Gå til innhold

Hvor lenge gjør penger deg lykkelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen har jobbet med et stort prosjekt, som nå endelig betaler seg (godt) vi blir i egne øyne «rike» vi får råd til å kjøpe «drømmehuset» uten lån, hytte uten lån og kommer til å ha solide sparekontoen til både oss og barna.

Jeg har ventet på, og gledet meg til, dette lenge. Jeg kjenner at når det nå skjer, så ja, det gjør meg faktisk lykkelig! Alle sier jo at lykke ikke kan kjøpes for penger, men kortvarig kan det jo det. Jeg lurer bare på hvor lenge lykkefølelsen  kommer til å vare?  Kanskje varer den lengre fordi dette er noe vi har jobbet hardt for og ofret noe for dette, eller spiller det kanskje ingen rolle? 

Du som har opplevd å plutselig få mye mer penger, hvor lenge varte lykkefølelsen? 

Anonymkode: 3f37f...5bb

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Penger har aldri gitt meg lykke men en viss form for trygghet.

• Liker 2
Skrevet

Jeg opplever ikke lykkefølelse i forbindelse med penger. 

Anonymkode: a0ac6...4f7

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er ikke penger som gir lykke, men tryggheten og mulighetene som penger gir, og det viktigste av alt, FUCK YOU penger gir deg muligheten til å si FY til dårlig sjef eller whoever, når du vil 

Anonymkode: d26dc...04a

• Liker 4
Skrevet

Vel, gleden over økonomisk trygghet varer og varer og varer Takknemligheten over å være så bra stilt også. Liker bedre denne glede enn boblende lykke. Også gleden over få lov å bo ett sted jeg elsker. Syns jeg har fineste leiligheten.  (ja selv om ting ennå kan skje. Ja er en grubler så har katastrofen alltid med i regnskapet ha ha)

Anonymkode: 28171...18e

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Stoltheten over det jeg har klart økonomisk holder seg, år etter år. En slags tilfredshet med hvordan livet ble bedre holder seg også, men det er nok mest fordi jeg generelt har det bra nå. Å ikke ha det bra hadde nok ikke tatt bort stoltheten, men da hadde jeg nok ikke  følt meg tilfreds, men ulykkelig. Tross bedre økonomi. Skikkelig lykkefølelse kjenner jeg sporadisk, og oftest basert på hendelser og situasjoner. 

Ironisk nok kjente jeg oftere på ren lykkefølelse da vi hadde det trangt økonomisk. Mange ting betydde mye mer for meg da. Jeg gledet meg enormt over ting jeg nå knapt tenker over. 

Stolt er jeg likevel fremdeles, og veldig tilfreds med hvor mye mer behagelig livet er blitt med økonomisk trygghet, og godt liv generelt. Selvfølgelig nedturer nå også, for ting skjer, men å ha økonomisk trygghet føles... trygt og godt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke penger som gir lykke, men tryggheten og mulighetene som penger gir, og det viktigste av alt, FUCK YOU penger gir deg muligheten til å si FY til dårlig sjef eller whoever, når du vil 

Også fuck you penger for å oppføre seg som en dust fordi du har råd til advokat ? 

Anonymkode: a9b95...099

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men det ER jo pengene. Selvsagt er det ikke de fysiske sedlene som gir lykke men muligheten pengene gir, det gir meg derfor en lykkefølelse nå kår disse pengene kommer rullende inn. Det at de kommer fort og i store boller gjør kanskje  også noe med saken, det er litt lottovinnerfølelse🤩

ts

Skrevet

Jeg tror mangen vil si at penger alene ikke gjør de lykkelige men så tror jeg også at viss en hadde strippet livet deres vekk fra alt som de har,  som penger har ført med seg så vil det føre med seg bekymringer, angst og uro. Penger gjør meg definitivt lykkelig og jeg har ingen naiv illusjon om at penger ikke skal gjøre dette, bare fordi det høres bedre ut å si at penger gir trygghet, altså er det trygghet som gjør meg lykkelig og ikke penger.... Det er oftest de som sier at penger ikke betyr noe som alltid er sterkest stillt, som aldri har bekymret seg særlig for økonomi. Men én vet at penger betyr noe, men en finner kanskje ut hvor mye det betyr først når en ikke har det. 

Penger gjør at jeg har en bolig, (å være hjemløs vil jeg tro at vil gjøre meg ulykkelig, utslitt, bekymret). Penger gjør at jeg har mat på bordet, valgfriheter. Lykke med å unne meg ting fra en kaffe latte på farten til nye sko som jeg liker fremfor å alltid ta det billigste alternativet. Penger gir ro med trygghet, penger gir muligheter og at det er dyrt å være fattig er ingen floksel. Økonomisk trygghet gir en fundamentalt ro i livet..  En har råd til tannlegen, til hverdagslige utgifter, til de små tingene som en kaller hverdagsluksus til de store tingene som "drømmehuset". Og i de senere årene er det kommet mer studier som tilsier at jo mer penger jo mer lykkelige, selv om dette er en kontroversiell sannhet.

Å ha lite penger har forskere for lengst funnet ut at gjør mennesker ulykkelige og det å ha mye penger gjør også folk lykkelige https://forskning.no/finans/lykken-kan-kjopes-for-penger/1835270

At lykken ikke kan kjøpes for penger er en litt gammelmodig studie, mens nyere forskning tyder på at den kan det. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Trolltunge skrev (16 minutter siden):

Stoltheten over det jeg har klart økonomisk holder seg, år etter år. En slags tilfredshet med hvordan livet ble bedre holder seg også, men det er nok mest fordi jeg generelt har det bra nå. Å ikke ha det bra hadde nok ikke tatt bort stoltheten, men da hadde jeg nok ikke  følt meg tilfreds, men ulykkelig. Tross bedre økonomi. Skikkelig lykkefølelse kjenner jeg sporadisk, og oftest basert på hendelser og situasjoner. 

Ironisk nok kjente jeg oftere på ren lykkefølelse da vi hadde det trangt økonomisk. Mange ting betydde mye mer for meg da. Jeg gledet meg enormt over ting jeg nå knapt tenker over. 

Stolt er jeg likevel fremdeles, og veldig tilfreds med hvor mye mer behagelig livet er blitt med økonomisk trygghet, og godt liv generelt. Selvfølgelig nedturer nå også, for ting skjer, men å ha økonomisk trygghet føles... trygt og godt. 

SÅ enig. I tillegg har vi hatt menge rundt oss som har tvilt på oss og ment at dette prosjektet kommer aldri til å gå, og er «helt galskap». Når vi nå beviser at de tok feil, så smaker det godt! Dette er vår blod svette og tårer, og nå ser vi endelig resultatene! 

ts

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Også fuck you penger for å oppføre seg som en dust fordi du har råd til advokat ? 

Anonymkode: a9b95...099

Hva har det med advokat å gjøre? 

Skrevet

Så lenge du slår deg fornøyd med det du har der og da vil du nok være tilfreds lenge. 

Jeg er dessverre den som aldri blir fornøyd. Jeg bare streber etter nye økonomiske mål. Første målet mitt var en lønn på 800.000, deretter strebet jeg etter en million og slik har det fortsatt. Nå tjener jeg mye og burde være fornøyd, men jeg er det ikke og blir det aldri. 

Jeg er gjeldsfri, har et hus med svømmebasseng og 2 hytter. Reiser på mange fine ferier. 

Nå drømmer jeg om en formue så stor at jeg ikke trenger å jobbe lenger. Problemet er at jeg neppe blir fornøyd når jeg oppnår det heller. 

Ikke bli som meg!

Anonymkode: 3dcbf...6c7

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet penger hadde hjulpet på mye av det daglige stresset rundt økonomien. Jeg hadde også valgt å få flere barn, har valgt det bort per i dag pga økonomi

Anonymkode: 9d61e...7c1

• Hjerte 1
Skrevet

Så lenge du setter pris på friheten det gir deg.

De jeg kjenner som er rike over tid kan miste bakkekontakt og klage over at de materielle godene ikke er bra nok f.eks. Da har du tapt fordi du aldri vil bli fornøyd.

Men klarer du å holde på den fornøyde følelsen og sette pris på det du har så vil ikke følelsen av lykke gi seg. :)

Jeg har levd under fattigdomsgrensen og føler meg mer lykkelig med mer penger. Og jeg setter pris på det jeg har hver eneste dag og tar det ikke for gitt, selv om jeg har dårligere råd enn mange i omgangskretsen.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Så lenge du slår deg fornøyd med det du har der og da vil du nok være tilfreds lenge. 

Jeg er dessverre den som aldri blir fornøyd. Jeg bare streber etter nye økonomiske mål. Første målet mitt var en lønn på 800.000, deretter strebet jeg etter en million og slik har det fortsatt. Nå tjener jeg mye og burde være fornøyd, men jeg er det ikke og blir det aldri. 

Jeg er gjeldsfri, har et hus med svømmebasseng og 2 hytter. Reiser på mange fine ferier. 

Nå drømmer jeg om en formue så stor at jeg ikke trenger å jobbe lenger. Problemet er at jeg neppe blir fornøyd når jeg oppnår det heller. 

Ikke bli som meg!

Anonymkode: 3dcbf...6c7

Blåttvann skrev (4 minutter siden):

Så lenge du setter pris på friheten det gir deg.

De jeg kjenner som er rike over tid kan miste bakkekontakt og klage over at de materielle godene ikke er bra nok f.eks. Da har du tapt fordi du aldri vil bli fornøyd.

Men klarer du å holde på den fornøyde følelsen og sette pris på det du har så vil ikke følelsen av lykke gi seg. :)

Jeg har levd under fattigdomsgrensen og føler meg mer lykkelig med mer penger. Og jeg setter pris på det jeg har hver eneste dag og tar det ikke for gitt, selv om jeg har dårligere råd enn mange i omgangskretsen.

Så gode kommentarer 😊🍀

Skrevet

Å kunne bo i den boligen/på den måten man ønsker, på stedet man  ønsker, kan jobbe med noe man liker, frihet til å ha ferie nesten når man vil, trygghet i å vite at man kan hjelpe barna økonomisk, vite at man bor trygt og har råd til det man trenger. Har man noen utfordringer med helsen kan man gå privat og eventuelt få mer/bedre/kjappere hjelp der. Man kan reise og oppleve ting. Penger gir mer frihet og trygghet. Og frihet og trygghet tror jeg gjør de fleste lykkelige?

Anonymkode: 064b6...c46

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjenner på en slags lykke over at jeg har en god del penger,men har innsett at å bruke pengene mine på ting jeg vil ha gir meg en meget kort lykke følelse. Her snakker vi kanskje 10 minutter etter at jeg har kjøpt det. Kjøpte meg bl.a en designer kåpe jeg har hatt lyst på i 15 år, har allerede nesten glemt at jeg har kjøpt den, og har ikke engang fått brukt den siden jeg fikk den.  Eneste som bortimot daglig gir meg lykkefølelse er bilen min. 

Anonymkode: e65ec...8ec

Skrevet

Her er det viktigste her i livet for meg:

1. Helse

2. Familie

3. Penger fordi de gir meg frihet til å gjøre hva jeg vil. Det er ikke sånn at jeg vil slutte å jobbe og ikke bidra med for samfunnet vårt i Norge. Men det gir meg frihet til å kanskje jobbe 80 % og reise til Bali om jeg så måtte ønske det.

Anonymkode: 8aa8c...4f9

Skrevet

I dette samfunnet som er skapt må man ha penger for å overleve. Så lite penger betyr jo mer stress. Penger = overlevelse.Og selvfølgelig kjenner man seg glad når man kan leve det livet man egentlig vil leve.

Anonymkode: 064b6...c46

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

SÅ enig. I tillegg har vi hatt menge rundt oss som har tvilt på oss og ment at dette prosjektet kommer aldri til å gå, og er «helt galskap». Når vi nå beviser at de tok feil, så smaker det godt! Dette er vår blod svette og tårer, og nå ser vi endelig resultatene! 

ts

Gratulerer! Om ikke den altoppslukende lykken skulle vare, så håper jeg følelsen av stolthet gjør det :) 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...