Gå til innhold

Får personer med syreskader på tenner av bulimi dekket tannbehandling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det gjelder ikke meg, men en jeg kjenner har store og synlige syreskader pga bulimi.

Vil hun få dekket kostnadene ved å reparere dette? 

Anonymkode: 31c32...aa4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. om hun går i behandling for det. Selv vært i behandling på sykehus pga samme selv. men da må hun ha det skriflig at hun har spiseforstyrrelse. 

Skrevet

Jeg har syreskader på mine tenner, og får dekket mye av summen på tannbehandling som er relatert til dette. Jeg trengte ikke noe bevis, måtte bare si at jeg hadde hatt bulimi.

Anonymkode: 9c73f...ea8

Skrevet

Skjekk noe som heter a og b liste på sykdom ang tannbehandling...jeg får dekket 75 prosent 

• Liker 1
Skrevet

Fikk vite jeg hadde mye syreskade på tennene mine sist jeg var hos tannlegen, og latet som jeg ikke aaaante hva det kunne være som lagde det. Tannlegen snakket på at jeg kanskje hadde sure oppstøt, måtte få sjekket det hos lege😅

Er frisk nå og har aldri fått diagnosen bulimi. Det har vært min hemmelighet. Da er det kanskje ingen håp om å få dekket litt av behandlingen?

Anonymkode: 69e78...cfa

Skrevet
Sofakona skrev (1 time siden):

Skjekk noe som heter a og b liste på sykdom ang tannbehandling...jeg får dekket 75 prosent 

A- og B-listene gjelder «sjeldne medisinske tilstander». Bulimi kommer ikke inn under dette.

Anonymkode: 9563b...a96

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for innlegg signert helsepersonell, og svar til det. 

_popcorn_, adm

Skrevet

Jeg har ikke hatt bulimi, men har store syreskader på jekslene mine (vet ikke hvorfor). En stund var det snakk om krone på fire jeksler, og det ble da nevnt at jeg ville få refundert en del av beløpet via helfo. Slik jeg forsto det var grunnlaget for refusjon store syreskader som ikke samsvarte med alderen min. Dette var altså tilstrekkelig i seg selv, og det har aldri vært snakk om noe bulimi.

Men nå endte mine syreskader med å stabilisere seg, og jeg har sluppet unna krone fram til nå. Har fått lagt plastfylling på de mest slitte jekslene. Det måtte jeg betale selv, men kostet ikke all verden.

Anonymkode: bfcb8...184

Skrevet

Dere som fikk dekket, hvordan fikk dere det? Jeg er under 30, alvorlig bulimi og alvorlige syreskader. Har allerede måtte trekke en tann pga det og fått beskjed om at noen av tennene er så skadet at de ikke går an å redde til og med. De som ennå går an å redde får jeg heller ikke dekket, til tross for dokumentasjon fra lege, spesialhelsetjeneste og tannlege. 

Anonymkode: 59c51...215

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som fikk dekket, hvordan fikk dere det? Jeg er under 30, alvorlig bulimi og alvorlige syreskader. Har allerede måtte trekke en tann pga det og fått beskjed om at noen av tennene er så skadet at de ikke går an å redde til og med. De som ennå går an å redde får jeg heller ikke dekket, til tross for dokumentasjon fra lege, spesialhelsetjeneste og tannlege. 

Anonymkode: 59c51...215

Samme erfaring her. Det har blitt mye strengere siste 10 årene pga økt forekomst av spiseforstyrrelser. En får kun dekket skade om tennene er så ødelagte at de ikke kan brukes ordentlig eller det går utover helsen forøvrig. Jeg har kraftig nedslitte tenner og må bruke flere tusen hvert år for å dekke syreskader. Tannlegen sier likevel at tennene må være helt ødelagte for å få dekket noe. Før når sykdommen var mer ukjent og færre snakket om det fikk oftere de som var åpne om det hjelp. Kjenner til to stk med  ‘perfekte tenner’ fordi de fikk all fiksing dekket for over 20 år siden. Sånn er det altså ikke nå lengre. Antagelig pga for mange søknader pga stort omfang. På en måte er det bra. Å måtte ta tannlegeregningen selv og bli ruinert pga ødelagte tenner kan kanskje være med på å motivere de syke til å søke (mer) hjelp.

Anonymkode: 753e9...0fe

Skrevet
Fyfaen skrev (På 18.2.2023 den 21.38):

Ja. om hun går i behandling for det. Selv vært i behandling på sykehus pga samme selv. men da må hun ha det skriflig at hun har spiseforstyrrelse. 

Dette stemmer ikke n.dvemdogvis. Hun vil kun få det dekket om tennene er totalt ødelagte pga syreskader. Ikke fordi de er nedslitte eller ‘mindre pene pga skadene. Jeg  har hatt bulimi i over 20 år og hadde nettopp dette tema oppe med tannlegen min. Jeg har synlige skader på tennene mine. De er nesten helt gråe og nedslitte pga skadet emalje. Det lyser ‘spiseforstyrrelse eller rusmisbruk’ lang vei. Dårlig helse med andre ord. Tannlegen mener derimot dette først og fremst er et estetisk ønske. Fordi jeg fortsatt kan bruke tennene og jeg har ikke store nok utgifter pga syreskadene til at helfo vil dekke noe (ca 2000-3000 kr i året).

Men mulig det varierer etter situasjon og hvilken tannlege man har. Slik med resten av systemet. Slik er det jo med Nav også. Litt flaks og uflaks etter hvilken saksbehandler man får..

Anonymkode: 753e9...0fe

Skrevet

Fikk dekt 60 prosent eller noe og måtte ta opp lån på leiligheten min for å dekke resten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...