Gå til innhold

To-åringen er syk hele tiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har en to-åring som er syk annenhver til hver tredje uke med feber, surklehoste, snørr og natteskrik. Syklusene varer i alt fra fire til åtte dager i snitt. Barnet har siden fødselen vært mye snørrete, men hosten kom etter lungebetennelse for tre, fire måneder siden. Barnet begynte i barnehage i august i fjor og har naturligvis blitt utsatt for mye virus etter dette. Jeg bekymrer meg pga hyppigheten av sykdom. Vi har vært på legevakta mange ganger med barnet som ikke spiser, har tørre bleier og hoster til det kaster opp minst annenhver måned. Jeg blir helt gæren og ikke minst bekymret for om det er noe med miljøet som gjør henne så mye syk. Dårlig luft?? Aner ikke. Hun veier lite for alderen, men er over snittet på høyden, så hun ser veldig spe ut, selv om hun spiser veldig godt når hun først er frisk. Er det noen som har råd pg tips eller bare erfaring med dette? Jeg er så bekymret og fastlege og legevakt sier jeg bare skal pøse på med Paracet, men til og med barnehagen har kommentert at selv som første året i barnehagen er dette ekstremt.

Hjelp!!

Anonymkode: 357d9...174

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antagelig er det innenfor normalområdet, men du kan høre med fastlegen om den vil henvise til barneavdelingen på sykehuset for vurdering? Tenker da på polypper/falske mandler og sånn. Kan være mandlene er store også, men de pleier man ikke gjøre noe med før de er minst tre. Falske mandler kan de evt ta når barnet er to. Men det er helt ekstremt med sykdom for tiden altså 

Anonymkode: 7efe6...315

Skrevet

Vår på snart tre er også veldig ofte syk med feber. Jeg har tenkt mye på det selv, men slått meg til ro med at det er mange små som er ofte syke for tiden. I tillegg har hun store mandler som nok bidrar til hyppigheten. Det er veldig stressende og slitsomt for oss alle disse månedene🤯

Anonymkode: e58d3...fa3

Skrevet

Hoster til barnet kaster opp. Da tenker jeg på at kanskje barnet kan ha astma. jeg ville fått en barnelege til å sjekke det ut. Evt så har kanskje barnet fått bronkitt.

Vårt barn på 2 år har astma og før vi visste det så var han forkjølet annenhver uke og det varte lenge hver gang. Han var mye lengere syk, og oftere syk enn gjennomsnittet, og hosta gav seg aldri. Han kastet ikke opp, men hostet så ille hver natt at han brakk seg. 

Etter at vi fikk vite at han hadde astma, og han begynte med medisin i oktober i fjor har han vært mye mindre syk, og den kraftige hosten hører vi ikke noe mer. 

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Barnet til venninna mi var syk "hele tiden". Viste seg å være cøliaki, som først og fremst ga utslag i dårlig immunforsvar. Så også noe å sjekke ut? 

Anonymkode: 75272...910

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Min sønn var frisk helt frem til barnehagestart i august i fjor. Startet da han var ca 1,5 år og er nå snart to. Vi har hatt ørten runder med feber og noen har vart så lenge!! Og han hadde en hoste som aldri slapp taket. Pga jobb følte jeg vi sendte han tilbake for raskt i bhg og jeg mistenker at han aldri ble helt god før noe nytt satte seg. Begynte bekymre meg for at han skulle ende opp med infeksjonsutløst astma. Gikk til legen en god stund før jul og sa jeg snart ikke taklet situasjonen mer, da ble vi alle syke i tur og orden og det varte lenge. Jeg var helt utkjørt og nakken min begynte verke og jeg bekymret meg mye. Ble sykemeldt noen uker og tok faktisk sønnen min ut av barnehagen en stund. Ventet til hosten var helt borte,alt snørr og fetet han opp. Føler jeg fikk boosta immunforsvaret hans. Nå er det snart mars og han har ikke vært forkjølet siden den runden før jul. Bare en runde omgangssyke, som var ille nok da vi lå og spydde alle

Men jeg tror dette er et problem. Noen barn tåler å dra halvsyke i bhg, andre ikke. Det er rart at man sender dem dit med en gang feberen er nede, man føler seg jo bedriten en stund etter feberen er nede og trenger ro. Så siden astma bare øker pg øker så tror jeg dette er grunnen. Barna blir mishandlet i dette prosjektet " alle skal i jobb og barnehage og ofre seg for staten". Unga driter de i. Sykemeld deg du . Tipper du har bidratt med ditt i skattekassa og kan benytte deg av din kvote nå  

Anonymkode: 69331...d0a

Skrevet
tussi84 skrev (4 timer siden):

Hoster til barnet kaster opp. Da tenker jeg på at kanskje barnet kan ha astma. jeg ville fått en barnelege til å sjekke det ut. Evt så har kanskje barnet fått bronkitt.

Vårt barn på 2 år har astma og før vi visste det så var han forkjølet annenhver uke og det varte lenge hver gang. Han var mye lengere syk, og oftere syk enn gjennomsnittet, og hosta gav seg aldri. Han kastet ikke opp, men hostet så ille hver natt at han brakk seg. 

Etter at vi fikk vite at han hadde astma, og han begynte med medisin i oktober i fjor har han vært mye mindre syk, og den kraftige hosten hører vi ikke noe mer. 

Hadde dere holdt han hjemme til han ble frisk, da snakker vi kanskje 2-3 uker hadde han neppe utviklet astma. La meg gjette, de sover ute i barnehagen også? I minusgrader? Klart man får astma når man drar i barnehage og ligger ute og føler seg ræva. Nå må folk snart våkne og kjempe for barna sine. 

Skrevet

Hei!

Jeg ville fulgt opp det med astma. Noen barn blir jo mer syke enn andre, men når det hele tida blir hoste sånn du forklarer ville jeg undersøkt. 
Vår på 1,5år ble endelig kvitt hosten da vi klarte å overbevise barnehagen om at hun ikke kunne sove ute når det var mer enn et par minusgrader. først og fremst var det pga søvn, hun hosta seg våken etter en halvtime og fikk ikke nok søvn. De prøvde å vike fra det en dag, sov 30 min, var grinete og hostete resten av dagen, forklarte det med «men hun sov jo ute i går, da sov hun nesten 3 timer». De gav seg da jeg påpekte at det er stor forskjell på -9 og ca 0, som var temperaturene de dagene, og har fulgt det opp resten av vinteren. Jeg tenkte ikke på det da, men astma kan faktisk være inne i bildet her også, og hun har ikke fått den samme hosten ved forkjølelse siden(vi har vært minimalt ute med henne på de kaldeste dagene). 

Anonymkode: 7f7a4...cac

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hadde dere holdt han hjemme til han ble frisk, da snakker vi kanskje 2-3 uker hadde han neppe utviklet astma. La meg gjette, de sover ute i barnehagen også? I minusgrader? Klart man får astma når man drar i barnehage og ligger ute og føler seg ræva. Nå må folk snart våkne og kjempe for barna sine. 

Nå sover ikke vårt barn lur i bhg, og de har ikke barna sovende ute når det er mange minus 

Mest sannsynlig har han arvet på seg astma da både faren hans, hans farmor, og hans mormor har astma. Jeg har ikke, men astma er veldig arvelig. Jo flere som har astma i slekta, jo mye høyere risiko for arvelighet. 

Skrevet

Har barnet store mandler? Kan gi periodisk feber. Verdt å sjekke ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...