AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #1 Del Skrevet 18. februar 2023 Er dere fornøyde? Hvordan fungerer flyten med kun én benkeflate? Jeg drømmer om stor øy med alle funksjoner, og kun høyskapvegg med kjøleskap og ovn osv. Har nå hatt tre oppdelte benkeplater, og er lei av å fly over gulvet med varme kjeler. Ønsker meg så innmari bedre flyt, og hvis jeg skal dele opp så blir det automatisk vask og platetopp på hver sin del (øy pluss inntil vegg). Ønsker øy pga mange barn/stor familie. Og ønsker øy midt på gulvet siden vi ofte er mange på kjøkkenet samtidig, vil ikke ha halvøy der noen blir "stengt inne". Men er sååå redd for å angre meg 😛 Om det er så praktisk som jeg ser for meg. Tenker liksom en flate er mye lettere å holde ryddig og ren, når det ikke er noen steder å gjemme bort rotet (feks. skyve inntil veggen) så må man jo faktisk sette det på plass. Anonymkode: c2483...1df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rødstrupa Skrevet 18. februar 2023 #2 Del Skrevet 18. februar 2023 Ta en prat m/kjøkkenkonsulent. Få laget flere forslag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #3 Del Skrevet 18. februar 2023 Rødstrupa skrev (33 minutter siden): Ta en prat m/kjøkkenkonsulent. Få laget flere forslag. Jeg er ute etter erfaringer på hvordan det funker for dere som har denne løsningen. Hvis du ikke har denne løsningen er ikke dette spørsmålet til deg Anonymkode: c2483...1df 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #4 Del Skrevet 18. februar 2023 Jeg har trivdes best med kjøkkenøy uten noen annet enn benkeplate. Foretrekker å ha øyen som arbeidsdel og så ha vask og ovn/koketopp på benken med overskap over. Da blir det en god "arbeidstrekant", det er lettere å jobbe på flere på kjøkkenet, man får en naturlig adskilt vaskehjelp, og kokeplater er ikke i veien på øya. Øya kan da også fungere som buffetbord når man har gjester og det er bedre plass til lekser o.l på øya hvis man har sitteplasser der. Med øy med vask og koketopp følte jeg at jeg ble stående mesteparten av tiden med ryggen mot resten av kjøkkenet fordi benkeplaten mot veggen var naturlige arbeidsbenk. Øya ble også mer rotete. Men, her spiller jo helt klart utformingen av kjøkkenet som en helhet en stor rolle. Og størrelsen på øya vil jo også ha mye å si. Ville tegnet opp noen alternativer, tenkt over hva slags mat dete lager mye av og hvilke deler av kjøkkenet dere bruker mest tid ved nå. Anonymkode: b204c...7ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #5 Del Skrevet 18. februar 2023 naturlig adskilt vaskesone skulle det stå 😅 Anonymkode: b204c...7ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #6 Del Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har trivdes best med kjøkkenøy uten noen annet enn benkeplate. Foretrekker å ha øyen som arbeidsdel og så ha vask og ovn/koketopp på benken med overskap over. Da blir det en god "arbeidstrekant", det er lettere å jobbe på flere på kjøkkenet, man får en naturlig adskilt vaskehjelp, og kokeplater er ikke i veien på øya. Øya kan da også fungere som buffetbord når man har gjester og det er bedre plass til lekser o.l på øya hvis man har sitteplasser der. Med øy med vask og koketopp følte jeg at jeg ble stående mesteparten av tiden med ryggen mot resten av kjøkkenet fordi benkeplaten mot veggen var naturlige arbeidsbenk. Øya ble også mer rotete. Men, her spiller jo helt klart utformingen av kjøkkenet som en helhet en stor rolle. Og størrelsen på øya vil jo også ha mye å si. Ville tegnet opp noen alternativer, tenkt over hva slags mat dete lager mye av og hvilke deler av kjøkkenet dere bruker mest tid ved nå. Anonymkode: b204c...7ba Men da hadde du ikke kun en stor øy, du hadde også benkeplass inntil vegg? Det jeg vurderer her er en øy på oppunder 4 meter lengde, og ingen annen benkeplass enn den. Ergo ikke noe kjøkken å stå med ryggen mot, om du skjønner? Anonymkode: c2483...1df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #7 Del Skrevet 19. februar 2023 Jeg har stor øy med ekstra stor platetopp. Men valgte bort å ha vasken på øya. Årsaken er, som du også er inne på, at øya skal være et samlingspunkt. Med mye plass. Både for matlaging og annet. Man bruker gjerne tiden med platetoppen, mens vasken er man kun korte turer innom. Mye plass rundt koketopp er gull, både til å sette fra seg ting, kutte mat, med mer. Og ikke minst liker jeg at vasken er "skitten sone", der jeg setter alt som er brukt, eller skal kastes. Boller og gryter må settes i bløt. Ting som er vaskes må settes til tørk. Alt dette rotet ville jeg ikke ha på en øy. Særlig fordi det hos oss er slik at rot/vask på øy betyr at man ser rett på det fra middagsbordet. Mens vasken nå er litt mer til siden bak en halv-vegg, slik at all oppvask kan skjules løpende. Men elsker virkelig å ha platetoppen på øya. Da ser jeg jo rett på de som henger rundt der, eller sitter ved bordet, i stedet for å stå med ryggen til inntil en vegg. Det jeg angrer på som jeg først har sett i etterkant er at man kan ha en veldig liten vask rett ved platetopp. Og en større vask et annet sted. Anonymkode: a5456...5e2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 19. februar 2023 #8 Del Skrevet 19. februar 2023 Det blir lett litt søling med vann mm fra vasken. Tenker det er greit med en vegg bak som stanser det som eller lett ville ha landet på gulvet på den andre siden av øyen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #9 Del Skrevet 19. februar 2023 13 hours ago, AnonymBruker said: Men da hadde du ikke kun en stor øy, du hadde også benkeplass inntil vegg? Det jeg vurderer her er en øy på oppunder 4 meter lengde, og ingen annen benkeplass enn den. Ergo ikke noe kjøkken å stå med ryggen mot, om du skjønner? Anonymkode: c2483...1df Det er sant. Men jeg ville fotsatt foretrukket benk med vask og koketopp bak meg i tillegg til øy å jobbe på. Rett og slett for å ha en bedre arbeidstrekant enn man får rundt en øy. Var jo derfor jeg endte med å bruke benken til kutting o.l, for øya var tungvint å jobbe rundt på og var ikke gode soner. Og hos oss ble øya mye mer rotete med vask og koketopp på. Nå er jo kjøkken et arbeidsrom, så man må legge det opp ergonomisk både for soner og tenke på hvordan man vil måtte gå rundt når man jobber osv. Så rommet man har vil påvirke mye hvordan flyten kan legges opp. Og så er det jo individuelt hvordan man jobber og hva man foretrekker. Det du beskriver funker jo tydeligvis for mange selvom jeg ikke ville hatt kjøkkenet sånn. Anonymkode: b204c...7ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå