Gå til innhold

Vanlig at leger ikke kjenner til legemidler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stusser litt over fastlegen min. Jeg har slitt med jevnlige og ganske store herpesutbrudd/munnsår på leppene i ca 25 år. (Fra omtrent 18 års-alderen, fyller 43 i år.) Mange utbrudd i året, hyppigere i vinterhalvåret når jeg har tørrere hud. Av og til ekstra store og stygge utbrudd som har vært skjemmende/sjenerende for meg, i tillegg til at jeg ofte har fått feber og sykdomsfølelse i kroppen. Utbruddene har kommet på fire faste steder på/ved leppene. Jeg har vært ganske plaget, selv om jeg selvfølgelig vet det ikke har vært farlig. Har aldri fått noe annet enn salve/krem av legen, før jeg for halvannet år siden fikk tabletter på resept av en vikarlege. En helt ny verden! Gjennomførte en kur over noen dager den gangen og nå kan jeg bare ta to-tre doser før et begynnende utbrudd stopper helt og går over. Jeg er SÅ fornøyd! Og irritert på fastlegen min, som ikke har tilbudt meg disse tablettene. Er det virkelig sånn at leger ikke vet om de mulighetene som finnes for behandling? Burde ikke en lege som minimum sette seg inn i legemidler som kan prøves når en pasient er plaget med samme lidelse gang på gang, år etter år?? Jeg har heller aldri reagert allergisk på legemidler og ikke har jeg andre plager/diagnoser/lidelser som gjør at jeg ikke kan bruke tablettene som nå hjelper meg. Jeg forstår ikke at en spesialist innen allmennmedisin ikke kan kjenner til et legemiddel for en såpass vanlig lidelse som munnsår og hvis hun har kjent til det; hvorfor har jeg ikke fått tilbud om å prøve??

Anonymkode: ca0a6...572

Videoannonse
Annonse
Gjest Abendstern
Skrevet

Det er dessverre forskjell på leger. For noen år siden hadde jeg store smerter og legen stilte den ene feildiagnosen etter den andre. Måtte bytte og får nå ordentlig oppfølging, hvis jeg henvender meg. 

Skrevet

Flere som har innspill?

Skrevet

Det er bare å si navnet på medisinen og be fastlegen om å skrive ut resept og forklare at dette har du fått får og funket bra for deg.

Nei fastleger kan ikke ha kunnskap om alle mulig eksisterende medisiner for alt mulig, det er snakk om titusener forskjellige

Anonymkode: bc8f9...f95

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Kunnskap må konstant oppgraderes. Ingen klarer å holde oversikt over alt. Og med lange dager og 1000 pasienter, så blir det mangler. 

Anonymkode: 9ea69...e4b

• Liker 7
Skrevet

Det er veldig forskjell på leger, men jeg synes også det er rart at fastlegen din ikke er mer oppdatert på noe som vanlig som forkjølelsessår. Selv om jeg ikke er plaget med det selv, så vet jeg om mange som er det, og har lest meg litt opp på det. Det er dog for noen år siden nå, så husker så vagt at det finnes noen immun dempende tabletter som kan hjelpe, for noen. Det var jo også ganske mye fremme i media i forbindelse med Therese Johaugs dopingdom. Det er jo det hun sliter med, men tablettene er tydeligvis ikke nok/noe hun kan bruke?

Anonymkode: d1a59...fd1

Skrevet (endret)

Leger er ikke særlig flinke på å holde seg oppdatert, og legemiddeljungelen er som sagt en jungel. Så legen har gjerne utpekt seg "sine" medisiner/metoder for å behandle pasienter, der pasienter med samme symptomer får akkurat samme medisin selv om det finnes flere forskjellige type medisiner mot disse plagene. 

Nettopp derfor mener jeg blant annet at det er svært viktig å få utskrevet antidepressiva fra spesialister som har større kontroll på hvilke medisiner som er tilgjengelige og hva som brukes mot hva, foran å la fastlegen skrive ut resept til deg. Nettopp for fastlegen skriver gjerne ut samme medisin til "alle" med "samme" plager. 

Ironisk nok så hvis du allerede har fått utskrevet en medisin fra en annen lege, og skal til fastlegen for å fornye resepten, så må ofte fastlegen "google" medisinen først. Og innimellom hender det at fastlegen er skeptisk til medisinen du står på, fordi fastlegen ikke har særlig kunnskap om den, og du kan oppleve at du blir oppfordret til å bytte medisin...

Endret av Bombasi
  • Liker 2
Skrevet

Jeg er også plaget av munnsår. Hvilken medisin bruker du? Dette høres jo magisk ut.

Anonymkode: aa32a...ff6

Skrevet

Jeg fikk denne medisinen ganske raskt for herpes i underlivet, altså ved førstegangsutbrudd. Så begynte jeg å ta den fast når jeg kjente at utbruddet var på vei. 

Men så plutselig fikk jeg en annen lege som ikke ville skrive den ut mer fordi den var en veldig tøff påkjenning for nyrene og leveren og han mente den kunne føre til nyresvikt ved hyppig bruk (hyppig som i hver måned). Ser jo på felleskatalogen at den skal brukes forsiktig ved nyresvikt, og at akutt nyresvikt kan forekomme. Derfor må man være veldig påpasselig med å drikke nok vann under behandling. Videre står det på felleskatalogen at viruset som ligger latent kan reagere med å bli resistent for behandling hos de med nedsatt immunforsvar (som med antibiotika hvis man ikke fullfører kuren). 

Jeg har i den senere tid kun brukt den i forbindelse med å bli gravid, så jeg slipper å bekymre meg for å smitte og at utbrudd ikke kommer rundt eggløsning. Nå har jeg ganske små utbrudd da, så jeg er ikke så veldig plaget, bruker xylocain salve for smertelindring enkelte ganger bare. 

https://www.felleskatalogen.no/medisin/zovirax-glaxosmithkline-565715

https://www.felleskatalogen.no/medisin/aciclovir-accord-accord-703176

Anonymkode: 5dcf7...bc7

• Nyttig 1
Skrevet

Turnuskandidatene stiller jeg meg skeptisk til. Kom til en slik en med utslett i ansiktet. Siden jeg sminket meg, så mente hun at jeg måtte bruke sminke renser. Så var problemet løst. Prøvde å si at det trodde jeg ikke. Men hun ville ikke høre på meg.

Jeg bestilte time til en annen lege som kikket på meg i to minutter. Før hun sa: jeg sender deg til hudlege, du har rosacea. Det stemte ja.

Anonymkode: 0bb8b...61e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Flere som har innspill?

Sist jeg gikk gravid spurte jeg vikarlegen (mann 60+) om å få kvalmestillende. Han så meg rett i øynene å sa det finnes ikke. Når jeg da sa at jo, det har jeg fått i alle tidligere svangerskap de heter *****. Bare se på reseptlista mi. Ble han sur og nektet på at det fantes. 

Ringte tilbake uka etter når legen min var tilbake, hun virket drit flau over hendelsen og beklaget flere ganger på vikarens vegne. 

Gjest Paramount
Skrevet

Leger er flinke, men som alle andre fagfolk; de gjør en jobb, og vet slettes ikke alt. "Kjenn deg selv, da vet du noe ingen vitenskap vet" var det en som sa for mer enn 2000 år siden, i Hellas. Det gjelder fremdeles. Hjelp deg selv, ikke forvent at andre gjør det for deg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er også plaget av munnsår. Hvilken medisin bruker du? Dette høres jo magisk ut.

Anonymkode: aa32a...ff6

Har værr plaget med store herpes munnsår hele livet. Kjøper krem i utlandet, feks Hellas og Thailand. Kremmene der har mye høyere prosent av virkemiddelet enn det er i Norge. Norske kremmer fungerer knapt på meg og det tar ukesvis før sårene forsvinner. Krem fra utlandet derimot fungerer over natta så utbruddet ikke blir utbrudd engang, kjenner det klør i leppa, smører på, dagen etter er det borte. Fuck norsk legemiddellovverk. 

Anonymkode: 38587...3c8

Skrevet

Leger er så klart ikke oppdatert på alle sykdommer. Zovirax er dessuten medisin mot herpes type 2, og helvetesild. Det er ikke gitt at det det virker på herpes type 1 som munnsår som regel er. Det er en hard kur for kroppen, og legen har vel ikke en gang tenkt på ar munnsår er så plagsomt at man trenger en heftig pillekur for det.

Anonymkode: fc248...ca2

Skrevet

Umulig å ha oversikt over alt, kommer nytt hele tiden og. Du kan jo finne frem Felleskatalogen og ta en titt så skjønner du hvorfor.

Så bare si at du har fått X tidligere, fungerte utmerket. Ellers, bytt lege om du kan. Jeg foreslo selv antidepressiva til min lege, og det er den beste avgjørelsen jeg har tatt. Ba min mor foreslå hiprex til sin lege, og hun har ikke hatt urinveisinfeksjon siden.

Hva de kjenner til kommer nok litt an på hvor de har hatt sin praksis osv. Hadde en vikarlege som kom fra psykiatrien, jeg hadde isjas og han tilbydde meg antidepressiva. Jeg er ikke deprimert, jeg har vondt! 😂 (Og nei, det var ikke den der kombinert varianten med antidepressiva + smertestillende, hva enn den nå heter)

Anonymkode: 6a127...059

Skrevet

Jeg har hatt fastleger som mener paralgin forte er svaret på alt som verker. Har spurt om å få prøve andre ting siden Pf gjør at jeg ikke kan kjøre bil og helst ikke skal brukes fast (jeg har heller ikke behov for de hver dag men 4-5 dager i uka). Har bare fått nei. Hos en vikarlege ble jeg hørt og fikk Vimovo og det virket langt bedre enn Pf. Når fastlegen kom tilbake byttet jeg til ny fastlege. Det viser seg at jeg ikke tåler Vimovo så jeg måtte slutte på de og den nye fastlegen er heldigvis enig i at en spesialist må se på saken fordi paralgin forte ikke er rett medisin for meg, jeg ikke tåler Vimovo og diagnosen jeg har ble satt uten å utelukke andre diagnoser (fibromyalgi men misstenker en annen revmatisk sykdom).

Anonymkode: c66bf...0c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...