AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #1 Skrevet 18. februar 2023 Har en rekke diagnoser som går på traumer, oppvekst traumer gjennom 18 år. Har klart å stable meg et trygt og stabilt liv med ekteskap og familie. Høyere utdanning innen pedagogiske fag. Har holdt traumene på avstand hele barndommen, til tross for å ha gått mange år til psykolog. Nå i voksen alder har jeg begynt å pirke borti ting, se sammenhenger når jeg hører om andres liv, og ta tak i egne triggere. Har hatt en tøff periode på jobb, barna har hatt mye sykdom og livet har vært litt for krevende på mange områder. Har siste året hatt masse infeksjoner. Er redd dette er pga traumene og at jeg tåler mindre, men det kan også ha sammenheng med at jeg faktisk jobber med masse barn og disponeres for sykdom. Vet ikke helt hva jeg vil med innlegget. Blitt henvist til behandling nå, men er lang ventetid. Måneder og kanskje år. Har en privat psykolog som jeg går til ved helt krise. Har en sjef som selv har nær familie med lignende diagnoser. Vurderer å være åpen om min vei, og at jeg tror jeg er mer mottagelig fordi jeg trenger behandling, og at det er noe jeg vil prioritere for å klare å holde meg selv oppe og være bedre rustet. Skal egentlig tilbake til jobb mandag nå, har hatt to dager hjemme med en infeksjon. Barna er også syke. Kjenner jeg trenger egentlig mandag også, men er en People pleaser og sliter med å ha fravær. Da får jeg masse bekymringsangst og redd konsekvenser. Hva mener dere? Andre som kjenner de er i samme bås? Anonymkode: 8946e...f94
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #2 Skrevet 18. februar 2023 Vil ikke tro du får plass på dps hvis det er det du har søkt, når du fungerer såpass bra. Eller er det ting du sliter med som du ikke har skrevet om her? Anonymkode: e4951...9d2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #3 Skrevet 18. februar 2023 Infeksjon? Hva mener du med det? Anonymkode: b0569...3f5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #4 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Infeksjon? Hva mener du med det? Anonymkode: b0569...3f5 Bakterie infeksjon, som lungebetennelse, bihulebetennelse eller hals. Anonymkode: 8946e...f94
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #5 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vil ikke tro du får plass på dps hvis det er det du har søkt, når du fungerer såpass bra. Eller er det ting du sliter med som du ikke har skrevet om her? Anonymkode: e4951...9d2 Ja sliter med mange ting ja. Har en del diagnoser, men kanskje jeg ikke får plass da, ettersom jeg klarer jobbe. Anonymkode: 8946e...f94
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #6 Skrevet 18. februar 2023 Alle på jobb med barn har vært syke «konstant» de siste månedene. Er nok mye ekstra sykdom også i år fordi immunforsvaret vårt ikke har fått øvd seg under covid når vi bare var hjemme og sprita ned alt! Tror nok du kan ta det med ro. Likevel er det slik at en kan være mer mottakelig for sykdom dersom du opplever mye indre stress og uro og dersom det sympatiske nervesystemet ditt står i konstant beredskap. Det du eventuelt kan gjøre selv er å oppsøke en form for avspenning som passer for deg (mindfulness, meditasjon, pusteøvelser, visualisering osv.) som du øver på hver eneste dag. Da får du etter hvert lært deg å koble på det parasympatiske nervesystemet ditt slik at du får slått av den indre alarmen. God bedring! Anonymkode: efbcb...5c1 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #7 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Alle på jobb med barn har vært syke «konstant» de siste månedene. Er nok mye ekstra sykdom også i år fordi immunforsvaret vårt ikke har fått øvd seg under covid når vi bare var hjemme og sprita ned alt! Tror nok du kan ta det med ro. Likevel er det slik at en kan være mer mottakelig for sykdom dersom du opplever mye indre stress og uro og dersom det sympatiske nervesystemet ditt står i konstant beredskap. Det du eventuelt kan gjøre selv er å oppsøke en form for avspenning som passer for deg (mindfulness, meditasjon, pusteøvelser, visualisering osv.) som du øver på hver eneste dag. Da får du etter hvert lært deg å koble på det parasympatiske nervesystemet ditt slik at du får slått av den indre alarmen. God bedring! Anonymkode: efbcb...5c1 Med langvarige traumer, så hjelper ikke enkle avspenning. Det har psykolog pg psykiater sagt. Anonymkode: 8946e...f94 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #8 Skrevet 18. februar 2023 Ikke betro deg til sjefen. Da framstiller du deg som et offer. Sjefen kan late som og uttrykke forståelse, men det er robuste folk man vil ha i sin stab. For meg framstår du som veldig sykdomsfokusert og var jeg deg ville jeg prøvd å ikke la sykdom ta så stor plass i tankevirksomheten min. Anonymkode: f7348...917 5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #9 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Ikke betro deg til sjefen. Da framstiller du deg som et offer. Sjefen kan late som og uttrykke forståelse, men det er robuste folk man vil ha i sin stab. For meg framstår du som veldig sykdomsfokusert og var jeg deg ville jeg prøvd å ikke la sykdom ta så stor plass i tankevirksomheten min. Anonymkode: f7348...917 Har ikke gjort det til nå, men ser jo at psyke og kropp henger sammen. Ja i 2023 er man maskiner? Verden er kommet lengrt Anonymkode: 8946e...f94
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #10 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Med langvarige traumer, så hjelper ikke enkle avspenning. Det har psykolog pg psykiater sagt. Anonymkode: 8946e...f94 Du blir ikke kurert nei, men du roer ned nervesystemet ditt som igjen gir mer overskudd til at immunforsvaret får jobbe mer med sine greier. Anonymkode: efbcb...5c1 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #11 Skrevet 18. februar 2023 Hørtes litt sært ut å snakke med sjefen om dette. Det virker altfor privat og ødeleggende for en profesjonell relasjon. Anonymkode: 6d4e1...416 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #12 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja sliter med mange ting ja. Har en del diagnoser, men kanskje jeg ikke får plass da, ettersom jeg klarer jobbe. Anonymkode: 8946e...f94 Jeg fikk det. Det vil si, jeg fikk først avslag, men da skrev jeg selv en klage på det, der jeg var veldig tydelig på at jeg holdt på å knekke fullstendig sammen både fysisk og psykisk. Fikk da 8 timer hos en psykolog. Husker ikke hva den terapi heter, men den går ikke på å grave I gammel dritt, men på å akseptere og få gode (bedre) mestringsstrategier. 8 timer virket lite, spesielt siden jeg har forsøkt psykolog tre ganger tidligere, uten at det hjalp, men den terapien... helt fantastisk! Man ser på sine nåværende mestringsstrategier, og jeg fikk hjelp til å innse hvorfor de ikke hadde virket for meg. Så måtte jeg definere hva mitt mål var, som hos meg var å klare å legge bak meg mye vondt, og få det godt med meg selv og mine, og vurdere hva som sto i veien for det, og hva som var bedre strategier videre. Det var mye tankearbeid og også handlinger mellom timene. Jeg måtte for eksempel ta en veldig seriøs samtale med mine foreldre, som jeg trolig aldri hadde tatt om ikke terapien og psykologen viste meg hvor nødvendig det var. Jeg var et nytt menneske etter de 8 timene. Jeg tuller ikke. Kanskje noen kan hjelpe meg med å huske hva typen terapi heter? Vektlegger aksept, og å fokusere på bedre strategier fremover. Anbefaler deg å søke hos dps, og klage med ærlig fortvilelse over situasjonen når du får avslag. For det får du nok i første omgang. Anonymkode: 63df3...ced 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #13 Skrevet 18. februar 2023 PS! Jeg sliter/slet også med å være flink pike, og utad var jeg ikke bare bra ,men virket vellykket og med alt på stell. Anonymkode: 63df3...ced
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #14 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg fikk det. Det vil si, jeg fikk først avslag, men da skrev jeg selv en klage på det, der jeg var veldig tydelig på at jeg holdt på å knekke fullstendig sammen både fysisk og psykisk. Fikk da 8 timer hos en psykolog. Husker ikke hva den terapi heter, men den går ikke på å grave I gammel dritt, men på å akseptere og få gode (bedre) mestringsstrategier. 8 timer virket lite, spesielt siden jeg har forsøkt psykolog tre ganger tidligere, uten at det hjalp, men den terapien... helt fantastisk! Man ser på sine nåværende mestringsstrategier, og jeg fikk hjelp til å innse hvorfor de ikke hadde virket for meg. Så måtte jeg definere hva mitt mål var, som hos meg var å klare å legge bak meg mye vondt, og få det godt med meg selv og mine, og vurdere hva som sto i veien for det, og hva som var bedre strategier videre. Det var mye tankearbeid og også handlinger mellom timene. Jeg måtte for eksempel ta en veldig seriøs samtale med mine foreldre, som jeg trolig aldri hadde tatt om ikke terapien og psykologen viste meg hvor nødvendig det var. Jeg var et nytt menneske etter de 8 timene. Jeg tuller ikke. Kanskje noen kan hjelpe meg med å huske hva typen terapi heter? Vektlegger aksept, og å fokusere på bedre strategier fremover. Anbefaler deg å søke hos dps, og klage med ærlig fortvilelse over situasjonen når du får avslag. For det får du nok i første omgang. Anonymkode: 63df3...ced Sikkert act! «Acceptance and commitment therapy (ACT therapy) is a type of mindful psychotherapy that helps you stay focused on the present moment and accept thoughts and feelings without judgment. It aims to help you move forward through difficult emotions so you can put your energy into healing instead of dwelling on the negative.» Anonymkode: efbcb...5c1 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #15 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sikkert act! «Acceptance and commitment therapy (ACT therapy) is a type of mindful psychotherapy that helps you stay focused on the present moment and accept thoughts and feelings without judgment. It aims to help you move forward through difficult emotions so you can put your energy into healing instead of dwelling on the negative.» Anonymkode: efbcb...5c1 Takk! Ja det var det! 👍❤ Anonymkode: 63df3...ced
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #16 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bakterie infeksjon, som lungebetennelse, bihulebetennelse eller hals. Anonymkode: 8946e...f94 Mao er det snakk om sykdom som den generelle befolkningen også sliter med for tiden. Virker som du blåser opp dette veldig, "alle" har vært syke siden før jul. Man må nesten bare igjennom det. Er du i for dårlig allmenntilstand til å dra på jobb så ringer du inn syk. Har du vært syk lenge uten bedring tar du deg en tur til legen. Ut over det så må det nesten bare gå sin gang og du må forsøke å ikke la sykdom/diagnoser være hele deg og hele din hverdag. Anonymkode: b0569...3f5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #17 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Mao er det snakk om sykdom som den generelle befolkningen også sliter med for tiden. Virker som du blåser opp dette veldig, "alle" har vært syke siden før jul. Man må nesten bare igjennom det. Er du i for dårlig allmenntilstand til å dra på jobb så ringer du inn syk. Har du vært syk lenge uten bedring tar du deg en tur til legen. Ut over det så må det nesten bare gå sin gang og du må forsøke å ikke la sykdom/diagnoser være hele deg og hele din hverdag. Anonymkode: b0569...3f5 Hvordan kan du mene dette etter å ha lest innlegget? Jeg har aldri vært åpen , men stått på og presset meg. Aldri latt min historie bremse meg i noe. Hvordan kan du beskrive det som hele min hverdag? Anonymkode: 8946e...f94 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #18 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ja sliter med mange ting ja. Har en del diagnoser, men kanskje jeg ikke får plass da, ettersom jeg klarer jobbe. Anonymkode: 8946e...f94 Det virker jo som du klarer mye mer enn bare jobb og fungerer i grunn godt, men at ting begynner å sprekke litt? Da vil nok psykolog i kommunen eller privat kunne hjelpe deg, så du ikke går på en smell. Om du får plass eller ikke kan selvfølgelig ikke jeg si, men ihvertfall vær forberedt på avslag og ha en plan B så du får den hjelpen du trenger. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvordan kan du mene dette etter å ha lest innlegget? Jeg har aldri vært åpen , men stått på og presset meg. Aldri latt min historie bremse meg i noe. Hvordan kan du beskrive det som hele min hverdag? Anonymkode: 8946e...f94 Det er veldig lurt å ikke presse seg så langt at du ikke klarer mer og traumene tar overhånd, da kan veien tilbake bli ufattelig lang. Så det er bra du oppsøker hjelp før det går for langt. Å overse traumene og prøve å leve som normalt når det ligger å ulmer et sted går ikke i lengden. Sånn med tanke på sykdommene du snakker, om har det vært helt ekstremt generelt i befolkningen. Anonymkode: e4951...9d2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #19 Skrevet 19. februar 2023 18 hours ago, AnonymBruker said: Vil ikke tro du får plass på dps hvis det er det du har søkt, når du fungerer såpass bra. Eller er det ting du sliter med som du ikke har skrevet om her? Anonymkode: e4951...9d2 Nå må folk slutte å komme med slik tull. På grunn av slike utsagn så tenkte jeg også at jeg ikke var verdig å prøve å få hjelp. Høyere utdanning, etablert med mann og barn, krevende jobb som jeg er glad i. Noen gode venner rundt meg.. Likevel har jeg gått under umenneskelig press i mange år, et sprengt lidelsestrykk, kjent symptomer og ubehag kroppslig, smerter som har blitt kroniske og en del av hverdagen. Dette er jo det jeg lever i hver dag og det jeg kjenner. Det går jo. Men det er jo bare så vidt. Men jeg gjorde noe uvanlig og trosset slike utsagn som du kommer med, søkte hjelp og fikk komme inn på dps uten nesten noe ventetid. Tenk på det, jeg som tydeligvis fungerer såpass bra. Anonymkode: c43f5...a76 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #20 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nå må folk slutte å komme med slik tull. På grunn av slike utsagn så tenkte jeg også at jeg ikke var verdig å prøve å få hjelp. Høyere utdanning, etablert med mann og barn, krevende jobb som jeg er glad i. Noen gode venner rundt meg.. Likevel har jeg gått under umenneskelig press i mange år, et sprengt lidelsestrykk, kjent symptomer og ubehag kroppslig, smerter som har blitt kroniske og en del av hverdagen. Dette er jo det jeg lever i hver dag og det jeg kjenner. Det går jo. Men det er jo bare så vidt. Men jeg gjorde noe uvanlig og trosset slike utsagn som du kommer med, søkte hjelp og fikk komme inn på dps uten nesten noe ventetid. Tenk på det, jeg som tydeligvis fungerer såpass bra. Anonymkode: c43f5...a76 Tusen takk😊 Følte meg dårlig av det svaret, men ditt svar hjalp. Anonymkode: 8946e...f94
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå