Gå til innhold

Oppfordres barna i barnehagen til å skrive morsdagskort?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Niesa mi på tre kom hjem med et  fint morsdagskort som moren viste på snap.

Hvordan blir det med morskort hvis barnehagen ikke kjenner hjemmeforholdene godt nok eller det er mistanke om omsorgssvikt ? Lar de barna skrive noe, eller bare dropper dem aktiviteten?  Og hvordan blir det hvis de har en morsdagskortaktivitet og en av barna står uten mor? Enten fordi hun er død, barnet bor hos noen andre, eller er født med surrogati og har to fedre? 

Anonymkode: ba9b1...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi gjør det ikke i barnehagen der jeg jobber,men vet at de har gjort det på skolen her.

Anonymkode: 60085...7b8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna kan velge selv. Er flere barn som sier at de ønsker å lage kort. Da tilrettelegger vi for det.

Anonymkode: 6b1bb...5c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaneel skrev (26 minutter siden):

Er vel type over 20 år siden det var vanlig at Bhg drev med det 

Dette er en barnehage utenfor Oslo. Jeg hadde praksis i en oslobarnehage for 15 år siden. Jeg husker at vi hadde en del barn med spesielle oppvekstvilkår, om jeg kan bruke de ordene.

Jeg hadde syntes det hadde vært rart å sitte ned og lage morskort sammen med barna. En gutt hadde språkvansker og hadde nok ikke forstått hva morskort var.  Et søskenpar var i ferd med å bli tatt over av barnevernet. 

Hvordan reagerer mødrene når de kommer og henter og ser at noen barn kommer med morskort, mens andre ikke.

Eller er dette et ikke-problem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hvordan blir det med morskort hvis barnehagen ikke kjenner hjemmeforholdene godt nok eller det er mistanke om omsorgssvikt ? Lar de barna skrive noe, eller bare dropper dem aktiviteten?  Og hvordan blir det hvis de har en morsdagskortaktivitet og en av barna står uten mor? Enten fordi hun er død, barnet bor hos noen andre, eller er født med surrogati og har to fedre? 

Barnehagen har vel ganske god oversikt over om noen ikke har mor. Og hvis det e omrsorgsvikt så er vel barnevernet involvert. Jeg forstår ikke spørsmålet. Er ikke dette bare koselig? Skal ALT være et problem? 

Nå har vi barn i en kristen barnehage. Men hvordan er det feks med julegaver. Lager ikke barna i vanlige barnehager julegaver til familie i barnehagen? Fordi noen feirer ikke jul? Og hva med påske? Ingen gule kyllinger? 

vi får hjem morsdagskort, valentineskort, julegaver og juletrepynt, påskepynt, Halloween dekorasjoner i massevis,lyslykter til allehelgensdag,  fastelavenris, pynt for å feire samenes dag, 17 mai pynt og bilder,  pynt for å feire diverse andre lands nasjonaldager og masse annet ikke helligdagspesifikke ting

Anonymkode: dd33a...228

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Barna kan velge selv. Er flere barn som sier at de ønsker å lage kort. Da tilrettelegger vi for det.

Anonymkode: 6b1bb...5c9

Forstår de hva morsdag er? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Forstår de hva morsdag er? 

Har du barn? Fra barna er omtrent 2 år er de rimelig oppegående altså. Det er ikke amøber. Fra de er tre forstår de det meste. «søndag er en dag vi feirer at vi ee glad i mammaer»

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært praktisert i barnehagene jeg har hatt barn i på ulike kanter av landet.

Nå går de på skolen og de velger om de lager morsdagskort eller valentineskort.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår barnehage har ikke fokus på mors- eller farsdag. Vet ikke helt hvorfor, alle på vår avdeling har begge foreldrene i live og det er bare ett tilfelle hvor de ikke bor sammen (vet, merkelig i dagens samfunn…). 

Vi får med hjem en påskepynt som regel, og vi får julegaver barnet har laget. Noen tegninger her og der. Overraskende lite i grunn.. 

Anonymkode: 20c00...162

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke mors- og farsdagskort. Vi kan godt kjøre på i andre sammenhenger da det knyttes opp mot kultur, tradisjon og høytider og ikke én enkelt person.

På julegaver står det "fra Per" (ikke til), er mor og far skilt så får de en pose hver. Noen ganger lager barnet dobbelt eller så bestemmer barnet hvem som skal få hva dersom det ikke ønsker å lage dobbelt.

Anonymkode: f3e0f...385

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri laget morsdagskort i barnehagen hvor jeg jobber, og barna mine har ikke laget det i sin barnehage. Jeg har opplevd at noen av barna på eget initiativ har tegnet til moren sin til morsdagen fordi de har fått med seg at det snart er morsdag (eller, det er gjerne ett førskolebarn som har fått det med seg og så slenger flere seg på). Men de tegner stadig til kjære, kjente og bekjente uavhengig av anledning. 

Anonymkode: 05199...1a4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke. Jeg har boikottet mors- og farsdagskort. Vi feirer ikke de dagene i min familie.

Jeg måtte lage på barneskolen. Pyton når det var farsdagskort. Pappa døde da jeg var liten. Ok, tegn til en onkel. Hmm. Jeg har ikke et nært forhold til mine onkler. Til det er avstanden for stor 

Anonymkode: dd300...830

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Håper ikke. Jeg har boikottet mors- og farsdagskort. Vi feirer ikke de dagene i min familie.

Jeg måtte lage på barneskolen. Pyton når det var farsdagskort. Pappa døde da jeg var liten. Ok, tegn til en onkel. Hmm. Jeg har ikke et nært forhold til mine onkler. Til det er avstanden for stor 

Anonymkode: dd300...830

Kjenner på det samme. Har ambivalente følelser til de dagene. Jeg gratulerer når det er fødselsdager, ikke mor og farsdagen.

Finnes det stemordag? Medmor-dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kjenner på det samme. Har ambivalente følelser til de dagene. Jeg gratulerer når det er fødselsdager, ikke mor og farsdagen.

Finnes det stemordag? Medmor-dag?

Det er jo også morsdag 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får de spørsmål om de ønsker å lage. I år fikk jeg av 1 av 2 barn, de går på samme avdeling. Jentungen tegnet til pappa i stedet siden guttungen tegnet til meg så ikke pappa skulle bli lei seg, og så tegnet hun 2 tegninger til broren sin, men litt senere ombestemte hun seg og ville beholde alle selv (3 år gammel). Koselig at de får tilbudet, men tar meg ikke nær av at de ikke lager heller :) ser ikke helt problemet med å la barna som ønsker det lage kort, og ser i alle fall ingen grunn til å legge lokk på det i fare for å krenke noen.

Anonymkode: 2978f...535

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk morsdagskort og så fikk mannen min Valentine's Day-kort, siden jeg nettopp hadde fått morsdagskort. :D

Anonymkode: 22be1...0ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dersom vi vet at hele barnegruppen har både mor og far uten noe komplisert forhold kan det være vi legger opp til morsdag og farsdagskort. Vi spør om slikt på foreldresamtaler og oppfordrer å gi beskjed dersom noe endrer seg. 

Vi har ikke gjort det de siste årene, nettopp fordi et barn ikke får treffe ene forelderen sin. Dersom et barn spør om å få lage et kort kan det selvfølgelig det! De lager kort rett som det er, til bursdager eller hvis de skal på besøk ril mormor og morfar, og lignende. 

Anonymkode: 46ee6...df6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har du barn? Fra barna er omtrent 2 år er de rimelig oppegående altså. Det er ikke amøber. Fra de er tre forstår de det meste. «søndag er en dag vi feirer at vi ee glad i mammaer»

tror min nevø er en skikkelig amøbe i følge din tankegang.  Han er to, men snakker veldig lite. Vet ikke hvor mye han forstår , men har ord for det som er det viktigste for han.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...