Hjelpsom Skrevet 18. februar 2023 #1 Skrevet 18. februar 2023 (endret) Søkte litt rundt i dag etter å ha lest en del her inne på KG om utroskap og psykisk vold. Jeg har slitt med sinne, stress, smerte og sorg i mitt partnerskap og ble litt overrasket over hva jeg kom over: "Psykologiske reaksjoner ved utroskap Når man er i en nær tilknytning til et annet menneske vil en slik hendelse utløse sterke vonde følelser som man kan kalle separasjonsangst. Dette innebærer frykt og emosjonell smerte på lik linje med et barn som er redd for å miste en omsorgsperson de er avhengige av for overlevelse. Selv om man er voksen og vet at man vil overleve et eventuelt samlivsbrudd, kan kroppen vår reagere som om vi er i livsfare når tilknytningen til partneren står i fare. Når vi er i krise orker ikke kroppen være i smerten konstant, derfor vil det kjennes ut som en «bølgende» emosjonell bevegelse. Fra at man er fylt av smerte, stress, sorg og sinne til at det kan gå timer uten at man har tenkt på det. Så blir man brått fylt av ubehaget igjen. Det at vi går inn og ut av ubehagelige følelser er et vanlig kjennetegn ved sjokk og kriser, og er kroppens måte å hente seg inn på, fordi det er for slitsomt å være i smerten hele tiden. " "Hvor går grensen for psykisk vold? Regnes utroskap som vold Psykisk vold er definert av Bufdir som; negative eller fiendtlige holdninger eller handlinger, uten bruk av fysisk makt, som kan gi den utsatte en følelse av frykt, avmakt, skyld, skam, mindreverd, fortvilelse eller en grunnleggende følelse av å ikke være ønsket og elsket." Jeg har hatt et sinne som med årene har eskalert og blitt verre de siste 2 årene og tok totalt over siste 6 mnd. Jeg har frem til nå trodd at jeg var den store stygge ulven for at forholdet røk og alt var min skyld pga unødvendig og ubegrunnet sinne, Det har vært utallige tillitsbrudd siden starten av forholdet med løfte om bot og bedring og "anger", men hver gang har det hendt igjen og siste gang rett før bruddet. Føler meg dum og utnyttet og pålagt skyld som var urettferdig da hun har påstått at mitt sinne har vært helt forferdelig for henne og alt ansvar for dette ligger på meg. Hvis den informasjonen jeg har funnet virkelig stemmer så er det jo selvforskylt. Endret 18. februar 2023 av Useless 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #2 Skrevet 18. februar 2023 Utroskap er ikke psykisk vold. Psykisk vold er straffbart forhold. Utroskap er fult ut lovlig. Anonymkode: a58ed...53f 3 1
Hjelpsom Skrevet 18. februar 2023 Forfatter #3 Skrevet 18. februar 2023 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker said: Utroskap er ikke psykisk vold. Psykisk vold er straffbart forhold. Utroskap er fult ut lovlig. Anonymkode: a58ed...53f Bufdir er ikke enig med hva du sier og heller ikke ekspertisen på området. Så da må man jo spørre seg hvem som har rett, dem eller du? Angående psykisk vold: Ren psykisk vold må i likhet med fysisk vold – for å være straffbar etter § 282 – anta form av «mishandling». Ordet «mishandling» tilser at bestemmelsen ikke rammer enhver kritikkverdig atferd, heller ikke om den er gjentakende. Det er kun de mer kvalifiserte forhold som er omfattet. I slike tilfeller er det tilstrekkelig at frykten for fremtiden er begrenset til å gjelde nye psykiske krenkelser, jf. Rt. 2013 s. 879. Høyesterett uttalte imidlertid her at det skal en god del mer til i en sak som utelukkende gjelder psykisk mishandling enn der voldsutøvelsen er både fysisk og psykisk. Endret 18. februar 2023 av Useless 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #4 Skrevet 18. februar 2023 Useless skrev (2 minutter siden): Bufdir er ikke enig med hva du sier og heller ikke ekspertisen på området. Så da må man jo spørre seg hvem som har rett, dem eller du? Du har jo koblet sammen to forskjelliige beskrivelser her. Bufdir sier ikke at utroskap er psykisk vold. Hvis man bruker teksten du har uthevet til å si at den teksten dekker utroskap, så dekker den ganske mye annet som kan gi negative følelser. Det er den ikke ment å gjøre. Anonymkode: 5fa58...5f0 3 2
mEditari Skrevet 18. februar 2023 #5 Skrevet 18. februar 2023 (endret) Det er en form for psykisk «vold», men ikke juridisk. Fryktelig vondt. Jeg opplevde emosjonell utroskap for noen år siden og sliter fremdeles. Har aldri følt en sånn smerte, og stoler ikke lenger på noen med hjertet mitt. Følte ikke personlig at det var vold, men definitivt det største sviket jeg har følt ja. Endret 18. februar 2023 av mEditari 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #6 Skrevet 18. februar 2023 Altså, utroskap kan vel være psykisk vold, om man gjør det gjentatte ganger, blir oppdaget, gjør det på nytt igjen og igjen og driter i om man bryter ned partneren. Men å være utro en kveld i fylla, det er altså ikke psykisk vold, det blir for dumt. Anonymkode: 5fa58...5f0 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #7 Skrevet 18. februar 2023 Useless skrev (4 minutter siden): Bufdir er ikke enig med hva du sier og heller ikke ekspertisen på området. Så da må man jo spørre seg hvem som har rett, dem eller du? Angående psykisk vold: Ren psykisk vold må i likhet med fysisk vold – for å være straffbar etter § 282 – anta form av «mishandling». Ordet «mishandling» tilser at bestemmelsen ikke rammer enhver kritikkverdig atferd, heller ikke om den er gjentakende. Det er kun de mer kvalifiserte forhold som er omfattet. I slike tilfeller er det tilstrekkelig at frykten for fremtiden er begrenset til å gjelde nye psykiske krenkelser, jf. Rt. 2013 s. 879. Høyesterett uttalte imidlertid her at det skal en god del mer til i en sak som utelukkende gjelder psykisk mishandling enn der voldsutøvelsen er både fysisk og psykisk. Nå må du gi deg. Du kan ikke sammenligne utroskap med psykisk vold. Det blir altså for dumt. Utroskap er for all del vondt, kan ødelegge forhold og familier, men det er svik. Ikke vold. Anonymkode: a58ed...53f 2
AnonymousBruker Skrevet 18. februar 2023 #8 Skrevet 18. februar 2023 Det kommer jo veldig an på hvordan man takler situasjonen videre, og hva hensikten egentlig var. Var man utro fordi man bevist ville såre den andre (da virker det nærer psykisk vold), men dersom man bare finner følelser hos en annen, er det rart å kalle det for vold. Utroskap blir gjort av drittunger som ikke greier å ha en av gangen, så faktisk vold er noe langt mer alvorlig i min mening. Selvfølgelig er utroskap smertefult og sårende, men når formålet med psykisk vold, faktisk er å såre den andre over lang tid, så tenker jeg at utroskap ikke passer inn under der. Jeg tror det heller er mye mer rettet mot den personen man utøver vold mot, som gjør det til psykisk vold. 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #9 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Altså, utroskap kan vel være psykisk vold, om man gjør det gjentatte ganger, blir oppdaget, gjør det på nytt igjen og igjen og driter i om man bryter ned partneren. Men å være utro en kveld i fylla, det er altså ikke psykisk vold, det blir for dumt. Anonymkode: 5fa58...5f0 Og med det første eksempelet mener jeg om det involverer masse løgner, gaslighting og slikt. Utroskapet i seg selv er ikke psykisk vold. Anonymkode: 5fa58...5f0 3 5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #10 Skrevet 18. februar 2023 Jeg opplevde utroskap, har aldri stolt på noen etter det. All gaslightingen… For så å finne ut at alt (og mer til) stemte… Den evige fornektelsen fra hans side, årevis etter mens du vet… Et sånt svik som utroskap og alle løgnene… Man blir ikke den samme igjen. Anonymkode: c7848...32f 1 3 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #11 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg opplevde utroskap, har aldri stolt på noen etter det. All gaslightingen… For så å finne ut at alt (og mer til) stemte… Den evige fornektelsen fra hans side, årevis etter mens du vet… Et sånt svik som utroskap og alle løgnene… Man blir ikke den samme igjen. Anonymkode: c7848...32f Samme her. Titalls damer. Ble konstant fortalt at jeg tok feil, til slutt var alt i ei tåke. Utrolig vondt. Anonymkode: 40cce...2c9 3
Hjelpsom Skrevet 18. februar 2023 Forfatter #12 Skrevet 18. februar 2023 11 minutter siden, AnonymBruker said: Nå må du gi deg. Du kan ikke sammenligne utroskap med psykisk vold. Det blir altså for dumt. Utroskap er for all del vondt, kan ødelegge forhold og familier, men det er svik. Ikke vold. Anonymkode: a58ed...53f Her er det prat om gjentagende utroskap med lovnander om bot og bedring hver gang. Der den som er utro også vet at den andre parten ikke vil forlate partnerskapet. Da blir det en bevvist handling fra den som er utro. Med påfølgende smerte for den som blir utsatt for gjentagene utroskap. Definisjonen for psykisk vold er også veldig flytende dessverre uten en klar definisjon på hvor grensene går. 3
Tradegy Skrevet 18. februar 2023 #13 Skrevet 18. februar 2023 (endret) Hvordan en takler ulike former for påkjenninger, handler mye om personlighet også. Sårbarhet og hvor psykisk robust man er. Utroskap gir mange emosjonelle blåmerker. Samtidig forblir noen evig bitre, mens andre finner krefter de ikke ante de hadde. Voldsbegrepet er så vidt at å sammenligne blir som å diskutere lengden på en tråd. Endret 18. februar 2023 av Tradegy 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #14 Skrevet 18. februar 2023 Tradegy skrev (Akkurat nå): Hvordan en takler ulike former for påkjenninger, handler mye om personlighet også. Utroskap gir mange emosjonelle blåmerker. Samtidig forblir noen evig bitre, mens andre finner krefter de ikke ante de hadde. Voldsbegrepet er så vidt at å sammenligne blir som å diskutere lengden på en tråd. Man kan være ressurssterk, sterk i utgangspunktet. Men både fysisk vold, utroskap og psykisk vold kan knekke en og gjøre at man mister troa på mennesker. For alltid. Man er ikke naiv lengre. Anonymkode: c7848...32f 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #15 Skrevet 18. februar 2023 Useless skrev (26 minutter siden): Søkte litt rundt i dag etter å ha lest en del her inne på KG om utroskap og psykisk vold. Jeg har slitt med sinne, stress, smerte og sorg i mitt partnerskap og ble litt overrasket over hva jeg kom over: "Psykologiske reaksjoner ved utroskap Når man er i en nær tilknytning til et annet menneske vil en slik hendelse utløse sterke vonde følelser som man kan kalle separasjonsangst. Dette innebærer frykt og emosjonell smerte på lik linje med et barn som er redd for å miste en omsorgsperson de er avhengige av for overlevelse. Selv om man er voksen og vet at man vil overleve et eventuelt samlivsbrudd, kan kroppen vår reagere som om vi er i livsfare når tilknytningen til partneren står i fare. Når vi er i krise orker ikke kroppen være i smerten konstant, derfor vil det kjennes ut som en «bølgende» emosjonell bevegelse. Fra at man er fylt av smerte, stress, sorg og sinne til at det kan gå timer uten at man har tenkt på det. Så blir man brått fylt av ubehaget igjen. Det at vi går inn og ut av ubehagelige følelser er et vanlig kjennetegn ved sjokk og kriser, og er kroppens måte å hente seg inn på, fordi det er for slitsomt å være i smerten hele tiden. " "Hvor går grensen for psykisk vold? Regnes utroskap som vold Psykisk vold er definert av Bufdir som; negative eller fiendtlige holdninger eller handlinger, uten bruk av fysisk makt, som kan gi den utsatte en følelse av frykt, avmakt, skyld, skam, mindreverd, fortvilelse eller en grunnleggende følelse av å ikke være ønsket og elsket." Jeg har hatt et sinne som med årene har eskalert og blitt verre de siste 2 årene og tok totalt over siste 6 mnd. Jeg har frem til nå trodd at jeg var den store stygge ulven for at forholdet røk og alt var min skyld pga unødvendig og ubegrunnet sinne, Det har vært utallige tillitsbrudd siden starten av forholdet med løfte om bot og bedring og "anger", men hver gang har det hendt igjen og siste gang rett før bruddet. Føler meg dum og utnyttet og pålagt skyld som var urettferdig da hun har påstått at mitt sinne har vært helt forferdelig for henne og alt ansvar for dette ligger på meg. Hvis den informasjonen jeg har funnet virkelig stemmer så er det jo selvforskylt. Dessverre er det mange som får sterke reaksjoner på utroskap, flertallet gjør jo dette. Utroskap er et svik mot relasjonen, men det er ikke kvalifisert som vold av noen grad. Alle får forskjellig reaksjon på utroskap, noen tar lett på det, noen klikker mentalt og andre sliter i lang tid med tillit. Det du kjenner på er å regne som normalt, og det bekrefter du selv i innlegget ditt. Men igjen, utroskap er ikke kvalifisert som vold. Hva gjør du selv for å komme deg videre? Får du hjelp, eller klarer du selv å komme deg ut av et negativt mønster? Psykisk vold er også gjerne klassifisert som gjentagende handlinger. Hvis du blir utsatt for psykisk vold én gang, så har det som regel ikke ringvirkninger, psykisk vold blir gjerne systematisk utført mot den/de det gjelder for å bryte ned offeret over tid. Selv om psykisk vold kan bli utført av en fremmed på gata, men da forblir ikke volden så alvorlig som den utgjør seg i nærmere relasjoner (venn, kjæreste, familie, kollega o.l). Anonymkode: 80b0e...bf5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #16 Skrevet 18. februar 2023 Useless skrev (1 minutt siden): Her er det prat om gjentagende utroskap med lovnander om bot og bedring hver gang. Der den som er utro også vet at den andre parten ikke vil forlate partnerskapet. Da blir det en bevvist handling fra den som er utro. Med påfølgende smerte for den som blir utsatt for gjentagene utroskap. Definisjonen for psykisk vold er også veldig flytende dessverre uten en klar definisjon på hvor grensene går. Det spiller ingen rolle. Utroskap er ikke psykisk vold. Man står fritt til å forlate en partner om partner er utro. Man kan ikke velge å bli å siden anklage vedkommende for psykisk vold for det valget! Anonymkode: a58ed...53f
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #17 Skrevet 18. februar 2023 Tradegy skrev (2 minutter siden): Hvordan en takler ulike former for påkjenninger, handler mye om personlighet også. Sårbarhet og hvor psykisk robust man er. Utroskap gir mange emosjonelle blåmerker. Samtidig forblir noen evig bitre, mens andre finner krefter de ikke ante de hadde. Voldsbegrepet er så vidt at å sammenligne blir som å diskutere lengden på en tråd. Dessverre blir noen det…. Har en i familien som ble forlatt, h*n fant en ny - og personen det gjelder har vært bitter i over 30år tror jeg. Tror ikke h*n har noen venner, og er ikke interessert i familie, barnebarn eller noen ting. Surmuler enda. Forstår det er et svik, men det der, altså… H*n er gammel nå og har selv valgt å sitte alene. Tragisk utfall og tragisk liv. Anonymkode: 80b0e...bf5 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #18 Skrevet 18. februar 2023 Du bør legge ved lenker når du kopierer fra andre sider, ikke bare ta noe ut av kontekst og forvente at folk stoler på din tolkning. Din eks var emosjonelt utro, har du sagt. Så hva innebærer det? Løgn, manipulering, sexting, at hun hadde nære vennskap bak din rygg…? Psykisk vold er jo en form for mishandling, man utfører det for å skade en annen. Utroskap er vel mer for å tilfredsstile seg selv. Selv om begge deler kan skade egoet til partneren kan man derfor ikke si at utroskap er psykisk vold. Anonymkode: 3ef48...774 3
Hjelpsom Skrevet 18. februar 2023 Forfatter #19 Skrevet 18. februar 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: sykisk vold er også gjerne klassifisert som gjentagende handlinger. Hvis du blir utsatt for psykisk vold én gang, så har det som regel ikke ringvirkninger, psykisk vold blir gjerne systematisk utført mot den/de det gjelder for å bryte ned offeret over tid. Selv om psykisk vold kan bli utført av en fremmed på gata, men da forblir ikke volden så alvorlig som den utgjør seg i nærmere relasjoner (venn, kjæreste, familie, kollega o.l). Sinne regnes som psykisk etter hva jeg ble fortalt på samtale på sinnemestringskurs, selv om sinnet ikke var for å såre den andre. Så lenge det oppleves ubehagelig for partner så kan det regnes som psykisk vold uansett hva som utløser det. Da må jo samme definisjonen gjelde for gjentagende utroskap som partner vet om. da det er en bevvist handling fra den som er utro. 2
Hjelpsom Skrevet 18. februar 2023 Forfatter #20 Skrevet 18. februar 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Du bør legge ved lenker når du kopierer fra andre sider, ikke bare ta noe ut av kontekst og forvente at folk stoler på din tolkning. Din eks var emosjonelt utro, har du sagt. Så hva innebærer det? Løgn, manipulering, sexting, at hun hadde nære vennskap bak din rygg…? Psykisk vold er jo en form for mishandling, man utfører det for å skade en annen. Utroskap er vel mer for å tilfredsstile seg selv. Selv om begge deler kan skade egoet til partneren kan man derfor ikke si at utroskap er psykisk vold. Anonymkode: 3ef48...774 Parterapi ved utroskap - kan psykologen hjelpe? - Privat psykolog i Oslo sentrum - Psykologvirke
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå