Gå til innhold

Sprekker i tann etter time hos tannpleieren

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos tannpleier i går (offentlig tannklinikk) og oppdaget i går kveld at jeg hadde flere loddrette «sprekker/riper» i fortennene, fra øverst til nederst. Både på øvre og nedre side.

Under fjerning av tannsten (nederst på tennene) merket jeg at tannpleieren også begynte å skrape «hardt» på hele flaten på tannen, med et skarpt verktøy. Jeg fjerner tannsten hos tannpleieren hvert år, men har aldri opplevd at tannpleieren skraper på selve flaten og at jeg har fått riper. Tenkte ikke så mye over det før jeg kom hjem og så at jeg hadde store riper i tennene. 
Det iser i den ene fortannen med dypest ripe. Kjenner ripene med neglen.

Har noen opplevd dette før? Skal ringe til tannlegekontoret på mandag. Er student og er bekymret for om dette blir dyrt.. 

Anonymkode: 29a6d...762

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som infraksjoner. Ikke tannpleierens feil at du har fått dette

Anonymkode: 4934b...494

Skrevet

Helt vanlig. Tannen er ikke jevn når plakk er fjernet.

Anonymkode: 9d84b...2b1

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Høres ut som infraksjoner. Ikke tannpleierens feil at du har fått dette

Anonymkode: 4934b...494

Må det ikke være en fylling i en tann for å få infraksjon?

Skrevet

Det er normalt å få små sprekker i emaljen som resultat av ordinær slitasje. De er synlige i emaljen, men ikke så dype. Sprekker som følge av skade eller etter store fyllinger blir noe annet og må behandles.

Jeg har flere tenner med sprekker som ser skumle ut i ekstra godt lys, men som ikke er problematiske. Jeg har også et par tenner som har hatt store fyllinger der det er sprekker som nok vil måtte behandles etter hvert, men enn så lenge kan vi "se det an".

Mulig at du ser disse stripene bedre siden du nettopp har fått renset tennene? Det med isingen ville likevel gjort meg bekymret. Ser du skal ta kontakt på mandag, så det er jo bra.

Anonymkode: 9cd3b...b24

Skrevet

Ikke gå til tannpleier, gå til tannlege. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...