Gå til innhold

Butikkene får ikke lov å gi bort brød de er på vei å kaste. Hvorfor ? Helt rart

Cyndaquil

Anbefalte innlegg

Jeg opplevde noe for meg virket merkelig i går. Jeg var innom en Coop butikk å kjøpte gjær het hadde glemt rett før de stengte, blandt annet et brød. 

På vei til bilen går en ansatt forbi meg med en søppelsekk dagsferske brød på vei til containern . Jeg spør da «om du skal kaste så mange brød, er det nå mulighet at jeg kan få et brød? Synd å kaste så mye mat» men den ansatte sa «Desverre, vi har ikke lov» før hun slang sekken inn i søppelkonteineren 

altså det har vært så mye fokus på marsvinn og det å bruke opp maten og vise respekt til den. Også kan butikker bare holde på sånn? Hva med å gi de tim organisasjoner som deler ut mat til fattige?

føltes bare så feil å se sekken brød forsvinne inni konteinerne og verken bli menneskemat eller dyremat, og at man fikk nei når man ønsket å redde et av de 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med deg, burde vært mulig å møte opp utenfor da og forsyne seg, både privat folk og organisasjoner. 

Anonymkode: adea9...9ca

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det koster leverandøren mer å gi bort brødet enn å kaste det. Når det kastes registerer det som svinn. Når du får et gratis brød så er det et brød mindre du kjøper av dem som blir registrert som tapt inntekt. Bedrifter skulle fått mer skattefordeler hvis de kan registrere at de gir bort så og så mye mat til veldedige formål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATLAS6 skrev (1 minutt siden):

Fordi det koster leverandøren mer å gi bort brødet enn å kaste det. Når det kastes registerer det som svinn. Når du får et gratis brød så er det et brød mindre du kjøper av dem som blir registrert som tapt inntekt. Bedrifter skulle fått mer skattefordeler hvis de kan registrere at de gir bort så og så mye mat til veldedige formål. 

Dette. Og hvis du blir dårlig av maten så får butikken problemer og må håndtere klagesaker.

Anonymkode: add09...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har lov å dumpster dive da. Jeg henter ofte natvarer etter stengetid. 

Anonymkode: d89ef...533

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cyndaquil skrev (7 minutter siden):

Jeg opplevde noe for meg virket merkelig i går. Jeg var innom en Coop butikk å kjøpte gjær het hadde glemt rett før de stengte, blandt annet et brød. 

På vei til bilen går en ansatt forbi meg med en søppelsekk dagsferske brød på vei til containern . Jeg spør da «om du skal kaste så mange brød, er det nå mulighet at jeg kan få et brød? Synd å kaste så mye mat» men den ansatte sa «Desverre, vi har ikke lov» før hun slang sekken inn i søppelkonteineren 

altså det har vært så mye fokus på marsvinn og det å bruke opp maten og vise respekt til den. Også kan butikker bare holde på sånn? Hva med å gi de tim organisasjoner som deler ut mat til fattige?

føltes bare så feil å se sekken brød forsvinne inni konteinerne og verken bli menneskemat eller dyremat, og at man fikk nei når man ønsket å redde et av de 

Hvis butikkmannen hadde vært hakket flinkere så hadde han satt fra seg brødsekken og hvilt mens han så en annen vei i 30 sekunder.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har lov å dumpster dive da. Jeg henter ofte natvarer etter stengetid. 

Anonymkode: d89ef...533

Det er strengt tatt ikke lov, men hvis risikoen for å bli tatt er liten kan man jo prøve

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cyndaquil skrev (9 minutter siden):

De får lov til det, jo. Har fått flere gratis brød på Joker 😁

Anonymkode: 8ebec...a12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pepsidronning skrev (Akkurat nå):

Det er strengt tatt ikke lov, men hvis risikoen for å bli tatt er liten kan man jo prøve

Anbefales. Har funnet så mye digg og bra på den måten. En Meny butikk kastet en hel haug kartonger med solegg og økologisk melk engang, alt var helt fint ☺️. Funnet mye annet også, men har aldri tatt kjøtt. 

Anonymkode: 8ebec...a12

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pepsidronning skrev (5 minutter siden):

Butikkene får penger tilbake når de registrerer svinn

Ja men må de sende bildebevis til bakeren om at brødene ligger i søppeldunken? 
Om brødene allerede er registrert som svinn/søppel , betyr det noe som helst da foe noen om det tilfeldigvis ble spiste likevel ?  Ikke fuglene fikk ta nytte av det en gang . Sukk .

da jeg jobbet på matbutikk  for 12 år siden kunne vi ta med til overs brød hjem. Spurte noen kunder på utsiden om de kunne få etter stengetid var svaret ja. 
etterhvert gikk overskuddstrøm til en bonde. Men de ble brukt i det minste 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var det da jeg jobbet på Rimi i 2006-2009 også. Ble veldig overraska. Vi ansatte fikk heller ikke ta med oss et brød etter stengerid (som allikevel skulle kastes) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pepsidronning skrev (8 minutter siden):

Butikkene får penger tilbake når de registrerer svinn

Gir jo ingen mening, det er jo forstatt «svinn» fordi de ikke fikk solgt det. 

Anonymkode: d7835...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gir jo ingen mening, det er jo forstatt «svinn» fordi de ikke fikk solgt det. 

Anonymkode: d7835...b1b

Det gir ikke mening, men det er sånn det er. Har jobbet i butikk

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mister jo penger hvis de skal gi bort alt i stedet. Det er der skoen klemmer. Hvis jeg gir deg et brød en dag, så vet du at du kan komme tilbake neste dag og få også, og så forteller du venner og så gjør de det også og sprer videre.... ja du skjønner. 

Anonymkode: e5307...f09

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg jobba i butikk telte vi opp brød og bakevarer før stengetid, heiv alt oppi en ren søppelsekk, registrerte det som svinn og ‘kastet’ det ved siden av conteineren. ‘Oops! Containeren var full i dag også. Maks uflaks. Jaja, får sette posen her og håper ingen løse fugler tar den’ ;)

Noen av byens løse fugler hadde avtale om å hente posen hver kveld

Anonymkode: c2639...507

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da jeg jobba i butikk telte vi opp brød og bakevarer før stengetid, heiv alt oppi en ren søppelsekk, registrerte det som svinn og ‘kastet’ det ved siden av conteineren. ‘Oops! Containeren var full i dag også. Maks uflaks. Jaja, får sette posen her og håper ingen løse fugler tar den’ ;)

Noen av byens løse fugler hadde avtale om å hente posen hver kveld

Det er ikke sikkert dere tapte noe på det. Fuglene ville neppe ha lagt igjen penger i butikken uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (2 minutter siden):

Det er ikke sikkert dere tapte noe på det. Fuglene ville neppe ha lagt igjen penger i butikken uansett.

Tapte ikke noe på det og en vinn-vinn-situasjon for begge parter❤️

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cyndaquil skrev (12 minutter siden):

Ja men må de sende bildebevis til bakeren om at brødene ligger i søppeldunken? 
Om brødene allerede er registrert som svinn/søppel , betyr det noe som helst da foe noen om det tilfeldigvis ble spiste likevel ?  Ikke fuglene fikk ta nytte av det en gang . Sukk .

da jeg jobbet på matbutikk  for 12 år siden kunne vi ta med til overs brød hjem. Spurte noen kunder på utsiden om de kunne få etter stengetid var svaret ja. 
etterhvert gikk overskuddstrøm til en bonde. Men de ble brukt i det minste 

Ja, man kan bli tatt i svinnkontroll som gir butikkene bøter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...