AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #1 Skrevet 18. februar 2023 Det skrives for tiden at ultraprossesert mat ikke er bra å spise. Frukt og grønnsaker skjønner man jo er trygt å spise, mens kjeks og smågodter er noe av det usunneste. Men hva med mat som er "mellom" disse ytterpunktene? Jeg lurer feks på denne frokostblandingen som jeg spiser 5 dager i uka, betraktes den som u.p.🥄😅 Tar gjerne imot tips om lettvindt, sunn og god mat generelt😊👍 Anonymkode: 236dd...b44
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #2 Skrevet 18. februar 2023 Jeg har lastet ned en app som heter Frifor. Du scanner strekkoden på produktet og får vite hvor prosessert det er. Jeg har ikke din type müesli, men testet den på Weetabix Original. Den kom ut som "lite prosessert". Anonymkode: 854b8...b71 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #3 Skrevet 18. februar 2023 Får rette skrivefeilen med det samme. Før noen andre gjør det. Skal være "ultraprosessert" 😁 TS Anonymkode: 236dd...b44
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #4 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har lastet ned en app som heter Frifor. Du scanner strekkoden på produktet og får vite hvor prosessert det er. Jeg har ikke din type müesli, men testet den på Weetabix Original. Den kom ut som "lite prosessert". Anonymkode: 854b8...b71 Så smart! Takk for kjempebra tips👍. Skal prøve den appen!! TS Anonymkode: 236dd...b44
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #5 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Det skrives for tiden at ultraprossesert mat ikke er bra å spise. Frukt og grønnsaker skjønner man jo er trygt å spise, mens kjeks og smågodter er noe av det usunneste. Men hva med mat som er "mellom" disse ytterpunktene? Jeg lurer feks på denne frokostblandingen som jeg spiser 5 dager i uka, betraktes den som u.p.🥄😅 Tar gjerne imot tips om lettvindt, sunn og god mat generelt😊👍 Anonymkode: 236dd...b44 Smågodt er nok ikke det mest usunne, for det spiser man som regel sjeldent. Det som er mest usunt er jo ultraprossesert mat som man spiser hver dag, type fiskepinner, fiskegrateng, lasagne fra Toro, posesupper mm. Alt dette er middagsretter folk spiser hver dag, og dette er ultraprossesert, og jeg vil påstå det er mest usunt å spise dette hver dag - og på toppen kommer smågodt i helgene. Spiser man derimot mye ren mat og spiser litt smågodt i helgen,så er ikke det i overkant usunt, det er normalt og variert. Anonymkode: 8008d...f34
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #6 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det skrives for tiden at ultraprossesert mat ikke er bra å spise. Frukt og grønnsaker skjønner man jo er trygt å spise, mens kjeks og smågodter er noe av det usunneste. Men hva med mat som er "mellom" disse ytterpunktene? Jeg lurer feks på denne frokostblandingen som jeg spiser 5 dager i uka, betraktes den som u.p.🥄😅 Tar gjerne imot tips om lettvindt, sunn og god mat generelt😊👍 Anonymkode: 236dd...b44 Denne er ikke ultraprossesert, men den er prosessert. Ultraprossesert mat er mat som har vært igjennom mange stadier med prosessering, men denne posen inneholder mange tilsetningsstoffer og har vært prosessert en eller flere ganger, det vet jeg ikke. Du kan enkelt lage din egne hjemmelagde müsli og granola. Anonymkode: 8008d...f34 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #7 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Smågodt er nok ikke det mest usunne, for det spiser man som regel sjeldent. Det som er mest usunt er jo ultraprossesert mat som man spiser hver dag, type fiskepinner, fiskegrateng, lasagne fra Toro, posesupper mm. Alt dette er middagsretter folk spiser hver dag, og dette er ultraprossesert, og jeg vil påstå det er mest usunt å spise dette hver dag - og på toppen kommer smågodt i helgene. Spiser man derimot mye ren mat og spiser litt smågodt i helgen,så er ikke det i overkant usunt, det er normalt og variert. Anonymkode: 8008d...f34 Du har jo helt rett i at det er den maten vi spiser hver dag og mest av, som bør være av det gode slaget👍 TS Anonymkode: 236dd...b44
ferdig Skrevet 23. februar 2023 #8 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 18.2.2023 den 12.00): Jeg har lastet ned en app som heter Frifor. Du scanner strekkoden på produktet og får vite hvor prosessert det er. Jeg har ikke din type müesli, men testet den på Weetabix Original. Den kom ut som "lite prosessert". Anonymkode: 854b8...b71 For en utrolig nyttig app da! Takk for tipset 🙂
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #9 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 18.2.2023 den 12.00): Jeg har lastet ned en app som heter Frifor. Du scanner strekkoden på produktet og får vite hvor prosessert det er. Jeg har ikke din type müesli, men testet den på Weetabix Original. Den kom ut som "lite prosessert". Anonymkode: 854b8...b71 Er den appen bra? Anonymkode: a97ba...763
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #10 Skrevet 25. februar 2023 Brød kjøpt på kiwi, Rema osv er ultraprossessert. Ville holdt meg unna. Anonymkode: d629e...65d
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #11 Skrevet 26. februar 2023 On 2/23/2023 at 6:23 PM, AnonymBruker said: Er den appen bra? Anonymkode: a97ba...763 Den er visst litt i begynnerstadiet enda. Noen feil og sånt. Men jo fler som bruker den og legger inn ting, jo mer nøyaktig vil den bli. Ts - du må vise ingredienslisten for at man kan vurdere om en denne er UPF eller ikke (selvom noenganger er det prosesser som gjør en vare UPF, og de synes ikke på ingredienslista). F.eks er den grønne Småsulten nøttemix posen i utgangspunktet bare nøtter og salt, men den har noen peanøtter som har et sukkerlag rundt, og det laget inneholder mye rart som gjør akkurat dem upf. Hele korn som i mueslien du viste er jo råvare/minimalt prosessorer, men alle de de tørre fruktene osv kan inneholde rare ting i tillegg til at tørket frukt som det er veldig konsentrert sukker. Det er bedre å kjøpe havregryn og ha i nøtter og fersk frukt selv, men så er det jo også et spørsmål hva det erstatter. Kjøpebrød er i all hovedsak UPF, det samme med mye vanlig pålegg. Nå er det jo ikke sånn at man må unngå all UPF totalt, og i første omgang er det kanskje viktigere å fokusere på å velge råvarer og spise hovedsakelig råvarebasert mat når man kan. Å kutte ut mellommåltider/snacks er for eksempel en lavthengende frukt som kutter ut mange unødvendige UPF produkter. Og så heller begynne å gå i dybden etterhvert som man blir mer vant. Anonymkode: e0b65...e63
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå