Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen uker nå har baby klart å legge seg på siden selv, og selv om jeg alltid legger henne på ryggen så ruller hun som regel over på siden etter kort tid om natten. Jeg har ikke vært så bekymret, men nå har hun begynt å rulle fra rygg til mage (og en gang fra mage til rygg) i våken tilstand og jeg er litt bekymret for at hun skal gjøre det om natten også. Jeg ser det står at når baby klarer å rulle selv så er det greit, men hun er mye flinkere til å rulle fra rygg til mage enn omvendt, og hun er jo også bare 3 måneder — jeg trodde dette kom en del senere. Hva ville dere gjort? Vi samsover og jeg ammer fremdeles jevnlig om natten.

Anonymkode: dc24d...c9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gjorde det samme. Sov på siden fra hun var nyfødt og rullet over på magen da hun var tre-fire måneder. Samsov selv, så det ble noen urolige netter på meg til jeg ble ok. 

føler med deg!

Anonymkode: a3ce8...ebf

Skrevet

Min sov på siden da vi var på barsel. Sykepleierne sa at det var ok så lenge han la seg sånn på egenhånd

Anonymkode: fcbce...df1

Skrevet

Så lenge de snur seg selv går det helt fint. Da klarer de komme tilbake også om de skulle trenge det :)

Anonymkode: dfbac...943

Skrevet

Gjorde dere noe for å hindre at baby rullet over på magen? 

Skrevet

Nei, vi gjorde ikke det. Men hvis jeg våknet og var rullet over, så snudde jeg henne på ryggenz samsov. 

Anonymkode: a3ce8...ebf

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gjorde dere noe for å hindre at baby rullet over på magen? 

Hvis du tenker på å bygge opp med kiler etc. eller binde fast så baby ikke får snudd seg så er det farligere enn at hun snur seg selv.

Anonymkode: 80936...cc9

• Liker 1
Skrevet

Jenta vår på rett over 2 mnd har sovet på siden fra hun var en knapp måned gammel. Hun sover på ryggen også, men finner henne ofte på siden. Vi gjør ikke noe for å hindre henne i å snu seg den ene eller andre veien. Skulle hu klare å rulle seg med ansiktet inn i det vi hadde støttet opp med i så fall så er det verre enn om hun klarer å rulle over på magen. 

Anonymkode: ed4f4...008

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jenta vår på rett over 2 mnd har sovet på siden fra hun var en knapp måned gammel. Hun sover på ryggen også, men finner henne ofte på siden. Vi gjør ikke noe for å hindre henne i å snu seg den ene eller andre veien. Skulle hu klare å rulle seg med ansiktet inn i det vi hadde støttet opp med i så fall så er det verre enn om hun klarer å rulle over på magen. 

Nettopp, det er kjempefarlig med gjenstander i sengen. Så lenge madrassen i voksensengen er fast (som er en forutsetning for trygg samsoving) er det ikke så mye å gjøre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du tenker på å bygge opp med kiler etc. eller binde fast så baby ikke får snudd seg så er det farligere enn at hun snur seg selv.

Ja, det var det jeg antok… Vi får bare øve litt mer på å rulle tilbake igjen på dagtid, så letter kanskje det bekymringene mine. 

Skrevet

Vår sov også en del på siden før han begynte å legge seg på magen. Når de klarer å legge seg på magen selv, så skal det være greit. Så da lot jeg han bare ligge sånn. Men fulgte med på han med jevne mellomrom for å se at han lå greit med luftveiene i starten. Etterhvert ble jeg trygg på at dette gikk fint. 

Anonymkode: 8cbfc...f40

Skrevet

En av våre begynte å rulle over på magen i løpet av natten da hun var 3 mnd. Hun kom seg ikke fra mage til rygg igjen hverken på gulvet eller i senga før hun var over 4 mnd. Jeg syntes det var stressende fordi jeg leste at en uansett skal legge dem på ryggen, men la dem sove på magen om de kommer seg rundt selv. Hvorfor må en legge dem på ryggen fortsatt da, tenkte jeg, hvis det ikke er farlig mer, liksom? Jeg tenkte at ryggsoving fortsatt sikkert var det ideelle, men det var ikke babyen med på i det hele tatt, hun gråt om vi snudde henne tilbake og sov mye bedre etter at hun begynte å sove på magen (og jeg ble bekymret av at hun ikke våknet). 

Det hjalp å snakke med helsesykepleier. Hun sa at når de klarer å komme seg over på magen selv, må en tenke at de er sterke nok i nakken og har god nok kontroll på hodet så de flytter på det om de blir liggende og sove med ansiktet ned i madrassen. Alder hadde ikke så mye å si, det varierer når de har nok styrke til å komme seg rundt, og det er det som teller. Hun sa også at selv babyer som spreller og kaver og tipper rundt med et uhell i løpet av natten, er rimelig trygge. Det er svært sjelden at det går galt, men det er en ørliten økt risiko som ble godt synlig på gruppenivå den tiden alle foreldre ble bedt om å legge spedbarna sine på magen. 

Evt. kan en kanskje bruke nattpose for å unngå snurring, det var det noen som tipset meg om. Mannen og jeg syntes det var ekkelt, fordi vår baby mislikte det og ble som en mark som strevde og kavet og til slutt kom over på magen, og da var mer låst og enda lenger unna å komme seg tilbake på ryggen igjen. 

Anonymkode: 1b1f1...5b0

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

En av våre begynte å rulle over på magen i løpet av natten da hun var 3 mnd. Hun kom seg ikke fra mage til rygg igjen hverken på gulvet eller i senga før hun var over 4 mnd. Jeg syntes det var stressende fordi jeg leste at en uansett skal legge dem på ryggen, men la dem sove på magen om de kommer seg rundt selv. Hvorfor må en legge dem på ryggen fortsatt da, tenkte jeg, hvis det ikke er farlig mer, liksom? Jeg tenkte at ryggsoving fortsatt sikkert var det ideelle, men det var ikke babyen med på i det hele tatt, hun gråt om vi snudde henne tilbake og sov mye bedre etter at hun begynte å sove på magen (og jeg ble bekymret av at hun ikke våknet). 

Det hjalp å snakke med helsesykepleier. Hun sa at når de klarer å komme seg over på magen selv, må en tenke at de er sterke nok i nakken og har god nok kontroll på hodet så de flytter på det om de blir liggende og sove med ansiktet ned i madrassen. Alder hadde ikke så mye å si, det varierer når de har nok styrke til å komme seg rundt, og det er det som teller. Hun sa også at selv babyer som spreller og kaver og tipper rundt med et uhell i løpet av natten, er rimelig trygge. Det er svært sjelden at det går galt, men det er en ørliten økt risiko som ble godt synlig på gruppenivå den tiden alle foreldre ble bedt om å legge spedbarna sine på magen. 

Evt. kan en kanskje bruke nattpose for å unngå snurring, det var det noen som tipset meg om. Mannen og jeg syntes det var ekkelt, fordi vår baby mislikte det og ble som en mark som strevde og kavet og til slutt kom over på magen, og da var mer låst og enda lenger unna å komme seg tilbake på ryggen igjen. 

Man skal ikke bruke pose på babyer som kan snu seg uansett 🙈 nettop fordi det hemmer bevegelse de trenger for å rette opp i ting 

Skrevet

Det var helt likt her og vi også samsover. Det går nok bra, men anbefaler denne her så føler du deg nok tryggere. Da kommer ikke baby seg over på magen, og baby kan ligge trygt på siden som hun liker 😊 

https://www.jollyroom.no/barnerommet/barnesenger-tilbehor/sengetilbehor/dyner-puter/doomoo-babysleep-sidepute?gclid=EAIaIQobChMI-ajLoqCh_QIVf0SRBR0XXAIpEAQYASABEgIhCfD_BwE

Anonymkode: baa03...5a5

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det var helt likt her og vi også samsover. Det går nok bra, men anbefaler denne her så føler du deg nok tryggere. Da kommer ikke baby seg over på magen, og baby kan ligge trygt på siden som hun liker 😊 

https://www.jollyroom.no/barnerommet/barnesenger-tilbehor/sengetilbehor/dyner-puter/doomoo-babysleep-sidepute?gclid=EAIaIQobChMI-ajLoqCh_QIVf0SRBR0XXAIpEAQYASABEgIhCfD_BwE

Man skal helst unngå sånne hjelpemidler da det hemmer bebyens bevegelser og hundrer den i å endre stilling ved behov 

• Liker 1
Skrevet

Man skal helst unngå sånne hjelpemidler da det hemmer bebyens bevegelser og hundrer den i å endre stilling ved behov 

Ok, hvem har sagt det til deg? Her anbefalte helsesøster den når jeg tok opp at jeg var bekymret for det samme ts tar opp. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man skal ikke bruke pose på babyer som kan snu seg uansett 🙈 nettop fordi det hemmer bevegelse de trenger for å rette opp i ting 

Sovepose med armene fri er ok. Du tenker kanskje på svøping, det er fy-fy når babyen er eldre enn 8 uker eller har begynt å snu seg.

Ok, hvem har sagt det til deg? Her anbefalte helsesøster den når jeg tok opp at jeg var bekymret for det samme ts tar opp. 

Kvelningsfare. Det er farligere å sette seg fast inntil/under slike gjenstander enn å snu seg uhemmet.

Skrevet

Så lenge baby ligger i egen seng med hard madrass og ingen bamser/tepper, sprinelbeskytter osv oppi så er det ganske trygt :) Ha på ungen en ullpysj og et par sokker å fjern alt annet i sengen… 

Anonymkode: a10fc...29f

• Liker 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Du skal legge på rygg fordi de ikke er klare til å sove på mage før de klarer det selv. 

Anonymkode: 82333...8e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...