AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #1 Skrevet 18. februar 2023 En en jente på 14år, som er nysgjerrig på livet og ekstremt opptatt av sminke og klær. Og som mange andre er hun ikke en åpen bok, og vi har snakket ekstremt mye om løgn og at det svekket tillit osv. I desember forsvant en ny dyr parfyme fra storesøsters rom. Lillesøster nektet for at hun hadde tatt den, og vi la det på at den nok var glemt etter en gymtime. Så for noen uker siden forsvant en til… lillesøster nekter og vi har ingen bevis selv om vi begynner å mistenke henne. Hun tar rett som det er litt småting, som ansiktssåper, hårbørster osv fra meg også, og gjemmer det. I dag skulle jeg være snille og rydde + vaske rommet hennes litt ekstra godt. Og oppi en kurv under andre ting fant jeg plutselig begge parfymene. jeg har foreløpig lagt dem tilbake… men blir veldig usikker på hvordan jeg skal forholde meg til det. Og ikke minst, hvilke konsekvenser det skal få. Det jeg virkelig vil unngå er at det skal føre til at hun skjuler enda mer, og ikke forteller oss ting lenger. Men hun må jo forstå at dette ikke er greit. Anonymkode: 1fa89...abf
Numii Skrevet 18. februar 2023 #2 Skrevet 18. februar 2023 Ville gitt parfymene tilbake til storesøster. Ville også tatt en snakk med storesøster, bedt storesøster ikke gjøre et nummer ut av det, for å se hvordan lillesøster håndterer det. 9 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #3 Skrevet 18. februar 2023 Det er ikke noe mitt og ditt i en familie. Det tilhører alle. Anonymkode: 9577f...adf 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #4 Skrevet 18. februar 2023 Hun må vite at du vet det. Ta parfymene og gi de tilbake til storesøster først og fremst. Det er jo hennees parfymer En prat med lillesøsteer om at du forstår at hun er nysgjerrig, men at om hun ønsker å prøve andres produkter må hun spørre eieren om det. Og om der er noe hun ønsker selv, så må hun kjøpe det selv, evt at dere kjøper til henne. Det kommer an på hvordan deree gjør det med lommepenger og slikt. Konsekvenser er jeg usikker på. Hun vil nok synes det er temmelig ubehagelig å bli tatt, det er jo også en konsekvens. Anonymkode: 14323...8a7 5 1 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 Populært innlegg #5 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ikke noe mitt og ditt i en familie. Det tilhører alle. Anonymkode: 9577f...adf Det er jeg ikke enig i! TS Anonymkode: 1fa89...abf 41 4 10
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #6 Skrevet 18. februar 2023 Tenker at dere må ta dette opp i felleskap. Storesøster er blitt beskyldt for å glemme ting her og der, mens hun egentlig har en langfingret lillesøster. Hva om stjeler andre steder også? Som i butikker? Anonymkode: 26e39...2e0 17 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #7 Skrevet 18. februar 2023 Jeg ville snakket rolig med henne. Hun er sikkert flau over seg selv. Hun trenger forståelse og hjelp. Min datter stjal ting. Jeg fikk henne til å skrive ned hvordan hun følte seg da, og hvordan hun ville føle seg. Hun strigråt mens hun skrev: skam, skyld, som en tyv..osv. Hun ville føle seg stolt , glad. Straffen hennes var å tilbringe tid med meg og la meg vite hva hun ønsket seg slik at jeg kunne hjelpe henne med det. Hun stjal aldri igjen. Føl deg fram til hvorfor hun tar ting. Det handler ofte ikke om tingene ..bare. Anonymkode: b2bfc...d08 4 5 1
Loboto Skrevet 18. februar 2023 #8 Skrevet 18. februar 2023 La storesøster ta hennes favorittklær ol uten å legge skjul på at hun har tatt det. Gå i favorittbuksene hennes og lån med hennes headset på trening. Da endrer det seg raskt 1 1
Rotemor Skrevet 18. februar 2023 #9 Skrevet 18. februar 2023 Dere visste dette i desember allerede. Så hadde nok vært best å håndtere det dengang. Jegvhadde tatt det veldig rolig opp og heller la henne kjenne på egen (manglende) moral. Det er viktig å holde åpen dialog og snakke om ting som oppmuntrer til empati og gode valg for seg. Samtidig så blir gjerne konsekvensen dårlig samvittighet og skam. Det er lærdom i det. Med ungdommer synes jeg gjerne uventede reaksjoner fra foreldre er det mest effektive. Forventer hun kjeft, så ikke gi det. Pleier du å heve stemmen, gi «straffer (🤮) eller lignende så la vær. Vær trygg og vær den voksne som ikke lar seg vippe av pinnen, men som vil barna vel. Hun straffer sannsynligvis seg selv mest. Hun skal tidlig seg selv også, det skal man ikke undervurdere. 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #10 Skrevet 18. februar 2023 Det er vel vare å si fra at du har fersket henne med parfymene som søsteren savner. Tror du at datteren din lærer noe av å slippe unna noe sånt når du VET at det er hun som er tyven ? Å være konfliktsky forelder er ikke holdbart ! Anonymkode: e8809...13e 5 7
