Gå til innhold

Kunne du tilgitt kjæresten/mannen din dersom han hadde stjålet penger fra deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du opplevd at kjæresten eller samboer har stjålet penger eller misbrukt bankkort, kridittkort osv.? Er dette noe som kan tilgies under spesielle omstendigheter? Hva synes du? 

Anonymkode: 9dba1...de6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du? Som i "du jeg lånte den 200lappen som lå på bordet" eller "jeg har brukt kredittkortet ditt for 6000"?

Hva mener du? Hvis kjæresten min hadde gått bak ryggen min og stjålet betydelige summer eller misbrukt bankid min, så hadde jeg eksplodert. Kommer an på summen om jeg hadde krevd å få det tilbake, anmeldt, men jeg hadde slått opp i alle tilfeller av bedrageri. 

Anonymkode: b674c...8af

• Liker 5
Skrevet

Tyveri er tyveri, men om kjæresten min hadde stjålet en 50lapp fra meg så hadde jeg nok ledd, men er det snakk om større beløp, spesielt kredittkort, da hadde det blitt vanskelig

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde blitt forbanna.

Men det skjer ikke.

Er ikke mine/dine penger, det er våre.

Skrevet

Aldri opplevd det, men om det hadde skjedd hadde det vært slutten på forholdet. Man må kunne stole på en samboer.

Jeg stoler fullt og helt på samboeren min. Lånte han 100 000 for noen år siden, så det sier jo sitt.

Anonymkode: f564d...8e8

• Liker 1
Skrevet

Du beskriver misbrukt kredittkort, og da tenker jeg at det er mer enn at han har fylt bensin på felles bil under nød hvor han ikke fikk tak i deg. Alt av tyveri av så store summer at det virker rart er en grunn til å avslutte forholdet, og i hvert fall om det innbefatter kreditt eller annet som er alvorlig. Avslutt med en gang. 

Anonymkode: b34f6...485

• Nyttig 1
Skrevet

Pengene våre, er VÅRE, så han har like mye rett til å bruke dem, som jeg har.

Anonymkode: 92492...409

Skrevet

En tidligere venninne opplevde dette, samboeren tok opp 1,4 mill i lån i hennes navn uten at hun visste det - og sendte dem ut av landet.

Hun ville ikke anmelde ham, spilte offer de luxe og var så fortvilt fordi alle venninnene var begynt å ta avstand fra henne. Jeg forsøkte å hjelpe, men hun utviklet akkurat samme oppførsel som ham, så de var nok to av samme slag. Hun begynte å utnytte vennskap på ulike måter, selv om hun ikke stjal. Jeg kuttet kontakten når hun gjorde noe helt galt mot meg, begynte å forsøke å forhøre seg om verdien på felles bekjentes eiendeler, og hun ville gå med på hans forslag om at de skulle "flytte fra hverandre" på papiret slik at hun kunne få overgangsstønad og dobbel barnetrygd selv om de i praksis fortsatte som samboere.

Slike folk er det bare å få ut av livet sitt fortere enn svint!

Ts, om kjæresten eller samboeren har stjålet fra deg, misbrukt kredittkort eller lignende - kom deg unna og anmeld!

Anonymkode: 92534...2ce

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi har delt økonomi, men dersom vi hadde hatt hver vår økonomi og hun hadde stjålet fra meg, da hadde alle varsel-lamper blinket.

Det er mer enn et behov for noen lapper dersom du går til skrittet å stjeler fra dine nærmeste (eller andre). Tror det må ligge noe langt mer alvorlig bak. Sliter hen med spillavhengighet, har hen et normalt forhold til privatøkonomi? Vet hen å bruke etter hva hen har?

Jeg ville nok ha tatt noen alvorsord, og vurdert om det er mulig å gå videre i forholdet.

Skrevet

Stjålet som i bevisst brukt mine penger selv om han vet det ikke er greit, og unnlatt å fortelle meg det, tatt opp lån i mitt navn, og så videre. Da ville jeg brutt. Slik tillit trenger man i et forhold. 

Men hender vi bruker hverandres kort uten å be om tillatelse. For eksempel har vi leiebilforsikring på hans kort. Så om jeg booker bilen til ferie går jeg bare og henter hans kort, og betaler med den. Og jeg har trumf visa, så om han skal ukeshandle plukker han bare med det på vei ut døra uten å si fra. Om det er lite på min lønnskonto fordi jeg har betalt mye annet den måneden så hender det jeg bare tar hans mastercard om jeg skal bestille noe slik at det betales fra hans konto. 

Men dette er ikke tyveri. Vi er gift, og har felles økonomi. Har bare aldri sett vitsen med å sette opp felles kontoer for alt, så låner heller hverandres kort når vi samlet tjener på det, eller det trengs av andre grunner. 

Anonymkode: d0f15...df6

Skrevet

Min eks brukte bankkortet mitt og kjøpte noe for flere tusen på nett fra et nettsted der han kun trengte bankkortopplysninger. Det er mange år siden, vet ikke om det fortsatt er mulig. BankID bør alltid være påkrevd! Jeg oppdaget det på kontoutskriften og gjorde det slutt.

Anonymkode: 8d69a...939

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Kommer helt an på omstendighetene, hvordan det ble oppdaget, beløpet og reaksjonen hans etterpå. Kanskje jeg hadde tilgitt, men ikke nødvendigvis.

Anonymkode: 84c62...b46

Skrevet

Det er egentlig ganske surrealistisk. Hvis han hadde gjort noe sånt så hadde han vært en helt annen person enn den jeg trodde han var. Tilgivelse blir underordna i en slik situasjon. Jeg kunne sikkert ha tilgitt men tilliten hadde vært borte, og det hadde blitt som om jeg var gift med en fremmed.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

"det som er mitt, er mitt! men det som er DITT kan vi diskutere!" :nisseblunk: 

Anonymkode: 01081...ba8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min eks brukte bankkortet mitt og kjøpte noe for flere tusen på nett fra et nettsted der han kun trengte bankkortopplysninger. Det er mange år siden, vet ikke om det fortsatt er mulig. BankID bør alltid være påkrevd! Jeg oppdaget det på kontoutskriften og gjorde det slutt.

Anonymkode: 8d69a...939

Det er fullt mulig enda. I alle fall med kredittkort.

Anonymkode: 9426d...77f

Skrevet

Hadde ikke tilgitt om han hadde stjålet penger fra barnas konto f.eks. Noe mindre problemer med å tilgi at han stal fra meg.

Men det blir som å spørre hvor langt et tau er... Enorme forskjeller i alvorlighetsgrad. Men hadde gjort det jeg måtte for å kreve de inn igjen :krangle:

Skrevet

Isolert sett ja. Men er vel i en kontekst? Hvis kona overførte verdier til sin elsker, som hun planla å bli sammen med etter hun sikret seg og dem best økonomisk... så hadde det ikke blitt god stemning. Hvis hun hadde blitt spillavhengig og sløst bort et par miljoner... da hadde jeg ikke hatt problem å huske at "jobben" min er å være en støtte og hjelp når ting i livet har blitt vanskelig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Har du opplevd at kjæresten eller samboer har stjålet penger eller misbrukt bankkort, kridittkort osv.? Er dette noe som kan tilgies under spesielle omstendigheter? Hva synes du? 

Anonymkode: 9dba1...de6

Spørs hvor mye det er snakk om da, og hva grunnen er til dette...

Skrevet

Min eks underslo ett 5 sifret beløp av meg. Jeg var smart nok å spørre om dette på meldinger og dusten innrømmet på mld. Jeg ba han betale de tilbake, noe han nektet. Da meldte jeg saken til forliksrådet og vi ble innkalt til møte. Han sa at pengene var hans, men jeg hadde skriftlig bevis. Hun i forliksrådet skulle se på saken og evt innkalle oss en gang til. Vi ble innkalt til nytt møte og han møtte ikke opp. Dermed ble det avsagt en fraværsdom og han må betale tilbake enhver krone samt mine utlegg.

Har ennå ikke fått en krone, da han har flere saker via namsmannen som har gått til lønnstrekk. Min sak stiller bakerst i køen dessverre. Uansett så kan jeg gjenoppta kravet hvert 3 år og det kommer jeg også til å gjøre frem til beløpet er tilbakebetalt.

Anonymkode: 94442...3c2

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...