Gå til innhold

Nakkesvimmelhet

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan vel legge til at det går fint an å nekte den nakkeknekken de pleier å gjøre, da gjør de nakkebehandlingen på en mye mer skånsom måte. Vil kanskje anbefale deg å si nei til den. Eller gå til fysioterapeut ja

Anonymkode: e9fab...62f

Hvorfor det?

Anonymkode: 420fe...ddc

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AprilLudgate skrev (2 timer siden):

Det kan tyde på krystallsyke i midtre buegang.

Opplever du at du går på bølger/danskebåt? 

Ja eller hvordan skal jeg forklare det.. 

Er ikke svimmel når jeg sitter, men det kommer når jeg reiser meg opp og går. Da blir jeg ustø, alt går rundt meg og føler meg ikke tilstedet. Er i tillegg kjempe tung i panne og øynene. 

Anonymkode: 207a0...244

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er ikke svimmel når jeg sitter, men det kommer når jeg reiser meg opp og går. Da blir jeg ustø, alt går rundt meg og føler meg ikke tilstedet. Er i tillegg kjempe tung i panne og øynene. 

Skal til fysioen i morra igjen, så kan nevne det for henne ang. krystallsyken

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tja.

Vanskelig å vurdere selvsagt, men du burde jo merket noe i sittende posisjon og om det kun var cervikogent (altså nakkesvimmelhet). 

Kjempetung i panne og øyne kan også tyde eventuelt på fremre buegang, men mange ville også blitt kvalm av det.

Men: om fysioen din ikke har korrekt utstyr - noe hun neppe har når hun ikke enda har utelukket dette, så må du til en behandler med kompetanse på krystallsyke og VNSbriller for å utelukke. 

Hvilken by/fylke bor du i? Bare sånn mtp anbefaling av behandler som spesialiserer seg på svimmelhet og krystallsyke. 

Skrevet
AprilLudgate skrev (1 minutt siden):

Tja.

Vanskelig å vurdere selvsagt, men du burde jo merket noe i sittende posisjon og om det kun var cervikogent (altså nakkesvimmelhet). 

Kjempetung i panne og øyne kan også tyde eventuelt på fremre buegang, men mange ville også blitt kvalm av det.

Men: om fysioen din ikke har korrekt utstyr - noe hun neppe har når hun ikke enda har utelukket dette, så må du til en behandler med kompetanse på krystallsyke og VNSbriller for å utelukke. 

Hvilken by/fylke bor du i? Bare sånn mtp anbefaling av behandler som spesialiserer seg på svimmelhet og krystallsyke. 

Kan til tider bli svimmel når jeg sitter, men når jeg setter meg i en god stilling, så går det over. 

Bor i porsgrunn/Telemark 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan til tider bli svimmel når jeg sitter, men når jeg setter meg i en god stilling, så går det over. 

Bor i porsgrunn/Telemark 

Ah ok.

Usikker på om det er noen dyktige der lokalt, men om du klarer en togtur til Oslo så er de beste behandlerne for svimmelhet hos Nordfalk ØNH blant annet. Du bare googler Nordfalk ønh og bestiller time i en link på siden. 

Anbefaler deg å finne en time hos Halvor, han er veldig dyktig og finner krystaller om du har det nå. 

Er det ingen funn kan du med grei sikkerhet sette knappen på stress/nakkesvimmelhet.

Om du går lenge med krystaller kan det blir kronisk, snakker av erfaring 🫠🥶

Skrevet
AprilLudgate skrev (13 timer siden):

Ah ok.

Usikker på om det er noen dyktige der lokalt, men om du klarer en togtur til Oslo så er de beste behandlerne for svimmelhet hos Nordfalk ØNH blant annet. Du bare googler Nordfalk ønh og bestiller time i en link på siden. 

Anbefaler deg å finne en time hos Halvor, han er veldig dyktig og finner krystaller om du har det nå. 

Er det ingen funn kan du med grei sikkerhet sette knappen på stress/nakkesvimmelhet.

Om du går lenge med krystaller kan det blir kronisk, snakker av erfaring 🫠🥶

Tusen takk for tips! Skal bli sjekket for det på fredag, så får vi se :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tusen takk for tips! Skal bli sjekket for det på fredag, så får vi se :) 

Lykke til :) 

Halvor er veldig hyggelig, og han kan behandle på både benk og i TRVstol. 

Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Fysioterapeut kan også behandle krystallsyke, man behøver ikke gå til privat lege for det.

Anonymkode: 204cb...03b

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fysioterapeut kan også behandle krystallsyke, man behøver ikke gå til privat lege for det.

Det vet jeg! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det kan en øre nese halsspesialist sjekke. Jeg sliter også med svimmelhet i perioder når jeg går. Jeg hadde ikke krystallsyken. De finner ikke ut av det hos meg heller. Jeg har bedre dager innimellom. Det ser ut som det begynner å gi seg litt i denne omgangen. Jeg har også prøvd kiropraktor. Det hjalp en god stund. Nå har jeg bestilt time til en psykosomatisk fysioterapeut. Må prøve alt.

Anonymkode: b5f9a...d06

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det kan en øre nese halsspesialist sjekke. Jeg sliter også med svimmelhet i perioder når jeg går. Jeg hadde ikke krystallsyken. De finner ikke ut av det hos meg heller. Jeg har bedre dager innimellom. Det ser ut som det begynner å gi seg litt i denne omgangen. Jeg har også prøvd kiropraktor. Det hjalp en god stund. Nå har jeg bestilt time til en psykosomatisk fysioterapeut. Må prøve alt.

Anonymkode: b5f9a...d06

Nei, det kan fysioer og ØNH’ er flest ikke.

Jeg fikk og beskjed om at jeg nok ikke hadde krystallsyke.

Så jeg gikk sånn i 8 mnd før jeg kom til behandler med riktig utstyr og kompetanse på svimmelhet. 

Enkelte har også utstyret, men sjekker bare i sittende stilling for eksempel. Man må sjekke alle bueganger - 6 stykk. I ulike posisjoner. 

Jeg har tilogmed vært hos en ØNH med riktig utstyr - anbefalt av sykehus, men som ikke behandlet krystallene 🫣 Fordi de var faste i midtre og hun bare tja….ikke gidder (hun er ikke spesielt flink på krystallsyke selv om ryktet på sykehuset tilsa det) 🤷‍♀️

Man må til behandlet som har VNSbriler, og som spesialiserer seg på svimmelhet og krystallsyke.

Har man løse i bakre kan ofte en litt mindre erfaren behandle det greit. Da opplever man gjerne den klassiske raske karusellen i sengen på nattestid/morgen. Den er for de fleste lett å behandle og bli frisk av. 

Når TS nå skal sjekkes hos Nordfalk ØNH - som har kompetanse og utstyr - så vil behandler gjennomgå alle buer for å se etter nystagmus og hvordan den oppfører seg.

Ikke all nystagmus er krystallsyke, det kan være sentrale årsaker. 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vært hos fysio i dag og skal over til kiropraktor istedet. Svimmelheten har roet seg litt ned allerede merker jeg, men strever nå med en intens tung panne som går rundt øynene. Noen som har opplevd noe slikt før ang. det med tung panne? 

Ville bare oppdatere hvordan det går med meg 😇 

ts. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.2.2023 den 20.02):

Sånn har jeg det. Hatt det sånn i 1 mnd nå, og finner ikke ut hva det er. Men har vært ganske anspent! Så kanskje det er nakkesvimmelhet? Har du vondt i nakken? Jeg er bare litt øm om jeg trykker på noen plasser i nakken, men klarer å snu hode osv helt normalt

Anonymkode: f65dc...278

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...