Gå til innhold

Får man virkelig ikke lov til å beholde en eneste krone av det man tjener før nav stopper all utbetaling?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber knapt nok 50% stilling. Er ikke mer stillingsprosent å få for øyeblikket heller. Før fikk jeg dekket husleie og strøm fra nav, nå får jeg ikke en eneste krone lenger. Jeg tjener akkurat på kronen nok til husleien, noen ganger får jeg litt mindre enn det. Strømmen er svindyr å har fått avslag fra nav til strømstøtte fordi de mener jeg burde klare meg når jeg er i jobb?! Strømregningene ligger på ca 2500/300 i måneden, å jeg må alltid låne penger for å få råd til regningen.

Jeg er også 100% aleneforsørger for en tenåringsdatter. Jeg føler jeg driver med veldedighet når jeg jobber iom jeg ikke har noe å rutte med etter lønning.. Får barnebidrag på 3500 og barnetrygd på 1900 og 2000 i husbankbostøtte. Får ikke kabalen til å gå opp.. Er jo ikke vits i og jobbe npr man ikke tjener noe på det. Heia Norge🇳🇴🙄

Anonymkode: 21e33...5d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo vits i å jobbe, men å jobbe lite gir naturligvis også lite penger...   

Anonymkode: 626aa...094

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg jobber knapt nok 50% stilling. Er ikke mer stillingsprosent å få for øyeblikket heller. Før fikk jeg dekket husleie og strøm fra nav, nå får jeg ikke en eneste krone lenger. Jeg tjener akkurat på kronen nok til husleien, noen ganger får jeg litt mindre enn det. Strømmen er svindyr å har fått avslag fra nav til strømstøtte fordi de mener jeg burde klare meg når jeg er i jobb?! Strømregningene ligger på ca 2500/300 i måneden, å jeg må alltid låne penger for å få råd til regningen.

Jeg er også 100% aleneforsørger for en tenåringsdatter. Jeg føler jeg driver med veldedighet når jeg jobber iom jeg ikke har noe å rutte med etter lønning.. Får barnebidrag på 3500 og barnetrygd på 1900 og 2000 i husbankbostøtte. Får ikke kabalen til å gå opp.. Er jo ikke vits i og jobbe npr man ikke tjener noe på det. Heia Norge🇳🇴🙄

Du driver ikke med veldedighet, du forsørger deg selv, vi andre driver med veldedighet når vi forsørger deg via Nav.

Anonymkode: 8276e...992

• Liker 31
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Du refererer ikke til hva slags vurdering nav har gjort her i avslagsvedtaket. Sosialhjelp skal være en midlertidig Og subsidiær ytelse som skal først benyttes når alle andre muligheter er prøvd (slik som arbeidsinntekt, bostøtte, bidrag). Å si at det ikke er vits i å jobbe er jo å spytte på systemet i mine øyne, det er ved at folk jobber og bidrar med skatt at man kan ha en slik ordning som sosialhjelp overhodet. 

jeg er selv aleneforsørger og SELVSAGT må jeg jobbe 100 % for å ha råd til å dekke utgiftene våre. Om jeg av ulike årsaker ikke hadde kunnet gjøre det må man spleise med nav, ikke tenke «det lønner seg ikke å jobbe», hva slags forbilde er du da for barna dine? 

dersom du menet nav legger for lave livsoppholdssatser til grunn i vurderingen av deg og barnas behov, så får du klage på utmålingen da. Men da kan du jo ta utgangspunkt i statens veiledende satser: 

E9B9E1AC-E6CC-47D0-9B59-7D966B69F98B.jpeg

Anonymkode: a44db...c5c

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvorfor har du så liten stilling? Er du syk så er det jo greit nok, da kan du søke AAP, men hvis du jobber redusert frivillig kan du ikke forvente at NAV skal forsørge dere. 

Anonymkode: b9d44...92a

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Oj, jeg trodde du nylig hadde bikka 20 år helt til jeg kom til at du er mor med tenåring 😮 Synes du virker ekstremt umoden. Du har kanskje aldri jobbet før, men bare mottatt stønader fra Nav? 

Når det gjelder økonomi, så får du få høyere stillingsprosent, en jobb i tillegg eller ny jobb.

Anonymkode: cf841...9af

• Liker 10
Skrevet

Du skal såklart ikke få av fellesskapets penger om du klarer å forsørge deg selv.

Det er ikke veldedighet, det kalles å ikke snylte og stå for dine egne utgifter. Hvis du tjener ekstra skal dusklart få redusert støtte.

Anonymkode: cc0e3...baa

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

NAV har et lovverk og beregninger de må forholde seg til.

Som du ser av satsene som ligger lenger oppe i tråden, finnes det tall NAV må forholde seg til. Satsene er satt av politikerne, ikke NAV.

Om du sitter igjen med mer en satsene tilsier (de varierer litt fra kommune til kommune, satsene du ser over er veiledende, ikke absolutte), vil du ikke ha krav på økonomisk sosialhjelp.

Du kan alltid søke på nytt (og klage på avslag eller utregning på eksisterende vedtak). 

Dokumenter alle utgiftene dine, og selvsagt all inntekt. Jo bedre du dokumenterer i søknaden, jo enklere er det for NAV å gi deg et riktig vedtak.

Anonymkode: 96b58...fde

• Liker 2
Skrevet

Holde folk økonomisk stresset over lengre tid = stressutviklet depresjon = sykmelding og lengre sykefravær med tilsvarende sykepenger

På sikt er slike valg dyrere for staten, enn om de bare hadde hjulpet litt ekstra en periode

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor jobber du ikke fullt? Voksne folk må jo stort sett stå på og jobbe i full stilling for å kunne forsørge seg selv og eventuelle barn. Jeg kunne bare jobbet deltid dersom jeg hadde en samboer å dele utgiftene med. Moralsk hadde jeg ikke gjort det da heller, da jeg ikke liker tanken på å snylte og bli forsørget av andre, verken en mann eller av Nav.

Anonymkode: 8276e...992

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Å jobbe 50 % bør jo gi en høyere utbetaling enn å få 50% dagpenger hos NAV

Anonymkode: 12188...1a9

Skrevet

Du må skaffe deg mer jobb. Søk andre stillinger som du kan kombinere med den du har. Feks en liten vaskejobb?! Til og med tilkallingsvikar kan være lurt å ta på seg på flere plasser om du ikke får stort annet. 

Jeg har full stilling, men måtte ta på meg en bijobb til. Så jeg kan jobbe på en jobb, så rett til neste. Opptil 11 dager med jobb fra morgen til sent kveld i mnd. Jeg har også en tenåring i hus som jeg er alene om

Anonymkode: 81a74...d24

Skrevet

Jeg er også alenemor og har en 100% stilling pluss en ekstra-jobb for å overleve. Å se et voksent menneske skrive at hun driver veldedighet fordi hun jobber får meg til å se rødt. Ta deg sammen! Det er din forbanna plikt å forsørge deg selv, ikke fellesskapet. Om du ikke får høyere stillingsprosent der du er så søk på andre jobber, enten heltid eller deltid som du kan kombinere med den du har.

Anonymkode: 6c51d...bc1

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Driver veldedighet? Du jobber for å forsørge deg selv og din datter. 

Å jobbe er også å investere i nye og fremtidig høye lønninger fordi du gjør deg selv mer attraktiv på arbeidsmarkedet. 

Anonymkode: 4426a...f01

• Liker 3
Skrevet

Flott at du oppdrar en tenåringsdatter med tankegangen at og jobbe og tjene penger er veldedighet. Altså, her spytter du både på folk i full jobb som betaler masse skatt, og trygdemottakere som faktisk trenger hjelp i en og samme setning. 

du må jo først og fremst jobbe mer. Er det en grunn til at du ikke søker jobber, annet enn at du ser på det som veldeighet? Hvis du faktisk sitter igjen med mindre enn satsene fra nav sosial så skal du jo ha supplerende sosialhjelp så du kan jo prøve og klage. 

Anonymkode: 048be...5dc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er elefanten i rommet i Norge...

Det er så ekstremt mange som velger å ikke bidra. 

De eier jo faen ikke skam for oss andre som må dra lasset

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Å jobbe 50 % bør jo gi en høyere utbetaling enn å få 50% dagpenger hos NAV

Anonymkode: 12188...1a9

Hvorfor det?

Jeg jobber 100%. Og får absolutt ingenting av NAV. Urettferdig, når jeg står på så mye. 

Støtter selvfølgelig fullt ut at de som er arbeidsuføre skal få hjelp av staten. Men så lenge man dels kan jobbe ser jeg ikke hvorfor det betyr at man bør få mer penger totalt. 

Anonymkode: 2f3c9...c08

Skrevet

Dette er en reell problemstilling. Dere som roper om at satsene til Nav må økes, det er et problem når det lønner seg å motta støtte fra Nav fremfor å jobbe. 

Anonymkode: 7206c...e5d

• Liker 3
Skrevet
23 minutter siden, Rucula said:

Dette er elefanten i rommet i Norge...

Det er så ekstremt mange som velger å ikke bidra. 

De eier jo faen ikke skam for oss andre som må dra lasset

Du har helt rett. Som jeg skrev over jobber jeg en fulltidsstilling og en ekstrajobb for å forsørge meg og ungene som jeg er alene med. Jeg er sliten og har mye vondt i kroppen. Samtidig går altså en haug av nordmenn på NAV fordi de har vondt i vilja, og de får så mye penger av det offentlige at det er poengløst for dem å jobbe - som trådstarter. 

Jeg er utrolig glad for at vi har en velferdsstat som fanger oss opp når noe skjer, men det er ikke DETTE den er til for. Det er nesten så man skulle redusere satsene heller enn å øke dem, slik at ALLES førstevalg alltid er å jobbe, heller enn å dasse hjemme og bli forsørget av de av oss som faktisk gidder.

Anonymkode: 6c51d...bc1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...