Gå til innhold

Kan jeg spørre bhg om sosiale medier som de bruker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Barnehagen bruker privat Facebook gruppe hvor de legger ut bilder av hvert barn nesten hver dag i en aktivitet eller direkte inn i kamera både med og uten filter. Dette visste jeg ikke først.

Jeg hadde ikke samtykket til at bilder av barnet mitt skulle legges ut på nett, fordi jeg ikke gjør det selv, men ved en glipp hadde de gjort det. Jeg snakket med dem og de forstod og tar kun bilder bakfra eller på andre måter hvor hun ikke gjenkjennes. Aviser etc er ok. 

Grunnen til at jeg nevner hva slags bilder som blir lagt ut, er fordi jeg lurer på hvordan de praktiserer dette. Går de rundt med mobilkamera og tar bilde av alle barna utenom barnet mitt? Eller tar de bilder av alle, men kun lar være å legge ut disse bildene på nett? Er det helt ok at jeg spør om dette? 

Nå har datteren min ved en tilfeldighet sett at bhg har Facebook, og hun lurte på hvor bilde av henne var. Det gjorde vondt, men samtidig er det en regel vi har. 

Føler meg som sånn hysterisk, men jeg er imot det. Selvom det er uskyldig. 

Så da lurer jeg på, er det frekt at jeg spør bhg hvordan de praktiserer dette med bildetagning? Spør jo ordentlig og høflig.. 

Er jeg hysterisk? Trodde det var vanlig at folk ikke la ut bilder på fb og diverse? 

Anonymkode: 89578...aa1

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har jobbet flere steder, og vi gjør som du sier. Tar bilder i "her og nå"-situasjoner, men passer på at Anne og Per som ikke får vise ansiktene er i riktig vinkel. Er de med så ansiktene synes, blir ikke de bildene brukt. Er de med i en kant av et bilde kan det hende de beskjæres bort og resten av bildet brukes.

Det er helt opp til deg om du vil at barnet skal være med eller ikke. 

Anonymkode: a4f88...1e7

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig kan du høre med de hva praksisen er🤷‍♀️

Anonymkode: efff7...582

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei. Barnehagen bruker privat Facebook gruppe hvor de legger ut bilder av hvert barn nesten hver dag i en aktivitet eller direkte inn i kamera både med og uten filter. Dette visste jeg ikke først.

Jeg hadde ikke samtykket til at bilder av barnet mitt skulle legges ut på nett, fordi jeg ikke gjør det selv, men ved en glipp hadde de gjort det. Jeg snakket med dem og de forstod og tar kun bilder bakfra eller på andre måter hvor hun ikke gjenkjennes. Aviser etc er ok. 

Grunnen til at jeg nevner hva slags bilder som blir lagt ut, er fordi jeg lurer på hvordan de praktiserer dette. Går de rundt med mobilkamera og tar bilde av alle barna utenom barnet mitt? Eller tar de bilder av alle, men kun lar være å legge ut disse bildene på nett? Er det helt ok at jeg spør om dette? 

Nå har datteren min ved en tilfeldighet sett at bhg har Facebook, og hun lurte på hvor bilde av henne var. Det gjorde vondt, men samtidig er det en regel vi har. 

Så da lurer jeg på, er det frekt at jeg spør bhg hvordan de praktiserer dette med bildetagning? Spør jo ordentlig og høflig.. 

Er jeg hysterisk? Trodde det var vanlig at folk ikke la ut bilder på fb og diverse? 

Hvorfor i alle verden skal de legge ut masse bilder av gjenkjennbare barn på Facebook?

I vår bRnehage legger de av og til ut bilder, men aldri så man kan se ansiktet på noen av barna.

Dette er ikke greit!

Anonymkode: cf756...8aa

• Liker 2
Skrevet

Du kan jo spørre de.

Der jeg jobber tar vi bilder av barna i lekesituasjoner og går gjennom bildene i plantid/sovetid. Så legger vi ut noen bilder av de som får lov og sletter deretter alle bildene fra avdelingstelefonen. Så noen barn som ikke får lov å legges ut på some er med på bilder som slettes. Når bildene tas skal det ikke være forstyrrende for leken og heller ikke praktiseres slik at noen barn føler seg utenfor ved å ikke tas bilde av. Vi bare sletter dem.

Anonymkode: 6b7b3...6ea

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor i alle verden skal de legge ut masse bilder av gjenkjennbare barn på Facebook?

I vår bRnehage legger de av og til ut bilder, men aldri så man kan se ansiktet på noen av barna.

Dette er ikke greit!

De fleste har jo egen gruppe...som du må melde deg inn i

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er ikke greit!

Det er derfor man fyller ut skjema med samtykke til ulike ting som, refleksjonsbrev, some, avis osv. 

Noen foreldre vil gjerne ha haugevis av bilder som dokumentasjon og får aldri nok bilder av barna sine, men andre vil ikke ha noen. 

Så opptill hver familie å avgjøre, heldigvis...

Anonymkode: 6b7b3...6ea

• Liker 2
Skrevet

Nei det er overhodet ikke frekt, du er langt fra hysterisk og du har både rett og krav på å få innsikt i barnehagens praksis med bilder og digitale medier.

Synes forøvrig det er både rart og problematisk at barnehagen deres bruker Facebook. Regelverket ifht personvern, barn og bildedeling er blitt ganske strengt. Normalen er såvidt jeg vet, at barnehagene bruker apper/nettsider der alle har egen bruker og passord. Også her må man gi tillatelser. 

I barnehagen jeg jobber tar vi bilder ofte, og luker ut eller redigerer slik at ansikt ikke er synlig i det hele tatt. Har ingen barn som ikke skal tas bilde av, men isåfall ville disse blitt fjernet helt i bildet.

Var jeg deg ville jeg i tillegg tatt kontakt med SUrepr for en prat, kanskje er det flere som deler din oppfatning? 

Anonymkode: 48e10...2af

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Dette er ikke greit!

Antar at dette er en lukket facebook gruppe.

Uansett. Om bilder av barn ikke skal deles på facebook så tar vi heller ikke bilder av barna bakfra, i noen som helst setting. Vi bruker en app som heter KidPlan, og der har alle godkjent at bilder blir lagt ut, men også der legges det ikke ut bilder av barn som ikke skal være med på bilder(dersom det er slike tilfeller).

Anonymkode: a5b9f...35e

Skrevet

Takk for svar alle sammen, da kan jeg høre med dem 😊 jeg er litt konfliktsky og redd for å ta opp ting som virker litt spesielt eller vanskelig. Men det er jo viktig. 

Synes det er ganske spesielt at de legger ut så utrolig mange bilder på nett, de kunne heller laget en perm eller noe, men ja.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Antar at dette er en lukket facebook gruppe.

Uansett. Om bilder av barn ikke skal deles på facebook så tar vi heller ikke bilder av barna bakfra, i noen som helst setting. Vi bruker en app som heter KidPlan, og der har alle godkjent at bilder blir lagt ut, men også der legges det ikke ut bilder av barn som ikke skal være med på bilder(dersom det er slike tilfeller).

Anonymkode: a5b9f...35e

Den er lukket og privat, men synes ikke noe om at foreldre /voksne jeg ikke kjenner kan potensielt lagre bilder av barnet mitt.. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Den er lukket og privat, men synes ikke noe om at foreldre /voksne jeg ikke kjenner kan potensielt lagre bilder av barnet mitt.. 

Men det er jo bare de andre foreldrene i barnehagen?

Anonymkode: 9f31b...fe9

• Liker 1
Skrevet

Hos oss bruker de MyKid og legger ut bilder av barna, samt en vikarmappe med bilde og informasjon om vikarer som er inne. Vi får kun tilgang til å se bilder som vårt barn er tagget (avbildet) i. Veldig grei løsning, synes jeg 😊

Anonymkode: 9f31b...fe9

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg forstår ikke spørsmålet. Er det fordi du er redd de har bilder på barnehagens mobil av barnet ditt? De sletter de nok ved semesterslutt. Vi har en app hvor det legges ut bilder av barnet vårt. Hvert år laster vi ned alle bildene og lager en bok av deg. Det er koselig å se hva barnet gjør på. 

Anonymkode: fd358...aaf

Skrevet

Spør på foreldremøte. Det er blant det slike møter er til for.

Skrevet

Du kan reservere deg mot dette.

Anonymkode: 75aea...88c

Skrevet

Dette er faktisk ikke lov. Kontakt datatilsynet og kommunen. 

De har ikke lov å legge ut på Facebook selv ikke hvor foreldre har gitt godkjenning. 

Facebook beregnes nemlig ikke som sikkert nok for at offentlige instanser kan dele informasjon eller bilder der. 

Anonymkode: 83e93...513

• Nyttig 1
Skrevet

Bilder blir ofte slettet også når barna er ferdig i barnehagen. På MyKid gjør de iallefall det

Skrevet

I vår barnehage tar de bilder va alle barn, de som ikke vil bli lagt ut også, da de skriver ut bilder løpet av barnehageårene som de sparer i en perm til barnet er ferdig i bhg. 

Jeg syns dog det er veldig merkelig at et barn i barnehagealder får se facebooksiden til bhg i det hele tatt? Dette er da enkelt å avverge, bare legge vekk mobilen hvis hun/han ser at dere ser? Akkurat dét er et ikke-problem. 

Anonymkode: e0cf3...730

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

I vår barnehage tar de bilder va alle barn, de som ikke vil bli lagt ut også, da de skriver ut bilder løpet av barnehageårene som de sparer i en perm til barnet er ferdig i bhg. 

Jeg syns dog det er veldig merkelig at et barn i barnehagealder får se facebooksiden til bhg i det hele tatt? Dette er da enkelt å avverge, bare legge vekk mobilen hvis hun/han ser at dere ser? Akkurat dét er et ikke-problem. 

Anonymkode: e0cf3...730

Det kom da jeg bladde fort på feeden min og dattera mi stod egentlig og holdt på med noe annet og lurte på hva jeg drev med. Bladde fort over, men hun så det fordet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...