AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #1 Skrevet 18. februar 2023 Hei. Har kommet i den situasjonen hvor jeg er gravid. Jeg er sammen med barnefar, men vi bor ikke sammen da han bor i et annet land pr nå. Jeg nærmer meg 30 og har 1 barn fra tidligere, han er i 30-årene og har ikke barn fra før. Jeg har hele veien gjort det klart at jeg ønsker barn og familie, og at abort er noe jeg helst ikke ønsker. Nå har han sagt at han ikke er interessert i å beholde barnet, noe som er veldig sårt. Jeg er derfor inne på tanken om abort. Ikke fordi jeg selv ønsker dette, men fordi jeg ikke vil presse på han et barn han ikke ønsker (både for hans og barnets skyld), og at jeg ikke ønsker å bli/være alenemor til to barn... Jeg er heller ikke i arbeid, både pga studier og pga behovene til mitt første barn. Jeg synes det er en veldig vanskelig situasjon, og vet helt ærlig ikke hva jeg skal gjøre. Jeg vet heller ikke hvor langt på vei jeg er.... Er det noen som har vært i lignende situasjon? Og kan jeg selv ringe sykehuset og be om en tidlig ultralyd for å fastsette hvor langt på vei jeg er? Anonymkode: 83dc8...754
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #2 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Er det noen som har vært i lignende situasjon? Og kan jeg selv ringe sykehuset og be om en tidlig ultralyd for å fastsette hvor langt på vei jeg er? Tviler, du må nok gjøre det privat. Men hvis du drar til din fastlege så får du satt i gang prosessen uansett hva du ender opp med å bestemme deg for. Anonymkode: 6505a...a3a
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #3 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tviler, du må nok gjøre det privat. Men hvis du drar til din fastlege så får du satt i gang prosessen uansett hva du ender opp med å bestemme deg for. Anonymkode: 6505a...a3a Nei, man må ikke via fastlegen. Man ringer direkte til sykehuset og bestiller time. Hvis man ikke kan stadfeste selv hvor gammelt fosteret er så gjør legen det på sykehuset. Anonymkode: 66b0f...2a7 5 1
Sofakona Skrevet 18. februar 2023 #4 Skrevet 18. februar 2023 Har du normalt syklus? Siden du ikke vet hvor lang på vei du er
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #5 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, man må ikke via fastlegen. Man ringer direkte til sykehuset og bestiller time. Hvis man ikke kan stadfeste selv hvor gammelt fosteret er så gjør legen det på sykehuset. Anonymkode: 66b0f...2a7 Da så. Time til abort, du mener? Anonymkode: 6505a...a3a
Topsi Skrevet 18. februar 2023 #6 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Ikke fordi jeg selv ønsker dette, men fordi jeg ikke vil presse på han et barn han ikke ønsker (både for hans og barnets skyld Brukte han prevensjon? Hvis ikke tenker jeg at han kan takke seg selv 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #7 Skrevet 18. februar 2023 Man får ikke lenger ultralyd i det offentlige før man er langt på vei, så langt at det er for sent å ta abort. Bestill time hos privat gynekolog. Da får du time i løpet av en ukes tid, det koster ca 1200 kroner men er verdt det for å få mer info. Du kan også snakke med gynekologen om problemstillingen din og få info om andre steder du kan snakke med for råd om hva du bør gjøre eller støtte deg uansett hva du gjør. Anonymkode: 37f65...3a2 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #8 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nei, man må ikke via fastlegen. Man ringer direkte til sykehuset og bestiller time. Hvis man ikke kan stadfeste selv hvor gammelt fosteret er så gjør legen det på sykehuset. Anonymkode: 66b0f...2a7 Du misforstår. Ts spør om å få ultralyd for å fastsette hvor langt man er på vei. Dette må hun gjøre privat. Om ts ønsker å ta abort kan hun ringe sykehuset direkte for å få time. Der tar de også ultralyd, men dette er for å finne ut hvilken abortmetode de skal gjøre. Om ts vil ha samtale om abort kan hun også ringe sykehuset direkte. Man får alltid en samtaletime før man får ny dato for aborten. Anonymkode: 37f65...3a2 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #9 Skrevet 18. februar 2023 Syns det er fint du tenker fornuftig, både når det kommer til deg selv, ungen og mannen din og velger abort. Det er ikke et lett valg, men av og til helt riktig! Anonymkode: 96a0c...5e7 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #10 Skrevet 18. februar 2023 Jeg har vært i lignende situasjon og på samme alder. Jeg ønsket ikke abort men livssituasjonen på det tidspunktet var ekstremt trøblete og barnets far ønsket ikke beholde. Vi ønsket oss barn sammen, men det ble for vanskelig for han akkurat da. Jeg endte opp med å ta abort og vi begge angrer dypt. Aborten i seg selv var forferdelig for oss begge, og jeg fikk flere komplikasjoner. I tiden etter utviklet jeg også en tung depresjon og trengte mye hjelp for å komme meg tilbake igjen. Vi fikk et intenst behov for å "rette opp" feilen og har forsøkt å bli gravide igjen i lang tid uten å lykkes. Hadde jeg hatt den kunnskapen jeg har idag hadde jeg aldri valgt abort. Det er det vondeste og tøffeste jeg har gjort, og jeg vet ikke om jeg noen gang klarer å tilgi meg selv. Dette er et kjempevanskelig valg du står ovenfor ts, men mitt beste råd til deg er at du velger for deg selv - og ingen andre. Ikke ta bort for å ta hensyn til noen andre. Jeg har venninner som syns det var uproblematisk å ta abort og som aldri har angret, og jeg har venninner som beskriver det som sitt største traume. Felles for meg og mine venninner som angrer og sliter i ettertid er at vi var i en presset situasjon og tok hensyn til noen andre. Ta kontakt med Amathea-klinikken og be om en samtale. Jeg og min partner hadde flere parsamtaler der i etterkant, men jeg skulle ønske jeg tok kontakt i forkant. Så hadde jeg kanskje valgt annerledes, eller stått litt mer stødig i tiden etter. Anonymkode: dcad8...e87 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #11 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ta kontakt med Amathea-klinikken og be om en samtale. Jeg og min partner hadde flere parsamtaler der i etterkant, men jeg skulle ønske jeg tok kontakt i forkant. Så hadde jeg kanskje valgt annerledes, eller stått litt mer stødig i tiden etter. Anonymkode: dcad8...e87 Og så er det greit å huske på at Amathea tidligere het Alternativ til Abort i Norge og var en eksplisitt anti-abort organisasjon. Anonymkode: a74aa...910 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #12 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Syns det er fint du tenker fornuftig, både når det kommer til deg selv, ungen og mannen din og velger abort. Det er ikke et lett valg, men av og til helt riktig! Anonymkode: 96a0c...5e7 Nå har vel ts faktisk sagt hun er usikker og egentlig ikke ønsker abort Anonymkode: c33e6...6a8
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #13 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har vært i lignende situasjon og på samme alder. Jeg ønsket ikke abort men livssituasjonen på det tidspunktet var ekstremt trøblete og barnets far ønsket ikke beholde. Vi ønsket oss barn sammen, men det ble for vanskelig for han akkurat da. Jeg endte opp med å ta abort og vi begge angrer dypt. Aborten i seg selv var forferdelig for oss begge, og jeg fikk flere komplikasjoner. I tiden etter utviklet jeg også en tung depresjon og trengte mye hjelp for å komme meg tilbake igjen. Vi fikk et intenst behov for å "rette opp" feilen og har forsøkt å bli gravide igjen i lang tid uten å lykkes. Hadde jeg hatt den kunnskapen jeg har idag hadde jeg aldri valgt abort. Det er det vondeste og tøffeste jeg har gjort, og jeg vet ikke om jeg noen gang klarer å tilgi meg selv. Dette er et kjempevanskelig valg du står ovenfor ts, men mitt beste råd til deg er at du velger for deg selv - og ingen andre. Ikke ta bort for å ta hensyn til noen andre. Jeg har venninner som syns det var uproblematisk å ta abort og som aldri har angret, og jeg har venninner som beskriver det som sitt største traume. Felles for meg og mine venninner som angrer og sliter i ettertid er at vi var i en presset situasjon og tok hensyn til noen andre. Ta kontakt med Amathea-klinikken og be om en samtale. Jeg og min partner hadde flere parsamtaler der i etterkant, men jeg skulle ønske jeg tok kontakt i forkant. Så hadde jeg kanskje valgt annerledes, eller stått litt mer stødig i tiden etter. Anonymkode: dcad8...e87 Dette innlegget minner meg om slike amerikanske organisasjoner som går «undercover» og lager falske historier om hvor mye de angret for å overtale andre til å ikke ta abort. Ekkelt at du referer til en «anti-abort»-gruppe istedet for å be ts lufte tankene sine til en nøytral part som sykehuset eller fastlegen. Husk at ts også allerede har et barn, et barn som antageligvis kommer til å få det mye værre om ts ikke tar abort, fyren stikker og hun sitter der som alenemor til to. Det er flere ting hun må tenke på enn bare hva hun selv vil. Hun må tenke på barnet hun allerede har og barnet hun evt får, som da kanskje ikke kommer til å ha en far i livet. Det er hardt å vokse opp uønsket av sin far, det kan jeg garantere deg av egen erfaring. Så kindly fuck off, med dine baktanker. Anonymkode: ed3c2...66b 5 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #14 Skrevet 19. februar 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Dette innlegget minner meg om slike amerikanske organisasjoner som går «undercover» og lager falske historier om hvor mye de angret for å overtale andre til å ikke ta abort. Ekkelt at du referer til en «anti-abort»-gruppe istedet for å be ts lufte tankene sine til en nøytral part som sykehuset eller fastlegen. Husk at ts også allerede har et barn, et barn som antageligvis kommer til å få det mye værre om ts ikke tar abort, fyren stikker og hun sitter der som alenemor til to. Det er flere ting hun må tenke på enn bare hva hun selv vil. Hun må tenke på barnet hun allerede har og barnet hun evt får, som da kanskje ikke kommer til å ha en far i livet. Det er hardt å vokse opp uønsket av sin far, det kan jeg garantere deg av egen erfaring. Så kindly fuck off, med dine baktanker. Anonymkode: ed3c2...66b Dette gjorde ordentlig vondt. Jeg ville bare dele min egen erfaring og de rådene jeg har til ts. Jeg har ingen andre intensjoner. Jeg opplevde aldri Amathea-klinikken som noe annet enn en støttende og nøytral part. Jeg tok kontakt med fastlegen OG gynekologen med én gang jeg fant ut at jeg var gravid, og begge anbefalte meg faktisk Amathea-klinikken. Jeg valgte likevel å ikke ta kontakt før etter aborten, noe jeg angrer på idag. Jeg er virkelig ingen abortmotstander og har alltid vært for at kvinner skal bestemme over sin egen kropp og fremtid. I en annen situasjon ville abort kanskje vært helt rett for meg, og det kan hende det er helt rett for ts nå. Men for meg ble dette starten på den vanskeligste og vondeste perioden i mitt liv, og jeg skulle ønske flere hadde delt sine erfaringer med meg. Varme klemmer til deg ts! Anonymkode: dcad8...e87
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #15 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Nå har vel ts faktisk sagt hun er usikker og egentlig ikke ønsker abort Anonymkode: c33e6...6a8 Vel, hun har vel bestilt time. Av og til må man tenke litt fornuftig. Når fosteret er uønsket av far, ts ikke vil være alenemor til 2 og hun ikke er i arbeid er det ren idioti å sette barnet til verden. Det ser ut til at hun skjønner det. Anonymkode: 96a0c...5e7
Tone83 Skrevet 19. februar 2023 #16 Skrevet 19. februar 2023 Gjør det som passer ditt liv best, ikke ta hensyn til noen andre enn deg og ditt barn
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #17 Skrevet 20. februar 2023 On 2/19/2023 at 4:40 AM, AnonymBruker said: Dette innlegget minner meg om slike amerikanske organisasjoner som går «undercover» og lager falske historier om hvor mye de angret for å overtale andre til å ikke ta abort. Ekkelt at du referer til en «anti-abort»-gruppe istedet for å be ts lufte tankene sine til en nøytral part som sykehuset eller fastlegen. Husk at ts også allerede har et barn, et barn som antageligvis kommer til å få det mye værre om ts ikke tar abort, fyren stikker og hun sitter der som alenemor til to. Det er flere ting hun må tenke på enn bare hva hun selv vil. Hun må tenke på barnet hun allerede har og barnet hun evt får, som da kanskje ikke kommer til å ha en far i livet. Det er hardt å vokse opp uønsket av sin far, det kan jeg garantere deg av egen erfaring. Så kindly fuck off, med dine baktanker. Anonymkode: ed3c2...66b Ja helt enig. Jeg har aldri angret på en abort. Anonymkode: 5f67d...d3f
Matas Skrevet 21. februar 2023 #18 Skrevet 21. februar 2023 Tråden er ryddet for brukerdebatt og avsporinger. - Matas, mod.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #19 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 18.2.2023 den 20.40): Du misforstår. Ts spør om å få ultralyd for å fastsette hvor langt man er på vei. Dette må hun gjøre privat. Om ts ønsker å ta abort kan hun ringe sykehuset direkte for å få time. Der tar de også ultralyd, men dette er for å finne ut hvilken abortmetode de skal gjøre. Om ts vil ha samtale om abort kan hun også ringe sykehuset direkte. Man får alltid en samtaletime før man får ny dato for aborten. Anonymkode: 37f65...3a2 Feil vil jeg si. Har hatt flere ultralyd offentlig, henvist via fastlege for å fastsette hvor langt jeg var på vei, da jeg ikke visste pga jeg gikk på p piller. Andre gang henvisning pga tidligere abort, og da visste det seg at jeg hadde en graviditet utenfor livmor. Så hvis du ikke vet så gå til fastlegen, så får du nok en henvisning videre, hvis ikke så er det jo bare lyve på seg litt smerter og blødninger, så vipps kommer du inn. 🤷♀️ Anonymkode: 6f5db...842
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #20 Skrevet 21. februar 2023 Behold barnet ditt💖 Anonymkode: be979...530 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå