AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #1 Skrevet 18. februar 2023 Hei! Hvor ettertraktet blir man med en grad innenfor ingeniør? Om alt går etter planen skal jeg starte på ingeniøren til høsten, og ser at jeg har snittet til å komme inn på de fleste integrerte linjene, som gjør at jeg får sivilingeniør graden om jeg fullfører. Slepper da å skrive bacheloroppgaver og ''sikre'' meg C i snitt. Noen som har erfaring innenfor feltet? Har hørt at en del går rett ut i jobb med engang, og noen får til og med kontrakt ett år før de er ferdig med studiet, men i disse tilfellene er det ofte snakk om integrert. Hvor mye må jeg forvente å jobbe i uken med skole og hvordan er menneskene jeg møter der, vet jo at det går i bølger hvordan mennesker er, men på en generalisert nivå. Er ikke så alt for ekstremt opptatt av lønn, men hva ligger sånn ca. en ingeniør / sivil på, så at Tekna skrev at det skilte 200k+ om du tok master, syns det virket grovt. - Er du fornøyd med valget ditt ja/nei, hvorfor/hvorfor ikke? Har skolenavn mye å si, har ikke så alt for lyst å opp til Trondheim, men ''må'' jeg så må jeg og hvor viktig er utveksling, om jeg går for integrert tenker jeg å ta ett år i Tyskland eller Sveits :)! Anonymkode: ca168...4e4 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #2 Skrevet 18. februar 2023 Hvor lang er en strikk...? Altså, det finnes ikke noen fasitsvar på spørsmålene dine, men jeg kan prøve å svare ut fra egne erfaringer som kan være utdatert for alt jeg vet. Om du blir ettertraktet eller ei på arbeidsmarkedet kommer helt an på hvilket studie du velger og hva som er i vinden nå. Mitt inntrykk er at det f.eks. er sikrere å velge en eller annen form for elektro enn det er å velge byggrelatert siden bygg og anlegg gjerne er utsatt for mer konjunktursvingninger. Maskiningeniør er også en retning som jeg tror er ganske stabil. Hvor mye du må jobbe kommer helt an på hvor lett du har for å lære og hvor ambisiøs du er. Jeg regnet meg som rimelig skoleflink da jeg studerte men var fort oppe i 10 timers dager. Først forelesninger på dagtid og så en god del obligatoriske øvinger og labrapporter på ettermiddagene. Tok en dag fri i helga da. Hvordan menneskene er klarer jeg ikke generalisere over, for det er så mange slags forskjellige. Det mest generelle er at de fleste tar studiene seriøst og jobber aktivit med dem, men de er også opptatt av forskjellige studentaktiviteter innimellom. Gir det mening om jeg sier "seriøst arbeidende, men ikke hengehoder"? Anonymkode: e71f4...104
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #3 Skrevet 18. februar 2023 Jeg studerer siv.ing i Trondheim nå. Er generelt ganske mange forskjellige type folk, men fellestrekket er at veldig mange er smarte. Noen er kjempenerder, noen har personlighet til noen man kanskje ikke skulle tro skulle bli ingeniør, noen er veldig engasjerte folk, osv... Men alle er litt nerd på innsiden kan man si. Vil si at å bli siving på NTNU gir høyere status og enklere måte å få jobb på etter utdannelsen sammenliknet med andre universiteter eller høgskoler, da veldig mange bedrifter kommer hit for å rekruttere. Om du er sikra jobb med C snitt kan ingen svare på. Men C er snittet blant studentmassen, og de fleste får jobb etter utdannelsen. Min erfaring er at det ikke engang er "bare" å få C i snitt, det er krevende fag her. Anonymkode: f283f...a9c 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #4 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvor lang er en strikk...? Altså, det finnes ikke noen fasitsvar på spørsmålene dine, men jeg kan prøve å svare ut fra egne erfaringer som kan være utdatert for alt jeg vet. Om du blir ettertraktet eller ei på arbeidsmarkedet kommer helt an på hvilket studie du velger og hva som er i vinden nå. Mitt inntrykk er at det f.eks. er sikrere å velge en eller annen form for elektro enn det er å velge byggrelatert siden bygg og anlegg gjerne er utsatt for mer konjunktursvingninger. Maskiningeniør er også en retning som jeg tror er ganske stabil. Hvor mye du må jobbe kommer helt an på hvor lett du har for å lære og hvor ambisiøs du er. Jeg regnet meg som rimelig skoleflink da jeg studerte men var fort oppe i 10 timers dager. Først forelesninger på dagtid og så en god del obligatoriske øvinger og labrapporter på ettermiddagene. Tok en dag fri i helga da. Hvordan menneskene er klarer jeg ikke generalisere over, for det er så mange slags forskjellige. Det mest generelle er at de fleste tar studiene seriøst og jobber aktivit med dem, men de er også opptatt av forskjellige studentaktiviteter innimellom. Gir det mening om jeg sier "seriøst arbeidende, men ikke hengehoder"? Anonymkode: e71f4...104 Hahah, det gir mening =)! - Vet du om skolenavnet har mye å si? Glemte å nevne det, men har lyst til å studere innenfor robotikk / maskinlære; robotteknikkfeltet faller inn under kategoriene elektrisk, mekanisk og datateknikk / informatikk og etter hva jeg har forstått kan du også jobbe innenfor alle disse grenene + litt til, men om du vil ha de ''kule'' jobbene, som å være med på innovasjoner eller start-ups krever det mater eller bachelor + erfaring, er litt usikker på hva de legger i ordet ''erfaring''. Anonymkode: ca168...4e4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #5 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg studerer siv.ing i Trondheim nå. Er generelt ganske mange forskjellige type folk, men fellestrekket er at veldig mange er smarte. Noen er kjempenerder, noen har personlighet til noen man kanskje ikke skulle tro skulle bli ingeniør, noen er veldig engasjerte folk, osv... Men alle er litt nerd på innsiden kan man si. Vil si at å bli siving på NTNU gir høyere status og enklere måte å få jobb på etter utdannelsen sammenliknet med andre universiteter eller høgskoler, da veldig mange bedrifter kommer hit for å rekruttere. Om du er sikra jobb med C snitt kan ingen svare på. Men C er snittet blant studentmassen, og de fleste får jobb etter utdannelsen. Min erfaring er at det ikke engang er "bare" å få C i snitt, det er krevende fag her. Anonymkode: f283f...a9c Takk for innspill =D! - Åja, med ''C'' så refererte jeg til å eventuelt gå 3+2, der jeg først ta bachelor og eventuelt tar en master i etterkant. Geeky and freaky, det liker vi B) Hvilken linje går du? Anonymkode: ca168...4e4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #6 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for innspill =D! - Åja, med ''C'' så refererte jeg til å eventuelt gå 3+2, der jeg først ta bachelor og eventuelt tar en master i etterkant. Geeky and freaky, det liker vi B) Hvilken linje går du? Anonymkode: ca168...4e4 For å ikke bli gjenkjent så svarer jeg ikke nøyaktig linje, men jeg kan avkrefte at jeg går noe av det du har nevnt over i hvert fall. Anonymkode: f283f...a9c
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #7 Skrevet 18. februar 2023 Ingeniører er godt ettertraktet, skolenavn har ikke så alt for mye å si, møter du på en gløsing som leder kan det hende de preferer gløsinger, men ellers har det ikke så mye i si. Ta den skolen du ønsker å studere på. Anonymkode: ca168...4e4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #8 Skrevet 18. februar 2023 De er som regel veldig ettertraktet, om du velger en ''normal'' ingeniør vei. Anonymkode: ca168...4e4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #9 Skrevet 18. februar 2023 Det svinger noe med konjunkturene uansett linje, men de aller fleste får relevant jobb over tid. Jeg er Siv.ing. elektro, som burde være stabil, men er noe svingninger også her. Det er vanskelig å spå frem i tid. Nå er det rift om ingeniører og vi ansetter nyutdanna et halvt år før de er ferdige. Men det har også vært perioder der vi har måttet si opp folk, som i 2014-2015 da det var nedgangstider i bransjen og da har det vært vanskelige for nyutdanna også naturligvis. Men en får alltids en jobb med den utdannelsen også kan en søke seg til mer relevante og interessante jobber etter hvert. Vi ansetter folk fra forskjellige skoler, viktigere at de har gode referanser og fremstår som kunnskapssøkende, proaktive og på. Anonymkode: c9712...d29
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå