 3,84, og effektiv på 3,95. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...