Gå til innhold

Enkle og sunne middagsretter fra bunnen, med få ingredienser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er elendig på kjøkkenet og altfor utålmodig til å bruke tid på å handle inn eksotiske ingredienser og lage avanserte retter. Likevel er jeg opptatt av å spise sunt og så naturlig som mulig (forsøker å kutte ned på ultraprossesert mat). Er det noen som har forslag til noen enkle middagsretter som inneholder få men naturlige ingredienser, og som krever minimalt med innsats?

Anonymkode: 07f6b...348

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fersk fiskefilet og friske grønnsaker (squash, søtpotet, rødløk, paprika, fennikel, cherrytomater.... ) i grove biter med olivenolje, salt og pepper i form/langpanne i ovnen ved 180-200 g.

La grønnsaker få et forsprang på ca 20 min, og la så fisken steke med i 10 min til.

Godt brød til om du vil - ferdig.

Kan også lages med kyllingfilet (gjerne lårfilet), i så fall har du alt i ovnen samtidig, og tar gjerne på ovnsgrillen tilslutt, slik at kyllingskinnet får litt farge.

Anonymkode: a4990...c04

• Liker 1
Skrevet

Det er nok ingen quickfix å bli høvelig ok på kjøkkenet. 

Siden du definerer deg som elendig på kjøkkenet så er mitt første tips omelett.

2-3 egg per person

1 ss væske per egg (vann, melk, lettrømme, creme fraiche)

En neve grønnsaker som f.eks løk, paprika, purre e.l. 

3-4 skiver skinke

En neve eller to med ost. 

Anonymkode: c2b05...a18

• Liker 2
Skrevet

Gulrot og ingefærsuppe(ca 4 porsjoner. Fryser ned) 

1/2 medium stor løk
1/2 rød chili
2 ss fersk ingefær
5-6 store gulrøtter
2 ss raps eller olivenolje
5 dl vann
2 dl kokosmelk
1/2 ts eddik
salt

Skrell gulrøttene og løken. Hakk løken og skjær gulrøttene i skiver. Finhakk chili og ingefær.

Varm oljen i en kjele og stek løken på middels varme til den er blank, den skal ikke få farge. Det tar ca. 5 minutter. Tilsett gulrøttene og rør godt rundt i 10 minutter. Ha i ingefær og chili. Hell over vann og kok opp.

La det hele småkoke i ca. 15 minutter til gulrøttene er møre. Tilsett kokosmelken og kok i ytterligere 5 minutter. Mos suppen med en stavmikser til den blir helt fløyelsmyk. Smak til med eddik og salt.

Spiser med rista kikerter og brød :)

One pot pasta (Dobbel porsjon)

100 g cherrytomater delt i to                                                                                                        0,5 stk rødløk finhakket 
0,5 stk hvitløksfedd finhakket 
0,5 rød paprika grovhakket 
0,5 dl frisk basilikum grovhakket 
3 dl grønnsakskraft 
200 g pasta 
200 g hakkede hermetiske tomater 
0,5 ts paprikapulver(gjerne røkt.) 
salt og pepper

Kutt cherrytomater og rødløk i biter, finhakk hvitlløksfedd, grovhakk paprika og basilikum.

Ha alt i en stor kjele sammen med grønnsakskraft, pasta, hermetiske tomater og krydder.

Ha på lokk og la koke i ca. 15 min til pastaen er ferdigkokt, men fortsatt al dente. Rør noen ganger underveis, og smak til med salt og pepper.

Jeg topper den med syltet jalapeños og rød løk,og spiser sammen brød 

Tomatsuppe(4 porsjoner)

1 stk løk finhakket 
1 stk gulrot finhakket 
1 stilk stangselleri finhakket 
2 fedd hvitløk finhakket 
0,5 stk chili (kan sløyfes) 
2 ss nøytral olje 
2 ss tomatpure 
2 bokser hermetiske tomater 
0,5 liter vann og 1 terning grønnsaksbuljong  
2 ss frisk oregano hakket(kan sløyfes) 
1 ts sukker.                                                                                                                                      salt og pepper

Fres løk, gulrot, stangselleri, hvitløk og chili i olivenolje i en kjele i 3 minutter.

Ha i tomatpurè og la frese i ytterligere 1 minutt.

Ha i vann,tomater,oregano og smuldr opp buljongterningen

La koke i ca 20 minutter til alle grønnsakene er møre.

Kjør suppen jevn med en stavmikser

Spises med makaroni 

Anonymkode: 14019...f14

• Nyttig 1
Skrevet

«Skattekiste» er utrolig enkelt å lage, krever litt oppskjæring, men ellers lager det seg selv. Legger ved en oppskrift, men man kan selvsagt velge fisk og grønnsaker man liker selv. Sundt og godt 😄👌🏻

https://godfisk.no/oppskrifter/sei/havets-skattkiste/

Anonymkode: 2e704...d46

Skrevet

De enkleste middagsrettene jeg lager, er de som lager seg selv i stekeovnen.  Koteletter krever lang tid i ovnen.  Fisk tar bare 20 min.  

Vi foretrekker nakkekoteletter av svin, men koteletter av svin er mer sunt.  Forvarm ovnen på 200 grader.  Legg kotelettene i en ildfast form som du har penslet med nøytral olje (f.eks. rapsolje).  Salt/pepper på.  Ikke skjær av fettranden.  Den skjæres ikke av før du skal spise. 
Snu kotelettene når de har fått fin farge oppå.  Når begge sider har fått fin farge, settes ovnen på 150 grader.  Samtidig fyller du på vann i formen til det dekker kotelettene.  Etter 1,5 time er vannet borte og kotelettene er møre.  
Mot slutten kan du putte hva du har oppi formen.  F.eks. sjalottløk, tomater, rester av poteter fra i går m.m.  Eller du kan lage grønn ertepurè til.  Jeg har alltid frosne, grønne erter i fryseren.  Synes erter er en sånn grønnsak som er sunn, smaker godt og passer til både kjøtt og fisk.  

Skrevet

Salater i forskjellige varianter med et eller annet protein til. Jeg kutter og deler opp det jeg finner av grønt og frukt/bær, koker kanskje pasta eller ris, hiver det sammen med olje/krydder/sitronsaft. Spiser med varianter av kylling, fisk, kotelett, biff, egg... Det jeg har lyst på. Veldig enkelt og blir nesten alltid godt.

Anonymkode: 137d7...b42

• Liker 1
Skrevet

Frossen lapskausblanding med f.ex. bønner, pastaskruer eller pølse oppi. 

Linsegryte (dhal) med brød, det finnes mange oppskrifter, noen enkle, noen kompliserte. Her er en: https://aichasmat.no/enkel-linsegryte-med-karri/

Anonymkode: 6d0b5...6da

Skrevet

https://www.google.com/amp/s/www.matprat.no/oppskrifter/rask/omelett-i-ovn/%3fgoogle=amp

https://www.godt.no/oppskrifter/pasta/1902/hverdagspasta-med-stekt-laks

https://www.tine.no/oppskrifter/middag-og-hovedretter/kylling-og-fjarkre/kylling-med-pasta-og-pesto

Anbefaler og laste ned MatPrat og sånn. Jeg bruker den, samt har boken fattig student. Siden jeg bor alene. Og trives og mestrer å være på kjøkkenet. My Spot rett og slett 🤭

• Liker 1
Skrevet (endret)

Enkleste, beste og raskeste jeg lager:

Fryst tacokylling (Guldfågeln) fra Sverige, 7-8 min i stekepanna. 
Tortilla-lefse, salat, mais og evt tomat/agurk o.l. Ta frem det mens kyllingen steker. Enkelt, relativt sunt, godt. Enkel taco-variant. Trenger ikke alltid ha masse rømme og mais for at det skal være digg.

Eneste jeg må ha handlet inn er salat. Tortilla-lomper, mais og fryst taco-kylling holder jo i måneds-vis. Så det er noe jeg alltid prøver å ha liggende.

Endret av Heisann12345
Skrevet

Wok. Kan varieres i det uendelige. Kylling, svin, storfe, laks, tofu. Grønnsaker som gulrøtter, squash, sopp, paprika, løk, brokkoli, osv osv. Så kan du enten ha litt currypaste og kokosmelk i, eller bare ha soyasaus på, eller sweet chili. Ris eller nudler til om du ønsker. 

Anonymkode: b375c...0ee

Skrevet

Noe av det enkleste jeg lager er laks med hjemmelaget potetmos og brokkoli. Man kan sikkert diskutere hvor sunt potetmos er, men for meg er det sunt nok en gang i blant.

Jeg liker å ovnsbake laksen med tynne sitronskiver i mellom, eventuelt presset litt sitronsaft over og gjerne litt revet skall, men den kan selvsagt også pannestekes. Poteter kuttes i små biter og koker da svært raskt ferdig. Moses med melk og litt smør. Brokkoli kokes eller dampes i noen få minutter. Middag på få minutter med tre ingredienser (pluss salt, pepper, melk og smør). 

En annen rett jeg ikke går lei er kikertcurry. Jeg har alltid diverse krydder samt løk, hvitløk, ingefær og chili i hus (og sitroner/lime), jeg har også alltid linser, kikerter, kokosmelk og hakkede tomater. På den måten kan jeg alltid lage en linsegryte eller kikertgryte og så tilsette grønnsaker etter behov.

Femminutters kikertcurry: https://thehappypear.ie/chickpea-curry/

Olje

1 rødløk - finhakkes 

1-2 hvitløksfedd (hakkes/rives)

1/2 - 1 rød chili, renses for hinner og frø og finhakkes (eller ha med frøene hvis du vil ha det sterkt 

1 bit ingefær (omtrent som en halv tommelfinger) hakkes/rives 

Surr dette i olje et par minutter

Mål opp krydderne i en skål og tilsett:

1 ss currypulver (karri, men jeg liker typen man kjøper på etniske butikker)

1 ts spisskummen

1 ts malt koriander 

1 ts paprikapulver 

Surres i ca 30 sekunder 

Tilsett 

1 boks 400 g hakkede tomater (bruk de rene uten smakstilsetning og/eller sitronsyre, f.eks Mutti)

1 boks 400 g kokosmelk 

1 boks 400 g kikerter (hell av laken og skyll dem først)

salt og pepper 

Saft og revet skall av en 1/2 lime 

Server med ris og gjerne hakket, fersk koriander. 

Det eneste jeg må kjøpe inn ekstra til denne retten er som regel fersk koriander (hvis jeg ikke dropper det), det andre har jeg som regel i hus. Sett på risen først. 

Anonymkode: 48fe2...7db

• Liker 1
Skrevet

Sei-gryte: del løk, gulrøtter og poteter i biter. La det koke seg mykt i en boks hermetiske tomater (i biter). Legg i biter av sei (gjerne fra frossen blokk, som er halvtint før oppskjæring) og la det koke svakt til fisken er ferdig. Krydre med salt og pepper og server med rømme.

Anonymkode: 4b890...369

Skrevet

Gratebg med kylling/skinke, blomkål og brokkoli. Rømne/fløte, ost og krydder. 

Fisk/kjyllingfilet/koteletter i oven med poteter/søtpotet og grønnsaker. 

Pasta carbonara 

Blomkålsuppe, tomatsuppe, gulrotsuppe 

Fiskepinner/fiskeboller/fiskekaker med poteter og revet gulrot 

Kjøttkaker/kjøttboller i saus med potetmos/poteter og ertestuing/gulrøtter/annen grønnsaker.

Anonymkode: bcc8a...48e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...