Rotemor Skrevet 18. februar 2023 #11 Skrevet 18. februar 2023 Loboto skrev (3 minutter siden): La storesøster ta hennes favorittklær ol uten å legge skjul på at hun har tatt det. Gå i favorittbuksene hennes og lån med hennes headset på trening. Da endrer det seg raskt Ja, start en krig med egne barn. Mange vinner i en familie da! Familielivet er jo en konkurranse der man skal tråkke hverandre ned! 🙄 5
Trolltunge Skrevet 18. februar 2023 #12 Skrevet 18. februar 2023 (endret) Jeg hadde bedt henne komme og sette seg ved meg, og så hadde jeg tatt frem det hun hadde stjålet, og bedt henne forklare seg. Så hadde vi hatt en samtale om at slikt ikke er greit, og ikke akseptabelt. Jeg hadde vært rolig, men fast og bestemt på at slikt ikke godtas. Verken i hjemmet eller utenfor hjemmet. Hun måtte dessuten si unnskyld til storesøster, som jeg hadde snakket med på forhånd, så hun også forholdt seg rolig og bestemt. Endret 18. februar 2023 av Trolltunge 7 2 4
Svigermor Skrevet 18. februar 2023 #13 Skrevet 18. februar 2023 Hvorfor skal hun tas i med silkehansker? Hun har stjålet og løyet og det må selvfølgelig få konsekvenser. 26 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #14 Skrevet 18. februar 2023 Svigermor skrev (Akkurat nå): Hvorfor skal hun tas i med silkehansker? Hun har stjålet og løyet og det må selvfølgelig få konsekvenser. Snowflake-generasjonen. Anonymkode: 89a8c...2af 5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #15 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hun må vite at du vet det. Ta parfymene og gi de tilbake til storesøster først og fremst. Det er jo hennees parfymer En prat med lillesøsteer om at du forstår at hun er nysgjerrig, men at om hun ønsker å prøve andres produkter må hun spørre eieren om det. Og om der er noe hun ønsker selv, så må hun kjøpe det selv, evt at dere kjøper til henne. Det kommer an på hvordan deree gjør det med lommepenger og slikt. Konsekvenser er jeg usikker på. Hun vil nok synes det er temmelig ubehagelig å bli tatt, det er jo også en konsekvens. Anonymkode: 14323...8a7 Dette synes jeg var et godt svar. Ved å gjøre dette, kjenner hun litt på dårlig samvittighet og skam, men samtidig opplever moren som grei å snakke med og en trygg voksen som fokuserer på løsninger. Ingen kjefting, bare en god prat om at hvis man vil ha noe, må man enten spørre om å få låne (og også godta nei) eller spare penger og kjøpe selv. Anonymkode: 21da4...5f0 4 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #16 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er vel vare å si fra at du har fersket henne med parfymene som søsteren savner. Tror du at datteren din lærer noe av å slippe unna noe sånt når du VET at det er hun som er tyven ? Å være konfliktsky forelder er ikke holdbart ! Anonymkode: e8809...13e Jeg er absolutt ikke en konfliktsky forelder, men har lært meg (og innsett) at hormenelle tenåringer ikke nødvendigvis blir mer åpne og ærlige av at jeg er uredd konflikt og konfrontasjon. Derfor tenker jeg at jeg kan prøve å ta det opp på en annen måte, som forhåpentligvis gjøt at jeg når inn og ikke gjør så hun blir mer flau og fyrer seg opp selv. Noen ganger kan skam kanskje være en konsekvens i seg selv… i tillegg går det jo automatisk utover tilliten vår til henne. Anonymkode: 1fa89...abf 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #18 Skrevet 18. februar 2023 Svigermor skrev (Akkurat nå): Hvorfor skal hun tas i med silkehansker? Hun har stjålet og løyet og det må selvfølgelig få konsekvenser. Du lever opp til navnet ditt.. Fordi man hjelper et ungt menneske til å bli en voksen empatisk person som ikke bruker dop fordi de føler seg så bad om seg selv, men som lærer seg å være glad I seg selv og andre, og leve opp til sitt potensiale. Man lærer dem å trå riktig når de har havnet utenfor. Alternativt kan man steine dem og henge dem ut i gapestokken, men hva oppnår du med det? Hun er 14 og vet at det er feil. Anonymkode: b2bfc...d08 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #19 Skrevet 18. februar 2023 Rotemor skrev (5 minutter siden): Ja, start en krig med egne barn. Mange vinner i en familie da! Familielivet er jo en konkurranse der man skal tråkke hverandre ned! 🙄 Set handler om å lære forståelse og det læres best ved erfaring. Får hun erfare hvor irriterende det er at hennes ting er borte vil hun få større respekt for andres gjenstander. Det handler ikke om konkurranse. Det handler om å gi en liten lærdom uten å forklare der ihjel med ord Anonymkode: 27a3b...1c0
Gjest PingPongRosadamm Skrevet 18. februar 2023 #20 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Set handler om å lære forståelse og det læres best ved erfaring. Får hun erfare hvor irriterende det er at hennes ting er borte vil hun få større respekt for andres gjenstander. Det handler ikke om konkurranse. Det handler om å gi en liten lærdom uten å forklare der ihjel med ord Anonymkode: 27a3b...1c0 Herregud, for en elendig og barnslig taktikk! Dine barn håper jeg aldri møter mine. Grøss!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå