AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #1 Skrevet 18. februar 2023 Hei! Kan man komme inn på et studie og motta studielån uten å studere? 1. Man betaler studieavgiften til skolen. Da får man utbetalt "storstipendet"? 2. Må man møte opp til første skoledag/forelesning? for å fortsette få neste utbetaling. 3. Hva visst man mottar f.eks dagpenger/aap fra nav uten at man har snakket med nav om å studere. Kan man få straff om å betale tilbake noe da? Evt fengsel for svindel? I hvor mange måneder kan man gjøre dette før de finner ut av det? Kan man f.eks motta i fem måneder for så informere om at man har sluttet? Må studielån, litt jobb være eneste inntekt? Svar gjerne på spørsmålene. Tilleggsinfo, som egentlig ikke er relevant - men som jeg legger vel likevel. Jeg har ikke tenkt å snylte, men bare lurer på hvordan dette er i praksis. Jeg har en venninne som egentlig ville ta et årsstudium, så hun mottar stønad fra nav og fullt studielån da hun betalte studieavgiften til skolen. Hun skulle egentlig studere, men fikk tilbakefall i sykdom og hun møtte ikke opp på første forelesning. Hun sier hun skal si fra til lånekassen at hun har sluttet i mai fordi eksamen er i Juni. Jeg vet venninna mi mottar aap og hun sier hun ikke har avklart dette med nav fordi hun bare hadde tenkt å ta et årstudium i tillegg til å begynne å jobbe 100%. Hun har vært alvorlig syk og kan ikke jobbe enda, og jeg tror ikke hun mener å snylte, men hun sier at studielånet er greit å ha så lenge hun kan for å kunne betale ekstra på gjeld i mnd så lenge hun kan. Renten er jo bedre. Hun er hverken slem, manipulerende eller kriminell, kanskje bare uvitende her. Jeg vil ikke at hun skal havne i trøbbel så lurer på om noen av dere har gjort det samme evt vet hvordan dette fungerer. Anonymkode: 0b1b5...bb8
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #2 Skrevet 18. februar 2023 Høres ikke uvitennde ut siden hun sksl vente mednå si ifra. Tror ikke dette er innafor i det hele tatt. Anonymkode: b377e...fc6 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #3 Skrevet 18. februar 2023 Dette er ikke greit nei. Er vel god sjanse å slippe unna men det er bokstavelig å svindle til seg urettmessige penger, selv om det er lån så må man faktisk studere for å ha rett til pengene. Hvordan regelverket til NAV er kjenner jeg ikke til i forhold til AAP Anonymkode: 65e2b...f3a
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #4 Skrevet 18. februar 2023 1. Man betaler studieavgiften til skolen. Da får man utbetalt "storstipendet"? Det er noen kriterier som skal være på plass før stipendet/lånet utbetales. Man må melde seg opp på undervisning og eksamen, og man må betale semesteravgiften. Står greit forklart inne på lanekassen.no 2. Må man møte opp til første skoledag/forelesning? for å fortsette få neste utbetaling. Som regel må man møte opp første skoledag for å bli registrert som aktiv student. Litt ulikt fra studiested til studiested, kanskje. Er man ikke aktiv student har man ikke rett på studielån. 3. Hva visst man mottar f.eks dagpenger/aap fra nav uten at man har snakket med nav om å studere. Kan man få straff om å betale tilbake noe da? Evt fengsel for svindel? For å få lov til å motta AAP og studere samtidig, så må studiet avklares med NAV. Studiet legges da inn i aktivitetsplanen på nav, og man må være aktiv student for å beholde AAP. Det er ingen regler som sier at man ikke kan få AAP og studielån samtidig, fordi studielån ikke regnes som inntekt. Men studiet må som sagt være godkjent av NAV. Dersom man er registrert som student, men ikke tar eksamen/stryker på eksamen, havner man "bakpå" hos lånekassen. Ett år med studier er vanligvis 60 studiepoeng. Er man bakpå med 60 eller flere poeng, kan man ikke få studielån mer. Dette kan altså få konsekvenser for senere, om hun ønsker å studere igjen om noen år f.eks. Anonymkode: ea502...cad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå