AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #1 Skrevet 18. februar 2023 Så på en sånn "grocery shopping haul" video på youtube av en dame som skulle handle ved et supermarked i USA. En pose med 500 gram frosne grønnsaker kostet 4,99 dollar, rett over 50 kroner. Og det var ikke en helt spesiell, sjelden grønnsak eller noe ekstra fancy greier, det var som en vanlig brokkoli og blomkålblanding vi får kjøpt her til lands. Jeg visste jo at sunn mat er dyrere enn fast food der borte(og ikke minst etter prisveksten) men at det var så dyrt? Anonymkode: 4b767...32e 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #2 Skrevet 18. februar 2023 Selvsagt! Big business å holde folk syke vet du I flere byer i Mexico er coca cola billigere en vann. Der sliter de fleste med diabetes og andre livsstilsykdommer. Anonymkode: 0ab5f...c64 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #3 Skrevet 18. februar 2023 4,99 er riktignok 50 kroner. Men det er fordi den norske kronen er så svak. Så sent som i 2014 kostet en dollar 5 kroner. Den pakken med frosne grønnsaker kostet da 25 kroner. Det er strengt tatt ikke så ille. Det betyr ingenting for amerikanerne at den norske kronene har falt enormt i verdi de siste årene. Anonymkode: 665e8...9db 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #4 Skrevet 18. februar 2023 Jeg var i USA for 3-4 år siden, og var helt sjokkert over prisene! Selv McDonalds var myr dyrere enn i Spania f.eks og like dyrt som her(her kan man ikke skylde på den norske krona). Grønnsakene var ekstremt dyre, 70kr for ei eske med jordbær. Brusen var veldig dyr, Starbucks kosta mer enn her hjemme. Nei det var skuffende siden jeg alltid har hørt det var billigere der borte! Anonymkode: 30799...d7e 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #5 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg var i USA for 3-4 år siden, og var helt sjokkert over prisene! Selv McDonalds var myr dyrere enn i Spania f.eks og like dyrt som her(her kan man ikke skylde på den norske krona). Grønnsakene var ekstremt dyre, 70kr for ei eske med jordbær. Brusen var veldig dyr, Starbucks kosta mer enn her hjemme. Nei det var skuffende siden jeg alltid har hørt det var billigere der borte! Anonymkode: 30799...d7e Jo man kan skylde på den norske kronen. At du betalte 70 kroner og synes det var ekstremt dyrt er fordi kronen har halvert seg i verdi på bare 7-8 år. I 2014 ville de samme grønnsakene kostet 35 kroner. La det synke inn. Anonymkode: 665e8...9db 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #6 Skrevet 18. februar 2023 Har en venninne som bor i Indiana, hun er sjokkert over prisene der og. Feks middager i sånn pakke ala tvdinner til mikro koster feks 3 dollar mens om du skulle kjøpt poteter, gulrøtter, biff og saus for seg, ville grønnsakene og kjøttet ene og alene kostet over 15 dollar, og fisk er bare å gi opp fordi de frosne blokkene smaker høgg og er dyre. Anonymkode: d7718...bf2 2
Bombasi Skrevet 18. februar 2023 #7 Skrevet 18. februar 2023 (endret) Man kan ikke sammenligne prisene i USA opp mot norske kroner og norsk økonomi fordi økonomiene imellom seg svinger og er ikke sammenlignbart. Man må sammenligne prisene i USA opp mot dollar og amerikansk økonomi. Men ja, USA har blitt dyrt opp mot dollaren og amerikansk økonomi også, og kanskje særlig alt som er sunt. Rart det der. Endret 18. februar 2023 av Bombasi
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #8 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jo man kan skylde på den norske kronen. At du betalte 70 kroner og synes det var ekstremt dyrt er fordi kronen har halvert seg i verdi på bare 7-8 år. I 2014 ville de samme grønnsakene kostet 35 kroner. La det synke inn. Anonymkode: 665e8...9db Jeg sammenligna Spania og USA. Hadde ting halvert seg i pris ville det fortsatt mye av det vært dyrt. Anonymkode: 30799...d7e 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #9 Skrevet 18. februar 2023 Bodde i California for noen år siden med en enorm jordbruksindustri. Frukt og grønnsaker var ekstremt dyrt, utenom når man dro til sånne «roadside» steder hvor de solgte esker med frukt og grønt som ikke var fine nok for butikkene. Vi ukeshandlet eller annenhver uke på Costco og sammenlignet med her var prisene på kjøtt der mye lavere, men ikke alt av grønnsaker og krydder og sånt og som nevnt ikke frukt/grønt. Det var enklere å kjøpe store kvanta av ting og fryse. MEN frukten og grønnsakene smakte mye mye bedre. Godteri og brus ble billig. Alt av vitaminer og smertestillende var billig… Jeg ville likevel blitt værende i USA bare for alt man kunne kjøpe i butikkene. Jeg blir deprimert hver uke når jeg må handle her, ikke EN gang jeg handler som jeg ikke savner noe fra Costco, Safeway eller Trader Joe. Vi brukte absolutt ikke mer penger på å handle mat i USA, heller mindre siden vi sjeldnere småhandlet i nærbutikken. (Vår nærmeste butikk var Trader Joe og de hadde bra mat, men der sparte vi ikke penger. ) Vi levde på penger fra Norge så vi merket svingninger i kronekursen, lå mellom 9-12. Anonymkode: 2af71...0ab
Daisy-love Skrevet 18. februar 2023 #10 Skrevet 18. februar 2023 Anbefaler å se noen sånne «hauls» fra England, helt utrolig hvor billig det er sett med norsk lommebok.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #11 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Selvsagt! Big business å holde folk syke vet du I flere byer i Mexico er coca cola billigere en vann. Der sliter de fleste med diabetes og andre livsstilsykdommer. Anonymkode: 0ab5f...c64 Jeg husker jeg så en dokumentar fra "mellomslummen" i et latinamerikansk land. Mora hadde så lyst til å gi ungene vann og grønnsaker, hun visste at de trengte det. Men de hadde ikke råd. De hadde råd til brus. Og da fikk ungene i seg energi i form av sukker. Og det var bedre enn å sulte ihjel. (Som de jo ville gjort om de kun fikk ei gulrot på deling daglig). Det var helt hjerterått å se ungene gråte over å ville ha gulrøtter, men så måtte de spise noe usunt junk. Anonymkode: 5a546...753 1 1 1
Sannhetsøkende Skrevet 18. februar 2023 #12 Skrevet 18. februar 2023 Big business å holde folk nede og få dem syke pga dårlig livsstil. Godt de hadde korona å skylde på en periode. Da brydde de seg liksom om innbyggerne sine for en periode.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #13 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg husker jeg så en dokumentar fra "mellomslummen" i et latinamerikansk land. Mora hadde så lyst til å gi ungene vann og grønnsaker, hun visste at de trengte det. Men de hadde ikke råd. De hadde råd til brus. Og da fikk ungene i seg energi i form av sukker. Og det var bedre enn å sulte ihjel. (Som de jo ville gjort om de kun fikk ei gulrot på deling daglig). Det var helt hjerterått å se ungene gråte over å ville ha gulrøtter, men så måtte de spise noe usunt junk. Anonymkode: 5a546...753 Ja, det er Kapitalismen som rår Anonymkode: a60ec...fb9
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #14 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg husker jeg så en dokumentar fra "mellomslummen" i et latinamerikansk land. Mora hadde så lyst til å gi ungene vann og grønnsaker, hun visste at de trengte det. Men de hadde ikke råd. De hadde råd til brus. Og da fikk ungene i seg energi i form av sukker. Og det var bedre enn å sulte ihjel. (Som de jo ville gjort om de kun fikk ei gulrot på deling daglig). Det var helt hjerterått å se ungene gråte over å ville ha gulrøtter, men så måtte de spise noe usunt junk. Anonymkode: 5a546...753 Da jeg bodde i California så jeg de fattigste (hispanics) hamstre billig snacks på Walmart. Walmart har ok grønnsaksdisk også men det var snacks jeg så folk kjøpe. Noe annet trist jeg opplevde var store familier med «native americans» med fedre med full fjærpryd spise frokost på McDonalds. (ikke i California) Anonymkode: 2af71...0ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå