AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #1 Skrevet 18. februar 2023 Jeg er i et forhold med en mann, vi er voksne og har barn - ikke felles. I min barndom ble jeg utsatt for seksuelt misbruk, og jeg ble voldtatt en gang for noen år siden. For meg faller det da naturlig å frykte visse menn. Jeg kjenner mange gode menn jeg stoler på, og jeg mener ikke at alle menn er fæle. Noe som plager meg, er at kjæresten min virker veldig negativ til feminisme, og kommenterer stadig at kvinner «har latt seg tråkke på» etc. Som om kvinner har hatt et valg. Det er også en forventning om at jeg gjør alt, han bidrar minimalt hjemme. Om jeg henviser til ren statistikk som viser feks at kvinner er tryggere sjåfører, eller noe som helst som hevder kvinner, så overstyrer hans mening all fakta. Han er ikke voldelig, og snakker generelt ikke nedsettende til andre. Jeg elsker menn og skylder ikke på menn generelt, men jeg har opplevd nok til å forstå at vi har et samfunnsproblem som alle må være villige til å reparere - også kvinner. Men jeg blir rett og slett litt bekymret for om denne mannen har et usunt syn på kvinner? Man blir jo så farget av forelskelsen, greit å høre hva andre tenker. Anonymkode: 27b60...68b 2
Helene1982 Skrevet 18. februar 2023 #2 Skrevet 18. februar 2023 Du er nok den eneste som kan svare på dette. For meg er det uaktuelt å være sammen med noen som snakker nedsettende om andre grupper mennesker enten det er kvinner, menn, minoriteter eller homofile. jeg mener at man selvsagt kan krtisere mennesker og ikke like alle, men jeg er ikke fan av de som bruker for mye tid på å forhåndsdømme folk man ikke kjenner basert på sin egen generelle oppfatning av en gruppe mennesker. Man trenger ikke ta alle diskusjoner alltid, men over tid hadde jeg ikke akseptert å leve sammen med et menneske som ikke forholder seg til fakta. Han sier jo at kvinner har latt seg tråkke på. Jeg leser jo det som at han vet at hvinner burde stå opp for seg selv og at det ikke er akseptabelt å være nedsettende mot kvinner (eller alle andre mennesker) Jeg personlig er ikke fan av kjønnskamp. jeg mener at om vi forkuserere på likestilling og ikke feminisme og guttastemning er vi på vei. Min mening som sagt, men dette må du nesten finne ut av selv. 2 3
regine Skrevet 18. februar 2023 #3 Skrevet 18. februar 2023 Hvorfor aksepterer du at du skal gjøre «alt» hjemme? Det er vel det første du må slutte med. Deretter - ikke la deg pille på nesen i diskusjoner - hans mening overstyrer ikke fakta. Og ja, han har et usunt syn på kvinner, han mener åpenbart at menn er viktigere og at menns meninger er de som er riktige. Vil du virkelig at dine barn skal vokse opp med slike holdninger? at din datter skal lære seg at som kvinne må hun akseptere å være hushjelp for mannen og behage han? Og at hun egentlig er mindre verdt fordi hun er kvinne? Og din sønn at han er mer verdt enn kvinner og bare kan kreve at de skal tjene han? 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #4 Skrevet 18. februar 2023 Det rare er jo at han faktisk har rett - når det gjelder deg. Du lar deg tråkke på. Og jo da- du har et valg. Anonymkode: 579eb...fe4 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #5 Skrevet 18. februar 2023 Du må sette handling bak ord. Du kan ikke kritisere andre for å ikke respektere kvinner, når du ikke respekterer deg selv. Slutt å gjør hans del av husarbeidet. Anonymkode: 07cd5...b3f 1 2
Friluftsmann70 Skrevet 18. februar 2023 #6 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er i et forhold med en mann, vi er voksne og har barn - ikke felles. I min barndom ble jeg utsatt for seksuelt misbruk, og jeg ble voldtatt en gang for noen år siden. For meg faller det da naturlig å frykte visse menn. Jeg kjenner mange gode menn jeg stoler på, og jeg mener ikke at alle menn er fæle. Noe som plager meg, er at kjæresten min virker veldig negativ til feminisme, og kommenterer stadig at kvinner «har latt seg tråkke på» etc. Som om kvinner har hatt et valg. Det er også en forventning om at jeg gjør alt, han bidrar minimalt hjemme. Om jeg henviser til ren statistikk som viser feks at kvinner er tryggere sjåfører, eller noe som helst som hevder kvinner, så overstyrer hans mening all fakta. Han er ikke voldelig, og snakker generelt ikke nedsettende til andre. Jeg elsker menn og skylder ikke på menn generelt, men jeg har opplevd nok til å forstå at vi har et samfunnsproblem som alle må være villige til å reparere - også kvinner. Men jeg blir rett og slett litt bekymret for om denne mannen har et usunt syn på kvinner? Man blir jo så farget av forelskelsen, greit å høre hva andre tenker. Anonymkode: 27b60...68b Jeg er veldig enig med deg, for mange menn har et forskrudd syn på kvinner. Jeg blir provosert av å se på enkelte, men også samfunnet generelt, f.eks. kvinnehelse. Hvor lite gjør en for å forske på og finne beste løsning for kvinner. stort sett all forskning går på menn, og f.eks. medisiner blir tilpasset kvinner. Vi må alle jobbe for like rettigheter og syn på begge kjønn. Har to gutter og en jente selv, og dette har jeg vært veldig bevisst på gjennom oppveksten deres. Til dere, og måten han snakker til deg på er noe dere må få pratet om. Hva gjør at han på generelt grunnlag kan si at kvinner ikke duger eller er mindre verdt. Se på høyere utdanning, medisin, juridisk, økonomi, osv. Kvinnene er bedre i å lykkes med sine mål, jobbe målrettet. Men de er ulike oss menn. Og da spørs det, på en bedre eller dårligere måte? Jeg vil si hverken bedre eller dårligere, men annerledes. 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #7 Skrevet 18. februar 2023 Ts her. Han har flyttet ut for lenge siden, jeg aksepterte ikke lenger arbeidsfordelingen. Vi ble kjærester igjen, han jobber mye med seg selv, men dette kvinnesynet skurrer altså for meg. Jeg tar til meg det som er skrevet her, ønsket vel bare en bekreftelse da jeg ikke har så frittalende venner. Anonymkode: 27b60...68b 1 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #8 Skrevet 18. februar 2023 Friluftsmann70 skrev (2 minutter siden): Jeg er veldig enig med deg, for mange menn har et forskrudd syn på kvinner. Jeg blir provosert av å se på enkelte, men også samfunnet generelt, f.eks. kvinnehelse. Hvor lite gjør en for å forske på og finne beste løsning for kvinner. stort sett all forskning går på menn, og f.eks. medisiner blir tilpasset kvinner. Vi må alle jobbe for like rettigheter og syn på begge kjønn. Har to gutter og en jente selv, og dette har jeg vært veldig bevisst på gjennom oppveksten deres. Til dere, og måten han snakker til deg på er noe dere må få pratet om. Hva gjør at han på generelt grunnlag kan si at kvinner ikke duger eller er mindre verdt. Se på høyere utdanning, medisin, juridisk, økonomi, osv. Kvinnene er bedre i å lykkes med sine mål, jobbe målrettet. Men de er ulike oss menn. Og da spørs det, på en bedre eller dårligere måte? Jeg vil si hverken bedre eller dårligere, men annerledes. Jeg føler nok at han mener seg under meg fordi jeg er intelligent og veltalende med mer allmennkunnskap enn han. Vanskelig, da jeg overhodet ikke føler meg bedre eller over han, annet enn at jeg er mer moden og ønsker at han jobber med den delen. Helt enig med deg - bare annerledes. Selv med mine erfaringer dømmer jeg ikke menn. Men jeg dømmer nok menn og kvinner som ikke innser den skjevheten i samfunnet. Anonymkode: 27b60...68b 3
Lovis Fenja Skrevet 18. februar 2023 #9 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ts her. Han har flyttet ut for lenge siden, jeg aksepterte ikke lenger arbeidsfordelingen. Vi ble kjærester igjen, han jobber mye med seg selv, men dette kvinnesynet skurrer altså for meg. Jeg tar til meg det som er skrevet her, ønsket vel bare en bekreftelse da jeg ikke har så frittalende venner. Anonymkode: 27b60...68b Så bra!! 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #10 Skrevet 18. februar 2023 Sånne holdninger er nok til at jeg hadde avgjort at vi ikke passet sammen. Når han ikke engang respekterer mitt kjønn så hjelper det ikke at han påstå å respektere og elske meg. En mann som er negativ til feminisme er som å sove i en bjørnehule, du deler ikke seng med fienden. Og ja, anti feminisme er kvinners værste fiende som tar liv og er grunnen til overgrep som du har vært direkte rammet av. Har faktisk snakket om dette i venninnegjengen, to av venninnene ergret seg over sånne sexistiske små kommentarer som kom iblandt fra kjærestene deres ( nå exer) og at det bare var rulling med øya om man snakket om metoo, og de syns dama var teit for å gå i 8mars tog og sånne ting. Ikke noe veldig aktivist greier men helt normale ting som opptar oss kvinner og er viktig for våre liv og trygghet. Når vi ble 25 dumpa begge typene sine og skjønte at det der er ikke greit. Skal man leve med en kvinne skal man respektere alle kvinner, støtte kvinnesaker og i det minste lytte og sympatisere når vi forteller og ikke gjøre narr av det eller victimblame. Vi snakket om det etterpå hvor glade de var og hvor mye bedre de følte seg av å stå opp for seg selv og kvitte seg med de karene og slippe å måtte falsk-le bort sexistiske kommentarer, gi seg i diskusjoner fordi de ikke kom noen vei og gå rundt å føle at det var noe grunnleggende respekt i holdningene til karene ovenfor kvinner som manglet. Jeg har droppet menn på date selv som har vært negative til viktige kvinnesaker og hadde ikke kunnet leve med en mann som han du beskriver. Jeg skjønner at dere sikkert har det masse fint sammen også og at du føler han behandler deg bra siden han ikke er voldelig eller direkte dust, men holdningene hans tråkker på deg og bare fordi vi er vant til å bli tråkket på av sånne holdninger rundt oss overalt betyr virkelig ikke at vi skal måtte finne oss i det Anonymkode: 1aacf...7d2 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #11 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sånne holdninger er nok til at jeg hadde avgjort at vi ikke passet sammen. Når han ikke engang respekterer mitt kjønn så hjelper det ikke at han påstå å respektere og elske meg. En mann som er negativ til feminisme er som å sove i en bjørnehule, du deler ikke seng med fienden. Og ja, anti feminisme er kvinners værste fiende som tar liv og er grunnen til overgrep som du har vært direkte rammet av. Har faktisk snakket om dette i venninnegjengen, to av venninnene ergret seg over sånne sexistiske små kommentarer som kom iblandt fra kjærestene deres ( nå exer) og at det bare var rulling med øya om man snakket om metoo, og de syns dama var teit for å gå i 8mars tog og sånne ting. Ikke noe veldig aktivist greier men helt normale ting som opptar oss kvinner og er viktig for våre liv og trygghet. Når vi ble 25 dumpa begge typene sine og skjønte at det der er ikke greit. Skal man leve med en kvinne skal man respektere alle kvinner, støtte kvinnesaker og i det minste lytte og sympatisere når vi forteller og ikke gjøre narr av det eller victimblame. Vi snakket om det etterpå hvor glade de var og hvor mye bedre de følte seg av å stå opp for seg selv og kvitte seg med de karene og slippe å måtte falsk-le bort sexistiske kommentarer, gi seg i diskusjoner fordi de ikke kom noen vei og gå rundt å føle at det var noe grunnleggende respekt i holdningene til karene ovenfor kvinner som manglet. Jeg har droppet menn på date selv som har vært negative til viktige kvinnesaker og hadde ikke kunnet leve med en mann som han du beskriver. Jeg skjønner at dere sikkert har det masse fint sammen også og at du føler han behandler deg bra siden han ikke er voldelig eller direkte dust, men holdningene hans tråkker på deg og bare fordi vi er vant til å bli tråkket på av sånne holdninger rundt oss overalt betyr virkelig ikke at vi skal måtte finne oss i det Anonymkode: 1aacf...7d2 Tusen takk for velskrevet svar. Du har så rett! Anonymkode: 27b60...68b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå