AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #1 Skrevet 18. februar 2023 Vi har kjent hverandre i mange år. Og har alltid tenkt at hun er empatisk og forståelsesfull. Men det siste året har jeg klødd meg i hodet og endelig innsett at hun er jammen ikke mye empatisk. Jeg har bare forvekslet det med type praktisk empati, eller altruisme som det kalles. Altså at hun stiller opp sånn praktisk med handling og slikt om det trengs. Nei, hun er ikke slem eller psykopat. Langt ifra. Hun er også morsom og hyggelig. Men empati er det dårlig med. Hun hater dyr. Ja, alle dyr må gjerne dø for henne. Fryder seg om nabobikkja har tatt kvelden. Jeg fikk uutholdelig underlivssmerter i vinter og ble innlagt. Hun lo og sa at «bare vent, det er mye verre å føde». Jeg var utsatt for en brutal voldtekt for noen år siden. Hun kommenterte det knapt. Barw et «å ja». Og under etterforskningen bombarderte hun meg i stedet med oppdateringer fra en i slekta som hadde fått falske beskyldninger anmeldt til politiet. Hvor umusikalsk er det mulig å bli? Ja, det er sikkert mer å ta av. Vet ikke om jeg orker så mye mer. Andre som plutselig har skjønt at venner ikke er helt som de først trodde? Anonymkode: 04588...80f 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #2 Skrevet 18. februar 2023 "Bestevenninnen" min er en av de mest usympatisk menneskene jeg kjenner. Hun bryr seg storsett bare om seg selv, og snakker mye stygt om andre mennesker. Vi har fått gradvis mindre kontakt med årene,men har kjent henne i 40 år så klarer ikke å kutte kontakten helt. Anonymkode: 60cb8...8aa 5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #3 Skrevet 18. februar 2023 Ja jeg innser at en bestevenninne egentlig ikke er så god venn. Det handler bare om hva hun tror jeg trenger fremfor å spørre meg eller se meg ordentlig. Føler hun bare gjør ting for meg for å føle seg bedre selv og egentlig ikke bryr seg så mye. Jeg har feiret alle hennes suksess og fulgt opp spennende prosjekter, men da jeg fikk ny morsom jobb så ble det bare gratulert der og da og aldri mer spurt om. Jeg må tvinge inn noe om jobben min og knapt nok blir det hørt uten avbrudd. Hun ringer og spør hvordan det går, ignorerer svaret uansett, og fyrer avgårde med det hun har tenkt å si hele tiden. Neste gang hun spør hvordan det går skal jeg si Bare drit i det og si det du vil si. Anonymkode: 035f0...6e3 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #4 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): . Jeg må tvinge inn noe om jobben min og knapt nok blir det hørt uten avbrudd. Ts her. Samme her. Jeg blir avbrutt hver gang jeg sier noe som helst jobbrelatert. Da må hun si noe om seg selv. Anonymkode: 04588...80f 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #5 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Ts her. Samme her. Jeg blir avbrutt hver gang jeg sier noe som helst jobbrelatert. Da må hun si noe om seg selv. Anonymkode: 04588...80f Jeg tipper venninnene våre er usikre eller noe, jeg tror min er i allefall, som om hun er redd jeg skal være bedre enn henne eller jobben min mer interessant eller noe. Hun hater visst også å høre om ting jeg har opplevd eller vært med på, for hun kommenterer det knapt så blir det aldri mer nevnt. Jeg kan sende bilde av noe jeg gjør eller er på tur og ser noe kult, så får jeg spørsmål tilbake "på tur?" Og svarer litt hvor jeg er og hva jeg ser, så får jeg en smiley i retur og det er det. Men hun sender bilder av matlaging og ting hun har fått til, og får selvsagt masse støtte og skryt av meg, men har aldri noe sånt i retur. Anonymkode: 035f0...6e3 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #6 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg tipper venninnene våre er usikre eller noe, jeg tror min er i allefall, som om hun er redd jeg skal være bedre enn henne eller jobben min mer interessant eller noe. Hun hater visst også å høre om ting jeg har opplevd eller vært med på, for hun kommenterer det knapt så blir det aldri mer nevnt. Jeg kan sende bilde av noe jeg gjør eller er på tur og ser noe kult, så får jeg spørsmål tilbake "på tur?" Og svarer litt hvor jeg er og hva jeg ser, så får jeg en smiley i retur og det er det. Men hun sender bilder av matlaging og ting hun har fått til, og får selvsagt masse støtte og skryt av meg, men har aldri noe sånt i retur. Anonymkode: 035f0...6e3 Apropos mat og bilder. Om jeg sender snap av mat jeg har laget får jeg ofte kommentar på hvor kvalmt det ser ut. Veldig spesielt det også. Anonymkode: 04588...80f 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #7 Skrevet 18. februar 2023 Og maten min er ikke kvalm. Jeg er flink til å lage mat. Det er hun som hater mat og overfører det på meg. Jaggu spesielt. Anonymkode: 04588...80f 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #8 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Apropos mat og bilder. Om jeg sender snap av mat jeg har laget får jeg ofte kommentar på hvor kvalmt det ser ut. Veldig spesielt det også. Anonymkode: 04588...80f Så utrolig slemt og nedverdigende! Det skal du ikke finne deg i tenk å fortelle at mat noen har laget ser kvalm ut, det er smålig måte å tråkke på deg på! Anonymkode: 035f0...6e3 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #9 Skrevet 18. februar 2023 Jeg har også en venninne som har ekstremt lite empati. Distansen blir bare større og større. De er så slitsomme.. også er de kjempe hårsår for alt du sier. De tror du kommer med kritikk når du egentlig ikke gjøre det. Bare så sykt slitsomt. Må alltid være best og det er aldri nok. Selvopptatte folk Anonymkode: 6f55b...a04 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #10 Skrevet 18. februar 2023 Enden på visa er at det er færre og færre temaer jeg orker å ta med henne. Men hvor interessant er det å bare snakke om at naboen er syk og at jeg har kjøpt ny genser og sett på nye utemøbler. Nei uff. Det ser ut til å bli verre med åra også. Det ender som AB a04 sier med større og større distanse. Anonymkode: 04588...80f
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #11 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Apropos mat og bilder. Om jeg sender snap av mat jeg har laget får jeg ofte kommentar på hvor kvalmt det ser ut. Veldig spesielt det også. Anonymkode: 04588...80f AnonymBruker skrev (1 time siden): Og maten min er ikke kvalm. Jeg er flink til å lage mat. Det er hun som hater mat og overfører det på meg. Jaggu spesielt. Anonymkode: 04588...80f AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Så utrolig slemt og nedverdigende! Det skal du ikke finne deg i tenk å fortelle at mat noen har laget ser kvalm ut, det er smålig måte å tråkke på deg på! Anonymkode: 035f0...6e3 Råttent gjort å sende matbilder hvis hun har spiseforstyrrelser og har bedt deg kutte det ut. Da har du bare godt av å få høre det, for noen ganger ser mat ut som spy, og det vekker så avsmak at venninna de selv ikke klarer å spise. Kutt det ut. Det er like bedritent som å faktisk sende spy. Anonymkode: d26a0...fa3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #12 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Råttent gjort å sende matbilder hvis hun har spiseforstyrrelser og har bedt deg kutte det ut. Da har du bare godt av å få høre det, for noen ganger ser mat ut som spy, og det vekker så avsmak at venninna de selv ikke klarer å spise. Kutt det ut. Det er like bedritent som å faktisk sende spy. Anonymkode: d26a0...fa3 Hun har ikke spiseforstyrrelser. Skjerp deg. Anonymkode: 04588...80f 3
Andro Skrevet 18. februar 2023 #13 Skrevet 18. februar 2023 Min venn var også en praktisk deltager i alles liv. "Viste omsorg" som han kalte det, når noen trengte ham - enten det var barnevakt eller bilreparasjon. Det gikk alt for lenge før jeg skjønte at han passet på å gjøre folk tjenester når de var i vanskelige situasjoner, så de kom i takknemlighetsgjeld. Da har han stort slingringsmonn for å ellers være uspiselig. Nå ser jeg ham bare som ekkel og beregnende, og har kontakt kun når det er nødvendig. Altså når vi møtes via andre. 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #14 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): "Bestevenninnen" min er en av de mest usympatisk menneskene jeg kjenner. Hun bryr seg storsett bare om seg selv, og snakker mye stygt om andre mennesker. Vi har fått gradvis mindre kontakt med årene,men har kjent henne i 40 år så klarer ikke å kutte kontakten helt. Anonymkode: 60cb8...8aa Trist for henne, for hun mister jo venner. Anonymkode: fa7b7...ef5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #15 Skrevet 18. februar 2023 Andro skrev (Akkurat nå): Min venn var også en praktisk deltager i alles liv. "Viste omsorg" som han kalte det, når noen trengte ham - enten det var barnevakt eller bilreparasjon. Det gikk alt for lenge før jeg skjønte at han passet på å gjøre folk tjenester når de var i vanskelige situasjoner, så de kom i takknemlighetsgjeld. Da har han stort slingringsmonn for å ellers være uspiselig. Nå ser jeg ham bare som ekkel og beregnende, og har kontakt kun når det er nødvendig. Altså når vi møtes via andre. «Praktisk deltager» var en god betegnelse. Anonymkode: 04588...80f 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #16 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hun har ikke spiseforstyrrelser. Skjerp deg. Anonymkode: 04588...80f Hva vet du om det? Skjerp deg selv. Slutt å sende kvalmende matbilder til henne. Hun sier det jo til deg. Kanskje med feil ord. Men hun sier det, og du burde kutte ut. Ikke være så bedriten. Når du fortsetter så er du en råtten vennine. Snakk med henne isteden, hvis det er en venn du er, og ikke et selvopptatt fjols. Anonymkode: d26a0...fa3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #17 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva vet du om det? Skjerp deg selv. Slutt å sende kvalmende matbilder til henne. Hun sier det jo til deg. Kanskje med feil ord. Men hun sier det, og du burde kutte ut. Ikke være så bedriten. Når du fortsetter så er du en råtten vennine. Snakk med henne isteden, hvis det er en venn du er, og ikke et selvopptatt fjols. Anonymkode: d26a0...fa3 Jeg vet det fordi jeg kjenner henne veldig godt. Ditt lille nettroll. Anonymkode: 04588...80f 5
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #18 Skrevet 19. februar 2023 Min beste venninne er heller ikke helt så god som jeg alltid har trodd har det vist den siste tiden. jeg er inne i en stor livskrise og det er mye hun kan bidra med, noe hun forsåvidt tilbyr seg å gjøre også i «gode» perioder. Men dem blir det gradvis færre av, nå er hun stort sett bare opptatt av seg og sitt. Når vi først møtes går kjeften i ett om hennes situasjon og problemer. Etter så mange år som venner er jeg rett og slett utrolig skuffet! Støtten er bare ikke der. Selv om vi alltid har stilt opp for hverandre tidligere. Anonymkode: 9d6b7...3a5
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #19 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Min beste venninne er heller ikke helt så god som jeg alltid har trodd har det vist den siste tiden. jeg er inne i en stor livskrise og det er mye hun kan bidra med, noe hun forsåvidt tilbyr seg å gjøre også i «gode» perioder. Men dem blir det gradvis færre av, nå er hun stort sett bare opptatt av seg og sitt. Når vi først møtes går kjeften i ett om hennes situasjon og problemer. Etter så mange år som venner er jeg rett og slett utrolig skuffet! Støtten er bare ikke der. Selv om vi alltid har stilt opp for hverandre tidligere. Anonymkode: 9d6b7...3a5 Uff, det er så trist når man oppdager at det er sånn. Anonymkode: 04588...80f
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #20 Skrevet 19. februar 2023 I dag igjen… Hun bryr seg virkelig ikke eller bare ler hvis noe plager meg/ er irriterende eller jeg er i noe som er krevende. Nada! Ikke en bitteliten ting. Jeg kan faktisk ikke huske det var så ille før, eller kanskje jeg husker feil?! Om jeg sier fra så holder hun bare kjeft og er i gang igjen på samme måte senere. Anonymkode: 04588...80f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå