AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #1 Skrevet 18. februar 2023 Hei. vet ikke om det er jeg som overreagerer, men er en stund siden jeg var ungdom selv naturligvis. Har ei bodusjente på 16, blir 17 år om ikke så lenge. Hun og far har vært alene i alle år, inntil jeg kom inn i bildet for 3 år siden. Hun har det siste året tatt med seg venner hjem til alle døgnets tider og jeg er ikke komfortabel med det. Kom senest hjem på torsdagskvelden 2330 med 4 andre. De er modne ungdommer og finner på lite tull, men jeg synes fortsatt ikke det er greit. Ene er at det er litt småbråk når man skal sove, men det er ingen kontroll av voksne hvis det skulle være noe. I tillegg er det en utfordring å respektere at døra skal være låst på natta. har også to mindre barn i huset som våkner innimellom, pga matlaging midt på natta og fnising og knising. I helgene er det litt mer slack, men i ukedagene synes jeg man bør respektere slikt. overreagerer jeg? Anonymkode: 55146...4c2 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #2 Skrevet 18. februar 2023 Stedatter, ja. Anonymkode: ce853...0d3 1
Ulrikke Skrevet 18. februar 2023 #3 Skrevet 18. februar 2023 Hvis det er skole dagen etter, så hadde dette vært uaktuelt hos oss! 17-åringen hadde aldri kommet på å gjøre det heller.... Ikke mine tre eldre bonusbarn heller! Ellers kommer det jo an på hvordan man bor. Vekker man andre er det ikke ok, punktum. Dette med dør løste vi ved å skaffe kodelås da de eldste stebarna var tenåringer, den låses automatisk når døra lukkes. Det eneste jeg angrer på med den var at vi ikke gjorde det før Hadde hun hatt en kjellerstue med kjøkkenkrok, så greit nok.... Men det er ikke greit å vekke andre på den måten, uansett om det er barn eller voksne som vekkes. Men hvorfor flyr disse 16-åringene ute til langt på natt hverdag og helg? 11
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #4 Skrevet 18. februar 2023 Går jenta på VGs? I såfall er det overhodet ikke akseptabelt å dra folk hjem så seint. Det er meningen at de sover på den tiden på døgnet . Synes det er greit at folk går hjem seinest kl 22. Er far på banen her eller gjør jenta som hun vil ? Anonymkode: d750f...03d 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #5 Skrevet 18. februar 2023 Hun går på skole ja. Far klager over døgnrytmen hennes men stopper henne jo heller ikke. bonus eller ikke, blir til å ha samme regler for mine biologiske. Ikke noe å si ts Anonymkode: 55146...4c2 7 2 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #7 Skrevet 18. februar 2023 21 minutter siden, AnonymBruker said: Stedatter, ja. Anonymkode: ce853...0d3 Hva mener du med det? Hadde du synes det var ok med egne barn? Her i huset skal besøk avtales på forhånd, det gjelder felles barn og stebarn. Samme regler for alle. Og jeg skal selvsagt vite hvem som dras inn i mitt hus! Det din stedatter driver med hadde vært totalt uaktuelt. Hva sier far?! Anonymkode: 0ec45...54f 2 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #8 Skrevet 18. februar 2023 Orly skrev (1 minutt siden): Overnatter de eller er de bare innom? Det spiller vel ingen rolle, rundt midnatt midt i uka med skole eller jobb dagen etter, bør man uansett ikke dra inn folk i huset. Handler om respekt, ikke noe annet. Anonymkode: 8a9f9...6bd 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #9 Skrevet 18. februar 2023 Jeg hadde tenkt at det nok er en grunn til at de kommer til oss og at jeg ville vært glad de opplever hjemmet vårt som åpent og trygt. Selvfølgelig ville de måtte ta hensyn til oss andre som bor i huset, men jeg ville ikke sendt dem på dør. Anonymkode: bb70f...9ea 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #10 Skrevet 18. februar 2023 Flott de tar med folk hjem istedetfor å reke rundt. etter kl 23 i helgene og 21 i hverdagene må besøket hjem Anonymkode: 051de...f51 3
Ulrikke Skrevet 18. februar 2023 #11 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hun går på skole ja. Far klager over døgnrytmen hennes men stopper henne jo heller ikke. bonus eller ikke, blir til å ha samme regler for mine biologiske. Ikke noe å si ts Anonymkode: 55146...4c2 Man må jo sette grenser. Hyggelig at de trives hjemme hos dere, men det skal fortsatt funke for dere andre som bor der. Han kan ikke klage og samtidig la være å sette grenser. Min 17-åring kommer alltid hjem senest 23 i hverdagene med mindre det er noe spesielt, og det er ikke jeg som har bestemt det, men hun selv.... Og ja, mine stebarn gjorde akkurat det samme, av seg selv.... Hadde de ikke gjort det, så hadde vi satt grenser, uansett hvem som er forelder til hvem.... Grunnen til at de er hos dere er vel nettopp at andre foreldre setter grenser for eget hus. 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #12 Skrevet 18. februar 2023 Jeg tenker helt greit i helgene, så lenge de tar hensyn. Jeg har selv 2 tenåringer, og i helgene kan de ha venner på besøk utover natta. Men aldri på hverdager, og det er jo ikke greit når det er skole dagen etter. Stusser og over de andre som ikke må hjem til grei tid på hverdager. Anonymkode: 82ee1...088 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #13 Skrevet 18. februar 2023 Tydeligvis en enstemmig mening her, takk. Skal ta å snakke ordentlig med far, men han unngår krangler med henne for det er såååå ukomfortabelt. Nok er nok. Takk! ts Anonymkode: 55146...4c2 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #14 Skrevet 18. februar 2023 Det hadde ikke jeg fått lov til som tenåring iallfall. Man må jo ha noen husregler når man bor sammen og det er jo naturlig at man ikke bråker etter kl. 23 når voksne og andre barn sover. Om man er hjemme alene eller har med andre hjem. Og det siste er jo veldig vanskelig å gjøre uten å bråke. Jeg ville heller ikke likt at noen i huset hadde med gjester hjem når jeg sov, som jeg ikke vet hvem er.. Overnatter de eller henger de så sent på kvelden og drar hjem midt på natta? Har ingen innetider? Anonymkode: 25f69...72f 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #15 Skrevet 18. februar 2023 De henger, gjerne 3-5 stk til langt utpå natta. Ts Anonymkode: 55146...4c2 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #16 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei. vet ikke om det er jeg som overreagerer, men er en stund siden jeg var ungdom selv naturligvis. Har ei bodusjente på 16, blir 17 år om ikke så lenge. Hun og far har vært alene i alle år, inntil jeg kom inn i bildet for 3 år siden. Hun har det siste året tatt med seg venner hjem til alle døgnets tider og jeg er ikke komfortabel med det. Kom senest hjem på torsdagskvelden 2330 med 4 andre. De er modne ungdommer og finner på lite tull, men jeg synes fortsatt ikke det er greit. Ene er at det er litt småbråk når man skal sove, men det er ingen kontroll av voksne hvis det skulle være noe. I tillegg er det en utfordring å respektere at døra skal være låst på natta. har også to mindre barn i huset som våkner innimellom, pga matlaging midt på natta og fnising og knising. I helgene er det litt mer slack, men i ukedagene synes jeg man bør respektere slikt. overreagerer jeg? Anonymkode: 55146...4c2 Dette er helt normalt og selvfølgelig helt greit. Vær glad hun har venner. Anonymkode: 52f89...7c7 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #17 Skrevet 18. februar 2023 En ting er hvis de er rolige og sitter på rommet/kjellerstuen, men å lage mat og forstyrre andre er ugreit. Ingen kan forvente at man kan kokkelere midt på natten når andre sover. Jeg hadde satt grenser på at de tilnøds kan være på rommet/kjellerstuen, men de får ikke bevege seg til kjøkkenet. Ev. får datter ta med seg brød og pålegg ned slik at det ikke forstyrrer. Det er bare snakk om tid før de tar med seg alkohol og flere folk, og tydeligere grenser må bli satt med tanke på bråk og forstyrrelse av andre. Anonymkode: d4f39...4ea 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #18 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er helt normalt og selvfølgelig helt greit. Vær glad hun har venner. Anonymkode: 52f89...7c7 Det er ikke normalt at 16 åringer tar med seg 4 venner kl 23:30 på en skolekveld. Må du rulle inn. Anonymkode: d4f39...4ea 12 5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #19 Skrevet 18. februar 2023 Jeg er 23, kjenner meg igjen, synnes dette er helt ok. Mamma og pappa kjennte alle vennene mine og stolte på oss. Hadde også med meg noen gutter hjem etter fest. Var ikke noe problem🫣 er 23 år, fast jobb, hus, hytte og bil, og er gift. Venter også vårt første barn. Jeg føler selv jeg er en ok voksen i dag, vokst opp nesten uten regler, men mamma og pappa hadde forventninger til meg Anonymkode: ff546...6ea 1
Mt3 Skrevet 18. februar 2023 #20 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er helt normalt og selvfølgelig helt greit. Vær glad hun har venner. Anonymkode: 52f89...7c7 Nei, å si at det er normalt å ha med seg venner hjem kl.23.30 på en hverdag også lage seg mat og prate flere timer før besøket drar hjem blir helt feil. Om så eldste her som nærmer seg 18år tok med venner hjem, lagde mat og pratet så andre i husstanden ble vekket etter kl.23.00 så ville det bli gitt klar beskjed om at vennene fikk dra seg ut av huset. Selv når de har overnatting på helg så skal de holde støynivået så lavt at ingen vekkes etter midnatt. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå