AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #1 Skrevet 18. februar 2023 Min mann har kreft og formen hans er bra, men han har gått ned mye i vekt og blitt mager synes jeg. Det jeg har likt ved kroppen hans tidligere er at han har hatt litt fett i tillegg til muskler, og kroppen har vært myk og god istedenfor bare bein slik som nå. Han er faktisk fornøyd med å være så tynn (183 cm og 65 kg) og trener nå for å få mer muskler. Jeg har de siste månedene mistet lysten på han, og har store problemer med å være intim, eller dvs det er fullstendig tørke nå. Han ønsker like mye sex som tidligere og det er vanskelig for meg. Mangel på sexlyst henger nok sammen med at det har vært og er, en stor belastning å ha en partner med kreft. Sykdommen er samtaletema mye av dagen, og jeg blir lei av at ingenting er privat lenger, men at alt dreier seg om avføring, søvn og mat og det minner meg om da barnet mitt var baby og alt som var viktig var innholdet i bleien, raping, søvn og mat. Jeg har ofte vært hans psykolog og "hoggestubbe" frem til han fikk psykolog nå etter jul. Vi har snakket med parterapeut, og jeg fikk inntrykk av henne at alle partnere til kreftsyke er like tiltrukket av sin partner uansett hvordan utseendet har endret se, og det gir meg dårlig samvittighet. Jeg sliter mye med å være tent på han og vet ikke hvordan jeg skal få opp lysten. Ønsker gode råd og erfaringer, fra dere som er eller har vært i lignende situasjoner. Anonymkode: b1e49...af6 1 9
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #2 Skrevet 18. februar 2023 Jeg har vært personen med kreft og kan ærlig si at det var jeg som slet med sexlyst, ikke han, hehe. Men jeg tenker at dette har vært en så stor påkjenning for deg og at det kan hende det blir bedre for deg om du går i terapi, alene, uten han. Man blir dritsliten av å ha en partner med kreft. Så du må ta vare på deg selv oppi det her også. Og husk at ting du føler på nå ikke er feil, det her er helt normale reaksjoner på noen som har stått i stormen med en kreftsyk person, det er faktisk i mange tilfeller verst for de rundt. Anonymkode: 9c841...a45 10 2 6
mEditari Skrevet 18. februar 2023 #3 Skrevet 18. februar 2023 Dette kan jeg ikke relatere til, heldigvis. Men kan dere kanskje jobbe dere tilbake til intimiteten? Prøve tantrisk sex etc? Kanskje det går an å øve seg på å tenne på det indre? Det virker kanskje som det største problemet er at du har hatt en stor omsorgsrolle og må komme deg litt ut av den, tilbake til kjæresterollen? 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #4 Skrevet 18. februar 2023 (endret) Selvfølgelig likte jeg "innsiden" også, men to år med mye opp og nedturer i forbindelse med diagnosen, og det at han ofte kjefter pga stress og frustrasjon gjør at følelsene forsvinner litt. Han forandret seg mye psykisk når han fikk kreft og det har vært flere grå dager enn rosa pga hans humør. Jeg har etter å ha snakket med kreftsykepleier og fått råd for samlivet, sagt til han at han/vi må prøve å ikke snakke om avføring, dietter og kreft dagen lang, men maks to timer daglig. Formen hans er helt vanlig normal, han trener daglig og jobber litt, så hvis han hadde vært veldig syk med stadige infeksjoner og bivirkninger av behandlingen hadde jo behovet for konstant prat vært der, men så lenge han fungerer så er det lurt å begrense sykdomspratet. Han sier han skal prøve å begrense sykdomspratet, men det er vanskelig for han og det forstår jeg. Ts Anonymkode: b1e49...af6 Delryddet,fjernet sitering av regelbrudd. Chantielle mod. Endret 20. februar 2023 av Chantielle 4 7 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #5 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Min mann har kreft og formen hans er bra, men han har gått ned mye i vekt og blitt mager synes jeg. Det jeg har likt ved kroppen hans tidligere er at han har hatt litt fett i tillegg til muskler, og kroppen har vært myk og god istedenfor bare bein slik som nå. Han er faktisk fornøyd med å være så tynn (183 cm og 65 kg) og trener nå for å få mer muskler. Jeg har de siste månedene mistet lysten på han, og har store problemer med å være intim, eller dvs det er fullstendig tørke nå. Han ønsker like mye sex som tidligere og det er vanskelig for meg. Mangel på sexlyst henger nok sammen med at det har vært og er, en stor belastning å ha en partner med kreft. Sykdommen er samtaletema mye av dagen, og jeg blir lei av at ingenting er privat lenger, men at alt dreier seg om avføring, søvn og mat og det minner meg om da barnet mitt var baby og alt som var viktig var innholdet i bleien, raping, søvn og mat. Jeg har ofte vært hans psykolog og "hoggestubbe" frem til han fikk psykolog nå etter jul. Vi har snakket med parterapeut, og jeg fikk inntrykk av henne at alle partnere til kreftsyke er like tiltrukket av sin partner uansett hvordan utseendet har endret se, og det gir meg dårlig samvittighet. Jeg sliter mye med å være tent på han og vet ikke hvordan jeg skal få opp lysten. Ønsker gode råd og erfaringer, fra dere som er eller har vært i lignende situasjoner. Anonymkode: b1e49...af6 Så det du sier er at du har vært sammen men mannen din, ene og alene pga utseende/kroppen hans? Det er temmelig spesielt og overfladisk. Tror ikke jeg hadde fikset å være så lenge med samboeren min, til tross for kroppen hans - hvis det var det eneste jeg likte ved han. 🚩🚩 Det er vanskelig å ha en partner som blir utsatt for alvorlig sykdom, men sånn er faktisk livet og mange må gjennomgå det. Her tror jeg det er en del ting du burde ta tak i ved deg selv og dine egne holdninger, for det er faktisk det som er problemet her i innlegget. Hadde samboeren min blitt kreftsyk eller syk, hadde jeg aldri forlatt han selv om. Jeg hadde stått stødig ved hans side, og kunne fint hatt sex med han selv om han ble tynnere. Anonymkode: 0c0bb...8d2 2 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #6 Skrevet 18. februar 2023 Skjønner deg. Jeg har en mann som er mye syk (ikke kreftsyk), og det er alltid noe. Jeg mister helt lysten når det er så mye fokus på vondter og sykdom. Det å være konstant støttende er en påkjenning. Anonymkode: e3055...460 7 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #7 Skrevet 18. februar 2023 Maks 2 timer daglig?? 2 timer daglig er hinsides altfor mye!! Anonymkode: e0734...2b4 13 5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #8 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Selvfølgelig likte jeg "innsiden" også, men to år med mye opp og nedturer i forbindelse med diagnosen, og det at han ofte kjefter pga stress og frustrasjon gjør at følelsene forsvinner litt. Han forandret seg mye psykisk når han fikk kreft og det har vært flere grå dager enn rosa pga hans humør. Jeg har etter å ha snakket med kreftsykepleier og fått råd for samlivet, sagt til han at han/vi må prøve å ikke snakke om avføring, dietter og kreft dagen lang, men maks to timer daglig. Formen hans er helt vanlig normal, han trener daglig og jobber litt, så hvis han hadde vært veldig syk med stadige infeksjoner og bivirkninger av behandlingen hadde jo behovet for konstant prat vært der, men så lenge han fungerer så er det lurt å begrense sykdomspratet. Han sier han skal prøve å begrense sykdomspratet, men det er vanskelig for han og det forstår jeg. Ts Anonymkode: b1e49...af6 Kan han ikke heller bruke notater på telefonen, eller kjøpe en fin notatbok som han kan skrive i? Litt som en dagbok, skriver man så får man utløp for det meste man har inni seg, og er sterkt anbefalt av de fleste terapeuter. Forstår godt du begynner å bli lei den praten, og tror det er lurt at han får en dagbok. Han er tross alt god i formen, jobber og trener - ikke dødssyk med andre ord. Så det er nok lurt . Dette er tross alt en prossess han må lære seg å håndtere, uavhengig hvor mye du jatter med eller snakker med han. Anonymkode: 0c0bb...8d2 4 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #9 Skrevet 18. februar 2023 Sjelden jeg skriver dette her inne, men tenk om kjønnene var byttet om i denne saken. Tenk på svarene som hadde poppet inn i tråden da ,om det var dama som var syk og mannen som hadde mistet lysten. Beklager, men denne tråden er vel omtrent den styggeste jeg har sett her inne. Anonymkode: f3d4d...11e 3 1 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #10 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sjelden jeg skriver dette her inne, men tenk om kjønnene var byttet om i denne saken. Tenk på svarene som hadde poppet inn i tråden da ,om det var dama som var syk og mannen som hadde mistet lysten. Beklager, men denne tråden er vel omtrent den styggeste jeg har sett her inne. Anonymkode: f3d4d...11e Ts her Forstår ikke helt hva du mener nå. Er det jeg som er den stygge fordi jeg har mistet sexlysten? Anonymkode: b1e49...af6 2 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #11 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ts her Forstår ikke helt hva du mener nå. Er det jeg som er den stygge fordi jeg har mistet sexlysten? Anonymkode: b1e49...af6 Ja. Anonymkode: f3d4d...11e
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #12 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan han ikke heller bruke notater på telefonen, eller kjøpe en fin notatbok som han kan skrive i? Litt som en dagbok, skriver man så får man utløp for det meste man har inni seg, og er sterkt anbefalt av de fleste terapeuter. Forstår godt du begynner å bli lei den praten, og tror det er lurt at han får en dagbok. Han er tross alt god i formen, jobber og trener - ikke dødssyk med andre ord. Så det er nok lurt . Dette er tross alt en prossess han må lære seg å håndtere, uavhengig hvor mye du jatter med eller snakker med han. Anonymkode: 0c0bb...8d2 Godt tips👌 Han spiser ekstremt sunt, fører logg over dietter han går på og hvor mye han spiser av de forskjellige matvarene, så da kan det hende han føler for å skrive dagbok også når han først er i gang. Ts Anonymkode: b1e49...af6 3
Rødstrupa Skrevet 18. februar 2023 #13 Skrevet 18. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Så det du sier er at du har vært sammen men mannen din, ene og alene pga utseende/kroppen hans? Det er temmelig spesielt og overfladisk. Tror ikke jeg hadde fikset å være så lenge med samboeren min, til tross for kroppen hans - hvis det var det eneste jeg likte ved han. 🚩🚩 Det er vanskelig å ha en partner som blir utsatt for alvorlig sykdom, men sånn er faktisk livet og mange må gjennomgå det. Her tror jeg det er en del ting du burde ta tak i ved deg selv og dine egne holdninger, for det er faktisk det som er problemet her i innlegget. Hadde samboeren min blitt kreftsyk eller syk, hadde jeg aldri forlatt han selv om. Jeg hadde stått stødig ved hans side, og kunne fint hatt sex med han selv om han ble tynnere. Anonymkode: 0c0bb...8d2 Mannen min fikk kreft i endetarm. Ja, utfordrende tid for han. Men det har gått bra. Det var utfordrende også for meg. Tok med god samvittighet en liten ferie for meg selv etterpå da operasjon og kontroll var overstått m/godt resultat. Vi føler oss enda mer knyttet til hverandre nå når vi har lagt det bak oss😌♥️ Endret 18. februar 2023 av Rødstrupa 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #14 Skrevet 18. februar 2023 Jeg tror folk reagerer fordi du sier at han har blitt syk, du synes ikke han er like pen som han var før han ble syk, og det har gjort at du har mistet lysten. Det er virkelig uempatisk sagt, og det er ikke rart at du ikke møter mye forståelse for akkurat den uttalelsen. Jeg forstår at det er vanskelig å tenne på en som har et konstant negativt fokus, og bare snakker om sykdom. I slike settinger er det vrient å finne noe seksuelt å tenne på. Kanskje du skulle sagt akkurat det - det vil kanskje flere vise forståelse for. At man endrer utseende på grunn av kreftsykdom kan man virkelig ikke noe for. Det holder du klokt kjeft om, altså. Anonymkode: 5de0a...6d8 8 1
mEditari Skrevet 18. februar 2023 #15 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Selvfølgelig likte jeg "innsiden" også, men to år med mye opp og nedturer i forbindelse med diagnosen, og det at han ofte kjefter pga stress og frustrasjon gjør at følelsene forsvinner litt. Han forandret seg mye psykisk når han fikk kreft og det har vært flere grå dager enn rosa pga hans humør. Jeg har etter å ha snakket med kreftsykepleier og fått råd for samlivet, sagt til han at han/vi må prøve å ikke snakke om avføring, dietter og kreft dagen lang, men maks to timer daglig. Formen hans er helt vanlig normal, han trener daglig og jobber litt, så hvis han hadde vært veldig syk med stadige infeksjoner og bivirkninger av behandlingen hadde jo behovet for konstant prat vært der, men så lenge han fungerer så er det lurt å begrense sykdomspratet. Han sier han skal prøve å begrense sykdomspratet, men det er vanskelig for han og det forstår jeg. Ts Anonymkode: b1e49...af6 Jeg syns ikke du trenger å forsvare deg. Kreft er en helt forferdelig sykdom som stjeler så mye selv om man blir frisk igjen. Kanskje dere kan finne fysiske aktiviteter å gjøre sammen, pleie forholdet? Det skjer sikkert ikke mirakler over natta, men dere har det ikke travelt - det tar nok tid å bygge opp en hverdag uten sykdom igjen❤️ 3 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #16 Skrevet 18. februar 2023 Det må jo være lov å være ærlig om disse tingene? Man får økt/redusert lyst av ulike grunner. Du trenger jo ikke legge vekt på utseende, såvidt jeg skjønner kan han ikke noe for det. Men du KAN si at totalen går utover overskudd til sex, særlig fordi du inntil nylig også måtte fungere som psykolog. Men 2 timer daglig til prat om sykdom og detaljer? Det er mye. Anonymkode: 90ee3...050 6 1
lillevill Skrevet 18. februar 2023 #17 Skrevet 18. februar 2023 Kanskje det er noe mer bak bare det at han ser annerledes ut? At han ser tynnere og mer sliten ut, er jo et bevis på kampen hans og at han har kjempet for å leve et liv, med deg. Hvor er omsorgen? Gleden over at han har greid seg? Men det virker som det er dødt mellom dere. Kanskje dere trenger å tilbringe kvalitetstid sammen, og knytte dere til hverandre igjen. Kanskje har du fått et sjokk og emosjonelt forberedt deg på å miste han og dermed distansert deg? 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #18 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja. Anonymkode: f3d4d...11e Jeg kan jo ikke noe for at sexlysten er borte, og jeg er veldig fortvilet. Lysten på sex henger jo sammen med hvordan man ellers har det i forholdet, og når det er mye stress, kjefting og sykdomsprat store deler av dagen er det mentalt slitsomt. Det at han har krevd påvirker jo hele familien og mest jeg som er hans kone. Har selvfølgelig hatt sex fordi han ønsket det, og det er jo pliktsex og gir ikke akkurat mer lyst. Har du vært i forhold med kreftsyk partner? Ts Anonymkode: b1e49...af6 1 12
mEditari Skrevet 18. februar 2023 #19 Skrevet 18. februar 2023 Hei da folkens! Hun er kun et menneske. Ikke rart det er vanskelig å være åpen i et samfunn som er så dømmende. Livet er i evig forandring, og så lenge vi tar ansvar og er pålitelige i de relasjonene vi har, så må vi ha aksept for hverandres forskjelligheter. Ts ønsker jo råd for å finne tilbake til det intime, og dette er ikke en unik problemstilling for par der den ene har vært alvorlig syk. Det finnes egen parterapi for dette, så ta dere ei bolle. 6 3 1
Ulven Skrevet 18. februar 2023 #20 Skrevet 18. februar 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Ts her Forstår ikke helt hva du mener nå. Er det jeg som er den stygge fordi jeg har mistet sexlysten? Anonymkode: b1e49...af6 Man kan ikke styre lyst. Så enkelt er det. Mannen din er blitt veldig slank, så at forandringen er vanskelig å takle har iallefall jeg full forståelse for. Mannen din må få beskjed om at to timer med kreftprat om dagen er way over. Og prat om avføring er uaktuelt selv om han har kreft. Dessuten, etter to år er kreftsykdommen over i en mer kronisk enn akutt fase, og da må man leve annerledes enn man gjorde i starten. Det betyr at man ikke drar fram kreft i alle sammenhenger, samt minimerer den psykiske belastningen på partneren. Psykisk helse må man bruke eksterne fagfolk til å takle, slik at ikke partneren blir utslitt. 5 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå