Gå til innhold

Ulovlig rase i Norge

Fremhevede innlegg

Skrevet
PITTY skrev (Akkurat nå):

Beklager skepsisen. Men krav fra myndighet om lisens/kurs på hundehold tror jeg dessverre ender med ambisiøst preik. Hundehold er ikke alvorlig nok til å gå ifra kaffemaskinen. Rasering av dyrevern er viktigere fra de samme myndigheter.

Jeg er desverre helt enig der...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uansett hvordan oppdragelsen til hunden er, så ligger genetikken der. Det tar generasjoner med avl å snu dårlige gener. Alle hunder uansett rase har potensialet til å angripe, men noen raser har det i seg at de ikke skal slippe når de først biter - dette er ikke bra og skadene blir store. 

Anonymkode: 684c7...a62

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Tanuki skrev (1 time siden):

Det nettopp dette!  men i følge pitbullelskere så gjelder ikke genetikk pitbuller. 

Border collie - den gjeter

Retriever - elsker vann og pinner

Dachs - graver

Huskey - trekker

Pitbull ...Nanny dog!🙄

Godt mulig folk mener det men det er feil.

Hvis du mener å vri dette om til at jeg sier at det kun handler om trening så må du lese teksten om igjen. 
Du skrev konkret angrep på mennesker og jeg svarte konkret på det du skrev. 

Staffordshire bull terrier, amstaff og APBT har lavere terskel for å svare med angrep dersom de blir utfordret av andre hunder mot hunder. 

Det er veldig mange i Oslo som har både amstaff og pitbull. 
Hvorfor er det ingen saker om at de angriper folk ? 

Du snakker som om de har en lav terskel for å angripe mennesker noe som er helt feil.

Du kan ikke sammenlikne ihjel-blandede og misshandlede hunder i USA. 
Hundeangrep i Norge skjer hovedsakelig fra lovlige hunderaser. 
Vet ikke hvor du holder til, men i Oslo så er det veldig mange som har både amstaff og APBT. 
Jeg er selv vokst opp med begge rasene og hatt de rundt meg i 20 år fra jeg var liten.
Hele min familie inkludert meg har staffordshire bull terriere og jeg har aldri vært bekymret for min eller andres sikkerhet rundt noen av hundene vi har eller har hatt.

Vi kan godt diskutere aggresjon mot andre hunder/dyr, men ikke bland dette inn med aggresjon mot mennesker som om det er noe de er avlet for eller at terskelen er lav for å angripe mennesker. 

Det er ingen grunn til at eksempelvis amstaff skal være ulovlig og rottweiler, schäfer, malinois, cane corso, boerboel ++ skal være lov. 

Det jeg skal frem til her er at hvis amstaff er ulovlig, så burde minst 15-20 andre rasert vært ulovlig også.

Anonymkode: b0363...a64

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal slike hunder være lovlige i Norge? Har folk komplekser og ønsker en hund som skremmer vettet av gamle damer og andre med svakere hunder? Hundene er jo som oftest stygge også, og hvorfor skal man ha en hund som kan brekke nakken på en annen hund om de skulle starte å slåss. 

Nei til slike raser i Norge!

Anonymkode: 25c9c...f49

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vi kan godt diskutere aggresjon mot andre hunder/dyr, men ikke bland dette inn med aggresjon mot mennesker som om det er noe de er avlet for eller at terskelen er lav for å angripe mennesker. 

Det er ingen grunn til at eksempelvis amstaff skal være ulovlig og rottweiler, schäfer, malinois, cane corso, boerboel ++ skal være lov. 

Det jeg skal frem til her er at hvis amstaff er ulovlig, så burde minst 15-20 andre rasert vært ulovlig også.

Anonymkode: b0363...a64

Det at du ikke forstår at slike raser har lettere for å ty til angrep enn andre raser, også mot mennesker, er rett og slett skremmende. Og du er derfor et godt eksempel på hvorfor vi ikke skal tillate blant annet pitbull i Norge. Uvitenhet dreper, rett og slett. 

• Liker 1
Skrevet

Mye dårlig avl har også skapt syke og aggressive hunder, dette gjelder spesielt veldig populære raser. Det er mye penger og tjene på hund for useriøse oppdrettere.

Også når det begynner og avle på div blandingshunder som feks alle disse doodlene som plutselig ble super populære. Vet om mange ustabile eksemplarer, har blitt angrepet og bit av 3 stk. 

Det mange ikke har fått med seg før de går til anskaffelse av disse doodlene er at "oppdretter" faktisk ikke kan garantere røyterfri eller allergi fri pels. Har lest flere finn annonser om oppdrettere som selger denne blandingen og det er helt utrolig hva de får seg til og skrive om disse hundene, bare positivt selvsagt. Dessuten er både puddel og golden retriever veldig smarte og aktive hunder som trenger mye mosjon og hjernetrim for og trives om de ikke får det,ja da kan de bli problem hunder. Dette gjelder forresten alle hunderaser.

Det nytter ikke å skaffe seg en stor brukshund enten det er BC, rotwailler eller labrador om planen er å ha en kompis til å ha i sofaen liksom. Dette er hunder som trenger både sosialisering, hjerneaktiteter og mye mosjon for å trives og for at de skal bli glade og lykkelige hunder. Her tror jeg mye av problem ligger, folk skaffer seg slike hunder basert på hvor lydig og rolig hunden til kollegan eller naboen er, men glemmer helt å innse at både naboen og kollegaen har lagt inn store deler av fritiden sin på og sosialisere, trene og gå timesvis med turer for å få en sånn snill, rolig og lydig hund.

Skrevet

Skulle man forbydd alle raser som kan skade mennesker eller andre dyr, hadde det kun vært bittesmå selskapshunder igjen på lista 🤣  Det som burde forbys er ihjelavla misfoster som lever hele livet med plager, dvs bulldog, mops, osv.

Anonymkode: 9d179...4ee

• Liker 1
Skrevet

Dessverre er vi også i Norge på god vei til å ha masse «ihjelblandede» hunder. Det blir blandet raser som har gode egenskaper hver for seg, men som ikke bør blandes. Doodle ditt og datt viser seg å ha like mye helseutfordringer som enkelte renrasede hunder. Ulike pelstyper blir blandet, og eier klarer ikke å stelle dette. Bare trist hele greia….

Anonymkode: 684c7...a62

Skrevet

Skal alle som kan være farlig for andre dyr bli ulovlige må alle fra store til middels raser bli det.noe som er helt tullete og idiotisk. ALLE kan bli aggressive når de ikke får dekt sine grunnleggende behov. De som kommenterer sånt burde bare la være for mer uvitende og urimelig i dette temaet får en ikke. Samkjønn aggressiv er ikke unormalt hos noen raser, dette kan skje uansett hvor flink eier er. Dette vil si at det er eier sitt ansvar å ha kontroll på hunden. Ved tilfeller der dette ikke skjer burde det vært konsekvenser for eier, altså høye bøter for uansvarlig hundehold. 

Anonymkode: 43327...3bc

• Liker 1
Skrevet

Politiet bør håndheve paragraf 2 i hundeloven langt strengere. Farlig utseende uten dokumentasjon = avlivning.
Da kunne f.eks. dette vært unngått.

Fra Lovdata:

pitbull.jpg?width=1200

Anonymkode: a2e07...758

Skrevet
On 2/22/2023 at 11:23 PM, AnonymBruker said:

Politiet bør håndheve paragraf 2 i hundeloven langt strengere. Farlig utseende uten dokumentasjon = avlivning.
Da kunne f.eks. dette vært unngått.

Fra Lovdata:

pitbull.jpg?width=1200

Anonymkode: a2e07...758

Hunden i artikkelen ligner på en presa canario, uten at jeg er sikker da. Stakkars jente, nettopp slike saker som får meg til å miste all tiltro til Dyrebeskyttelsen.

Skrevet

Det var en omplasseringshund. Kan ha opplevd traumer tidligere som har gjort hunden sånn. Derfor det burde være strengere krav til eier!

Anonymkode: 43327...3bc

Skrevet
Tanuki skrev (7 timer siden):

Hunden i artikkelen ligner på en presa canario, uten at jeg er sikker da. Stakkars jente, nettopp slike saker som får meg til å miste all tiltro til Dyrebeskyttelsen.

Helt enig!

Det som forundrer meg litt er skadeomfanget. Denne hunden har ikke bitt for å skade. Jeg vil tippe at det lille kjevetrykket den har brukt er noe tilsvarende hunder bruker mens de lekesloss.

At det ikke var mulig å stoppe hunden er også vanskelig å forstå.

Anonymkode: fe996...208

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.2.2023 den 18.22):

Tror ikke det skjer noe med det første, FrP er vel det eneste partiet som har ytret ønske om å fjerne forbudte hundreraser og styrke hundeloven.

Dessverre ble amstaff m/andre raser gjordt forbudt uten dokumentasjon eller grunnlag og de fleste interesseorganisasjoner, veterinærer og adferdsspesialister var mot forbudet, med unntak av en person som ble benyttet som "ekspert" av justisdepartementet.

Denne personen mener flere hunder skulle blitt forbudt og mener alle muskelhunder er tikkende bomber som vil angripe før eller senere... Han har vært aktiv på flere fora hvor han har blitt ganske aggresiv når noen krever dokumentasjon eller sier mot han, blant annet har han sagt at folk skal ta livet sitt.

Det ironiske er at fyren selv sitter inne for drap (kan hende han har sluppet ut nå?), men ja... dette er "eksperten" som myndighetene benyttet seg av.....

Anonymkode: 5b2df...baf

Påstanden om «eksperten» er tullprat…rar påstand…

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt enig!

Det som forundrer meg litt er skadeomfanget. Denne hunden har ikke bitt for å skade. Jeg vil tippe at det lille kjevetrykket den har brukt er noe tilsvarende hunder bruker mens de lekesloss.

At det ikke var mulig å stoppe hunden er også vanskelig å forstå.

Anonymkode: fe996...208

Jepp. Hvis en så stor hund angriper blir det ordentlig skade. Jeg fikk også hull i jakka og blåmerker da min bc på 11 mnd bomma på leke og traff underarmen. 

Anonymkode: 57697...18b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...