AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #1 Skrevet 18. februar 2023 Min førsteklassing har en i klassen som åpenbart er psykisk utviklingshemmet/ mentalt tilbakestående i en eller annen grad. Dette barnet har svært begrenset språk, hører ikke på beskjeder, leker ikke med de andre barna, stikker av. Da han var hos oss på bursdag åpnet han gjentatte ganger alle dører i hele huset, skrudde på eller stakk av med elektriske duppeditter, løp ut flere ganger, brøy seg ingenting om lek de andre barna synes var gøy, som Pinjata, osv. Var for øvrig veldig blid og virket som han koste seg, men var helt i sin egen verden. Vi måtte fotfølge han, så han ikke stakk av, ødela noe eller skadet seg selv eller andre. I følge min sønn har dette barnet ingen lekekamerater på skolen og er mye sint og forstyrrer undervisningen og har ofte en voksenperson på seg. Mitt spørsmål: skal et barn som åpenbart har spesielle behov virkelig gå på en vanlig skole? Det må jo være veldig vanskelig for læreren, forstyrrende for de andre barna og veldig vanskelig for barnet selv? (Det var selvsagt også krevende for oss foreldre med klassebursdag..) Vil han antagelig få mer tilpasset hjelp som feks tilbud om spesialskole den dagen han evt får en diagnose (om han ikke har det allerede?). Barnet er fra utenlands familie (men mor snakker litt norsk), så det er mulig han ikke gikk i norsk barnehage og at utredningen er kommet veldig sent i gang? Eller skal slike barn gå på vanlig skole..? Anonymkode: ebc0c...887 8 6
Sofakona Skrevet 18. februar 2023 #2 Skrevet 18. februar 2023 Selfølgelig...skal de holdes hjemme og dermed bli satt vekk når de blir eldre? Ofte har en slik person en ekstra person.på skolen som følge han hele dagen. Lærer alt en trenger p lære 15 4
Mezzosoprena Skrevet 18. februar 2023 #3 Skrevet 18. februar 2023 Ja, du trodde vi fortsatt stuet bort disse menneskene, eller? 17 5
Populært innlegg Nordlending90 Skrevet 18. februar 2023 Populært innlegg #4 Skrevet 18. februar 2023 Tenker at barn med så store utfordringer har det bedre på spesialskole. Der de kan ha sanserom, hvilerom og ansatte som er utdannet til å ta vare på barn med spesielle behov. 58 4 13
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #5 Skrevet 18. februar 2023 Ja, de går på vanlig skole. De er barn og skal få være med i samfunnet og oppleve ting akkurat som alle andre barn. Disse barna får tilrettelagt undervisning og ekstra oppfølging, noen har BPA. Jeg reagerer litt på at barnet ikke hadde med en forelder eller assistent til å passe på barnet i bursdag om det har behov for så mye oppfølging som du beskriver. Anonymkode: fce19...de7 29 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #6 Skrevet 18. februar 2023 Sofakona skrev (18 minutter siden): Selfølgelig...skal de holdes hjemme og dermed bli satt vekk når de blir eldre? Ofte har en slik person en ekstra person.på skolen som følge han hele dagen. Lærer alt en trenger p lære Vi hadde tre stk i klassen på barneskolen som hadde støttekontakter. Noen av de ble sendt til spesialskole. Og det bedret klassemiljøet betraktelig. Men har forstått det slik at politikere har kuttet i spesialtilbud i Norge. Som er ødeleggende både for eleven det gjelder, og de andre klassekameratene. En sitron blir aldri en lime, selv om begge er sure. Anonymkode: 376b0...47f 25 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #7 Skrevet 18. februar 2023 Ja de skal såklart inkluderes i samfunnet og ha rett til skolegang og sosialt liv som alle andre barn Anonymkode: 2bf03...38e 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #8 Skrevet 18. februar 2023 Nordlending90 skrev (2 minutter siden): Tenker at barn med så store utfordringer har det bedre på spesialskole. Der de kan ha sanserom, hvilerom og ansatte som er utdannet til å ta vare på barn med spesielle behov. Folk er for tiden så politisk korrekte og alle barn selv med diagnoser eller oppførsel som i hi skal med OVERALT selv om det går utover flertallet. Det finnes forsterkede avdelinger mange steder men mange foreldre fornekter utfordringer. Barn kan være søte og greie, men tar opp altfor mye kapasitet i en vanlig klasse. Det er ikke nok spesialpedagoger til alke skoler så barn havner med ufaglærte assistenter når de forstyrrer for mye så ikke alltid læringsutbytte blir bra for noen. Anonymkode: 46e39...4d5 25 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #9 Skrevet 18. februar 2023 Det er stor mangel på plasser på spesialskoler og det skal veldig mye for å få plass på en sånn skole… Anonymkode: cd80b...dc3 11 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #10 Skrevet 18. februar 2023 26 minutter siden, AnonymBruker said: Min førsteklassing har en i klassen som åpenbart er psykisk utviklingshemmet/ mentalt tilbakestående i en eller annen grad. Dette barnet har svært begrenset språk, hører ikke på beskjeder, leker ikke med de andre barna, stikker av. Da han var hos oss på bursdag åpnet han gjentatte ganger alle dører i hele huset, skrudde på eller stakk av med elektriske duppeditter, løp ut flere ganger, brøy seg ingenting om lek de andre barna synes var gøy, som Pinjata, osv. Var for øvrig veldig blid og virket som han koste seg, men var helt i sin egen verden. Vi måtte fotfølge han, så han ikke stakk av, ødela noe eller skadet seg selv eller andre. I følge min sønn har dette barnet ingen lekekamerater på skolen og er mye sint og forstyrrer undervisningen og har ofte en voksenperson på seg. Mitt spørsmål: skal et barn som åpenbart har spesielle behov virkelig gå på en vanlig skole? Det må jo være veldig vanskelig for læreren, forstyrrende for de andre barna og veldig vanskelig for barnet selv? (Det var selvsagt også krevende for oss foreldre med klassebursdag..) Vil han antagelig få mer tilpasset hjelp som feks tilbud om spesialskole den dagen han evt får en diagnose (om han ikke har det allerede?). Barnet er fra utenlands familie (men mor snakker litt norsk), så det er mulig han ikke gikk i norsk barnehage og at utredningen er kommet veldig sent i gang? Eller skal slike barn gå på vanlig skole..? Anonymkode: ebc0c...887 Det finnes omtrent ikke plasser på spesialskole i Norge. Eller spesialskoler for den saks skyld. Dermed havner de i vanlige klasser. Vondt og vanskelig for mange. Midt i blinken for noen. Anonymkode: 8e154...866 16
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #11 Skrevet 18. februar 2023 Har selv vært vitne til flere barn med behov for spesialskole som fikk avslag på søknaden grunnet plassmangel. Jobbet som lærer i 10 år. Anonymkode: 8e154...866 4 4 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #12 Skrevet 18. februar 2023 Selvsagt går de på vanlig skole. Men han er kanskje ute av klassesituasjonen innimellom og har egne tilpassede opplegg? Synes det er fint at han blir inkludert og bedt i bursdag, men veldig spesielt at ikke en voksen (mor, far eller støttekontakt) er med i sånne ting som bursdag. Spesielt når han er litt krevende. Det må jo foreldrene være klar over, og synes ikke de skal overlate ansvaret for han til vertskapet i bursdager. Det kan fort føre til at han ikke blir invitert da det blir for krevende for vertskapet. De skal jo servere og ordne mye i bursdagen også. Anonymkode: df6c2...ad6 14
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #13 Skrevet 18. februar 2023 Veldig forskjellig hvordan barn med ulike utfordringer fungerer i skolen. Noen har helt klart et utbytte som blir gitt i vanlig klasse, noen har utbytte av det som skjer hvis de har en ekstra voksen med seg, og så er det de som nok ikke har noe utbytte av det vanlig skole kan gi de. Noen har kanskje utbytte de første årene, som at de får være med i lek og føler seg likeverdige, men noen ganger blir disse barna veldig ensomme når klassekamerater starter på puberteten, hvor lek er mindre viktig og det går mer i prat om diverse. Disse barna fratar vi muligheten til å danne vennskap hvor de kan føle på en likeverdighet, og det synes jeg er ekstremt synd. Man kan også spørre om hvilken tilhørighet man føler når man er mer ute av klassen enn med de, som er realiteten for de som utagerer mye, eller har mange timer spesialundervisning. Jeg mener at noen av disse barna hadde fått et bedre tilbud, mulighet til vennskap og føle tilhørighet ved å gi gi et tilbud som man kan gi på spesialskole. Har man flere barn som har lignende utfordringer vil man jo kunne gi de dette tilbudet på ordinær skole hvis man klarer å koble disse barna sammen. Anonymkode: fbdfe...645 12 2
Mt3 Skrevet 18. februar 2023 #14 Skrevet 18. februar 2023 De aller aller fleste barn begynner på vanlig skole, så kan foreldre i samarbeid med skole, ppt, bup, lege... søke plass på spesialskole. Men veldig mange fortsetter på vanlig skole ut ungdomsskolen, de får bare mer og mer tid med assistent og eget opplegg og mindre tid sammen med klassen. 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #15 Skrevet 18. februar 2023 1 minutt siden, Mt3 said: De aller aller fleste barn begynner på vanlig skole, så kan foreldre i samarbeid med skole, ppt, bup, lege... søke plass på spesialskole. Men veldig mange fortsetter på vanlig skole ut ungdomsskolen, de får bare mer og mer tid med assistent og eget opplegg og mindre tid sammen med klassen. Søke plass kan de, men svært få får faktisk en slik plass. Anonymkode: 8e154...866 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #16 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Min førsteklassing har en i klassen som åpenbart er psykisk utviklingshemmet/ mentalt tilbakestående i en eller annen grad. Dette barnet har svært begrenset språk, hører ikke på beskjeder, leker ikke med de andre barna, stikker av. Da han var hos oss på bursdag åpnet han gjentatte ganger alle dører i hele huset, skrudde på eller stakk av med elektriske duppeditter, løp ut flere ganger, brøy seg ingenting om lek de andre barna synes var gøy, som Pinjata, osv. Var for øvrig veldig blid og virket som han koste seg, men var helt i sin egen verden. Vi måtte fotfølge han, så han ikke stakk av, ødela noe eller skadet seg selv eller andre. I følge min sønn har dette barnet ingen lekekamerater på skolen og er mye sint og forstyrrer undervisningen og har ofte en voksenperson på seg. Mitt spørsmål: skal et barn som åpenbart har spesielle behov virkelig gå på en vanlig skole? Det må jo være veldig vanskelig for læreren, forstyrrende for de andre barna og veldig vanskelig for barnet selv? (Det var selvsagt også krevende for oss foreldre med klassebursdag..) Vil han antagelig få mer tilpasset hjelp som feks tilbud om spesialskole den dagen han evt får en diagnose (om han ikke har det allerede?). Barnet er fra utenlands familie (men mor snakker litt norsk), så det er mulig han ikke gikk i norsk barnehage og at utredningen er kommet veldig sent i gang? Eller skal slike barn gå på vanlig skole..? Anonymkode: ebc0c...887 Det finnes et bredt spekter av psykisk utviklingshemning, noen syntes det godt på - andre syntes det ikke noe godt på og man ville ikke trodd personen var PU. Syntes ikke du høres noe særlig koselig eller inkluderende ut, bare så det er sagt. Du har tydeligvis barn selv, og kaller et annet barn for "tilbakestående"? 🙄🚩. Ikke særlig gjennomtenkt eller modent ordspråk, eller holdninger. Lærer du sønnen din slikt også? Gutten kan for alt vi vet være autist eller ha sterk ADHD, samt med dårlig integrering som gjelder de fleste innvandrere. Syntes uansett du forespeiler helt forferdelig kvalmende holdninger, og vil helst tro dette er dagens siste trolleinnlegg Anonymkode: 5a87f...667 11 5 2
Grüner Skrevet 18. februar 2023 #17 Skrevet 18. februar 2023 Etter hvpu-reformen ble det slutt på å stue bort psykisk utviklingshemmede på institusjoner ofte langt fra hjemstedet, i stedet skulle de inkluderes i lokalsamfunnet og i vanlige skoler og bhg. 1 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #18 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Søke plass kan de, men svært få får faktisk en slik plass. Anonymkode: 8e154...866 Dessverre, er det de barna og ungdommene som er i barnevernssystemet o.l som får prioritert plass på slike skoler. Anonymkode: 5a87f...667
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #19 Skrevet 18. februar 2023 Det finnest nesten ikkje spesialskoler lenger. Anonymkode: 1431b...006 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #20 Skrevet 18. februar 2023 I den norske skole skal alle inkluderes. Hvor lurt det er, kan jo diskuteres. Spesialskolene ble lagt ned i 1992. Det samme ble institusjoner og mennesker med spesielle behov skal nå følges opp av hjemkommunene. Hvor godt tilbud denne gruppa får, avhenger av økonomi, kompetanse og holdninger den enkelte kommune har. Jeg jobber i skolen og har sett mange tragiske tilfeller, hvor disse barna ikke blir godt nok ivaretatt. Vi har ikke kompetanse til det. I tillegg går det ofte ut over de andre elevene, som ikke får god nok oppfølging. Da vi stort sett må håndtere det som "brenner først" Jeg har selv barn med spesielle behov og hadde jeg kunnet velge, hadde jeg helt klart valgt spesialskole for et av mine barn. Vi ente opp med en liten privatskole med tett og god oppfølging. Anonymkode: bfcba...d34 17 1 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå